Ismaskine

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.
Brugeravatar

Emneforfatter
Fumle
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Ismaskine

Indlæg#1 » 10. aug 2014, 14:10

Min kone vil gerne have en ismaskine og jov jov....Men at side 4-5-6+++++ K efter en sådan er i min verden sindsygt...Men hvad findes hvis det findes af og nogen kender til det af maskiner der gør et godt job uden at koste bankbogen.

Havde kigget på sårn en fætter
http://madmaskiner.dk/wilfa-icm-c15-ismaskine/

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Re: Ismaskine

Indlæg#2 » 10. aug 2014, 16:28

Jeg har købt sådan et sæt: http://www.rigtigkaffe.dk/ismaskine-udv ... -skal.html
Den fungerer perfekt. Især til prisen.
Det at motordelen ikke sidder nede i skålen, gør det nemmere at tømme den for is, eller f.eks vende æggehvider ned i iscremen.
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Brugeravatar

Emneforfatter
Fumle
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#3 » 10. aug 2014, 18:42

Den må jeg kigge lidt på taxa.....ingen andre der har ideer eller erfaringer omkring sådanne.

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 10. aug 2014, 19:34

Ikke lige de der modeller. Jeg købte en til omkring 3000 for nogle år siden og den fungerer glimrende til mindre portioner is. Jeg gav en i gave for et års tid senere til omkring 2000 og den fungerer også glimrende.

Jeg kunne gody tænke mig en ny, men det er mest for at lave større portioner.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

FamJakobsen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 10. aug 2014, 19:35

Jeg har købt denne http://www.alternate.dk/Unold/UNO-48816/html/product/249560? den virker fint til mit behov. Den er godt nok ikke med en ekstra skål, men det kan købe til omkring 500kroner så vidt jeg husker.

Hjemmesiden kender jeg ikke men det var der den var billigst med pricerunner :-)

Den er som sagt også med motoren i toppen, hvilket jeg synes er mest praktisk.
/Brian

"Red en Roe, æd en Ko!"

NeuroBrain
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 10. aug 2014, 21:10

Husk der er nogle maskiner, hvor skålen ikke kan tages ud og andre, hvor man skal fedte med sprit osv

Brugeravatar

Emneforfatter
Fumle
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#7 » 10. aug 2014, 21:35

Dme jeg har kigget på har alle skåle eller hvad man skal kalde det.....Men mærket Nemox - de skal alle have en opløsning af vand+salt i kammeret, er det noget rod eller hyr?

Det er nok den model jeg hælder mest til, den ligger i den ok i pris, så man kan prøve om det er noget og den er ikke for dyr hvis det ikke er os, men så er det bare om den er noget værd.

http://www.wupti.com/produkter/husholdning/koekkenudstyr/ismaskiner/nemox-gelato-sorbet-art

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#8 » 11. aug 2014, 05:44

Jeg har købt det allerALLER billigste vodka i Netto. 2 skud i det medfølgende målebæger, sikrer jævn kuldeoverførsel til skålen.
Overhovedet ingen problemer. Tørres nemt op af maskinen med en tør klud.
Vodka er heller ikke så slemt at få i ismassen, hvis man er uheldig. Saltvand, og husholdningssprit, som jeg har set nogle bruger er en ganske anden sag :cry:
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#9 » 11. aug 2014, 10:29

Jeg har Wilfa maskinen og er ret glad for den. Den klarer ca. 1 liter ismasse, direkte fra den varme gryde, til blød is på en god times tid. Rengøring er let - De skriver alle dele kan gå i opvaskemaskine, men min erfaring er at det er nok bare lige give den en hurtig tur med varmt vand :)

Minusset med maskinen, er at portioner på under 3/4 liter, har den lidt svært ved at håndtere. Jeg oplever at massen hurtigt fryser fast på siderne af røre-skålen. Et andet minus, er at det er ikke voldsomt meget luft den piske i ismassen (om det er et minus, er jo nok en smagssag)

Støj niveauet er yderst rimeligt. Jeg har et åbent køkken og det er ikke noget problem at have den stående dér, men vi sidder 3 meter der fra og taler.

Alt i alt, så er min mening, at til prisen, så bliver det ikke meget bedre :)

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 11. aug 2014, 15:42

Det er med ismaskiner som det er med grill og andet godt. Man kan blive ved og ved...

Afhængigt af ambitionsniveau og dermed budget, er der mange muligheder.

