Er gasgrillen ved at overtage fra kulgrillen.

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.

Emneforfatter
Per Jørgensen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#1 » 26. maj 2018, 16:14

Ingen indlæg om kul eller briket-grill siden 1. februar.

Men konstant og flere indlæg om gasgrills.

Spøjs udvikling. :roll:

Og nu advarer myndighederne om ukrudtsbrændere..... [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif] :-D
Senest rettet af Per Jørgensen 26. maj 2018, 17:15, rettet i alt 2 gange.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Det er fandeme uhyggeligt, Du !!!

Indlæg#2 » 26. maj 2018, 16:24

Det er da noget vås.

Jeg har lavet flere indlæg om kul, så måske din søgning er indstillet på gasgrille?

Kan du ikke ændre din overskrift på emnet, så man ved hvad dit indlæg handler om? ;-)

Emneforfatter
Per Jørgensen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 26. maj 2018, 17:14

Selvfølgelig er det noget vås, men jeg har lige grillet med gas. Ha ha ;-)

Næ, seriøst.

Jeg fornemmer mine naboer, venner og bekendte har droppet kul til fordel for gas. Jeg bruger begge dele og kan sagtens se fordelen ved gas, men vil IKKE undvære kul/briket.

Overskriften er ændret. Tilfreds?

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Er gasgrillen ved at overtage fra kulgrillen.

Indlæg#4 » 26. maj 2018, 21:34

Varmen og tørken kalder på lidt galen herfra:

De fleste indlæg om gasgrill forekommer at handle om:

1) Hvilken grill skal jeg købe for max YYYY kr ?

2) Nu har jeg så købt den, men

A) Den varmer ikke nok

B) Den rustfri ruster alligevel

C) Mine brændere er stoppede

Og så videre.

Jeg forstår egentlig godt fascinationen over en gasgrill, men når I ikke hører fra os med kullene, er det såmænd fordi vi generelt er ret tilfredse med vores grej.

Det gælder egentlig lige fra den traditionelle ret billige ø57 cm kuglegrill til de noget dyrere kamadoer.

Er det så skidt med gasgrill siden I hellige mænd (det er ALTID mænd) ikke har sådan en fætter, kan man høre nogen spørge.

Svaret er ikke entydigt. Der kan være gode grunde til at gasgrill er det rigtige for nogle - typisk er det fordi leg med åben ild ikke er foreneligt med hjemmet.

Handler det derimod om det basale - altså at lave mad over kontrolleret ild. Ja, så er kullene og det tilhørende hardware efter min snart 40-årlige erfaring svære at hamle op med.

At se hvor meget kulinarisk spændvidde sådan en som Prause formår på Primo’en, er jo i virkeligheden den inspiration, som vi leder efter.

Handler det derimod blot om bøffen, kyllingen, pølserne - ja, så er der jo ikke noget billigere værktøj end en ø57 cm.

Vælger man alligevel en gasgrill, så læs instruktionsbogen - især om vedligeholdelsen. Det kan godt være, at det er ufatteligt let at tænde op i en gasgrill, men uden den fornødne og ofte ganske undervurderede vedligeholdelse/rengøring ender det uafvendeligt med en dårlig oplevelse.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 27. maj 2018, 06:55

+1.til benzon
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

JCL7000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 27. maj 2018, 08:31

Jeg er helt enig med Benzon her.. Men kommer også lige med min egen oplevelse.

