Hejsa - jeg oplevede en lidt spøjs ting i Lørdags da jeg havde en tyndsteg på grillen.
Jeg havde en ca tid i hovedet fra start - men ville gå efter en kernetemperatur først og fremmest. For netop at undgå problemer testede jeg 3 forskellige termometre: et gammeldags ovn termometer (rund skive i den ene ende med indikator og som kan gå med i ovn/grill), quick folde ud termometer som ganske hurtigt aflæser temperaturen men som ikke skal sidde i kødet undervejs og endelig mit trådløse termometer hvor sonden sidder i kødet og kablet går ud under låget til sender som står ved siden af grillen. Alle tre blev testet i kogende vand og viste 100 grader C - så tænkte de var ok alle sammen.
Sonden blev placeret i kødet i den tykkeste del og ca midt i kødet. Det nåede dog hurtigere niveauet jeg havde sat mig for, grillen var så også lidt varmere i låget end jeg regnede med, men stadig i et ok leje. Derfor smed jeg ovntermometeret i kødet også - det viste så ca 10 grader lavere - hvorfor jeg så hentede quick termometeret og målte igen i den tykke del men til 6 grader højere end det med sonden. Så jeg stod med 3 målinger fra ca samme sted i kødet - på tre forskellige grader: 45, 55 og 61 C. Ja så var gode råd sku dyre...
Jeg er virkelig i tvivl om hvilke termometre der skal ud til højre, men hvordan finder man ud af hvilken det skal være når de alle tre viser 99-100C i kogende vand?