Postej af Kvie lever

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.
Brugeravatar

Emneforfatter
Benne
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Postej af Kvie lever

Indlæg#1 » 28. okt 2019, 10:06

Hej med jer,
Jeg skal på tirsdag slagte kvie og er i tvivl om jeg skal bede om at få leveren med hjem.
Er der nogle af jer der har erfaring med at bruge en sådanne til leverpostej, eller er der andre gode anvendelses muligheder?
Jeg kan godt lide stegt lever, men det kan resten af familien ikke, og så foretrækker jeg selv kalve lever :-)
Mange pølsehilsner
Benne

Weber Genesis gasgrill
BGE Large
Tommerup Røgeovn
SousVide Supreme SVS

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Re: Postej af Kvie lever

Indlæg#2 » 29. okt 2019, 12:33

Kvie, i kvægbruget et mere end et år gammelt hundyr. Når kvien har født sin første kalv, kaldes den en 1.-kalvs-ko. Kvien er kønsmoden ved 12-14-måneders-alderen, og drægtighedstiden er ca. 280 dage, men det tilstræbes i avlen, at kvien ikke kælver, før den er ca. 26 måneder gammel.

Hej Benne og andre interesserede.
Ligesom med svinelever spiller dyrets alder og køn ind i forhold til smagen.
For hunkvæg betyder det også noget om det har båret kalv.
Hvis din kvie er max. 18 md. gammel vil jeg tro at du vil være tilfreds med smagen, men lad det komme an på en prøve. I sin tid kaldte vi kvæget for kalve indtil de nåede 13 uger.

Man kan mildne smagen i både svine- og kalvelever ved at udvande skiverne kortvarigt, 3-5 min., i eddikevand – 1 L. vand \ 1 dl. Alm. eddike.

Når du har konstateret ved stegeprøven at smagen er fin, hvad jeg tror den vil være, så har du flere muligheder.

Første øvelse er selvfølgelig at gemme nogle skiver til dig selv. Tænk lige på et stykke smørrebød med stegt lever, bløde løg og rødbeder.
Du bør skære skiver og løsfryse, og derefter lægge i én pose så du kan tage skiver én for en.

Til skiver som løsfryses gør jeg som industrien – jeg vandglacerer for at undgå isning \ udtørring.
Det er i grunden ganske enkelt:

For at kunne skære lever i ensartede skiver skal du skalfryse stykker, som du derefter skærer i skiver.
Nu skal skiverne gennemfryses liggende enkeltvis. Læg dem side om side på en bakke med husholdningsfilm på, så de kan løsnes lige fra fryseren.

Når du nu skal vandglacere så sætter du en spand eller skål med rent koldt vand i fryseren. Når der er dannet is som du kan knække så er vandet 0 grader, og du er klar til at glacere.

Du bruger en grilltang eller pincet og dypper skiven ganske kort i isvandet. Du lader skiven blive liggende i fryseren og hvis du ikke lidt senere vil glacere endnu en gang, så er skiverne klar til at samle i én pose.
Den næste øvelse er naturligvis kalveleverpostejen, som du helt sikkert selv har tænkt på.

Men du kan jo også overveje en paté, og her får du et link til min opskrift på leverpaté af and, og den er jo lige så god med anden lever: viewtopic.php?f=43&t=3858&p=164054
Bemærk lige ordspillet - Anden lever

For interesserede vedhæfter jeg opskriften på paté fra min opskrifts CD:
Andepaté 3-0 - 2017.xls
(36.5 KiB) Downloadet 18 gange

PS Lige en teaser: Om kort tid lancerer jeg en ny mulighed for at få min opskrift samling med 50+ opskrifter, ca. 30 anvisninger og lidt billeder.
Jeg er ved at gøre klar til at kunne tilbyde samlingen HOBBYPØLSEMAGEREN på en USB nøgle med et micro SD kort. Altså er der så ikke længere brug for en CD læser, men blot en USB indgang.
Tillige bliver der valgmuligheder for Mb \ Gb størrelse på SD kortet så det kan fungere som en ekstern harddisk.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#3 » 29. okt 2019, 18:24

PB Helsinge skrev:Kvie, i kvægbruget et mere end et år gammelt hundyr. Når kvien har født sin første kalv, kaldes den en 1.-kalvs-ko. Kvien er kønsmoden ved 12-14-måneders-alderen, og drægtighedstiden er ca. 280 dage, men det tilstræbes i avlen, at kvien ikke kælver, før den er ca. 26 måneder gammel.

