Fjerne mos/ukrudt mellem fliserne

Interessant information til alle med hus og have

Emneforfatter
Mynewart.dk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Fjerne mos/ukrudt mellem fliserne

Indlæg#1 » 28. jun 2016, 02:02

Hej

Jeg har en nylagt terrasse med fliser. Der er ca. 1 cm fuger med stenmel imellem fliserne. Nu er der desværre begyndt at poppe ukrudt og mos frem imellem fliserne, hvilket jeg gerne vil til livs.

Hvad er i forhold til jeres erfaring det mest effektive middel i denne kamp?

Mvh.

Mynewart.dk
https://mynewart.dk - salg af flotte, abstrakte og billige malerier.

NeuroBrain
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Fjerne mos/ukrudt mellem fliserne

Indlæg#2 » 28. jun 2016, 07:09

RoundUp :)

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#3 » 28. jun 2016, 07:13

Kogende vand, nemt hurtigt og billigt.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 28. jun 2016, 08:00

Gasbrænder.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 28. jun 2016, 08:14

Roundup. Husk at det skal købes senest d. 30 . juni, da dispensationen udløber 1. juli.
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Fedtmule
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 28. jun 2016, 18:01

Ukrudtsbrænder, den kan også bruges til at tænde op i grillen.
Kul er godt!

Lars Sand
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#7 » 29. jun 2016, 12:44

Jeg har en kollega der har lavet en opblanding af kautisk soda og vand som han har vandet ud med en vandkande med spreder på. Det højner ph-værdi (basisk) for både fliser og fuger, hvilket gør at alger og ukrudt ikke har en chance. Men pas på bare ben og fodtøj når du vander det ud.
Hvis du gør det efter 2-3 dage med tørvejr, så suger alt eksisterende ukrudt lystigt af blandingen og dør efterfølgende.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#8 » 29. jun 2016, 19:23

Jeg kunne også være ret bekymret for bare svedige fødder efterfølgende...

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#9 » 30. jun 2016, 22:56

BertramGT skrev:Roundup. Husk at det skal købes senest d. 30 . juni, da dispensationen udløber 1. juli.

Dette er ikke helt rigtig :-) For det første er det ikke endelig afgjort endnu i EU, det skal igennem 1 instans mere og derefter er der et par klage instanser og skulle det blive vedtaget, så skal det igennem den danske miljøstyrelse, hvor de så skal bestemme hvordan udfase-ningen skal forløbe i Danmark og indtil videre har de meldt uofficielt ud at de udløber i 2020... Dog må produkter med Glyphosat som aktivstof (fx. Round up - der er alt for dyr) som koncentrat snart kun sælges til professionelle, men den database hvor forhandlere skal slå op ikke være aktiv før 1/4-2017 og først 1/7-2020 vil man som forhandler være forpligtet til at slå op i denne - det vil sige indtil der, kan man blive spurgt og svare man ja kan man få lov til at købe :-)

Skal man gøre det helt lovligt, så skal man købe noget der er klar til brug...

Lidt priseksempler:
Round up koncentrat 1 liter koster kr. 400 med en koncentrat på 120 mg/liter http://www.xl-byg.dk/produkter/haven/bekaempelsesmidler/ukrudtsmiddel/monsanta-roundup-1000ml-koncentrat-ukrudtsmiddel.htm?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=Ukrudtsmiddel - rækker optil 1113 m2

Glyphonova - 5 liter koncentrat koster kr. 600 med en koncentrat på 360 mg/liter (3 x roundup og strækker sig 3 x så langt per liter - dvs at for kr 600 får man noget der rækker 18 gange mere end de kr 400 roundupen koster) :-) - rækker optil 16.700 m2 https://www.landogfritid.dk/Plantev%C3%A6rn/Glyfonova_Plus_ukrudtsmiddel_5_liter/V193306

Som alternativ kan man købe klar til brug Ramotio for 5 liter kr. 349 - rækker optil 500 m2 https://www.landogfritid.dk/Land_og_Fritid/Remotio_ukrudtsmiddel_KTB_5_liter/V947270

Ja ja jeg arbejder for et firma i Esbjerg der sælger til professionelle og butikker af sådanne produkter her - men det her område er en mindre område for os :-)

men kort sagt - DET KAN IKKE BETALE SIG AT KØBE ROUNDUP - det er samme aktiv stof der er i alle produkterne :-)

God kamp mod ukrudtet derude :-)
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 1. jul 2016, 06:42

Jeg kan varmt anbefale et "Glyphosat 360" produkt. På en halv liter koncentrat kan du få 500 liter færdigblandet og den koster som før nævnt i tråden, ca 5-600 kr incl moms.
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Dabs
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#11 » 1. jul 2016, 09:46

Ren eddikesyre i en sprayflaske i tørvejr, så er du fri for ukrudt i et stykke tid.

