Termomix- erfaringer søges

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.
Brugeravatar

Emneforfatter
Dadski
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Termomix- erfaringer søges

Indlæg#1 » 4. dec 2018, 19:35

Hej,

Jeg går og kigger på en Termomix TM5, men jeg er noget usikker på de tilbagemeldinger som maskinen får, b.la herinde. Termomixen ville skulle bruges til at hjælpe med noget god og hurtig mad i hverdagen, samt lave en super god Risotto og naturligvis en bearnaisesauce som ikke kan købes for penge [smilie=pdt_aliboronz_37.gif] .

Jeg tænker den ville være god, primært til nedenstående
• Risotto
• Kartoffelmos
• bearnaisesauce, med noget øvelse
• røre is
• grønsagssupper

Jeg er mindre sikker på om den er egnet til f.eks simple retter som spaghetti bolognese, dampede blåmuslinger, simreretter etc. kan den brugs til at ælte dej?

Men vil meget gerne høre jeres erfaring, hvad I bruger den til og ikke mindst HVOR meget I bruger den i hverdagen?

Sidst, bedste pris jeg har fundet er Coop som har den til 9.000,- kr – er der nogen som ved om Thermomix kommer på udsalg, f.eks til januar?

/Dadski
Yoder YS640 - GMG Daniel Boone (Wifi) - Kamado Joe Classic, Black Edition - Weber Go Anywhere -

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Termomix- erfaringer søges

Indlæg#2 » 4. dec 2018, 20:37

Hej dadski
Vi bruger vores næsten hver dag
Lige fra de blødkogte æg om morgenen til et komplet aftensmåltid
Jeg syntes den er ret god og nem at betjene
Jeg har kun prøvet at ælte pasta dej på den
Det klarer den ganske udmærket
Den er også herlig til en god gang gløgg
Jeg ved godt der er lidt langt til Frederiksberg men jeg vil anbefale i tager en demo aften derinde
Mvh Kenneth
Har TBS grillkul på lager

Cobb premium
Primo rund
Primo oval jr go camping

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 4. dec 2018, 20:41

Jeg går og kigger på en Termomix TM5, men jeg er noget usikker på de tilbagemeldinger som maskinen får, b.la herinde. Termomixen ville skulle bruges til at hjælpe med noget god og hurtig mad i hverdagen, samt lave en super god Risotto og naturligvis en bearnaisesauce som ikke kan købes for penge [smilie=pdt_aliboronz_37.gif] .
....

Jeg har den ændre version af den og jeg er rigtig glad for den. Vi bruger den til flere af de ting du nævner - som f.eks. kartoffelmos, diverse grønsagsretter, diverse saucer, is m.m. Noget af det vi også bruger den til er f.eks. kagecremer.

Overvej eventuelt den klon som LIDL har på tilbud til 1500 lige nu. For mig at se, så har de rettet de fejl den tidligere version havde og prisen er godt nok meget fin. Jeg har dog ikke prøvet den, så jeg kan ikke svare for hvordan kvaliteten af den føles.

https://www.lidl.dk/da/Bestillinglidl-1 ... ne_maskine
Med venlig hilsen,
Thomas

renepape
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 4. dec 2018, 21:38

Jeg bruger også min relativt meget (og min datter ligeså, hun har også købt en). Den kan bruges til det meste, men skal mest ses som en ekstra hånd eller en super-blender. Den er rigtigt god til:
Sovser, supper, dampning, fx fisk og muslinger, krydderiblandinger, ris og risotto, drinks, pasta, æg - også pocherede.
Også overraskende god til at ælte mindre dejportioner - jeg forstår det ikke.
Og mindre god til at stege/brune, fx det hakkede kød i bolognesen.
Deciderede simreretter er i min verden også bedre i en trykkoger, da den nemt ‘trevler’ indholdet med den konstante omrøring.
Men alt i alt ville jeg ikke være den foruden, og hvis du ikke allerede har hele den traditionelle maskinpark, er der ingen tvivl.
Den er også MEGET nem at rengøre og adskille.
Lidl-maskinen er dog også spændende til det mere sjældne brug.
Normalprisen hos konsulenterne er så vidt jeg ved kr. 8950, så Coops “tilbud” kan du ikke bruge til meget.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#5 » 5. dec 2018, 08:51

Jeg bruger min 3-4 gange om ugen.
Primært til supper, saucer, mos, indisk etc. Faktisk til alt, der skal koge under omrøring og som skal være smooth ved at blende til sidst. Men også bare som hurtighakker til grøntsager i fars, kødsauce etc.
Mindre portioner af dej gøre den glimrende og pastadej gør den eminent.
Jeg har postet nogle thermomix udgaver af eks. butterchicken, der meget godt viser alsidigheden af den.
Ris damper den også perfekt, siden jeg købte den har jeg ikke brugt en gryde til ris.
Rigtig mange retter kan adapteres til TM hvis man lige retter rækkefølgen af ingredienser til så det passer.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 5. dec 2018, 18:47

Du har helt ret Prause!

Denne her opskrift sammenstykkede jeg oprindeligt med inspiration fra en restaurant hvor jeg spiste en ret de kaldte Victoria Wok og senere tilpassede jeg den så til Thermomix, så den var endnu mere simpel at lave.

ThermoMix: Paprika gryde med blandede grøntsager og kylling.
viewtopic.php?f=89&t=31177&p=298342&hilit=techie+thermomix+broccoli#p298342

Jeg lavede noget tilsvarende med vanilje is opskriften fra KitchenAid - den ligger også herinde et sted :)
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Emneforfatter
Dadski
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 5. dec 2018, 20:15

Jeg tror det må komme an på en demo et sted.

Men det er da positivt at der er flere som bruger den jævnligt, tænker lidt på den slow-juicer etc. som jeg har stående et sted, brugt 3 gange....

Tak for jeres svar
Yoder YS640 - GMG Daniel Boone (Wifi) - Kamado Joe Classic, Black Edition - Weber Go Anywhere -

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 6. dec 2018, 15:27

Dadski skrev:Jeg tror det må komme an på en demo et sted.

Men det er da positivt at der er flere som bruger den jævnligt, tænker lidt på den slow-juicer etc. som jeg har stående et sted, brugt 3 gange....

Tak for jeres svar

3 gange er da et pænt antal, jeg kender én der har en thermomixer hun aldrig har brugt.
Jeg har også masser af maskiner der er brugt under 10 gange, jeg er efterhånden gået næsten væk fra at bruge maskiner.
Jeg har netop lavet dej til æbleskiver, hvilken maskine tog jeg ud af skabet?
Jeg har assistent, stor food processor, håndmixer, samt et piskeris jeg købte da jeg flyttede hjemmefra i 1978.
Jeg brugte piskeriset.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

renepape
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 6. dec 2018, 19:57

steenj skrev:
Dadski skrev:Jeg tror det må komme an på en demo et sted.

Tak for jeres svar

3 gange er da et pænt antal, jeg kender én der har en thermomixer hun aldrig har brugt.
Jeg har også masser af maskiner der er brugt under 10 gange, jeg er efterhånden gået næsten væk fra at bruge maskiner.
Jeg har netop lavet dej til æbleskiver, hvilken maskine tog jeg ud af skabet?
Jeg har assistent, stor food processor, håndmixer, samt et piskeris jeg købte da jeg flyttede hjemmefra i 1978.
Jeg brugte piskeriset.

Det bekræfter jo bare at maskiner skal stå fremme på køkkenbordet :-D
Og en Thermomix er både pæn og erstatter mange maskiner, så der er pludselig god plads...

Tilbage til "Snik snak"