Gastronomiske juleønsker

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.

Emneforfatter
Nimbus91
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Gastronomiske juleønsker

Indlæg#1 » 26. okt 2017, 18:04

Hej. Jeg er heldig at have fødselsdag lige før jul, hvilket sætter et rimeligt pres på i forvejen sparsomme ønskeseddel.
Jeg kan rigtig godt lidt at lave mad og maskiner er lige mig. Derfor overvejer jeg at ønske mig gastronomirelaterede maskiner. Blandt andet har jeg overvejet en pizzaovn (f.eks. Pizzeria Pronto), røgeovn (ala Smokey Mountain), sous vide og kontaktgrill/bordgrill. I forvejen har jeg er stor gasgrill, der bliver brugt jævnt i løbet af året.
Er det nogen, som har købt noget af ovenstående og som er blevet overlykkelig eller meget skuffet? Umiddelbart er pizzaovnen fed, men det er måske også meget at have stående for de relativt få gange, man laver pizza. Der er de andre måske lidt mere alsidige.

Tattoomann
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Gastronomiske juleønsker

Indlæg#2 » 29. okt 2017, 05:45

Køb dig en keramisk grill.Den kan de fleste af de ting du efterspørger.
Jesper Christensen
6705 Westjylland
KCBS Certified BBQ Judge

http://www.facebook.com/KcbsScandinavia

https://m.facebook.com/BbqTeamWestCoastDk
Primo XL oval

Brugeravatar

Grillmave
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 29. okt 2017, 07:22

Jeg har vil tale varmt for sous vide. Det er sjovt og der går mange timer med at prøve af og læse om emner deromkring. Dertil hører en vakuumpakker som dog også er en rigtig god ting at have selvom man ikke bruger den til sous vide.

Jeg har en Genesis med Fredstone. Der er masser af plads og varme. Der kan laves to pizzaer på én gang. Men jeg laver egentlig næsten altid pizza på min pronto. Det tager lidt længere tid, men det passer mig egentlig fint til de pizzaer som jeg kan lide.
Med venlig hilsen

- Jesper

styrmand
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 29. okt 2017, 07:25

Keramik grill kan absolut anbefales.
Jeg fik en Thermomixer til min fødselsdag. Den er jeg super glad for
Henrik

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 29. okt 2017, 08:39

Jeg har et sous vide kar, men får den slet ikke brugt så meget som jeg troede, men har nogengange overvejet om man ville bruge en stav mere da det er noget nemmere end kar umiddelbart! Og så fylder karet ret godt op i et skab..

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 29. okt 2017, 08:40

Her hos mig er der også sous vide udstyr på ønskelisten! :-)

Som de andre skriver, så er en keramisk grill, også kaldet kamado, en fantastisk type grill. Og er fantastisk til pizza og low n slow som WSM du kigger på.
Her på siden er der rigtig mange der har kamadoer, og efter jeg er kommet til har jeg selv anskaffet mig en, og solgt min store gasgrill :-)
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 29. okt 2017, 10:23

Jeg er vildt glad for min trykkoger, friture og thermappen. Ellers kunne nogle gode knive eller et Fred pizzakursus være et bud.

Hvis gavebudgettet er lidt større kunne en keramisk grill, Bjørn Teddy eller en Thermomix være oplagte muligheder.

Jeg har selv haft sous vide, men solgte det igen, da jeg begyndte at grille reverse sear - efter min mening bliver kødet langt bedre på denne måde (selvom SV giver nogle lidt andre muligheder) :-)

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: RE: Re: Gastronomiske juleønsker

Indlæg#8 » 29. okt 2017, 11:47

Christian1986 skrev:Jeg er vildt glad for min trykkoger, friture og thermappen. Ellers kunne nogle gode knive eller et Fred pizzakursus være et bud.

Hvis gavebudgettet er lidt større kunne en keramisk grill, Bjørn Teddy eller en Thermomix være oplagte muligheder.

Jeg har selv haft sous vide, men solgte det igen, da jeg begyndte at grille reverse sear - efter min mening bliver kødet langt bedre på denne måde (selvom SV giver nogle lidt andre muligheder) :-)
Ja for Satan!! Thermapen er jeg også voldsomt glad for! Bruger den til alt![GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 29. okt 2017, 12:03

Thermapen
Keramisk grill (med fredstone)
Hot wok
Pålægsmaskine
Ismaskine
Gode knive
Bjørn teddy
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

renepape
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#10 » 29. okt 2017, 16:03

Hvis du får noget med kul/en keramisk, er en Looftlighter også formidabel. Og så en Tormek T4 til knivene .1%¤ .
Bord/kontaktgrill får jeg ALDRIG brugt, mens sous-vide karret står fast i bryggerset med vand og det hele, så der ikke er noget bøvl med at tage frem og sætte på plads, og en 72 timers kørsel ikke “forstyrrer” i køkkenet.

