Erfaring med havearkitekt?

Interessant information til alle med hus og have

Emneforfatter
Gitts
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Erfaring med havearkitekt?

Indlæg#1 » 25. jul 2006, 12:21

Når nu vi skal have nyt hus, så vil vi jo også gerne have en ny flot have!!

Er der nogen af jer, der har prøvet havearkitekt?
Og hvordan er erfaringerne med det, både gode og dårlige?
Gitts

Nu tilbage ved grillen igen!

Dorthe
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#2 » 25. jul 2006, 13:15

desværre - vi var så "heldige" at overtage en forholdsvis velplejet have. Jeg skriver desværre dag det tog noget længere tid at få sat sit personlige præg på den, da der var så meget der var der i forvejen. Så det af vores have jeg er ansvarlig for er efter metoden "learning by doing" - som jeg må indrømme at jeg virkelig har lært af. Er i dag lidt af en have freak !!!!
Det jeg er gladest for ved min have er opdelingen i "rum" - vores halvt overdækkede gårdhave, min have gyngesofa som står i det lyserøde/lilla rum, terassen med staudebed og forhaven hvor der kan spilles bold på græsset:-)
BR Dorthe

Dorthe
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 25. jul 2006, 13:16

hmm syntes at jeg havde fået inkluderet et billede - prøver igenBillede

Der var den vist :-)
BR Dorthe

klaasehaans
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 25. jul 2006, 14:33

Hej Gitts

Jeg har rigtig gode erfaringer med at anvende en havearkitekt til en ny have og synes klart det var pengene værd.

Ud over at kunne lave et rigtig flot design ved sådan en fætter jo også hvilke planter der både størrelses-, blomstrings- og farvemæssigt passer sammen og derved bliver bede mv. mere harmoniske.

Et medlemsskab af Dansk Haveselskab giver i øvrigt mulighed for at få besøg af en havearkitekt til en fornuftig pris...

MVH
TE
Grill: Weber Performer

Emneforfatter
Gitts
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 26. jul 2006, 15:55

Dorthe skrev:desværre - vi var så "heldige" at overtage en forholdsvis velplejet have. Jeg skriver desværre dag det tog noget længere tid at få sat sit personlige præg på den, da der var så meget der var der i forvejen. Så det af vores have jeg er ansvarlig for er efter metoden "learning by doing" - som jeg må indrømme at jeg virkelig har lært af. Er i dag lidt af en have freak !!!!
Det jeg er gladest for ved min have er opdelingen i "rum" - vores halvt overdækkede gårdhave, min have gyngesofa som står i det lyserøde/lilla rum, terassen med staudebed og forhaven hvor der kan spilles bold på græsset:-)

Kan godt følge dig - den have vi har nu er også en vi har "overtaget" sammen med huset, og den er absolut ikke i vores smag!!
Nu er vi et par travle unge mennesker, så der er fart over feltet og haven skal være nem at holde! MEN vi kan også godt lide at hygge os udendørs og nyder en smuk have - derfor har vi overvejet en havearkitekt, så vi kan få det, som VI gerne vil have det! :)
Det ser ud til at være en hyggelig have I har!
Gitts

Emneforfatter
Gitts
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 26. jul 2006, 15:58

klaasehaans skrev:Hej Gitts

Jeg har rigtig gode erfaringer med at anvende en havearkitekt til en ny have og synes klart det var pengene værd.

Ud over at kunne lave et rigtig flot design ved sådan en fætter jo også hvilke planter der både størrelses-, blomstrings- og farvemæssigt passer sammen og derved bliver bede mv. mere harmoniske.

Et medlemsskab af Dansk Haveselskab giver i øvrigt mulighed for at få besøg af en havearkitekt til en fornuftig pris...

MVH
TE

Og det er jo netop viden om de forskellige planter, placering osv os almindelig mennesker ikke har en hujende anelse om! :roll:
(Jeg har ihvertfald ikke!)

Det lyder spændende med Dansk Haveselskab.... Må man være fræk at spørge hvor stor jeres have er, og hvormeget I gav for det?
Og hvad med et lille billede?! :D
Gitts

Grenberg
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#7 » 27. jul 2006, 20:09

Af erfaring er det ikke altid smartes at handle på en plante skole..har købt en masse hæk i Bilka og sparede mange penge og den gror fint..Kig Jer godt om.

God fornøjelse med alt det nye. :D

Emneforfatter
Gitts
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 28. jul 2006, 09:30

Grenberg skrev:Af erfaring er det ikke altid smartes at handle på en plante skole..har købt en masse hæk i Bilka og sparede mange penge og den gror fint..Kig Jer godt om.

God fornøjelse med alt det nye. :D

Takker! :D
Jamen vi(jeg!) har sådan set også bare tænkt os(mig!) at få lavet en haveplan med plantetyper på, evt over 2-3 år, og så selv skaffe planterne....
Man kan finde mange gode ting på plantetorvet.dk + de er meget hjælpsomme, hvis man har spørgsmål - hvilket er utrolig meget værd for en haveanalfabet! :roll:
Gitts

Dorthe
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 29. jul 2006, 11:49

En anden mulighed hvis man altså har noget tålmodighed er at så nogle stauder (kommer igen hvert år) selv. Evt til udfyldning af huller mellem købestauder.
Jeg har sparet MANGE penge på den regning. Køber altid frø på nettet fra England hos Thompson og Morgan. Uanset hvor mange eller hvor lidt frø du køber koster porto kun 1 pund, og du får altid gratis ekstra frø med. Rent faktisk kan det derfor betale sig at lave flere små ordrer;-) Betsil evt deres katalog og bliv fristet, du kan sikkert finde de fleste af de planter din evt. havarkitekt anbefaler der.
BR Dorthe

Grenberg
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#10 » 30. jul 2006, 11:23

Et andet godt tip er aflæggere. Det hus vi overtog i oktober sidst år havde stort set ingen ting i haven, men god hjælp af min far og svigerfar har vi fået et flot staudebed gratis. Stauder er et hit da de stort set passer sig selv og mange af dem er rigtig flotte.

Tilbage til "Hus og have"