Jeg tror folk vælger gas, fordi det er forholdsvis ukompliceret, man åbner for gassen og trykker på knappen og så er man igang.. Ikke noget med kul der skal tænde, som selvfølgelig ikke tænder rigtigt den dag man står og har travlt og det hele bare skal klappe. Og så er sådan en gasgrill jo lidt et udstyrstykke idag.. og hvilken mand kan ikke lide legetøj? ;)

Selv har jeg gasgrill, men det mest af praktiske årsager, da jeg bor i en lille 2 værelses lejlighed, og her er gas bare mere bekvemt da grillen hurtigt kan slukkes og pakkes væk, så den ikke skal stå ude hele natten, og jeg skal ikke have beskidte kul ind og ud af lejligheden.. :)

Når engang jeg får noget mere permanent, med en ordentlig have, så skal jeg have kul grill igen.
Jeg synes der er mere alsidighed i en kulgrill, og så er der bare ikke noget der dufter mere af sommer og hygge end en kulgrill [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Emneforfatter
Per Jørgensen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 27. maj 2018, 11:35

Skal vi (konen og jeg plus evt. gæster) virkelig hygge med duft og hele baduljen, vælger jeg vores Weber 57 kulgrill.
Skal vi bare lave et par udbenede kyllingeoverlår, bliver det på vores lille rare Q100, som ofte også bliver slæbt med på camping.

Nummer ´et er og bliver 57´eren. :-D

Den er meget mere alsidig, men kræver mere arbejde en gasgrillen.
Jeg ejer ikke en meget stor gasgrill, så jeg aner ikke hvordan sådan én gør sit arbejde, men en gang røget laks på en gasgrill, kan jeg næppe forestille mig vil virke så godt som på kul. Men hvad ved jeg :-D

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 27. maj 2018, 11:41

Jeg er meget enig med benzon.

Men jeg tror også at en del har noget at sige med vores tilværelse. Der bliver opfundet flere og flere ting til at gøre alting nemmere. Robot støvsugere og viinduevaskere osv.. Det er ipad generationen imod laptop generationen. Nu skal man bare kunne trykke på en knap og have ild.
Det skal ikke være noget som kræver at man sætter sig ind i tingene. Bare vælg en App fra appstore og tryk start.

Det er lidt på samme måde med forummet, det skal være nemt. Nogle af de nye brugere stormer bare herind og stiller et spørgsmål, som kun går ud på at blive bekræftet i deres på forhånd afgjorte valg af gasgrill. De kunne ikke finde på at bruge 10 min på en søgning og få svar på deres spørgsmål.

SuperTommi
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 27. maj 2018, 16:33

Jeg forstår godt gasgrills vinder frem. Det er et langt mere sikkert valg for en travl familie. Er man en smule impulsiv kan man langt hurtigere starte sin gasgrill op i forhold til en kulgrill, og man behøver ikke koncentrere sig om hvorvidt kullene er i orden eller har fået fugt eller noget helt tredje.

Jeg har selv gas, og det har ikke noget som helst og gøre med ipad generation eller noget andet, men er en prioritering af, at det vil være det, der er lettest i hverdagen, når jeg vil grille. Nogle synes måske, det er sjovt at lege med kul, men jeg vil langt hellere lege med maden og bruge tid på at sætte mig i det.
Jeg ville rigtig gerne have en Kamado eller lignende også, men der er bare mange andre ting, jeg vil prioritere inden jeg køber grill nr. 2 - nok endda så mange at det aldrig sker.

Søren Michael
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 8. aug 2018, 11:34

Grill nummer 2 ??? Kan man klare sig med mindre end 5? :-o
Jeg foretrækker helt klart kul selvom der er blevet grillet en del på den lille City i år. Jeg har ganske simppelt ikke været tryg ved gnister og andre risici med kullene. Derudover synes jeg gassen har sin plads f.eks til genopvarmning af rester, brød, pølser og den hurtige bøf etc. men skal der grilles rigtigt skal det være kul :) øv at indmaden i min BGE er helt pulveriseret. havde jeg dog bare registreret den :(
Søren