Hej Benne og andre interesserede.
Ligesom med svinelever spiller dyrets alder og køn ind i forhold til smagen.
For hunkvæg betyder det også noget om det har båret kalv.
Hvis din kvie er max. 18 md. gammel vil jeg tro at du vil være tilfreds med smagen, men lad det komme an på en prøve. I sin tid kaldte vi kvæget for kalve indtil de nåede 13 uger.

Man kan mildne smagen i både svine- og kalvelever ved at udvande skiverne kortvarigt, 3-5 min., i eddikevand – 1 L. vand \ 1 dl. Alm. eddike.

Når du har konstateret ved stegeprøven at smagen er fin, hvad jeg tror den vil være, så har du flere muligheder.

Første øvelse er selvfølgelig at gemme nogle skiver til dig selv. Tænk lige på et stykke smørrebød med stegt lever, bløde løg og rødbeder.
Du bør skære skiver og løsfryse, og derefter lægge i én pose så du kan tage skiver én for en.

Til skiver som løsfryses gør jeg som industrien – jeg vandglacerer for at undgå isning \ udtørring.
Det er i grunden ganske enkelt:

For at kunne skære lever i ensartede skiver skal du skalfryse stykker, som du derefter skærer i skiver.
Nu skal skiverne gennemfryses liggende enkeltvis. Læg dem side om side på en bakke med husholdningsfilm på, så de kan løsnes lige fra fryseren.

Når du nu skal vandglacere så sætter du en spand eller skål med rent koldt vand i fryseren. Når der er dannet is som du kan knække så er vandet 0 grader, og du er klar til at glacere.

Du bruger en grilltang eller pincet og dypper skiven ganske kort i isvandet. Du lader skiven blive liggende i fryseren og hvis du ikke lidt senere vil glacere endnu en gang, så er skiverne klar til at samle i én pose.
Den næste øvelse er naturligvis kalveleverpostejen, som du helt sikkert selv har tænkt på.

Men du kan jo også overveje en paté, og her får du et link til min opskrift på leverpaté af and, og den er jo lige så god med anden lever: viewtopic.php?f=43&t=3858&p=164054
Bemærk lige ordspillet - Anden lever

For interesserede vedhæfter jeg opskriften på paté fra min opskrifts CD:
Andepaté 3-0 - 2017.xls

PS Lige en teaser: Om kort tid lancerer jeg en ny mulighed for at få min opskrift samling med 50+ opskrifter, ca. 30 anvisninger og lidt billeder.
Jeg er ved at gøre klar til at kunne tilbyde samlingen HOBBYPØLSEMAGEREN på en USB nøgle med et micro SD kort. Altså er der så ikke længere brug for en CD læser, men blot en USB indgang.
Tillige bliver der valgmuligheder for Mb \ Gb størrelse på SD kortet så det kan fungere som en ekstern harddisk.

Whauu. Tak Per. Vandglacering - pokkerme ikke hver dag man lærer noget nyt og endnu sjældnere, at man hører om noget for første gang. Skønt!
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Brugeravatar

Emneforfatter
Benne
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 30. okt 2019, 07:54

Tusinde tak Per for din altid udførelige og lærerige forklaring :-)
Mange pølsehilsner
Benne

Weber Genesis gasgrill
BGE Large
Tommerup Røgeovn
SousVide Supreme SVS

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 30. okt 2019, 18:50

+ Super gennemgang (dog vil jeg fråse med på min mad :lol: )...
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Tilbage til "Snik snak"