Hvilken jernpande til induktion

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.

Emneforfatter
renepaulsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Hvilken jernpande til induktion

Indlæg#1 » 30. aug 2020, 19:35

Jeg skal have fat i en pande af pladejern til min nye induktionskogeplade, da det skulle være the sh*t.
Jeg har kigget på De Buyer, Mauviel og Matfer. Jeg vil gerne have at de skal kunne gå i ovnen. Det skam jeg købe De Buyer Mineral B Pro, med et rustfrit stål håndtag, da standard modellen har et epoxy belagt håndtag. Men hvad med f.eks. Matfer eller Mauviel, kan de gå i ovnen? Jeg kan godt lide Matfer pga. prisen, men ikke mindst fordi håndtaget er svejset fast, og burde være lettere at gøre rent.
Er der folk herinde med erfaring med med disse modeller?

Brugeravatar

aammat
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Hvilken jernpande til induktion

Indlæg#2 » 30. aug 2020, 21:42

Jeg bruger skeppshult støbejerns pande på min induktion kogeplade og det virker fint.. Har ikke erfaringer med de 3 producenter du spørg til, så jeg skriver blot for nævne der er andre gode producenter..

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

toccata
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 31. aug 2020, 00:38

Har Buyer ren jernpande, meget glad for den. Man skal passe være lidt over den, da den blir lynhurtig varm. Den er ikke god til noget med syre i, tomater etc. kan komme til at smage lidt af jern. Har senest købt en Buyer med belægning, og den kan ikke tåle at blive varmet så højt/hurtigt op, så bliver belægningen ødelagt og lidt fedtet at mærke på.

Emneforfatter
renepaulsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 31. aug 2020, 13:52

aammat skrev:Jeg bruger skeppshult støbejerns pande på min induktion kogeplade og det virker fint.. Har ikke erfaringer med de 3 producenter du spørg til, så jeg skriver blot for nævne der er andre gode producenter..

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

Tak for dit svar. Jeg er ikke umiddelbart på markedet efter en støbejernspande. derimod en pladejernspande, primært pga. vægten. Men du er ellers glad for den?

toccata skrev:Har Buyer ren jernpande, meget glad for den. Man skal passe være lidt over den, da den blir lynhurtig varm. Den er ikke god til noget med syre i, tomater etc. kan komme til at smage lidt af jern. Har senest købt en Buyer med belægning, og den kan ikke tåle at blive varmet så højt/hurtigt op, så bliver belægningen ødelagt og lidt fedtet at mærke på.

Dejligt. Jeg har selv kigget på den. Hvordan er stegefladen? Det ser umiddelbart ud til at selve stegefladen er ret lille i forhold til den samlede diameter på panden? Den model du har, kan den gå i ovnen, hvis man vil det?

toccata
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 31. aug 2020, 23:11

På en 28 cm pande er selve stegefladen 21 cm. modellen er med nittet håndtag og kan fint gå i ovn.
Du burde måske se den live. Jeg er glad for min. og dejligt med den lidt høje kant

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#6 » 2. sep 2020, 14:20

renepaulsen skrev:Jeg skal have fat i en pande af pladejern til min nye induktionskogeplade, da det skulle være the sh*t.
Hej René. Som alt andet nyt skal man lige lære det, men jeg tør spå at du bliver rigtig glad for induktion. Visse rutiner kræver varsomhed, men det kræver ikke en doktor grad.

Først: Især gryde/pandebunde af lamineret metal er sårbare. Det skyldes at aluminium absolut fordeler varmen bedst i bunden, men da køkkentøj til induktion jo skal være modtagelig for magnetisme så er en aluminium/stål kombination optimal til dannelse af varmen. MEN hagen er at alm. stål og aluminium ikke har helt samme udvidelsesgrad ved opvarmning og derfor kan 'slå' sig' hvis uheldet er ude og man får overopvarmet. ( det har kostet mig en del gode pander).

Mit bedste køkkentøj er i støbejern. Det bevarer profilen, også ved høj varme.

Jeg kan foreslå dig en stegepande fra IKEA: https://www.ikea.com/dk/da/p/vardagen-s ... -10437303/
og da du jo bor i Sønderborg har du Ikea lige i din baghave.

Lidt tips og tricks til alle med induktions kogeplader:

Induktion kræver ikke direkte kontakt ligesom masse-kogeplader. Op til 3-4 mm. afstand ændrer ikke påvirkningen da det er køkkentøjets bund som bliver varm af induktionen og glasset bliver kun varmt af køkkentøjets opvarmning.

Da ikke- magnetiske materialer ikke påvirkes af induktionen men lader den passere, kan du ovenikøbet beskytte din glasplade mod både ridser og fedtstænk.

Det gør jeg ved at lægge et par lag avispapir på glasset hvis jeg anvender tungt grydetøj men især når jeg steger mad som kan 'sprutte'.

Et sidste tips: Vil du finde ud af omridset af varmezonen på de forskellige varmefelter så sæt en stor pande/gryde på feltet og drys et tyndt lag melis på. Varm derefter op ved ikke for høj effekt, så ser du omfanget når melisen smelter til klart smeltet.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Emneforfatter
renepaulsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 4. sep 2020, 09:24

PB Helsinge skrev:
renepaulsen skrev:Jeg skal have fat i en pande af pladejern til min nye induktionskogeplade, da det skulle være the sh*t.
Hej René. Som alt andet nyt skal man lige lære det, men jeg tør spå at du bliver rigtig glad for induktion. Visse rutiner kræver varsomhed, men det kræver ikke en doktor grad.