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 1. jul 2016, 15:17

Jeg håber det er ok jeg lige låner den til et spørgsmål omkring myregift. Vi har lidt problemet. Ikke massivt, og jeg kan holde dem nede, men jeg vil helst helt af med dem. Kom med jeres "giftige" råd. Jeg har ingen fidus til kaffe, kanel og andre alternative metoder der ikke virker. Er Bayer det bedste middel i DK, eller er det lige så "ringe" som alle andre produkter?

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#13 » 1. jul 2016, 15:41

Bayer er en af vores leverandør/konkurrenter og nej de er ikke de eneste der har kvalitetsprodukter tværtimod men det kommer meget an på opgaven hvor henne hvad hvordan altså om det er inde ude på terrasse have fliser kloakker ja ...
prøv og forklar hvad problemet er og så skal jeg se hvad jeg vil anbefale

Sent from my iPhone using Tapatalk
/Michael

- if possible - BBQ it!

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 1. jul 2016, 16:37

Gauze skrev:Jeg håber det er ok jeg lige låner den til et spørgsmål omkring myregift. Vi har lidt problemet. Ikke massivt, og jeg kan holde dem nede, men jeg vil helst helt af med dem. Kom med jeres "giftige" råd. Jeg har ingen fidus til kaffe, kanel og andre alternative metoder der ikke virker. Er Bayer det bedste middel i DK, eller er det lige så "ringe" som alle andre produkter?

Trinol 810 ("bio" kalder nogen det fordi 810 ser ud som bio) langs soklen.
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#15 » 1. jul 2016, 19:26

Sandholm skrev:Trinol 810 ("bio" kalder nogen det fordi 810 ser ud som bio) langs soklen.

Det bliver dyrt i længden :-) og jeg vil ikke sige den udelukkende, det kommer and på problemet og at bruge en 810 vil jeg ikke mene er den optimale løsning til sokkel :-)

/Michael

- if possible - BBQ it!

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 1. jul 2016, 21:55

scharstein skrev:
Sandholm skrev:Trinol 810 ("bio" kalder nogen det fordi 810 ser ud som bio) langs soklen.

Det bliver dyrt i længden :-) og jeg vil ikke sige den udelukkende, det kommer and på problemet og at bruge en 810 vil jeg ikke mene er den optimale løsning til sokkel :-)

Nu er jeg jo ikke fagmand. Jeg kan nå 3 gange rundt om mit hus på en flaske. En gang i foråret plejer at være nok og jeg kom mine myrer til livs. Hvad vil du ellers anbefale? :-)

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#17 » 1. jul 2016, 23:20

810 er en af de dyreste på markedet... - alle disse er har stor set samme koncentration og blanding af aktivstoffer = samme virkning men bare forskellige priser https://skadedyrshop.dk/produkter/kravlende-insekter/myrer/myrespray

Normalt ville jeg have brugt myremiddel til udvandning, men det ville være svært at komme to gange rundt om mit hus med en pakke, der ca. koster det ½ af en myrespray....

Der findes nogle noget dyrere løsninger at indkøbe, men i længden holder de meget længere og bliver meget billigere i længden...
Samme type middel som det der er 810 til ca. 180 kr/700 ml = literpris på kr. 257 - så kan man købe det som 5 liters til knap kr. 750 altså kr. 150,- se http://rovfluen.com/da/fluer/27-rtu-xtra-universal-insektmiddel.html

Skal det være billigere endnu i længden, skal man købe K-otrine eller Solfac til ca. kr. 1650 for en liter, men når man blander den op så den er klar til brug som de andre - så er der 125 liter altså en literpris på den færdige varer på kr. 13,20 og den store fordel ved disse to er at bindemidlet i dem er bedre - dvs. at det holder sig aktivt længere tid end de andre...

Men igen det kommer meget an på hvad opgaven er hvad det er der er bedst :-)
/Michael

- if possible - BBQ it!

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 2. jul 2016, 16:12

Det drejer sig om ved soklen og de har åbenbart fundet en vej ind i kælderen. Jeg har brugt 810, men synes ikke den er bedre end så mange andre ting.

Jeg købte sidste år noget ECO til udvanding, men det virker ikke super godt og koster kisten. Dog virker deres lokkedåser med genopfyld ret ok. Vil dog gerne have vidundermidlet over dem alle, men det er åbenbart svært at finde.

