My CyberQ Wifi og jubel

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.
Brugeravatar

Emneforfatter
Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

My CyberQ Wifi og jubel

Indlæg#1 » 15. jun 2017, 10:22

Som jeg har fortalt om her i Grillguru, havde jeg massive problemer med at få min CyberQ Wifi til at virke ad hoc. Bla kunne jeg heller ikke opdatere den.

Den super gode service hos TBS
Nu har jeg haft en god udveksling med Michael TBS og han ville se om han kunne opdatere min CyberQ. Det kunne han åbenbart ikke, så han ombyttede til en ny, med sidste nye firmware i.

Jeg har modtaget den nye CyberQ. Og til en glædelig overraskelse, virkede den både på Android mobilen, tabletter og på mine Windows 10 bærbare og stationære computere.
Om det så er fordi, den ikke mere skriver ad hoc på displayet, men hot spot, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men bare det virker, er det også lige meget.

Men jeg har lige et par spørgsmål til Grillguru panelet som bruger CyberQ og The Pit Pal.
The Pit Pal. Virker den kun når der bruges via routeren eller også ved hot spot.

Vi skal have Stofanet om kort tid og jeg har hørt det er et problem at port forwarde hos dem, men det kan "vist nok" klares ved at få en fast ip adresse. Er der nogen der har kendskab til dette?
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: My CyberQ Wifi og jubel

Indlæg#2 » 15. jun 2017, 12:50

Jeg vil ikke anbefale at portforwarde noget som helst.

Benyt i stedet en VPN opkobling til dit interne netværk. Mange routere i dag har den funktion indbygget.

CyberQ er en mini computer. Alt software har sårbarheder og små enheder har ikke automatisk opdateringer som Windows eller MacOS computere.
Så det er et spørgsmål om tid, hvornår en angriber kører sin robot forbi dit system og leder efter huller.

Det kan godt være at hullerne aldrig bliver udnyttet. Men det svarer til at en person tager i din hoveddør hver dag og oplever at den er lukket. Men måske løfter nr. 1000 din dørmåtte og finder nøglen. :cry:

Brugeravatar

Emneforfatter
Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 15. jun 2017, 22:53

Cyberguyen skrev:Jeg vil ikke anbefale at portforwarde noget som helst.

Benyt i stedet en VPN opkobling til dit interne netværk. Mange routere i dag har den funktion indbygget.

CyberQ er en mini computer. Alt software har sårbarheder og små enheder har ikke automatisk opdateringer som Windows eller MacOS computere.
Så det er et spørgsmål om tid, hvornår en angriber kører sin robot forbi dit system og leder efter huller.

Det kan godt være at hullerne aldrig bliver udnyttet. Men det svarer til at en person tager i din hoveddør hver dag og oplever at den er lukket. Men måske løfter nr. 1000 din dørmåtte og finder nøglen. :cry:

Du har ofte udtrykt den holdning og jeg er ikke i tvivl om at du har teoretisk ret.
Men som du skriver. Det kan være et spørgsmål om tid og netop CyberQ bliver nok sjældent brugt. Altså den er ikke tændt døgnet rundt, døgn efter døgn osv. så den potentielle fare er nok ikke særlig stor og hvis det er en midlertidig løsning, er faren nok endnu mindre. Jeg har flere bekendte der bruger port forwarding til forskellige ting. De har ikke oplevet problemer. I hvert fald har de ikke fortalt om det.
For den enkelte er det en teoretisk risiko at port forwarder. Samlet set er der en reel fare for angreb. Men jeg har en forestilling om, at man kunne sammenligne det med meget andet. Er det for eksempel ikke mindst lige så teoretisk en mulighed for at blive dræbt i trafikken, sammenlignet med at port forwarde og sætte sig i en bil. Alligevel færdes vi frygtløse i trafikken. Bare nogle tanker.

Hvordan fungere en Anova wifi mon? Den skal bare være i nærheden af routeren, så Connecter den og kan betjenes udefra.

Men Cyberguyen, kunne du ikke lave en guide til opsætningen af en VPN opkobling?
Det kunne os med lidt it viden, men langtfra nok, have stor glæde af.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

John Davidsen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 16. jun 2017, 05:51

Jeg er ikke så klog i wifi opsætning, men tænker: hvis man har udstyr koblet til sin router/accesspoint og dette er åbent, så er der en mulighed for at "nogen" kan komme på dit net og udforske hvad de vil på de tilsluttede enheder, korrekt??

Nu er mit spørgsmål så: Mit hus er så stort at jeg har to accesspoints, dette fik mig til at tænke på, er der access til alle enheder på begge accesspoint eller kun via de enheder der er på samme accesspoint??

