knive der ikke koster en bondegård

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.
Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

knive der ikke koster en bondegård

Indlæg#1 » 5. nov 2016, 18:08

Hej hvad forslår folk af kokkekniv primært som ikke koster en bondegård og slibeudstyr.
pt har jeg en kniv købt sammen med illustreret videnskab. den har faktisk virket overraskende god og skarp.
dertil en slibemaskine der er manuel og med to slibehjul. et trin 1 og 2 til at slibe med.

men jeg synes ikke det er til at få kniven ret skarp længere.

jeg vil ikke ofre specielt meget på en kniv, men vil gerne høre folks bud
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
CHARBROIL CB500 GASGRILL MED 4 BRÆNDERE
Q100

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: knive der ikke koster en bondegård

Indlæg#2 » 5. nov 2016, 18:31

Måske kunne du bare få dem sendt til slibning, hvis du i øvrigt er tilfreds med kniven er det lagt det billigste.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#3 » 5. nov 2016, 18:37

tak prause .
sliberen er af denne type fra da brugsen havde en sådan og knive i deres samlemærke sortiment
https://shopping.coop.dk/vare/obh-nordi ... 8642084260

men kan den være slidt op eller er kniven mon slidt så meget den skal skiftes???. det er selvfølgeligt svært at vurdere hvis det ikke er ved selvsyn
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
Q100

bskaarup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 5. nov 2016, 19:35

Min lokale slagter sliber knive for kr. 25. Du kan evt. spørge om din vil.

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 5. nov 2016, 20:45

Den slags knivsliber du har er også en type jeg har prøvet.
Min erfaring med den er at den ikke holder ret længe og det samme gælder for alle de andre jeg har prøvet.
Jeg er kommet til den konklusion at hvis man vil slibe sine knive selv må man enten lære sig at bruge slibesten som nok løber op i en 6-800 kr samlet eller købe en knivsliber som en Apex Edge pro eller en tilsvarende Kinesisk kopi.
Jeg har lige købt denne: https://www.aliexpress.com/item/Ruixin- ... 0.0.rjt5Zy som erstatning for denne: https://www.aliexpress.com/item/Profess ... a1b9&tpp=1

Den sidste vil jeg sælge for en hund hvis du er interesseret.
Med disse kan man med lethed slibe sine knive barberskarpe.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

KimVP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 5. nov 2016, 21:20

Jeg har denne sliber fra IKEA.
http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/57145296/

Den holder mine zwilling knive MEGET skarpe. Det kostede blommen på fingeren i dag.
Min kokkekniv er en eller anden fra Henrik Boserup. Fik den i julegave sammen med et skærebræt, det år jeg var hos Post Danmark.
Den bliver også meget skarp med den billige sliber.
Alle knivene får en tur hver gang de skal bruges. Sådan har det været i ca. fem år, og de fejler ingenting. De kommer sågar i opvaskemaskinen.
Weber Performer ø57
Char-Broil T-36G5
3i1 BBQ Smoker

Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#7 » 5. nov 2016, 21:52

Den det ikea en er det samme som jeg har. Bare mim er med to sten af forskellig finhed. Det har også hidtil kunne gøre det
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
Q100

JCL7000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 6. nov 2016, 08:09

Beklager hvis jeg lige stjæler tråden lidt..

Men Steen, hvad er grunden til du sælger den billige model? Sliber den ringere end den dyre eller er der bare mere kvalitets fornemmelse over den dyre?

For med de priser tror jeg da at jeg skal holde øje med ali her den 11 og se om ikke der skulle falde en tidlig julegave af fra mig til mig :lol:

Jeg har i øvrigt også sliberen fra brugsen og synes ikke den gjorde noget godt for mine knive (af samme serie som sliberen). Tilgengæld er den yaxell vådsliber, jeg har købt til min yaxell kniv helt fantastisk. http://www.spiegelau.dk/sort-vandkammer-p-974.html Men det er måske også at skyde gråspurve med kanoner til helt almindelige knive.

Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#9 » 6. nov 2016, 08:12

helt ok du låner tråden. kan være den sliber fra brugsen måske den skal erstattes med den fra ikea
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
Q100

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 6. nov 2016, 10:50

Som sagt har jeg også haft alle de forskellige " træk igennem " knivslibere incl. den de elektriske fra OBH, begge modeller.
Fælles for dem alle var for mig at de fungerede rigtigt fint i den første tid jeg brugte dem men efter et stykke tid virkede de ikke mere.
Jeg har en teori om at det er fordi slibevinklen ikke er korrekt på de slibere jeg har haft og at de derfor kun har slebet den yderste del af æggen ( få 100dele af æggen).
Når jeg så havde slebet kniven nogle gange var den yderste del af æggen væk og sliberen kunne ikke længere nå æggen.
Med en guidet sliber eller en slibesten og et par kapable hænder kan man slibe hele æggen i den korrekte vinkel og kniven bliver skarpere og holder slibningen meget længere tid, jeg sliber ikke ret tit efter jeg har fået en guidet sliber.

Jeg har for øvrigt fundet ud af at min yndlingskniv er slebet med 15 grader på hver side og ikke 20 som man næsten altid ser anbefalet, det gør en kæmpe forskel og man bør kende sin slibevinkel hvis man skal have et godt resultat.

Til JCL7000: Den billige sliber giver samme resultat men kvaliteten er ikke særlig høj, den en lidt løs i alle dele.
Den anden jeg købte skal modificeres så den kommer til at fungere som denne : https://www.youtube.com/watch?v=CKTWWz1o3fs

Hvis du vil købe en Kina model der ikke skal modificeres vil jeg anbefale denne: https://www.aliexpress.com/item/Update- ... qPJwnI&s=p

Jeg vil også anbefale at bruge lidt tid på at kigge på Youtube og se de videoer der handler om den originale Edge pro apex.
Mvh. Steen.

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 6. nov 2016, 10:57

Tilbage til det oprindelige spørgsmål, en billig kniv der duer.
Det gør en Victorinox fibrox der kan fås for under 200 kr.
Den er kåret som den billigste kvalitetskniv på markedet, vil man give mere er Zwilling et godt valg, det er min yndlingskniv.
Mvh. Steen.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#12 » 6. nov 2016, 12:39

Problemet med diverse knivslibere er at de kun retter den primære æg op, der er en grænse for hvor længe man kan blive ved med at gøre det. På et tidspunkt er man nødt til at få bygget en ny sekundær æg op og det indbefatter at man fjerner materiale fra kniven. Det er det er en professionel knivsliber gør, eks Benjamin hos Hwl.dk det koster ca 60.-/kniv.
En god all round kniv er efter min mening Dick hvis du vil skifte i stedet for at få slebet op.
Men husk efter en prof slibning er din gamle kniv mindst lige så god som den dag du købte den.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#13 » 6. nov 2016, 12:51

Mange mange tak for gode svar og input. De der slibere er der også videoer på hvordan de bruges og er det meget krævende at gøre
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
Q100

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 6. nov 2016, 14:00

Mvh. Steen.

Ricki S
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#15 » 6. nov 2016, 20:23

Har OBH Arctic Knice Med ÆG Vinkel på 20* og deres sliber. Damn de knive er skarpe alti alti. Og frisker dem op jævnligt men de forbliver skarpe.

Moeffe-cos
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#16 » 9. nov 2016, 20:55

Har sådan en her http://www.imerco.dk/zwilling-slibestaal?id=100036329

Den holder mine knive fint skarpe. Og giver en følelse af at den tager ved. Jeg har brugt min de sidste 5-6år på de samme Jamie Oliver knive uden problemer. Men med gode knive skal du vel kikke på metal legeringen frem for mærket.

Handberg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#17 » 11. nov 2016, 15:35

Hej, jeg vil lige give mit besyv med og anbefale mit nuværende setup.

Jeg har købt 2 kina corondum vådslibesten på ebay. De er omkring 18-20cm lange 7-10cm brede med 2 forskellige ruheder en 600/1500 og en 3000/8000. De kostede ca. 150kr pr. stk og fungerer ganske udemærket. Lidt old-school men det er billigt og det virker. Her er et link - http://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=W ... 2749.l2658

Tidligere har jeg brugt et lansky slibesæt, som også er rigtig godt, men det tog for lang tid til at jeg fik slebet ofte nok.

