Brændeovn til rygeovn

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.

Emneforfatter
Fedtmule
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Brændeovn til rygeovn

Indlæg#1 » 15. feb 2016, 18:14

Jeg faldt over denne i en gratis gruppe. Er der nogen af jer, som har forsøgt at ombygge sådan en djævel?
Vedhæftede filer
image.png
Kul er godt!

DWJ
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Brændeovn til rygeovn

Indlæg#2 » 15. feb 2016, 19:03

Super ide, har tit tænkt tanken da jeg også har en rigtig gammel støbejerns Svend på 150kg til at stå. Det der fraholder mig er tanken om hvad den kunne indeholde af tungmetaller, og andet giftigt stads, jo desværre ikke til at vide hvad der er blevet fyret igennem den de sidste 25 år.

Men omvendt har jeg heller ikke undersøgt det i bund, så måske der ikke gemmer sig det vilde i den. - følger ihvertfald spændt med på sode linjen hvad folk siger til ideen :).

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 15. feb 2016, 20:49

He he, sode linjen [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Jeg tænkte netop om smagen af gammel sod vil gå i røgvarerne.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 15. feb 2016, 21:04

Der er da ingen problemer med tung metaller i støbejern. Sjovt som den tanke altid bliver nævnt i forbindelse med røgovne.
Røgning er altså kun max 100 grader så der er ingen metaller der kan fordampe og blande sig med vores bacon, heller ikke hvis den var galvaniseret eller noget der var værre.
Brænd den godt varm og den er klar.
Noget helt andet er at rygning, grillning, stegning og kød i det hele taget er kræft fremkaldende og farligt og noget der bør undgåes.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

DWJ
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 16. feb 2016, 04:32

Steenj, kunne det tænkes min tanke var mønsteret på hvad der var blevet afbrændt i ovnen, og ikke selve ovn? Det har flere gange været oppe og vende at briketter kan indeholde tungmetaller, og aske derfra frarådes at spredes i haven.

Hvad med hr. Fru Jensen som har afbrændt malet træ, paller, pap osv. Jeg har personligt ualmindeligt svært ved at tro disse stoffer ikke på den ene eller anden måde kan sætte sig inde i ovnen og frigives igen.

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 16. feb 2016, 08:34

Og jeg tror at ting der er afbrændt ved 3-400 grader eller højere nok skal være fordampet, og hvis de ikke er gør de det nok heller ikke ved 100.
Jeg ville jo nok også vælge at rense ovnen før brug og brænde den af/ryge den til før brug, som jeg altid har gjort med en røgeovn eller grill.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#7 » 16. feb 2016, 09:50

Hvad er tanken helt præcist med ovnen,

vil du bruge den som røgovn og have dine røgvarer inde i ovnen, eller bare benytte den som brændkammer og lede røgen over i en eller anden beholder hvor du har dine røgvarer?
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Emneforfatter
Fedtmule
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 16. feb 2016, 10:32

Jeg må indrømme at jeg ikke har tænkt så langt. Jeg så den og tænkte, at sådan en må man da kunne ombygge.
Kul er godt!

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#9 » 16. feb 2016, 12:01

Jeg tænker bare at der ikke er ret meget plads inden i ovnen, men det er måske billedet der snyder?

Hvis du kun vil koldryge i den, så kan det sikkert sagtens lade sig gøre at få lagt en rist ind i selve brændkammeret og så have smuld i askeskuffen som du så tænder på normal vis. Om det også kan lade sig gøre at lave varmrygning på den måde ved jeg ikke, men det kan du jo lave en test på uden kød i ovnen.

Missah
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#10 » 17. feb 2016, 19:09

Jeg har en stående næsten magen til - bare lidt større.

Jeg fik af vide af min skorstensfejer at jeg ikke må give den væk/sælge den da der ingen godkendelser er på den uden papire på den, så man faktisk kan blive straffet for det, også selvom det er privat.

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#11 » 17. feb 2016, 19:19

Missah skrev:Jeg har en stående næsten magen til - bare lidt større.

Jeg fik af vide af min skorstensfejer at jeg ikke må give den væk/sælge den da der ingen godkendelser er på den uden papire på den, så man faktisk kan blive straffet for det, også selvom det er privat.

Så det betyder vel i praksis at sådan en ovn kun kan sælges for skrotprisen, hvis man altså ikke bygger den om til rygeovn hjemme hos sig selv.

Tilbage til "Snik snak"