Rengøring af virkelig gusten rusten grill

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.

Emneforfatter
chunklady
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Rengøring af virkelig gusten rusten grill

Indlæg#1 » 15. okt 2017, 20:14

Hej folkens!

Jeg har netop købt en brugt 57Ø Performer ekstra, som jeg kan nuppe dele fra til min egen perfomer. Den nye (brugte) kostede 350kr, men den er med gas-starter og termometer i låget, hvilket min egen ikke har.

Planen er at sammensætte min egen "som jeg vil have den" performer, og samle det tilbageværende til en ny Performer og sælge den. Problemet er bare, at den rist der kom med den jeg lige har købt er virkelig, virkelig, virkelig, .. jeg tror der er brug for en mere; virkelig - ulækker. Den er lidt samme farve som ristet på dette billede, men selvfølgelig bare rundt og klassisk 57Ø Weber.

Det jeg typisk gør med vores bageplader, når de er blevet godt beskidte efter en omgang lasagne der har dryppet ost og tomat ned på dem, ved 200grader i lidt for lang tid - er, at putte dem i pose, fylde lidt trippel salmiakspiritus i posen, lukke den, og så i endnu en sikkerhedspose, og lade det ligge og "dampe" lidt, mens salmiakspiritusen æder og ødelægger alt der nogensinde har været organisk, inde i posen.

Kan man gøre det samme med en grillrist?

Er der noget med, at når først en grillrist har været rusten, så skal man hvert år passe ekstra meget på? Kan jeg gøre noget for at grillristen får lidt længere levetid / ser bedre ud i længere tid? Jeg vil jo gerne sælge noget videre, der som minimum er bedre end det jeg selv købte.

Hilsen "amatør reparatøren" :)

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Rengøring af virkelig gusten rusten grill

Indlæg#2 » 15. okt 2017, 20:54

En boremaskine med påmonteret stålbørst vil gøre underværker.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

JCL7000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 15. okt 2017, 21:14

Hvis du nu fyrer hårdt op i grillen og brænder den rigtig godt igennem og så en tur med grilbørsten, så er den hvertfald ren.. eller dvs. alt hvad der kunne være levende på den er dødt.. Det er ikke sikkert den er blank og pæn som en ny rist, men det ved jeg ikke om sådan en kan blive igen?

STYKERDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 15. okt 2017, 21:41

Ellers så er alternativet vel at købe en dancook rist næste gang der er 75% i Bilka .
Den passer lige i.

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#5 » 15. okt 2017, 23:56

Glem alt om at bruge din tid på det, det bliver aldrig godt på den type rist. Når først rusten har fået fat, er overfladen ødelagt og uanset hvad du prøver, vil rusten få fat igen.

Havde du haft en rist i støbejern eller en rist i rustfrit stål, kunne du have reddet den ved en grundig omgang med en stålbørste på en boremaskine eller en vinkelsliber.

Så +1 til en ny rist på tilbud.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 16. okt 2017, 13:18

STYKERDK skrev:Ellers så er alternativet vel at købe en dancook rist næste gang der er 75% i Bilka .
Den passer lige i.

Enig! Så er der en ny rist til 50 kr, og så ville jeg ikke overhovedet bøvle med rengøring...

Ellers kan du ved davidsen få en rustfri rist til 250, den burde holde næsten evigt :-)
https://www.davidsenshop.dk/pi/Grillrist-til-57-cm-kuglegrill_2479103_150066.aspx
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Emneforfatter
chunklady
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 16. okt 2017, 18:09

Tusinde tak for jeres svar.

Jeg gik ned i HaraldSkrald og skaffede mig en metal-sliber-potte-dims; hård ståluld man kan smide på boremaskinen. Så gik jeg i gang med risten. Rusten ligger dybt dybt dybt nede i den og den nederste grill-rist er bøjet, formentlig pga. varme kombineret med utrolig meget rust.

Jeg må indrømme jeg har aldrig set så rust før på en rist. Tidligere i år satte jeg min Q100 i stand, der har stået i vind og vejr, i de sidste.. mindst 4 år.. lak røg af alt gik i stykket - så gav den med vandtrykspuleren hvor stort set alt lak tilbage og rust røg af; selv den, var ikke lige så smadret af rust som denne weber. Det er virkelig en skam. (heldigvis kunne jeg sætte min Q100 helt i stand, flot fin sort igen og uden rust :))

På den gode side, kan jeg se at inderkanten af hele grillen, underet "uidentificerbart, men rust-lignende" lag, er helt komplet. Det samme er låget - så jeg skal bare have fat i to riste; top-risten og bund-risten og så er den så god som... well.. "brugt". :)

Tak for alle inputs - jeg kigger efter rabatter og tilbud på grilltilbehør :) xoxo

Tilbage til "Snik snak"