Hej Grillere!
Jeg har anskaffet en pelletgrill, en GMG Davy Crockett, og den er fantastisk god til low and slow, f.eks. pulled pork, som den kan tilberede uden at man skal være over den for at checke temperaturer og røg.....og varmrygning af fisk og andet er den også rigtig god til.
Wi-fi og app fungerer fatastisk godt, og giver fin kontrol fra sofaen.....
Jeg oplever dog at den er mere en ovn med røg, end den er en grill....idet varmen i højere grad er fra konvektion end stråling.....og jeg synes den er relativt lang tid om at komme op på 200 grader. Og jeg har knapt haft den højere oppe.....og det er måske fejlen?
Først startes grillen op, og når den har nået 66 grader (150 F) efter 8-10 minutter, sættes temperaturen så op til driftstemperaturen....og det tager så godt en halv times tid yderligere med mine æbletræspiller at gå fra 66 til 200 grader C. (Uden varmefrakke).
Det er karakteristisk at den ryger mere ved lavere temperaturer, da forbrændingen kører med mere luft og højere temperatur, når grillen er indstillet til højere driftstemperatur.
Røgsmagen er fin, og det er en god tynd blå røg den smider ud ad skorstenen....og efter at have rumsteret med “flammekassen” over forbrændingskammeret og temperaturfølerkompensering, viser både kød og ovnrumstermometeret rigtigt.....og temperaturfordelingen mellem de to ender er ok.
De amerikanske recepter for burgere angiver, at bøfferne skal være tykke.....og grilles ved høj temperatur (230-250 C) i 10-22 minutter!
Siger man de tider til en Weber-grill-ejer, vil han jo tro man er kommet til skade.
Jeg vil gerne høre fra andre pillegrillejere hvad deres erfaringer er, og især om:
• hvordan de oplever forholdet mellem grill og ovn, og hvad tricket evt er for at grille mere end bage!
• om der er stor forskel på varmeafgivelsen for forskellige piller?
• Opvarmningstider
På forhånd tak!
Mvh Henrik