Jeg ønsker mig til jul...hvad?

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.

Emneforfatter
CraweN
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Jeg ønsker mig til jul...hvad?

Indlæg#1 » 4. dec 2015, 08:53

Hejsa alle.

indenfor de næste par dage der skal jeg have afleveret en ønskeliste til de nærmeste. Problemet er at jeg er lidt i tvivl om hvad hulen jeg skal skrive på. Jeg har fundet nogle "småting" og det kunne være være sjov at høre folks mening.

Det første jeg har skrevet på er en knivsliber. mere specifik Graef Knivsliber CC 120.
Jeg mangler noget til at gøre det knive jeg har skarpheden tilbage. Jeg ved godt at kan købe slibesten osv. Men jeg vil gerne have noget der går stærkt og som er ligetil.

Det næste er en stavblender og her er jeg lidt i tvivl. jeg har kigget på braun og bamix.

Braun er denne:
http://www.kitchenone.dk/produkt/braun-mq745-apertif-stavblender/?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Bamix er swissline modellen:
http://www.wupti.com/produkter/husholdning/koekkenmaskine/stavblender/bamix-swissline-xl-ch-roed-stavb

Det meste af hvad man kan læse sværger at bamix bare er den bedste stavblender man kan købe og at den knuser alt og alle. Mens man kan læse herinde at den ikke er det stærkeste og når der skal bruges krafter så skal der en anden stavblender på bordet.
Hvad synes folk? Braun eller Bamix?

Mangler også en støbejernspande til mit induktionskogeplade, tænkte på OBH rustic evolution.
http://www.skiftselv.dk/gryder-pander/obh-rustic-evolution-pande-28-cm/

Er der nogen der har erfaringer med disse pander?

Ellers hvis der nogen med nogle gode ideer så skriv. Mangler lidt flere ting på listen!

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Jeg ønsker mig til jul...hvad?

Indlæg#2 » 4. dec 2015, 10:27

Ja står selv i samme situation, da jeg aldrig aner hvad jeg ønsker mig! Og de ting jeg ønsker mig er alt for dyre :-P
Men overvejer noget nyt grill bestik, men kan ikke helt gennemskue hvilket, og måske en god grill pande

-whoa-

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 4. dec 2015, 12:17

Graeff knivsliberen syntes jeg er god når vi snakker om elektriske slibere til pladeståls knive og smedet knive. Laver ikke en superblank og langtidsholdbar knivsæg, men da man ofte anvender sine smedet knive til at skære i ben, brusk, og frost, betyder det mindre.
Ps. Anvend ikke Graeff på hårdstålsknive.

Bamix er en god stavblender, ingen tvivl om det. Men det eneste saliggørende valg syntes jeg dog ikke det er.
Til alm. brug af en stavblender, syntes jeg der findes andre gode og prisbillige alternativer.
Om man har brug for den store tilbehørspakke der ved nogle modeller følger med, syntes jeg man skal gøre op med sig selv.

Julegaveønsker plejer jeg at begrænse til effekter jeg egentlig godt kunne tænke mig, men jeg sjældent ville få købt, eller de kendte effekter som strømper og underhylere som man alligevel skulle ha' købt.

I år er det bla. et par alternative bøger der er meldt ud.
Bog om kål...
Fermentering...
Bogen "Den hemmelige kok" - gennemgår industriens metoder, og "snyd" og humbug, som der er nogle producenter der benytter sig af.

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#4 » 4. dec 2015, 16:22

Hvis jeg var dig, ville jeg overveje at ønske mig en vådsliber i stedet for den graeff. På den måde kan du selv bestemme vinklen du vil slibe i og du kan også slibe alt muligt andet værktøj også.

Jeg har selv sådan en maskine http://www.harald-nyborg.dk/p7171/scheppach-vaadsliber-120w det er bestemt ikke verdens bedste, men i forhold til mit brug gør den det udmærket. Mine global knive kan den i hvert fald sagtens vedligeholde, samtidig er mine stemmejern og øksen blevet fine igen.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Emneforfatter
CraweN
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 4. dec 2015, 18:09

Wetle skrev:Hvis jeg var dig, ville jeg overveje at ønske mig en vådsliber i stedet for den graeff. På den måde kan du selv bestemme vinklen du vil slibe i og du kan også slibe alt muligt andet værktøj også.

Jeg har selv sådan en maskine http://www.harald-nyborg.dk/p7171/scheppach-vaadsliber-120w det er bestemt ikke verdens bedste, men i forhold til mit brug gør den det udmærket. Mine global knive kan den i hvert fald sagtens vedligeholde, samtidig er mine stemmejern og øksen blevet fine igen.

Er sådan en maskine ikke for grovkornet til at få kniven rigtig skarp?

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 4. dec 2015, 18:33

Maskinen fra Harald Nyborg er ganske god
Det er muligt at justerer grovhed på stenen med en klods der kan tilkøbes
Du kan finde danske instruktions video på YouTube
Mvh Kenneth
Har TBS grillkul på lager

Cobb premium
Primo rund
Primo oval jr go camping

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#7 » 4. dec 2015, 18:34

CraweN skrev:
Wetle skrev:Hvis jeg var dig, ville jeg overveje at ønske mig en vådsliber i stedet for den graeff. På den måde kan du selv bestemme vinklen du vil slibe i og du kan også slibe alt muligt andet værktøj også.

