"Der er kød inden i Bambi"

Indsend fotos af dit kære kæledyr...
Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

"Der er kød inden i Bambi"

Indlæg#1 » 7. dec 2009, 17:31

I tirsdags fik jeg er stort bukkelam af min far.
Det var lige nedlagt så jeg hængte det op i ungernes gyngestativ så det lige kunne hænge lidt.
Det fik lov til at hænge til fredag.

Billede

Dyret var desværre skudt lidt skråt forfra, så selvom indgangshullet sad godt, var udgangshullet lidt langt tilbage.

Billede

Det er ret tydeligt da frakken kom af.

Mine to sønner hjalp med til at holde kniven, gå lidt i vejen og den slags. Vi havde lavet lidt sjov med at vi havde julemandens ren hængende eller at det var Bambi som hang i gyngestativet.
Og da jeg havde trukket skindet af dyret kom min yngste søn Rune med en virkelig god udtalelse. "Se far, der er kød inde i Bambi" Han var meget henrykt og måtte flere gange gøre opmærksom på at det forholdte sig sådan. Og måtte også lige have bekræftet af mig om det nu kunne passe :)

Men har vi da kødet til vores nytårs menu liggende i fryseren.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: "Der er kød inden i Bambi"

Indlæg#2 » 7. dec 2009, 17:38

MEGA respekt for du inddrager ungerne i tingene!

Der er alt for mange mennesker (både børn og voksne) der har ingen eller meget ringe idé om hvor deres mad kommer fra.

Og det er da nogen lidt barske oplevelser at få, men så længe de får et sundt forhold til maden.
Med venlig hilsen
Morten

Tom Ekelund
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#3 » 7. dec 2009, 17:53

Tillykke med dyret og det er bare guf med sådan et lam..
Gik der ikke hul i bækassen med det skud.
Fint at ungerne var med i det,havde et ligende tilfælde med mine børnebørn..

Brugeravatar

jørgen
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 7. dec 2009, 17:59

Wow altså nu må jeg sige tillykke med "dyret" - det ville helt sikkert også være velkommen i min fryser.
og for at citerer Morten L. du har fuldkommen ret - nu er det godt nok mange år siden min datter havde en veninde med hjem -og vi skulle grille men der var nye kartofler i haven - så jeg spurgte om de ville hjælpe med at hente kartofler - hun sagde at hun ikke måtte gå over gaden uden en voksen - og da jeg så sagde vi henter dem i haven - så hun meget mærkeligt på mig og sagde " vi køber dem altid i Brugsen" men hun spiste dem da alligevel.

Fik også engang nogle vildænder som jeg selv skulle rense og plukke - fy føj da hvor det ikke er Pierre Gardin det lugter af når man dypper sådan en rap rap i kogende vand for derefter at plukke den eller dem. Men det værste for ungerne var da jeg lavede et hul omkring " numsen" og stak hånden ind og hev indvolde ud af dyret. Ikke noget kønt syn og ikke noget der skal prøves hvis man ikke ved hvad som man skal gøre - et forkert greb og galdeblæren ryger og det samme med anden. for den kan ikke spises bagefter.

jørgen ( ikke jæger - men hang til vildt )
otg 57 - premium 57-wok indsats - bagesten - stege indsats og godt humør

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#5 » 7. dec 2009, 18:20

Tom Ekelund skrev:Tillykke med dyret og det er bare guf med sådan et lam..
Gik der ikke hul i bækassen med det skud.
Fint at ungerne var med i det,havde et ligende tilfælde med mine børnebørn..

Jo. Der var desværre noget kød jeg måtte kassere. Inklusiv mørbraderne :( Jeg skar fileterne af, da undersiden af ryggen var helt smurt ind i mave. De bliver skåret til bøffer/medaljoner med bacon.
Køllerne og bovene var heldigvis fine og fejlfri.
Brystet skar jeg oven af. Hellere skærer lidt for meget fra end risikere af det kommer med i fryseren. Så der blev en pæn pose småkød til pølser eller hakkebøffer.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Lennie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 7. dec 2009, 18:28

Uhm. Lækker lille fyr du har hængende der. Og ja. Ungerne har altså godt af at lære, at koteletterne og kartoflerne ikke vokser i køledisken henne i Brugsen.