JCL7000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 30. okt 2017, 07:54

På min ønskeseddel står der:
Stege termometer med 2 prober fx et maverick eller iGrill 3.
Bjørn Teddy
Penge til kniv (Det betyder at man ønsker folk ondt hvis man forærer dem knive)
Thermapen
Creme brule brænde
Sifon
Pålægsmaskine
Paninigrill

Der kunne også stå hvis ikke jeg havde det..
Bamix
Japansk mandolinjern
Solide skærebrædder

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 30. okt 2017, 09:17

JCL7000 skrev:På min ønskeseddel står der:
Stege termometer med 2 prober fx et maverick eller iGrill 3.
Bjørn Teddy
Penge til kniv (Det betyder at man ønsker folk ondt hvis man forærer dem knive)
Thermapen
Creme brule brænde
Sifon
Pålægsmaskine
Paninigrill

Der kunne også stå hvis ikke jeg havde det..
Bamix
Japansk mandolinjern
Solide skærebrædder

Bare et råd. Slet igrill og lad kun mavericken stå. Har ikke hørt meget godt om igrill, og ALLE andre thermometre jeg har haft, når ikke mavericken til sokkeholderne (de andre mistede forbindelse, skulle konstant have nyt batteri osv osv)
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

JCL7000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 30. okt 2017, 11:14

Hvilken maverick skal man så gå efter? De laver jo en del modeller? Både helt basic og nogle der ser meget fancy ud med touch display osv.?

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#14 » 30. okt 2017, 12:00

det er jo smag og behag. Jeg har et helt basic Maverick, som måler temperatur i kød og pit. Jeg har ikke savnet noget mere fancy...

Skal jeg 24 timers PP og lignende bruger jeg dog en CyberQ Wifi (pitcontroller og termometer med Wifi adgang), men det er en helt anden snak...
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 30. okt 2017, 13:11

Jeg har også bare den helt basic version (732 mener jeg den hedder). Den er jeg rigtig godt tilfreds med. Jeg ka godt li at jeg selv kan sætte min temperatur, og ikke være begrænset af min temperatur-producents vurdering af hvornår f.eks “beef” er done

bskaarup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 30. okt 2017, 13:12

JCL7000 skrev:Hvilken maverick skal man så gå efter? De laver jo en del modeller?

Husk at checke Amazon/Ebay inden køb. Der er penge at spare. F.eks. €59 inkl. levering:
https://www.amazon.de/Maverick-Wireless-Meat-Thermometer-Black/dp/B00FOCR4UI/

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#17 » 30. okt 2017, 14:42

bskaarup skrev:Husk at checke Amazon/Ebay inden køb. Der er penge at spare. F.eks. €59 inkl. levering:
Ja - men lige den sælger du refererer til sender ikke til Danmark !!
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

bskaarup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 30. okt 2017, 15:37

PB Helsinge skrev:Ja - men lige den sælger du refererer til sender ikke til Danmark !!
Underligt - jeg har en ordrebekræftelse af Amazon liggende i min inbox, hvor de skriver at termometret ankommer på mandag til Silkeborg. Hvor står der at de ikke leverer til DK?

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#19 » 30. okt 2017, 16:41

bskaarup skrev:Underligt - jeg har en ordrebekræftelse af Amazon liggende i min inbox.................. Hvor står der at de ikke leverer til DK?
Jeg beklager at jeg ikke forstod teksten på siden. Jeg ville ikke kaste grus i maskineriet.

Jeg så siden og klikkede 'Forsendelse - detaljer' og der stod 'Versendung Deutschlands' og det misopfattede jeg som om de kun sendte til Tyskland.

MEN godt at jeg tog fejl, og at du korrigerede.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Glazzy76
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#20 » 30. okt 2017, 17:02

Jeg kunne godt tænke mig en ny røremaskine. Synes dog at en Bjørn er i overkanten prismæssigt, så har kig på Ankarsrum 6230, nogen der har erfaringer med den? Skal primært bruges til at lave dej på.

Derudover står der en Hotwok på ønskelisten

styrmand
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#21 » 30. okt 2017, 19:01

Jeg har købt en hotwok som jeg glæder mig til at komme hjem og afprøve
Henrik

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#22 » 2. nov 2017, 15:58

Jeg går og overvejer at ønske mig Scanpan CTX pander! Er de noget ved til induktion?
Nogle der kan anbefale dem eller måske andre?

toccata
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#23 » 3. nov 2017, 00:38

Jeg har sparet sammen, og ønsker mig en ny røremaskine evt en Thermex.
Kender nogen: kenwood cooking chef
Godt klar over, at den ikke kan snitte, men den har en større skål.