En maskine med egenfrysekompressor er et must - ellers kører man død alt for hurtigt.

Du skal være indstillet på, at der skal gøres ordentligt rent bagefter. Kan delene komme i opvaskemaskinen er det jo det letteste. Ellers grundigt håndarbejde.

Du vil på nettet kunne læse masser af viden om isproduktion i hjemmet. Opskrifterne er selvsagt vigtige. Her kan jeg anbefaleisær Ismageriet (af Kim T. Simonsen) men også Morten Heibergs isbog.

Det færdige resultat - og her kommer en vigtig pointe - afhænger også af maskinens rotationshastighed. Jo højere antal omdrejninger pr. minut - jo mere luftig og dermed mindre kompakt bliver den frosne is.

God is skal ofte hjælpes lidt på vej. Stabilisatorer som johannesbrødkernemel og pektin resp. carregenan er gode hjælpere. Alt sammen godt beskrevet i ovennævnte bøger.

Check også dette danske site: http://iselsker.dk/
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 11. aug 2014, 15:45

Jeg har købt en maskine i Aldi til 800 kr
Med aftagelig beholder og motor i toppen
Den laver en fin jævn is på ca 50 min
Beholderen er på 1,3 liter mener jeg
Mvh Kenneth
Har TBS grillkul på lager

Cobb premium
Primo rund
Primo oval jr go camping

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 11. aug 2014, 18:01

Prøv at søge.
Der er en deltråde om emnet.

Her er et enkelt link:
viewtopic.php?f=70&t=27465&hilit=+ismaskine
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#13 » 11. aug 2014, 21:07

benzon1960 skrev:Det er med ismaskiner som det er med grill og andet godt. Man kan blive ved og ved...

Afhængigt af ambitionsniveau og dermed budget, er der mange muligheder.

En maskine med egenfrysekompressor er et must - ellers kører man død alt for hurtigt.

Du skal være indstillet på, at der skal gøres ordentligt rent bagefter. Kan delene komme i opvaskemaskinen er det jo det letteste. Ellers grundigt håndarbejde.

Du vil på nettet kunne læse masser af viden om isproduktion i hjemmet. Opskrifterne er selvsagt vigtige. Her kan jeg anbefaleisær Ismageriet (af Kim T. Simonsen) men også Morten Heibergs isbog.

Det færdige resultat - og her kommer en vigtig pointe - afhænger også af maskinens rotationshastighed. Jo højere antal omdrejninger pr. minut - jo mere luftig og dermed mindre kompakt bliver den frosne is.

God is skal ofte hjælpes lidt på vej. Stabilisatorer som johannesbrødkernemel og pektin resp. carregenan er gode hjælpere. Alt sammen godt beskrevet i ovennævnte bøger.

Og hvis man så skulle forvilde sig ud på Amager en dag - så husk at besøge Kims isbutik, Ismageriet på Kongelundsvejen - bedste is nord for Alperne...
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#14 » 11. aug 2014, 21:42

benzon1960 skrev:Det færdige resultat - og her kommer en vigtig pointe - afhænger også af maskinens rotationshastighed. Jo højere antal omdrejninger pr. minut - jo mere luftig og dermed mindre kompakt bliver den frosne is.

Hvis jeg ikke skal op i de proff maskiner - hvad skal man så vælge hvis dette er 1. prioritet?

/Michael
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 11. aug 2014, 22:20

benzon1960 skrev:God is skal ofte hjælpes lidt på vej. Stabilisatorer som johannesbrødkernemel og pektin resp. carregenan er gode hjælpere. Alt sammen godt beskrevet i ovennævnte bøger.

Det website du linker til benytter sig ikke af disse stabilisatorer.
Har du nogen ledetråde til hvordan og hvor meget?
Eller er det bare at få bestilt bøgerne?
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

banzai
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#16 » 12. aug 2014, 08:07

Fumle skrev:Min kone vil gerne have en ismaskine og jov jov....Men at side 4-5-6+++++ K efter en sådan er i min verden sindsygt...Men hvad findes hvis det findes af og nogen kender til det af maskiner der gør et godt job uden at koste bankbogen.

Havde kigget på sårn en fætter
http://madmaskiner.dk/wilfa-icm-c15-ismaskine/

Jeg har lige købt den Wilfa maskine du har kikket på. En kanon maskine til prisen, jeg har lavet en rabarber sorbet, det tog en time så var den severingsklar, nem at betjene og rengøre.

