Mit kæle dyr

Indsend fotos af dit kære kæledyr...
Brugeravatar

Emneforfatter
Honning-Per
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Mit kæle dyr

Indlæg#1 » 26. nov 2013, 22:18

Jeg har været så heldig at få fat i en British saddelbag :-)

IMAG0063.jpg
Med venlig hilsen
Per Jakobsen

Brugeravatar

Frederik S
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Mit kæle dyr

Indlæg#2 » 26. nov 2013, 23:14

Den skal nok smage godt [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#3 » 27. nov 2013, 06:58

Sikke et fint øffedyr
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 27. nov 2013, 08:14

Velkommen til :-)

Den er fin, men jeg er nød til at spørge - hvorfor har du valgt denne race frem for den almindelige eller fx. Duroc? Er der noget specielt ved denne? Skulle de smage på en bestemt måde? Er der en speciel fedt marmorering - som fx. sortfods svinet?

Jeg spørg bare fordi jeg er nysgerrig - og denne nysgerrighed er kommet efter at jeg smagte først en økogris (den første i mange år), Duroc'en (der er min absolut favorit spisegris - indtil videre) og til sidst Sortfod svinet og via den rejse har fundet ud af hvor stor forskel der kan være på smagen af gris :-)

/michael
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

Emneforfatter
Honning-Per
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 27. nov 2013, 21:45

Jeg har ved et tilfælde fået fat i den her, og den skal bruges til avl. Så jeg håber at den bliver insemineret om ca 14 dage, så om 3 mdr 3 uger og 3 dage, skulle der meget gerne komme en masse små nye grise :-)

British Saddelbag er en udendørs gris som meget gerne vil græsse med et meget roligt temperament og nem at have med at gøre. Kødet skulle være meget smagfuldt og saftigt den er lidt mere fed end traditionelle industri grise men skulle også have samme fedt procent gennem hele livet, så den skulle gerne have samme fedt marmorering ligegyldigt om man slagter den ung eller gammel. Og hvad jeg kan læse mig til er det næsten umuligt at stege kødet så det bliver tørt.
Den er "lavet" i tresserne i England til "small holders" og er derfor en gris som har lidt af det hele. Og så er det en af de fortrukne griseracer i River Cottage :-)

Med venlig hilsen
Per
Med venlig hilsen
Per Jakobsen

Brugeravatar

Emneforfatter
Honning-Per
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 27. nov 2013, 22:02

Her kommer lige lidt mere :-)

Jeg har haft mange andre grise, men det her er den første som min datter på 15 år tør at gå indtil og fodre, give æbler og kæle med, den opfører sig bare anderledes, er på ingen måde anmassende (på samme måde som med hunde, nogle kan man bare mærke på at de vil klappes)

I får lige et billede af mine 2 andre grise, den store slagtede jeg i sidste uge ligger nu fryseren. Den lille skal være saddelbagens nye kammerat.
IMAG0460.jpg
Med venlig hilsen
Per Jakobsen

skuffen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 27. nov 2013, 22:06

Er det sådan en man også kalder Essex? Det ligner de rare-breed grise fra "Jimmys bondegård" som kan ses på dr.dk/tv (ok program), hvor racen vist kaldes Essex (skulle være MEGET sjælden).

Brugeravatar

Emneforfatter
Honning-Per
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 27. nov 2013, 23:46

British Saddelbag er en videreudvikling af Essex, man havde på et tidspunkt 2 forskellige Essex typer i England, dem brugte man til at lave saddelbagen.

Lidt sjældne er de, der er 400 - 500 søer tilbage i England og en på sjælland, og den er hjemme hos mig ;-) Ud over det er der en avler i Nordjylland som har nogle og en der har en orne nede ved Lolland.

Mvh Per
Med venlig hilsen
Per Jakobsen

Tilbage til "Vis mig dit kæledyr..."