Når termometeret driller

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.

Emneforfatter
Haspalm
Grillguru mester
Grillguru mester

Når termometeret driller

Indlæg#1 » 4. jan 2021, 10:25

Hejsa - jeg oplevede en lidt spøjs ting i Lørdags da jeg havde en tyndsteg på grillen.
Jeg havde en ca tid i hovedet fra start - men ville gå efter en kernetemperatur først og fremmest. For netop at undgå problemer testede jeg 3 forskellige termometre: et gammeldags ovn termometer (rund skive i den ene ende med indikator og som kan gå med i ovn/grill), quick folde ud termometer som ganske hurtigt aflæser temperaturen men som ikke skal sidde i kødet undervejs og endelig mit trådløse termometer hvor sonden sidder i kødet og kablet går ud under låget til sender som står ved siden af grillen. Alle tre blev testet i kogende vand og viste 100 grader C - så tænkte de var ok alle sammen.

Sonden blev placeret i kødet i den tykkeste del og ca midt i kødet. Det nåede dog hurtigere niveauet jeg havde sat mig for, grillen var så også lidt varmere i låget end jeg regnede med, men stadig i et ok leje. Derfor smed jeg ovntermometeret i kødet også - det viste så ca 10 grader lavere - hvorfor jeg så hentede quick termometeret og målte igen i den tykke del men til 6 grader højere end det med sonden. Så jeg stod med 3 målinger fra ca samme sted i kødet - på tre forskellige grader: 45, 55 og 61 C. Ja så var gode råd sku dyre...
Jeg er virkelig i tvivl om hvilke termometre der skal ud til højre, men hvordan finder man ud af hvilken det skal være når de alle tre viser 99-100C i kogende vand?
Haspalms PP-filosofi: Der findes ikke dårlig vejr at lave PP i - Når Englandsbådene ligger stille tænder rigtige mænd op i grillen!

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Når termometeret driller

Indlæg#2 » 4. jan 2021, 10:44

Mit umiddelbare gæt, er at du ikke har målt samme sted i kødet.
Hvis kødet bliver lavet ved høj temperatur, kan der i kødet være ret stor forskel på temperaturen.

Du kan teste om dine termometre er ens, ved at måle temperaturen på "varmt" vand. Fx direkte fra din varme hane bør det ligger over 40C, så er du også ret tæt på de temperaturer du er interesseret i at måle i rødt/rosa oksekød.
Hvis de alle måler ens bør du kunne gå udfra at de passer, da du jo også har verificeret dem i kogende vand.
Hvis ikke de måler ens er det straks noget mere besværligt, da du så skal have et reference medie at måle i, hvor du kender temperaturet ret præcist.

Du kan også tjekke hvad de måler ved almindelig stue temp, her har du et relativt præcist gæt på hvad det ca bør være. Passer de her, og ved de 100C, så bør de også passe relativt præcist mellem de 2 temperaturer.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Summit Charcoal, Weber 67/57 og Weber Q1000
The Meat Boys

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#3 » 4. jan 2021, 13:00

RTCallesen skrev:Hvis de alle måler ens bør du kunne gå udfra at de passer, da du jo også har verificeret dem i kogende vand.
Hvis ikke de måler ens er det straks noget mere besværligt, da du så skal have et reference medie at måle i, hvor du kender temperaturet ret præcist.
Du har mulighed for næsten helt præcise målinger, blot med to øvelser.

Målingen i kogende vand er jo næsten helt præcis. Barometer trykket flytter kun mini decimaler i målingen til 100.

Målingen til 0 grader foretager du ved at fylde knust is i et glas. Dæk isen med koldt vand og rør rundt. Nu er vandet 0 grader varmt, igen plus/minus mini decimaler.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Emneforfatter
Haspalm
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 4. jan 2021, 13:56

Det undrer mig bare at der skulle være så stor forskel i temperaturen på termometrerne. Kødet er forholdsvist reelt, ingen sener eller knoglestykker i midten af kødet. Sensorerne havnede næsten med spidserne ved hinanden - højden blev skudt med øjemål, men med en fingerfornemmelse for højden af spidserne af sensorerne og alligevel så store forskelle i målingerne? Alle tre blev testet af i kogene vand inden - jeg vil prøve at måle på isvand og stuetemperatur.
Haspalms PP-filosofi: Der findes ikke dårlig vejr at lave PP i - Når Englandsbådene ligger stille tænder rigtige mænd op i grillen!

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 4. jan 2021, 13:58

PB Helsinge skrev:
RTCallesen skrev:Hvis de alle måler ens bør du kunne gå udfra at de passer, da du jo også har verificeret dem i kogende vand.
Du har mulighed for næsten helt præcise målinger, blot med to øvelser.

Målingen i kogende vand er jo næsten helt præcis. Barometer trykket flytter kun mini decimaler i målingen til 100.

Målingen til 0 grader foretager du ved at fylde knust is i et glas. Dæk isen med koldt vand og rør rundt. Nu er vandet 0 grader varmt, igen plus/minus mini decimaler.

Det kommer i hvert fald tæt nok på, så længe målepunktet på proben ikke rør ved selve isen :-)
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Summit Charcoal, Weber 67/57 og Weber Q1000
The Meat Boys

Tilbage til "Snik snak"