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#11 » 9. aug 2018, 17:32

Jeg synes det er en rigtig interessant tråd, denne her. Overordnet er jeg meget enig med Benzon1960 i betragtningerne om hvad nærværende forum bliver brugt til. Det skal der efter min mening også være plads til, men måske var det muligt at man kunne fremhæve nogle sticky posts om de aller mest gentagne og gasgrill nybegynderrelevante spørgsmål, så antallet af gentagelser af de samme spørgsmål kunne nedbringes?
Min store sorg er ikke antallet af "hvilken gasgrill skal jeg købe" spørgsmål, men fraværet af mad/opskrifter/ideer på forum. Det var unægteligt sjovere for at par år siden, hvor vi var nogle flere der deltog i den del af spøgen.
Where there's smoke... There's laughter.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#12 » 9. aug 2018, 23:47

Der er jo et utal af forskellige intelligenser i verden. Min ligger ikke indenfor det kulinariske og jeg må lære mig selv at lave mad. Jeg mener selv at være "supersmager" men har meget svært ved at koble det at lave mad sammen med at få det til at smage som jeg ønsker.

Derfor sidder jeg altid med tænderne i vand og er dødmisunderlig på de personer som Prause, Skaal-um, Nicolai.k etc. som åbenbart bare trykker på en knap og får tingene til at vælte frem, som var det fra et overflødighedshorn :savl2:

Så i vil desværre ikke se de mange opskrifter fra min side... :-?

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 10. aug 2018, 03:43

+1 lige mine ord, sorry...

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#14 » 10. aug 2018, 07:50

Cyberguyen skrev:Der er jo et utal af forskellige intelligenser i verden. Min ligger ikke indenfor det kulinariske og jeg må lære mig selv at lave mad. Jeg mener selv at være "supersmager" men har meget svært ved at koble det at lave mad sammen med at få det til at smage som jeg ønsker.

Derfor sidder jeg altid med tænderne i vand og er dødmisunderlig på de personer som Prause, Skaal-um, Nicolai.k etc. som åbenbart bare trykker på en knap og får tingene til at vælte frem, som var det fra et overflødighedshorn :savl2:

Så i vil desværre ikke se de mange opskrifter fra min side... :-?

Det er lidt sjovt det du beskriver med at kunne smage hvordan de forskellige ingredienser vil smage sammen. Det er min erfaring at det i udpræget grad er noget, der kommer med øvelse. Jeg tror i virkeligheden bare at min fordel er at jeg har elsket at lave mad siden jeg var barn og så får man nærmest automatisk trænet denne evne.
En anden ting jeg har haft stor succes med, er at så snart man kan lave en ret ud fra en opskrift, så drop opskriften og lav den ud fra hukommelsen og smag dig frem.
Ved tilsmagning skal man i starten specifikt tænke over om hver af de 5 grundsmage (salt, sødt, surt, bitter, umami) er i balance og så tilsætte manglende elementer lidt ad gangen.

Jeg laver mad på den måde jeg synes er sjov lige i øjeblikket og det varierer meget hvad jeg synes er sjovt. Det deler jeg med jer, fordi jeg synes det er interessant og fordi jeg gerne vil give noget tilbage til et forum som jeg har lært meget af. Nogle gange kan jeg godt tænke om andre lader være med at poste fordi de ikke føler at deres retter er gode nok. Det ville jeg være ked af for niveauet er ligegyldigt, der vil altid være nogle der kan mere og andre der kan mindre, begge grupper kan have glæde af idéerne - jeg sidder også ind imellem og river mig i håret fordi jeg ikke kan finde ud af hvad jeg skal finde på.
Så kort sagt en hakkebøf med tilbehør har i min verden lige så stor berettigelse som en af hedengangne Topguns molekylærgastronomiske extravaganzaer...

Brugeravatar

F1freakdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 10. aug 2018, 10:06

Om Gasgrillen har fået overtaget... Ja herhjemme har den, ikke 100% men i det store hele. Hvorfor? Tja Glæden ved at have et markant større grillareal, en sidebrænder og muligheden for ret nemt at køre lav temperatur ved mad der skal simre. Sammenholdt med den relativt korte og nemme starttid gør at valget bliver gasgrillen.