Tillykke med kødet, og glæder mig til at se, hvad du får ud af det :wink:

Hvad med "overfrakken"? Garver I sådan noget i Lejre?
Hilsen Åse

Weber One-Touch Deluxe (2011)
Weber One-Touch 57 (2007)
Weber Compact 47 (2000)
Smokey Joe Gold (2005) + JBI SJ Smoker (2009)
JBI Smoker og røgekit til OTG 57 (2009)

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#7 » 7. dec 2009, 19:12

Den skal garves, jeg har fået opskriften fra vores naturvejleder. Jeg har ikke prøvet det før og er meget i tvivl om jeg skal lave et blødt skind til at sy af eller jeg skal lave råhud til et trommeskind.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

Kogekonen Dorit
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 7. dec 2009, 19:23

Rådyr er bare eksklusiv spise :savl2: :savl2: :savl2: [smilie=bluecolorz5_pdt_09.gif]
Kogekonen Dorit
Bailey er en gudedrik som skal drikkes i rødvinsglas "helst helt til randen".

City OUTDOORCHEF Gasgrill 420
Outdoorchef Paris de Lux 570

http://www.kogekonen-dorit.dk/

Brugeravatar

Lennie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 7. dec 2009, 21:31

morfmir skrev:Den skal garves, jeg har fået opskriften fra vores naturvejleder. Jeg har ikke prøvet det før og er meget i tvivl om jeg skal lave et blødt skind til at sy af eller jeg skal lave råhud til et trommeskind.

/Thomas

Så må du da meget gerne lave en tråd med vejledning, så vi andre kan gøre dig kunsten efter :wink: Har nemlig tit tænkt samme tanke, men har aldrig rigtigt vovet skridtet. Gemalen har "saltgarvet" nogle stykker til brug for hundetræning, men det er jo ikke det samme.
Hilsen Åse

Weber Compact 47 (2000)

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 8. dec 2009, 08:50

Lennie skrev:
morfmir skrev:Den skal garves, jeg har fået opskriften fra vores naturvejleder. Jeg har ikke prøvet det før og er meget i tvivl om jeg skal lave et blødt skind til at sy af eller jeg skal lave råhud til et trommeskind.

/Thomas

Så må du da meget gerne lave en tråd med vejledning, så vi andre kan gøre dig kunsten efter :wink: Har nemlig tit tænkt samme tanke, men har aldrig rigtigt vovet skridtet. Gemalen har "saltgarvet" nogle stykker til brug for hundetræning, men det er jo ikke det samme.

Ja det ville være kanon, med sådan en tråd.

Lækkert selv at kunne lave noget ud brugbart ud af skindet :D

Med venlig hilsen

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#11 » 8. dec 2009, 11:29

Hej

Jeg har besluttet at jeg vil lave trommeskind af skindet. Processen er godt nok noget ulækker, da skindet skal være halvrådent inden man kan få hårene af. Men resultatet må bære lønnen så jeg kan udholde svineriet.

Lige nu er skindet placeret i en skraldesæk, der skal det ligge en uge hvis det bliver ved med at være kold skal det måske ligge en mere.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 10. dec 2009, 10:35

morfmir skrev:Hej

Jeg har besluttet at jeg vil lave trommeskind af skindet. Processen er godt nok noget ulækker, da skindet skal være halvrådent inden man kan få hårene af. Men resultatet må bære lønnen så jeg kan udholde svineriet.

Lige nu er skindet placeret i en skraldesæk, der skal det ligge en uge hvis det bliver ved med at være kold skal det måske ligge en mere.

/Thomas

Hvad forestiller du dig at fjerne hårene med :?:

Med venlig hilsen

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#13 » 10. dec 2009, 14:01

Jeg har lånt en ulo af en kollega på arbejdet.

Billede

Den skal være skarp men ikke så skarp at den skær igennem skindet.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#14 » 10. dec 2009, 14:13

Jeg troede du skulle lege med Ole Henriksens varme voks - RITSCHJ
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

Lennie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 10. dec 2009, 17:13

Uha. Sådan en ulo ønsker jeg mig. Hvis gemalen bliver ved med at slæbe dyr hjem, som han har gjort i år, så må jeg vist hellere få lært et og andet :wink:, så jeg følger udviklingen meget spændt!
Hilsen Åse

Weber Compact 47 (2000)

Tilbage til "Vis mig dit kæledyr..."