Er sådan en maskine ikke for grovkornet til at få kniven rigtig skarp?

Det sidste kan man give den på den anden skive med noget slibe pasta. http://www.harald-nyborg.dk/p4351/scheppach-slibepasta

.
Torp Hedehusene

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#8 » 4. dec 2015, 21:20

Når først kniven er slebet, kan man godt nøjes med at give den en hurtig tur på læderskiven, i hvert fald et par gange før det er nødvendigt at slibe igen.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Brugeravatar

aammat
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 4. dec 2015, 21:34

Tro de fleste grejnørder herinde står i samme situation hvert år.. ;-)

Men hvad med de små ting som gør dagen i køkkenet nemmere/sjovere, her et udsnit af min liste
[*]Flere Microplane rivejern
[*]Flere typer tyndskræller
[*]Kartoffelmos jern
[*]Sorteringskasser til krydderiposer, ikke fundet id af hvilken det skal være
[*]Flere oliekander til hjemme lavet olie
[*]Issyl, ikke så aktuelt i dk, men heroppe i Grønland er det fedt at hente sin egen isklump og hakke isterninger til sin GT
[*]Ny fiskepincet
[*] Høj tærteform til pie's

Dertil kommer de ønsker som koster for meget til en alm. julegave og dem har jeg så min egen gavekonto til.. :-D
[*]Takeda AS Gyoto 270mm - på vej fra Japan.. :savl2:

Håber det kan give lidt inspiration, vil selv kigge med da jeg altid selv savner ideer..

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 4. dec 2015, 23:28

Jeps - det er lige sådan en liste man skal ha' kørende hele året. Hvergang man kommer i tanke om en af de småting det ville være rart at have, men som man ikke lige får købt selv bliver den skrevet på listen.

Ib M

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#11 » 5. dec 2015, 04:35

Silikonemåtte
Pølsestopper
ProQ GFC-2150 (Gravity feed smoker)
Shawarma-kniv
Pitcontroller
Skærebrædder
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Brugeravatar

Tine
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 5. dec 2015, 19:52

Til barnet, der har alt :-D ;
Vedhæftede filer
Mini gasgrill.jpg
~~~~~~~~~~
Smokey Joe
Performer u./gastænding
Q120
Primo Oval Large

*Trækul på lager fra http://www.traekul.dk*
PM for afhentning.

niklas293
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#13 » 10. dec 2015, 20:47

Jeg kan rigtig godt lide min smoker box [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Sådan en kan jeg anbefale at du ønsker dig [smilie=bluecolorz5_pdt_07.gif]

Emneforfatter
CraweN
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#14 » 11. dec 2015, 06:24

niklas293 skrev:Jeg kan rigtig godt lide min smoker box [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Jeg har købt en smoker box. :-D

Den eneste tilføjelse som er på listen er :

Microplane Gourmet rivejernssæt.

Håber de er gode, hvis jeg altså får dem :lol:

Springer
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#15 » 11. dec 2015, 11:10

CraweN skrev:

Det er de skarpeste rivejern jeg har haft, dog synes jeg at den grove er lige grov nok, når man river gulerødder er der gulerod over hele køkkenbordet...
Primo LG300 i Primo stålbord
OutdoorChef Ascona
LH forhøjerring
Fredstone
rosiserie
Auplex 13"

Splash
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#16 » 15. dec 2015, 19:20

Microplan Pro serie er pengene ekstra værd, de har metal håndtag istedet for plastic.
Sønderjydsk grill-entusiast!

masser af Webere........... STEEL RULES

Grillerten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#17 » 16. dec 2015, 11:28

Jeg har desværre også den tendens at jeg køber det selv hver gang jeg mangler noget til grillen eller køkkenet.
Jeg opdatere ellers min ønskeseddel hele året, men når vi når til jul er det som regel kun de dyre ting der er tilbage på listen.
Derfor ender jeg med bare at ønske mig gavekort til selvforkælelse. I år håber jeg på at få et gavekort til et wellness ophold af familien.

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#18 » 25. dec 2015, 20:13

Ib M skrev:Julegaveønsker plejer jeg at begrænse til effekter jeg egentlig godt kunne tænke mig, men jeg sjældent ville få købt, eller de kendte effekter som strømper og underhylere som man alligevel skulle ha' købt.

I år er det bla. et par alternative bøger der er meldt ud.
Bog om kål...
Fermentering...
Bogen "Den hemmelige kok" - gennemgår industriens metoder, og "snyd" og humbug, som der er nogle producenter der benytter sig af.

Sådan - og bogen "Den hemmelige kok" fik jeg som netbog + det løse.

image.jpeg

niklas293
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#19 » 19. jan 2016, 16:42

CraweN skrev:
niklas293 skrev:Jeg kan rigtig godt lide min smoker box.

Tilbage til "Snik snak"