Bagestål vs Fredstone

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.
Brugeravatar

Emneforfatter
Jimmy B
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Bagestål vs Fredstone

Indlæg#1 » 6. dec 2017, 17:24

Hej alle...

Jeg har lige læst "Pizza/er gg ved at dø" tråden og leger lidt med tanken om at erhverve mig et bagestål.

Sagen er at jeg har en Fredstone til min Primo oval XL men jeg synes ikke helt at jeg kan få bunden så sprød som jeg gerne vil have den medmindre jeg vender stenen om lige inden pizzaen lægges på... Jeg bruger den mellemvåde pizzadej fra kvalimad som jeg synes er rigtig god men jeg mangler lidt sprødhed. Jeg smider pizzaen på når grillen er 350-400g varm hvilket giver en sindsyg lækker afbagning i min optik men bunden mangler stadig noget...

Derfor overvejer jeg et bagestål istedet da jeg måske tænker at Fredstone er for tyk :-?

Hvad siger i?
"if something is hard to do, it´s not worth doing" Homer Simpson...

Broderpivert
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Bagestål vs Fredstone

Indlæg#2 » 6. dec 2017, 18:27

Jeg har bagestål, og det er bare guld vær. Den kan levere så meget varme. Jeg havde i langt tid også søgt for at finde det bedste, og det synes jeg selv jeg fandt. :)

Brugeravatar

Emneforfatter
Jimmy B
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 6. dec 2017, 20:05

Broderpivert skrev:Jeg har bagestål, og det er bare guld vær. Den kan levere så meget varme. Jeg havde i langt tid også søgt for at finde det bedste, og det synes jeg selv jeg fandt. :)

Det er jo lige det med varmen jeg søger... Men er det mon for stærk en varme hvis man ligger bagestålet direkte over kullene? :-?

bskaarup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 6. dec 2017, 20:17

Det har jeg prøvet. Det giver sorte pizzaer. Indirekte varme til stål.

nicolai.k
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 6. dec 2017, 20:36

Bagestålet har jeg ikke prøvet . Men har prøvet dette i stål

https://www.bilka.dk/have/grill-og-gril ... 2&point=14

Det har kun givet sorte brændte bunde . Men om det kan sammenlignes ved jeg ikke
Nicolai

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#6 » 7. dec 2017, 08:02

I min verden er bagestål og fredstone to modsatte ting. Den ene bruges i ovn, hvor varmen er lav og hvor der er behov for ekstra undervarme. Fredstone er netop for at beskytte bunden mod den direkte og kraftige undervarme. Jeg synes også var fredstone næsten isolerer for godt, men bagestål vil med garanti give kulsorte bunde og ufærdig top hvis den bruges i en kulgrill.
Prøv evt med 2 pizzasten med luft imellem (læg et par stumper flise imellem) det øger bundvamen uden at gå amok.
Evt kan du halvvejs inde i afbagningen komme et pizzanet under hvis bunden får for meget varme.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 7. dec 2017, 15:47

Jeg tænker i en lidt anden retning.

Jeg bruger freds koldhævet dej, den kan jeg godt få sprød samtidig med perfekt afbagning på en fredstone i primo grill. Bager 2 pizzaer af gangen ved 375 grader, det tager 6 minutter.

De to deje til forskel er sukker.

Ganske vist æder gærcellerne af sukkeret, men jeg tror også at sukkeret er med til at give farve til skorpen.

Blot en lommeteori herfra. :-)
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 7. dec 2017, 23:41

Hvor tyk er din fredstone? er det den med huller eller ej?

Jeg har flere forskellige fredstones og til pizza fortrækker jeg enten den tynde eller den medhullerne - men mest den tynde...
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

Emneforfatter
Jimmy B
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 8. dec 2017, 14:56

Fedt med gode input... Jeg skal lige se nærmere på løsningen med sukker og 2 pizzasten :-D

Jeg har en ret tyk Fredstone uden huller (måske 2 cm) og jeg tænker selv at den måske er lidt for tyk? Den med hullerne er det en du selv har lavet?

Kennetbo
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 9. dec 2017, 16:01

Den tykke fredstone virker ikke så godt til pizzaer, men er fantastisk til brød som skal have en del længere i grillen.

Den tynde med huller er dog fantastisk til pizza

Brugeravatar

Emneforfatter
Jimmy B
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 9. dec 2017, 16:57

Kennetbo skrev:Den tykke fredstone virker ikke så godt til pizzaer, men er fantastisk til brød som skal have en del længere i grillen.

Den tynde med huller er dog fantastisk til pizza
Fedt, tak :-)

Tilbage til "Snik snak"