Mht. knive bruger jeg Sabatier Diamond (provence). De koster ikke en formue (den store 25cm kokkekniv står i 600 bobs). Jeg har brugt mine hver dag i over 10år og de er stortset som nye.
Ydermere er der et forholdvis stort sortiment, så man kan få knive til stortset alle opgaver. Jeg tror stadig man kan købe dem ved thegoodstuffshop. Udvalget kan ses her http://www.sabatier.com/gb/aujourdhui/g ... vence.html

Mht. legering, så vil jeg give Moeffe-cos delvist ret - legeringen er selvfølgelig det der bestemmer hvor god en kniv er, men kniv-magerne oplyser ALT for lidt omkring deres stål til at det er brugtbart at tage en velbegrundet beslutning ud fra. Lad mig give lidt eksempler:
Typisk oplyses kun metallets hårdhed, men hvor er denne hårdhed målt? er det æggen, eller ryggen? Hårdheden varierer nemlig henover bladet alt efter varmebehandlingen - og alle smedede knive er varmebehandlet.
Næste spørgsmål hvor hård (vickers, brinell, ect.) skal en kniv fx. være? Jo hårdere den er, jo mere slidstærk er den, men jo sværere er den også at slibe op. Hvad er et godt tal? Det handler om at finde den rette balance.
Derudover, så betyder en høj hårdhed oftest at duktiliteten ikke er alt for god. Dvs. Høj hårdhed øger risikoen for at knække æggen eller kniven - igen balance.
Dertil kommer spørgsmål omkring rusttræghed, geometri og udformning, ect.

Min pointe er bare man ikke kan bruge oplysningerne om legeringen til ret meget, hvis ikke du er metallurgisk ekspert eller måske knivmager. Derfor mener jeg det giver bedre mening at få en anbefaling fra en god ven eller et engageret grillforum, der har prøvet masser af knive af.

- det blev en lang smøre - sry.

tdtd
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#18 » 20. okt 2017, 22:03

Er der nogen som ved om det er de samme?
http://www.knivblokken.dk/shop/zwilling ... -812p.html
https://www.davidsenshop.dk/pi/Zwilling ... 74586.aspx

Hvordan er de i forhold til five star serien som Bilka har samlemærker på?
Weber Spirit E 310

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#19 » 21. okt 2017, 00:59

Jeg har sådan en maskine https://www.harald-nyborg.dk/p7171/scheppach-vaadsliber

Den er OK til at både vedligeholdelse og reparation af skadede knive, og så er den forholdsvis billig.

Jeg har haft maskinen i næsten 2 år og har slebet mange knive op, også knive der var kraftigt medtaget, så mon ikke også du kan få et fornuftigt resultat ud af dine knive?

Jeg har dog fået lidt blod på tanden, så når den engang er slidt op, så bliver den næste maskine nok en tormek, simpelthen fordi jeg som regel sliber mange knive af gangen, og den billige maskine skal have en pause ca hver halve time mens den store tormek kan køre hele dagen..
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#20 » 21. okt 2017, 10:25

tdtd skrev:Er der nogen som ved om det er de samme?

De hedder da det samme så mon ikke.
Five star knivene har et anderledes håndtag men ellers mener jeg det er de samme.
Da jeg købte kupontilbudet første gang det var der spurgte jeg Zwilling om det var samme stål som Four star og fik at vide at det er det.
Jeg har siden købt en Four star for en femmer og kan bekræfte at de er ens bortset fra håndtaget, jeg tror det samme gælder for Pollux.
Det er i hvert fald gode knive der holder sig skarpe meget længe men de har jo ikke så meget blæreværdi for drengerøvene. :mrgreen:
Mvh. Steen.

Brugeravatar

F1freakdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 21. okt 2017, 13:00

Det er jo lidt sjovt - for hvad er billigt?

Da jeg i sin tid var i lære som isenkræmmer. Der købte jeg kokkekniv, stegegafler (lige og buet), grøntsags kniv, brødkniv samt strygestål. Alt sammen fra "zwilling" strygestål og kokkekniv var klart de dyreste (mener det var en 6-700 kr stk) på nær grøntsags kniven har jeg alle sammen endnu (har dog fået et nyt strygestål - men har det andet endnu) det var ca i 1985 jeg købte den. Det er lidt over 20 kr om året for de dyreste. Jeg sliber dem så selv en gang i mellem. Jeg tror aldrig jeg skiller mig af med min kokkekniv.