Vi har oven i det, et køkken som hver gang vi laver mad derinde - præmierer os med at vanvittig glat/fedtet gulv - og det på trods af et der er rigeligt sug i emhætten. Så efter madlavning var gulvvask en nødvendighed. Det undgår vi ved at flytte madlavningen ud på gasgrillen. Om det så er at stege frikadeller, Eller Pommes fondant eller bløde løg til mørbradbøfferne - der steges på grillen under låget. Så erdet rykket udendørs. Og det er ved gud nemt på gasgrillen. Gasflasken i huset har så medført at der måtte en Hotwok til også.. Derved røg den del også ud af køkkenet. Så nu kan nudlerne koge på sidebrændere mens jeg steger i wokken... At man så oven i købet får mindre svineri - når kulrester/aske skal fjernes, og hvor et vindpust altid lige puster til det, så der er støv over det hele. Det er klart også på plussiden

Kulgrillen, som her i hjemmet består af "den billige 57cm" er på ingen måder droppet. Midt i maj købte jeg tilmed sådan et pizzaset til netop den størrelse grill... Tørken har så gjort at det endnu ikke har været pakket ud :D Vi har marker rundt om os og jeg har ikke lyst til at tænke på alle de John Deere, Fendt og Ferguson traktorer der ville omringe vores hus efter en markbrand startet Fordi vi liiige skulle lave lidt mad på kul grillen :shock:

Men hvorfor poster jeg så ikke billeder af det mad vi nu laver... fordi i det her hus kører det meget i ring. Jeg tvivler sgu på det er interessant for andre at se at vi nu igen har lavet chili con carne, mørbradgryde eller stegt en bøf ;-)

Når vi så endelig laver noget som er udenfor den "månedlige kostcirkel" herhjemme så glemmer jeg ofte at tage billeder... :oops: Men jeg følger lystigt med i "hvad skal du/i have til aftensmad i dag" tråden og lader mig i den grad inspirere. og er på siden her 1, 2 ja mange gange i løbet af dagen :oops: for at kigge, søg inspiration og generelt bare følge med.

Jeg kan dog godt undvære mange af de spørgsmål om hvad og hvorfor skal jeg købe tråde. Som jo mest er oprettet fordi vi er blevet en nation af mennesker der helst vil have det hele serveret på skærmen foran os. Uden selv at skulle tage ansvar for vores indkøb, og dermed risikoen for at lave fejlkøb... Sådan noget kan sgu godt undre mig. Men det undrer mig endnu mere at de samme vante skærmbrugere ikke er vant til at bruge en søgefunktion, som der jo er på alle sites efterhånden. Men så skal man jo selv yde en indsats... :-?

Så, som Prause, foreslår - et område med begynderspørgsmål - som jo rent faktisk kan være alle de tråde der er dukket op bare i år om div gasgrill´s der er lagt i et underfora. Det ville... MÅSKE hjælpe lidt på det... Men så skal folk jo igen selv læse en masse fremfor for at skrive et spørgsmål - læne sig tilbage og vente på at svar og råd vælter ind og man kan klikke på "bestil knappen"
Mvh
Steen L.

Update sept. 2017:
HotWok 12kW
Charbroil M 500 gasgrill
Weber transportabel grill
ABU røg"ovn"
Og stadig 56cm wannabee kuglegrill :)[/list]

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#16 » 10. aug 2018, 12:55

Jeg er helt med på problemet med tid, samme retter i rulleskema og almindelig mad, det er også noget af det Thrysøe og Cyberguruen skriver.
Problemet er, at hvis stort set alle brugere deltager på sidelinjen, så ender vi med det forum vi har lige nu, hvor 90% af alle posts falder i kategorien af spørgsmål som omhandler køb af gasgrill, manglende varme, rust etc.
Det er min oplevelse at dette bliver en selvforstærkende proces.
Hvis der var flere, der deltog med helt almindelig hverdagsmad så kunne man håbe på at andre fik lyst til at poste deres retter og så kunne det måske blive lidt sjovere for os alle sammen.
Det er bestemt heller ikke alle mine indlæg i "Hvad skal du/i have..." der har stort kulinarisk indhold. Faktum er at vi aktuelt kun er en 5-10 personer her inde, der poster om mad og heraf står jeg nok for ca. halvdelen.
Min pointe er på INGEN måde at træde dig eller andre over tæerne, men blot af opfordre til at vi alle sammen prøver at gøre lidt mere for fællesskabet her inde, ellers forsvinder det måske og det ville jeg personligt være rigtig ked af. Jeg må desværre også erkende at min egen lyst til at bruge tid og ressourcer på at bidrage kreativt til forum bliver mindre i takt med at den kulinariske aktivitet falder.
Tilgiv mig hvis indlægget her er blevet for selvfedt...

