John Davidsen skrev:Jeg er ikke så klog i wifi opsætning, men tænker: hvis man har udstyr koblet til sin router/accesspoint og dette er åbent, så er der en mulighed for at "nogen" kan komme på dit net og udforske hvad de vil på de tilsluttede enheder, korrekt??
Nu er mit spørgsmål så: Mit hus er så stort at jeg har to accesspoints, dette fik mig til at tænke på, er der access til alle enheder på begge accesspoint eller kun via de enheder der er på samme accesspoint??
Hvis der kun er adgang til enheder tilkoblet samme accesspoint, kunne man så ikke bare opsætte et seperat accesspoint til sin CyberQ og blokere adgang til dette for alt andet end netop CyberQ??
Blot en tanke, jeg aner intet om hvorledes tingene hænger sammen.
Hej John.
Nu skal det ikke blive for teknisk. Men jeg vil prøve at forklare dig hvordan det hænger sammen.
"hvis man har udstyr koblet til sin router/accesspoint og dette er åbent, så er der en mulighed for at "nogen" kan komme på dit net og udforske hvad de vil på de tilsluttede enheder, korrekt??"
I princippet ja, men da dit trådløse netværk (forhåbentligt) er beskyttet med en kode, så kan udefrakommende personer normalt ikke komme ind og se hvad der er på dit netværk.
"Mit hus er så stort at jeg har to accesspoints, dette fik mig til at tænke på, er der access til alle enheder på begge accesspoint eller kun via de enheder der er på samme accesspoint??"
Begge dine access points er koblet op til den samme router, så det der er koblet op til access point 1 kan også "se" det der er på AP2 og vise versa. Det samme gør sig gældende hvis du har noget der er koblet op med et kabel.
"Hvis der kun er adgang til enheder tilkoblet samme accesspoint, kunne man så ikke bare opsætte et seperat accesspoint til sin CyberQ og blokere adgang til dette for alt andet end netop CyberQ??"
I princippet ja, men for menig mand nej. Det kræver noget lidt mere avanceret udstyr end hvad en normal bruger køber ind. Dog er der på nogle AP mulighed for at opsætte gæste netværk så det der er koblet op til denne ikke kan se dit eget netværk, men så kan du ikke port forwarde til disse. Alternativt hvis du har en avanceret router, så kan du lave det der hedder DMZ, og koblet et AP på denne. DMZ er et lukket netværk styret af routeren.
Håber det giver lidt svar.

Gill- ON