Tak for svar. Jeg har nu haft induktionskogeplade et års tid, men er lidt træt af kun at have nogle små gryder, og en slip-let stegepande der er begyndt at blive slidt. Jeg er heller ikke vild med at skulle bruge plastikredskaber der potentielt kan smelte i bunden af en varm pande. Jeg har undersøgt lidt, og kan forstå at mange er glade for pladejernspander, der har nogenlunde samme egenskaber som støbejern, men er en smule tyndere, og dermed lettere. Det skulle også være let at få en slip-let effekt. Jeg vil også gerne have dem lidt lettere af hensyn til fruen og ungerne der af og til også kokkererer :lol:

Hvilket støbejerns køkkengrej har du, som du er glad for?
Jeg kigger lige på den pande, den ser fin ud. Jeg har selv læst en del godt om dem fra Lodge.

Tippet med avispapir er genialt, det tror jeg at jeg vil til at benytte mig af lidt oftere :!:

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 4. sep 2020, 19:16

Ja det med papiret er en god idé, min kone bruger det ofte men da vores komfur ikke er induktion har vi oplevet at der gik ild i papiret. :-)
Nogen gange har kvinder mere fokus på at undgå at svine end tænke på andre konsekvenser.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 4. sep 2020, 20:28

Det er i hvert fald træls med gaskomfur..

fnuller
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#10 » 5. sep 2020, 13:44

Hejsa

Man kan bruge alufolie i stedet for.. A la 'Mobile Home Gourmet':
https://youtu.be/5YFTSXEeJww?list=PL-Uz ... lOu&t=1109

Jeg bruger køkkenrulle, eller viskestykke under..

Speedycb
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 16. sep 2020, 16:33

Jeg har en deBuyer. Jeg har haft den i 7 år efterhånden. Det er efterhånden den eneste pande jeg bruger.
Hvis du indbrænder den som man skal, og passer bare en lille smule (det er ikke raket videnskab) på den har dine oldebørn også en glimrende pande. Specielt til sous vide kød er den genial, da den kan blive stinkende varm, uden at den tager skade af det.

fnuller
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#12 » 16. sep 2020, 16:58

Hejsa

Pas på med støbejern på induktion..

Bunden kan nå at blive super hot, mens siderne er stadig er kolde, og så har man en vredet pande/gryde..

På min induktionsplade, kan wok, eller støbejernsgryde, blive så varm, at termostaten slår fra..

Wok'en, stiller jeg på en omvendt rist ("ben" opad), fra en lille bradepande, og 2 lag køkkenrulle, så den er løftet lidt op, max højden på min plade, er ca 10mm, så kan jeg lynstege med en "rygende varm" wok..

Min 6L le creuset gryde, (støbejern) er alt for tung til det trick, men den er jo også til simreretter..

mmm porkchops.. <homer.voice>

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#13 » 17. sep 2020, 21:15

fnuller skrev:På min induktionsplade, kan wok, eller støbejernsgryde, blive så varm, at termostaten slår fra..Wok'en, stiller jeg på en omvendt rist ("ben" opad), fra en lille bradepande, og 2 lag køkkenrulle, så den er løftet lidt op, max højden på min plade, er ca 10mm, så kan jeg lynstege med en "rygende varm" wok..
Halløjsa - det lyder lidt overkill. - sagt i en god mening. -
Starter du også i bilen fra grønt lys med speederen i bund og lidt håndbremse.

Induktion skaber varme i metal udstyr som er modtageligt for induktion ( alt metal som er modtageligt for magnetisme ). Ved at anvende bunde med laminat af forskellige metaller, nogle varmestabile og andre stærkt varmeledende, opnår man en hurtigere varmefordeling. Men forskellige metaller har forskellig udvidelsesgrad ved opvarmning.. For at undgå det som fagfolk kalder "spræl" i metallet skal man varme langsomt op. Typisk ses en bund med stål og aluminium. Stålet bliver varmet op, og aluminiumet som ikke opvarmes af induktion, men fordeler varmen meget effektivt når den overføres fra stålet, hjælper til en ernsartet varmefordeling.

Induktions varme opstår ikke ved kontaktfladen, men ved modtagelse af magnetiske svingninger i den modtagelige bund.
Derfor vil ujævnheder og buler i bunden ikke gøre forskel.
Som du selv har erfaret gør en frihøjde på 10 mm. ikke forskel i effekten.

Vil man konstatere omkredsen af varmefeltet på en placering, så sæt en pande på kogefeltet, drys et tyndt lag melis på panden. varm langsomt op, og når sukkeret er smeltet til klart smeltet ser du omkredsen.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

fnuller
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#14 » 18. sep 2020, 02:31

Hejsa

Hehe, Jeg sagde ikke, at jeg startede med foden i bund.. Jeg advarede om, hvad der kunne ske, hvis man gjorde det.. ;-)

Jeg varmer op, ved høj mellemvarme 7 ud af 9, uden turbo.. og så får den fuld hammer.. :-)

Hvis ikke risten laver afstand, bliver køkkenrullen brun, og elektronikken slår fra..

Der er desværre så mange myter om induktion i køkkenet.... Prøv f.eks at fjerne gryden/panden fra pladen, og tro så på, at du bare kan røre ved den, de næster 3-4 minutter, uden at brænde nallerne...

Good luck.. ;-)

PS: Køkkenrullen er for, ikke at ridse glaspladen, når man rouser rundt, med gryden/panden.. ;-)

Tilbage til "Snik snak"