Så ja dyr i anskaffelse - billig på den lange bane. Men kvalitet i hele perioden :-)

Synes ofte at billige knive er af et tyndt materiale. Så hvis man skal hakke et eller andet og man vil bruge håndfladen på bagsiden/oversiden af kniven "skærer" den i hånden. Det gør den her ikke - et par partnere, og flere kammerater, igennem tiden har måtte give mig ret. En ordentlig kniv er en væsentlig større fornøjelse at arbejde med.
Mvh
Steen L.

Update sept. 2017:
HotWok 12kW
Charbroil M 500 gasgrill
Weber transportabel grill
ABU røg"ovn"
Og stadig 56cm wannabee kuglegrill :)[/list]

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: RE: Re: knive der ikke koster en bondegård

Indlæg#22 » 21. okt 2017, 19:26

tdtd skrev:Er der nogen som ved om det er de samme?

Jeg fik dem der for nogle år siden i julegave fra arbejdet, har været godt tilfreds med dem!
Dem Føtex har syntes jeg godtnok grebene virker "billige" og lette.. Men har ikke prøvet dem!

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

tdtd
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#23 » 22. okt 2017, 20:27

Efter at have læst lidt på Zwillings hjemmeside tror jeg valget ender med 5 star
Weber Spirit E 310

IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#24 » 23. okt 2017, 21:16

Vi har Zwilling 5 star, dem er vi rigtig glade for! Købte dem sidst de havde 75% rabat i Føtex. Det har de igen nu! :) Man får virkelig meget kniv for pengene.
Mad-alter: Charbroil Professional 4400
http://klogpaa.dk/

Brugeravatar

The Smoker
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#25 » 23. okt 2017, 22:26

En Sheppach vådslibemaskine kan købes for 600 kr hos Harald Nyborg. Man skal måske nok være lidt skeptisk når man ved en tilsvarende Tormek vådsliber koster 4500 kr. Men på YouTube findes et par videoer med denne maskine og jeg synes den ser tilforladelig ud. For mig og se vil sådan en maskine også kunne lave en sekundær æg som Prause efterlyser. Problemet med håndsten er jo at det både kræver håndelag og masser af tid - det har de færreste tålmodighed til. Hvad siger folket - er den brugbar til både at kunne slibe japansk og europæisk ? - altså 20 og 15 grader og hårde og bløde stållegeringer. Dette emne her har jeg set diskuteret masser af gange - altid med religion og passion - men jeg ville så gerne kunne slibe mine egne knive uden at skulle uddannes en til mega-knivnørd og her er måske en nem genvej :-D :-D :-D
Til brugeren Wetle: Du har jo omtalte maskine - jeg har googlet en større Sheppach på 200 watt til godt 1000 kr - det var måske en mulighed hvis tegnebogen siger nej til at købe Tormek.
The Smoker
"Among my most powerful childhood memories is the seductive scent of sweetly-sauced ribs sizzling and crisping on Dad's grill."
citat Meathead's website: Amazing Ribs

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#26 » 23. okt 2017, 22:59

Maskinen kan lave den vinkel du vil, men den vinkelmåler der følger med er ikke ret god. Der er dog ikke noget i vejen for at du køber en bedre model som den der følger med en tormek.

Det samme gælder for de holdere til knive som skal benyttes hvis du vil have fordel af styresystemet.

Kvalitet og pris hænger sammen, jeg har købt en holder fra tormek, og det er bare en bedre og mere lækker kvalitet.

Indstillingen af den billige maskine er også lidt mere bøvlet i forhold til tormek, men hvis målet er at kunne slibe køkkenknive og stemmejern, med et fornuftigt resultat og til en rimelig pris, er en sheppakøkkenknive et godt valg, men vil du mere eller bare have noget der er lidt mere gennemført, så skal du kigge på andre muligheder.

PS. En tormek T4 som er den maskine der bedst kan sammenlignes med den sheppach jeg har, koster pt. "kun" 2195 :lol: , mens den store model T8 pt ligger i 3875.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Tilbage til "Snik snak"