nicolai.k
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 10. aug 2018, 16:29

Hos mig er det også meget det samme mad der går igen . Det kan ses i mine indlæg .
Jeg er ikke så god til og lave indlæg med en desideret opskrift . Da min mad tit er kendt mad .

Cyber. Selv om det du laver ikke er et overflødihedshorn så vis os det . Kan jo være der er noget der giver en ide hos andre .

Jeg tror desværre at sider som denne dør ud , fordi der er for få der sender ind / viser frem hvad de laver . Så kom med billeder og et par ord , selv om det er frikadeller eller en kotelet . Jeres tilbehør er måske noget andre ikke har tænkt over
Nicolai

Brugeravatar

F1freakdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 10. aug 2018, 16:57

prause skrev:Jeg er helt med på problemet med tid, samme retter i rulleskema og almindelig mad, det er også noget af det Thrysøe og Cyberguruen skriver.
Problemet er, at hvis stort set alle brugere deltager på sidelinjen, så ender vi med det forum vi har lige nu, hvor 90% af alle posts falder i kategorien af spørgsmål som omhandler køb af gasgrill, manglende varme, rust etc.
Det er min oplevelse at dette bliver en selvforstærkende proces.
Hvis der var flere, der deltog med helt almindelig hverdagsmad så kunne man håbe på at andre fik lyst til at poste deres retter og så kunne det måske blive lidt sjovere for os alle sammen.
Det er bestemt heller ikke alle mine indlæg i "Hvad skal du/i have..." der har stort kulinarisk indhold. Faktum er at vi aktuelt kun er en 5-10 personer her inde, der poster om mad og heraf står jeg nok for ca. halvdelen.
Min pointe er på INGEN måde at træde dig eller andre over tæerne, men blot af opfordre til at vi alle sammen prøver at gøre lidt mere for fællesskabet her inde, ellers forsvinder det måske og det ville jeg personligt være rigtig ked af. Jeg må desværre også erkende at min egen lyst til at bruge tid og ressourcer på at bidrage kreativt til forum bliver mindre i takt med at den kulinariske aktivitet falder.
Tilgiv mig hvis indlægget her er blevet for selvfedt...

På ingen måder for selvfedt... og skulle det endelig være, er du en af en 3-4 stykker herinde der har lov til at være det...BASTA!!!

Jeg bruger jo netop tråden til inspiration, og det regner jeg også med at mange andre gør. Derfor må det jeg viser jo også gerne kunne inspirere... var min indgangsvinkel.

Jeg må se om ikke jeg kan være lidt mere på dupperne med at poste billeder. Som Nikolai jo skriver, tilbehøret kan jo måske inspirere andre... Point taken!

Men ret beset kæmper vi vel også lidt imod Facebook mentaliteten hvor der bare lige postes et billede og så "vælter det ind med likes" som folk i disse tider labber i sig som en pt. tørlagt græsplæne vil suge regn til sig. Her er det bare, i min verden, federe fordi det handler om så meget mere end "likes"
Mvh
Steen L.

Update sept. 2017:
HotWok 12kW
Charbroil M 500 gasgrill
Weber transportabel grill
ABU røg"ovn"
Og stadig 56cm wannabee kuglegrill :)[/list]

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#19 » 10. aug 2018, 18:13

Når man betænker, at man på web-versionens forside kan se, at der er 28.000 tilmeldte brugere - ja, så er det jo et endog meget beskedent antal heraf, som aktuelt er aktive.