Er den noget værd at bruge ? eller er det noget knald :-)

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#24 » 4. nov 2017, 15:26

Glazzy76 skrev:Jeg kunne godt tænke mig en ny røremaskine. Synes dog at en Bjørn er i overkanten prismæssigt, så har kig på Ankarsrum 6230, nogen der har erfaringer med den? Skal primært bruges til at lave dej på.

Jeg er superglad for min Ankarsrum. Bruger den meget. Den kræver tilvending. Men i mine øjne er den alle pengene værd, og lidt til .1%¤

Hotwok er også kanon. Jeg voldbruger min 7KW'er
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#25 » 4. nov 2017, 16:06

Husum skrev:
Glazzy76 skrev:Jeg kunne godt tænke mig en ny røremaskine. Synes dog at en Bjørn er i overkanten prismæssigt, så har kig på Ankarsrum 6230, nogen der har erfaringer med den? Skal primært bruges til at lave dej på.

Jeg er superglad for min Ankarsrum. Bruger den meget. Den kræver tilvending. Men i mine øjne er den alle pengene værd, og lidt til .1%¤

Hotwok er også kanon. Jeg voldbruger min 7KW'er

Jeg er enig, det er en super æltemaskine og desuden noget glimrende tilbehør; kødhakket etc. til en rimelig penge.
Den væsentligste anke ved maskinen (fik i den?) er at den ikke er god til at ælte mindre mængder dej. Under 6-700 ml væske er den ikke god til. Jeg bruger typisk ca. 1 l væske og der er den rigtig god.
Where there's smoke... There's laughter.

Glazzy76
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#26 » 4. nov 2017, 20:29

Fedt, tak for svar :-) Det lyder helt perfekt, vi bager meget og næsten altid større portioner. Desuden er jeg så træt af vores kitchen aid, den ælter elendigt :evil:
Også godt at høre med HotWok’en, den tror jeg også jeg vil få brugt flittigt. Det kunne være lækkert med et udendørs blus til alle de ting der lugter/sprøjter .1%¤

Brugeravatar

mochr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#27 » 4. nov 2017, 22:06

Hvis du bager meget, hvad så med et bagestål? Det har jeg hørt godt om...
Ellers kan jeg anbefale at ønske dig et gavekort til et bagekursus ved Birks Køkken i Århus, hvis du bor heromkring. Super cool fyr og sted på Sydhavnen, og der arbejdes med surdej og våde deje og fermentering.

marj
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#28 » 5. nov 2017, 07:28

mochr skrev:Hvis du bager meget, hvad så med et bagestål? Det har jeg hørt godt om...

Jeg vil ikke undvære mit bagestål. Det hjælper tilsat gøre bagningen så meget bedre.
/marj

Glazzy76
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#29 » 5. nov 2017, 11:57

“Hvis du bager meget, hvad så med et bagestål? Det har jeg hørt godt om...
Ellers kan jeg anbefale at ønske dig et gavekort til et bagekursus ved Birks Køkken i Århus, hvis du bor heromkring. Super cool fyr og sted på Sydhavnen, og der arbejdes med surdej og våde deje og fermentering.”

Min kone har fødselsdag snart og et på ønskesedlen, så det får hun helt sikkert :-D
Et bagekursus ville bestemt være interessant, det vil jeg kigge nærmere på.

Brugeravatar

grillfan9000
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#30 » 29. nov 2017, 15:49

Jeg har vil tale varmt for sous vide. Det er sjovt og der går mange timer med at prøve af og læse om emner deromkring. Dertil hører en vakuumpakker som dog også er en rigtig god ting at have selvom man ikke bruger den til sous vide.

Har overvejet sous vide også, men for at gå lidt back to basics kunne jeg godt bruge noget nyt støbejern.

Har alt for mange gastronomiske juleønsker. Ser ud til, jeg er nødt til at indsnævre dem lidt. Har faktisk en del basic ting i mit køkken og grilludstyr, der godt kunne bruge at blive erstattede. Det er vel også acceptabelt at give seig selv et par gaver her til jul :D
Jeg kunne godt tænke mig en ny røremaskine. Synes dog at en Bjørn er i overkanten prismæssigt, så har kig på Ankarsrum 6230, nogen der har erfaringer med den? Skal primært bruges til at lave dej på.

Nix, men har også overvejet røremaskine, så meld endelig tilbage med dine erfaringer hvis du får fat på den du snakker om.

Både gryder og stegepander har jeg kigget på, og man får jo lyst til at give sig selv en del julegaver :D Håber dog lidt på der bliver anledning til jeg kan få denne grillpande fra Skeppshult: https://www.homesupply.dk/shop/skeppshult-grillpande-247p.html Der skal dog nok også være mange andre ting, jeg når at komme i tanke om inden vi når til julen..

Tilbage til "Snik snak"