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#17 » 12. aug 2014, 09:24

Jeg købte for noget tid siden denne Musso Lussino 4080:

Musso Lussino 4080 Is-maskine - 2.JPG
Musso Lussino 4080 Is-maskine - 2.JPG (8.81 KiB) Vist 7742 gange

Godt nok er den lidt dyr (>6K), men til gengæld kører den en fantastisk is og har så kraftig motor og vinger i rustfrit stål, at man kan køre en is relativ fast, uden at motoren står af. Den er nem at rengøre, og der skal ikke bruges kontaktvæske (sprit o.lign). Den er også meget pæn i blankpoleret stål, hvis den skal stå fremme.
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#18 » 12. aug 2014, 09:36

jaknil skrev:
Har du nogen ledetråde til hvordan og hvor meget?

Start med at købe Cremodan herfra: http://specialkoebmanden.dk/bageartikle ... g-127.html (Der står hvor meget du skal bruge)

Får du mod på det, findes der mere industrielle produkter som Comprital Integra Latte eller Panne (mælkeis eller flødeis). De kan dog være lidt svære at finde på nettet, og jeg er p.t. uden leverandør.

Low-tech kan man også bruge bestemte former for Tørsleffs Melatin (uden konserveringsmiddel).
".

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#19 » 12. aug 2014, 09:42

scharstein skrev:
Hvis jeg ikke skal op i de proff maskiner - hvad skal man så vælge hvis dette er 1. prioritet?

/Michael

Musso'en som vist af KennC er et godt bud. Det forlyder i øvrigt, at den fremover kommer i en matteret rustfri stål, hvilket alt andet lige må være lettere at holde pænt.

Storebroderen er denne her: http://www.lagondola.it/product.php~idx ... 5030~.html Den har jeg prøvet, og den står på min egen ønskeseddel.
".

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#20 » 12. aug 2014, 09:55

benzon1960 skrev:
Får du mod på det, findes der mere industrielle produkter som Comprital Integra Latte eller Panne (mælkeis eller flødeis). De kan dog være lidt svære at finde på nettet, og jeg er p.t. uden leverandør.

Nå, en god isven henviste til denne: http://www.grangelatoitaliano.fr/les-ba ... abase.html som tilsyneladende er et tilsvarende produkt. Bemærk min. levering er 6 x 1 kilo, så der er basis for fælleskøb.
".

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#21 » 12. aug 2014, 19:31

Er det bedre end Cremodan?

Det lader til at være voldsomt meget billigere. Altså hvis man får 6 x 1 kg for ca. 100 Euro. Plus porto.
Det er da noget andet end 50 gram for 43 kr.

Så skal vi egentlig ikke være så mange til et fælleskøb.
12 der tager et halvt kilo hver :-D
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Brugeravatar

Emneforfatter
Fumle
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#22 » 12. aug 2014, 20:49

Det blev en GAGGIA GELATIERA på tilbud, så må vi se....6K vil jeg hellere bruge på 1 uge i Frigiliana.

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#23 » 12. aug 2014, 21:27

Spørgsmål... Når man læser på deres beskrivelser hvor lang tid det tager at lave en is, hvordan passer de med virkeligheden?

Hvor lang tid bruger i på at rører isen og hvordan er konsistensen? (Softice, blød, fast eller spiseklar)
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#24 » 12. aug 2014, 21:32

Jeg bruger også Cremodan, og er enig i at prisen er lidt voldsom - også selvom det kun er nogle få gram per liter is. Så har lige investeret i et kilo Stab 2000, men er desværre ikke hjemme før om to-tre uger til at afprøve det.

Købte også skummetmælkspulver og andre gode ting til is i samme butik.
Jacob F.
Primo Oval XL

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#25 » 12. aug 2014, 21:55

scharstein skrev:Spørgsmål... Når man læser på deres beskrivelser hvor lang tid det tager at lave en is, hvordan passer de med virkeligheden?

Hvor lang tid bruger i på at rører isen og hvordan er konsistensen? (Softice, blød, fast eller spiseklar)

Min maskine tager 40-50 minutter for en skålfuld.
Det mener jeg er det, der også fremgår af beskrivelsen.
Så er den som en fast softice. Det er bestemt spise-klart.
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#26 » 13. aug 2014, 05:53

Hvis ismassen er tilstrækkelig afkølet, så kører jeg gelato på 20 minutter. Ved stuetemperatur tager det typisk 40 min.
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#27 » 13. aug 2014, 12:21

Fanoe skrev:Jeg bruger også Cremodan, og er enig i at prisen er lidt voldsom - også selvom det kun er nogle få gram per liter is. Så har lige investeret i et kilo Stab 2000, men er desværre ikke hjemme før om to-tre uger til at afprøve det.