Hvis der kun er adgang til enheder tilkoblet samme accesspoint, kunne man så ikke bare opsætte et seperat accesspoint til sin CyberQ og blokere adgang til dette for alt andet end netop CyberQ??

Blot en tanke, jeg aner intet om hvorledes tingene hænger sammen.

Springer
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#5 » 16. jun 2017, 08:00

John Davidsen skrev:Jeg er ikke så klog i wifi opsætning, men tænker: hvis man har udstyr koblet til sin router/accesspoint og dette er åbent, så er der en mulighed for at "nogen" kan komme på dit net og udforske hvad de vil på de tilsluttede enheder, korrekt??

Nu er mit spørgsmål så: Mit hus er så stort at jeg har to accesspoints, dette fik mig til at tænke på, er der access til alle enheder på begge accesspoint eller kun via de enheder der er på samme accesspoint??

Hvis der kun er adgang til enheder tilkoblet samme accesspoint, kunne man så ikke bare opsætte et seperat accesspoint til sin CyberQ og blokere adgang til dette for alt andet end netop CyberQ??

Blot en tanke, jeg aner intet om hvorledes tingene hænger sammen.

Hej John.

Nu skal det ikke blive for teknisk. Men jeg vil prøve at forklare dig hvordan det hænger sammen.

"hvis man har udstyr koblet til sin router/accesspoint og dette er åbent, så er der en mulighed for at "nogen" kan komme på dit net og udforske hvad de vil på de tilsluttede enheder, korrekt??"

I princippet ja, men da dit trådløse netværk (forhåbentligt) er beskyttet med en kode, så kan udefrakommende personer normalt ikke komme ind og se hvad der er på dit netværk.

"Mit hus er så stort at jeg har to accesspoints, dette fik mig til at tænke på, er der access til alle enheder på begge accesspoint eller kun via de enheder der er på samme accesspoint??"

Begge dine access points er koblet op til den samme router, så det der er koblet op til access point 1 kan også "se" det der er på AP2 og vise versa. Det samme gør sig gældende hvis du har noget der er koblet op med et kabel.

"Hvis der kun er adgang til enheder tilkoblet samme accesspoint, kunne man så ikke bare opsætte et seperat accesspoint til sin CyberQ og blokere adgang til dette for alt andet end netop CyberQ??"

I princippet ja, men for menig mand nej. Det kræver noget lidt mere avanceret udstyr end hvad en normal bruger køber ind. Dog er der på nogle AP mulighed for at opsætte gæste netværk så det der er koblet op til denne ikke kan se dit eget netværk, men så kan du ikke port forwarde til disse. Alternativt hvis du har en avanceret router, så kan du lave det der hedder DMZ, og koblet et AP på denne. DMZ er et lukket netværk styret af routeren.

Håber det giver lidt svar. :-)

Gill- ON
Primo LG300 i Primo stålbord
OutdoorChef Ascona
LH forhøjerring
Fredstone
rosiserie
Auplex 13"

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 16. jun 2017, 08:43

Jeg er altid frisk på at vende emnet it-sikkerhed, men skal vi ikke tage den i en ny tråd?

John Davidsen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#7 » 19. jun 2017, 05:21

takker for lidt oplysning :-), det var bare sådan lige en strøtanke der kom forbi mig.

styrmand
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 19. jun 2017, 10:53

Er der mon en med forstand på dette som kan hjælpe mig med at få det op at køre i nærheden af Horsens ???
Henrik

Brugeravatar

Christian1986
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#9 » 19. jun 2017, 19:59

styrmand skrev:Er der mon en med forstand på dette som kan hjælpe mig med at få det op at køre i nærheden af Horsens ???

Ja, mit kører super godt. Bare send PM - så finder vi ud af det.

Jeg bruger to forskellige apps: The Pit Pal og CyberCook. The Pit Pal udemærket sig ved at være en egentlig log, hvor du kan tilføje, hvornår du har tjekket til kødet, tilsat røg, sprøjtet det m.v. En anden kæmpe fordel er, at du ikke behøver at have appen åben - sidstnævnte er en stor fordel.

Jeg er dog stadig størst fan er CyberCook - du har langt flere indstillingsmuligheder, ligesom grafen er lang bedre. Du kan desuden lave rapporter med data fra dit cook. Appen skal dog køre hele tiden for at du kan lave grafer, hvilket er et minus. Samlet er CyberCook dig min favorit :-)

styrmand
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 19. jun 2017, 23:52

Lyder godt Christian. Det må vi se på når jeg kommer hjem :-)
Henrik

Tilbage til "Snik snak"