Uden at det skal opfattes som tilløb til et Coup de Grâce, tror jeg simpelthen, at der er en naturlig grænse for, hvor længe et tema som grill kan holdes varmt (undskyld).

Der ER udvekslet alle de opskrifter man kan tænke sig på de gængse retter.

Der ER skrevet alt det man kan skrive om rust og manglende varme i gasgrillerne.

Der ER skrevet alt det man kan skrive om knækkede fireboxe i kamadoerne.

Der ER skrevet alt det der kan skrives om pizza i grillen.

Osv osv osv.

Mange er sikkert også blevet fanget af diverse - ikke mindst amerikanske - sites, hvor barbecue tilsyneladende er et uudtømmeligt emne.

Jeg hæfter mig ved, at vores forum synes at udvise mest interesse = aktivitet, når der drøftes perifere emner a’la mugbekæmpelse i rugbrødet, eller når Jon tryller med noget mad, som de færreste af os kendte eksistensen af. Ligeså når der en sjælden gang er lidt nørderi fra Christian eller Kristian.

Der handles heller ikke længere så mange griller her på forummet. Sikkert et udtryk for, at det er lettere at bruge Facebook e.lign.

Sagt på en anden måde. Vi er ikke længere logget ind for at søge råd, vejledning eller inspiration til noget konkret. Det har vi styr på efterhånden.

Når vi stadig logger på, så er det jo måske mest fordi det er et hyggeligt emne at beskæftige sig med, og det kunne jo være...

Tanken om selv at bidrag er ikke så nærværende, medmindre emnet - igen oftest de lidt skæve - rammer ned i et af de andre interesseområder, som vi hver især måske dyrker.

Jeg har igennem nogle år fulgt udviklingen i et andet forum (espressobar.dk). I starten en masse glade amatører med et vildt overskud til at satse på mange skøre ideer til det perfekt bryg omend dengang for begrænsede økonomiske midler. Idag er videns- og erfaringsniveauet markant højere. Det indebærer, at der er
Mindre vildskab og til gengæld typisk markant dyrere grej i køkkenet. Basis er på plads, kan man sige. Og temaerne er efterhånden ofte tæt på halvvidenskabelige som f.eks. smagen af koldt vand og betydningen heraf for den færdige kaffe. Spørgsmål som: Skal man rense kalket ud af vandet, bruge osmoseanlæg - eller måske tilsætte lidt salt osv osv.

Helt samme nørderi synes der ikke at være i dette forum, og om man savner det, er givetvis helt individuelt.

Jeg tænker, at det ganske enkelt er vanskeligt at forny sig i sine præferencer for grillning.

For mit eget vedkommende er grillning om ikke en rutinesag så idet mindste et spørgsmål om brug er tillærte og tilpassede rutiner. Man ved hvad der fungerer for en, og man er godt tilfreds med resultatet.

Jeg sidder dog jævnligt og savler over de billeder, som postes. Men hånden på hjertet må jeg indrømme, at det sjældent bliver fulgt op af en handling.

Med andre ord er GG blevet et underholdningsmedie for mig - one way. Det er jeg faktisk lidt ked af, men jeg tror ikke at jeg er alene med det.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#20 » 12. aug 2018, 12:17

Jeg har været med her på GG i mange år og besøgte siden op til flere gange om dagen. I dag kan der gå uger mellem da der intet sker her på siden efter min mening. GG døde efter min mening da guruen blev syg og stoppede med at være aktiv herinde.

Jeg får nu udelukkende inspiration via et par Facebook grupper, som jeg er rigtig glad for at være medlem af. Den ene er en dansk hvor ret mange af medlemmerne også tidligere huserede herinde.

For mig har det intet ved kul vs gas at gøre
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Tilbage til "Snik snak"