Ser rigtig fornuftigt ud. Glæder mig til at høre om din erfaring med Stab2000. I øvrigt et spændende site.

Problemet med Cremodan og prisen er, at Danisco ikke sælger til private, og Specialkøbmanden mig bekendt er den eneste, som vil have bøvlet med at ompakke til små portioner - hvilket de naturligt nok tager sig (godt) betalt for.
".

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#28 » 13. aug 2014, 12:23

Husum skrev:Hvis ismassen er tilstrækkelig afkølet, så kører jeg gelato på 20 minutter. Ved stuetemperatur tager det typisk 40 min.

Samme her. Jeg modner normalt min ismasse et døgns tid ved 2 grader celcius, og derved får ismaskinen en lettere start på opgaven. Ender med et produkt, som er lidt stivere end soft ice.
".

Brugeravatar

Emneforfatter
Fumle
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#29 » 13. aug 2014, 23:28

Fik taget min ismødom idag med den valgte enhed og fik fine karakter af prøve kludene...Ved så ikke helt om jeg lavede det rigtigt, prøvede en nem opskrift

300 G jordbær
100 G sukker
1,5 æggehvide
30 G flormelis
1,5 dl vand

En Jordbær sorbet.....Smagte skide godt uden noget krystal eller andet, om det som jeg tænker sorbet "Italiensk Limone sorbet er mig) vd jeg ikke var noget mere som lidt softice henad, men smagte skide godt, så der er plads til forbedringer, men stadigvæk en god start.

Nogen af jer kloge herinde der har en god opskrift på citron sorbet ala en Italiensk Limone og evt. en god lakrids is.

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#30 » 26. aug 2014, 13:28

.
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

JakobL
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#31 » 26. aug 2014, 21:46

benzon1960 skrev:
Fanoe skrev:Jeg bruger også Cremodan, og er enig i at prisen er lidt voldsom - også selvom det kun er nogle få gram per liter is. Så har lige investeret i et kilo Stab 2000, men er desværre ikke hjemme før om to-tre uger til at afprøve det.

Lad os høre om dit indtryk af Stab2000 - det er da en del spændende produkter de ellers har på den side - og billig fragt (9€).

Cremodan Coldline (http://www.kageting.dk/produkter/224-diverse-tilsaetningsstoffer/82-cremodan-50-g/ kræver ikke opvarmning af ismassen, og med denne opskrift http://www.erdusulten.dk/hjemmelavet-is/opskrift/54 får man en forb*ndet lækker vanilieis på rekordtid - selv med den billigste 100 kroners Melissa ismaskine fra Netto :-)

Er det samme muligt med Stab2000 ? det er nemlig ret smart at man ikke skal varmen massen op først, selvom jeg dog tror opvarmningen og den efterfølgende lange afkøling (modning) i køleskabet, kan gøre noget for smagen.

Lad høre om dine erfaringer, før jeg er nød til at købe det, bare for at prøve :-)

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#32 » 27. aug 2014, 08:20

Er lige afmønstret i går, så har ikke haft chancen for at afprøve Stab 2000 endnu, men mon ikke det sker inden for meget få dage :-D
Jacob F.
Primo Oval XL

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#33 » 27. aug 2014, 08:46

JakobL skrev:
Cremodan Coldline (http://www.kageting.dk/produkter/224-diverse-tilsaetningsstoffer/82-cremodan-50-g/ kræver ikke opvarmning af ismassen, og med denne opskrift http://www.erdusulten.dk/hjemmelavet-is/opskrift/54 får man en forb*ndet lækker vanilieis på rekordtid - selv med den billigste 100 kroners Melissa ismaskine fra Netto :-)

Det lyder spændende. Det vil være dejligt at kunne undvære opvarmning og nedkøling, så det at køre en god is ikke behøver at være et planlagt halvdags-projekt.

I øvrigt leder jeg med lys og lygte efter noget "base mix" til italiensk Gelato. Her kan man også undgå opvarmning, da man blot blander "base mix" med mælk og f.eks. vaniljepasta (eller anden smag). Jeg har fundet noget her, men alt inclusive ryger man op i en 50'er for en liter is: http://www.gelati-roxy.it/en/department ... Bases.html

Er der nogen, som ved hvor man kan købe Gelato Base mix i en ordentlig pakkestørrelse (et par kilo eller sådan noget) til en fornuftig pris ?
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#34 » 29. aug 2014, 08:16

JakobL skrev:Cremodan Coldline (http://www.kageting.dk/produkter/224-diverse-tilsaetningsstoffer/82-cremodan-50-g/ kræver ikke opvarmning af ismassen, og med denne opskrift http://www.erdusulten.dk/hjemmelavet-is/opskrift/54 får man en forb*ndet lækker vanilieis på rekordtid - selv med den billigste 100 kroners Melissa ismaskine fra Netto :-)

Har netop købt en lille bøtte Cremodan og jeg kan bekræfte, at det virker. Sukker. æg, vanilje og Cremodan smides i mixeren og piskes godt nogle få minutter. Mælk og fløde tilsættes og der røres lidt videre og så hældes det på ismaskinen..

Resultatet bliver en virkelig silkeblød og cremet is. Det er laaaaaangt nemmere og mere bekvemt end at skulle forsigtigt varme ismassen op til en nøjagtig temperatur og efterfølgende vente på det køler ned. Processen tager mindre end en time fra start til slut og indeholder maks 10 minutters arbejde .1%¤
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#35 » 29. aug 2014, 08:41

Så blev Stab2000 afprøvet med Ismejeriets opskrift på gelato. Lavede chokolade-, lakrids- og kaffe/Baileys-gelatoer og kunne ikke føle/smage forskel på Stab2000 og den sædvanlige Cremodan. Brugte 6 gram til grundmassen på cirka 1,1 liter mælk/fløde, og det passede fint til chokolade og lakridsblandingerne. Kaffeisen skulle have haft lidt mere på grund af det dobbelte skud espresso som blev blandet i - men den smagte nu godt!
Jacob F.
Primo Oval XL

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#36 » 29. aug 2014, 08:54

Fanoe skrev:Så blev Stab2000 afprøvet med Ismejeriets opskrift på gelato. Lavede chokolade-, lakrids- og kaffe/Baileys-gelatoer og kunne ikke føle/smage forskel på Stab2000 og den sædvanlige Cremodan. Brugte 6 gram til grundmassen på cirka 1,1 liter mælk/fløde, og det passede fint til chokolade og lakridsblandingerne. Kaffeisen skulle have haft lidt mere på grund af det dobbelte skud espresso som blev blandet i - men den smagte nu godt!

Fanoe, kan man også bruge Stab2000 til isfremstilling uden opvarmning ligesom Cremodan Coldline ?
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#37 » 29. aug 2014, 09:00

Det vil jeg mene, for de skriver også at det kan bruges til flødeskum.
Jacob F.
Primo Oval XL

JakobL
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#38 » 29. aug 2014, 17:54

KennC skrev:
JakobL skrev:Cremodan Coldline (http://www.kageting.dk/produkter/224-diverse-tilsaetningsstoffer/82-cremodan-50-g/ kræver ikke opvarmning af ismassen, og med denne opskrift http://www.erdusulten.dk/hjemmelavet-is/opskrift/54 får man en forb*ndet lækker vanilieis på rekordtid - selv med den billigste 100 kroners Melissa ismaskine fra Netto :-)

Har netop købt en lille bøtte Cremodan og jeg kan bekræfte, at det virker. Sukker. æg, vanilje og Cremodan smides i mixeren og piskes godt nogle få minutter. Mælk og fløde tilsættes og der røres lidt videre og så hældes det på ismaskinen..

Resultatet bliver en virkelig silkeblød og cremet is. Det er laaaaaangt nemmere og mere bekvemt end at skulle forsigtigt varme ismassen op til en nøjagtig temperatur og efterfølgende vente på det køler ned. Processen tager mindre end en time fra start til slut og indeholder maks 10 minutters arbejde .1%¤

Hej Kenn

Glad for at du kunne bruge tippet, så mangler vi bare en leverandør af diverse smagspasta til en fornuftigt pris :-)

Iøvrigt har jeg prøvet at skrue ned for fløden og op for sødmælken i opskriften, uden at ændre på mængden af Cremodan .. Og det kan man sagtens .. Uden at kunne sammenligne direkte (flødeisen var jo spist ;-) vil jeg sige at cremetheden var det samme, med 1 dl fløde og 5 dl sødmælk.

/jakob

Tilbage til "Snik snak"