Jeg har en dåse boraks stående og jeg agter at lave en bombe til dem, men jeg vil helst gerne prøve noget mindre vildt først :)

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 2. jul 2016, 21:57

Jeg har skaffet noget K-othrine. Jeg håber det kan ta' lortet :)

Ksangill1985
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#20 » 7. jul 2016, 10:53

Hej. Jeg vil klart anbefale en gasbrænder, som også er blevet nævnt før i denne tråd. Det er en utrolig effektiv måde at komme skidtet til livs på. Mange foretrækker at bruge gift des lige, men det er jeg på et personligt plan ikke fan af. Jeg vil så vidt som muligt helst have mit hjem giftfri.

Har du ingen ønsker om at hygge dig med en gasbrænder, fra tid til anden. Så er gift eller omlægning den bedste løsning. Hvor du får et godt underlag lagt under, der stopper for skidtet i et godt stykke tid.

Jeg har personlig selv denne gasbrænder- Og kan kun anbefale den. Der er også bare et eller andet hyggeligt ved at stå udenfor og kaste flammer efter verdenen ;)

Valget er dit - Hygge eller gift...

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#21 » 7. jul 2016, 15:02

Hvor hyggeligt er det for dem der har startet en brand med sådan en? Flere har mistet huset.

https://www.sik.dk/Global/Presse/Presse ... sbraendere
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#22 » 8. jul 2016, 03:14

Jeg købte i 1998 2 gange 2,5 liter to-komponent sprøjtemiddel af en landmand (han havde flere paller med dunke a. 25l). I de 2 2,5l dunke var der i følge blandingsskemaet til 6 hektar, så på apoteket efter en 1ml. sprøjte så jeg kunne opblande den rette dosis. Jeg har stadig 2 halve dunke tilbage, sprøjter hvert år med ca. 4 liter (opblandet) og bruger kun det halve af anbefalet, og alt dør, selv træer...

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#23 » 8. jul 2016, 09:33

Thrysøe skrev:Jeg købte i 1998 2 gange 2,5 liter to-komponent sprøjtemiddel af en landmand (han havde flere paller med dunke a. 25l). I de 2 2,5l dunke var der i følge blandingsskemaet til 6 hektar, så på apoteket efter en 1ml. sprøjte så jeg kunne opblande den rette dosis. Jeg har stadig 2 halve dunke tilbage, sprøjter hvert år med ca. 4 liter (opblandet) og bruger kun det halve af anbefalet, og alt dør, selv træer...

Hvad hedder - produkterne - det ville jo være rart at vide. :-)

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#24 » 8. jul 2016, 10:40

Med fare for at komme til at træde i en myretue af vrede personer, der gerne vil benytte sprøjtegift af forskellig art. Så lyder ovennævnte IKKE som et eksempel til efterfølgelse.
Der er tale om næsten 20 år gammel sprøjtegift beregnet til kommerciel brug, som bruges i en privat have, det synes jeg ikke lyder hensigtsmæssigt (sorry :-? )

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#25 » 8. jul 2016, 15:11

prause skrev:Med fare for at komme til at træde i en myretue af vrede personer, der gerne vil benytte sprøjtegift af forskellig art. Så lyder ovennævnte IKKE som et eksempel til efterfølgelse.
Der er tale om næsten 20 år gammel sprøjtegift beregnet til kommerciel brug, som bruges i en privat have, det synes jeg ikke lyder hensigtsmæssigt (sorry :-? )

Enig, specielt fordi mange af de produkter det var lovligt at benytte for 20 år siden, i mellem tiden er blevet forbudt at sælge og anvende efter at man har fundet ud af langtidsvirkningerne.

Det er muligt at de produkter der her er tale om ikke er omfattet, men potentielt er du altså med til at true grundvandet og dermed også dit og vores helbred.

Så længe der er tale om private haver, mener jeg faktisk ikke at det burde være nødvendigt at bruge gift. Der burde man kunne klare sig med mekanisk- eller varme behandling af ukrudtet.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#26 » 9. jul 2016, 01:14

Det der tit er galt, er at nogle tror at hvis man lige giver en lille smule mere end der er foreskrevet, så bliver det nok bedre. Men det er ikke korrekt, heller ikke med sådan noget som sæbe, det bliver mange gange dårligere. jeg blander præcis efter forskriften (men kun det halve). Det er et produkt der bliver brugt til nedvisning af eks. ærter, og er af glyphosat-typen, det virksomme stof der bruges i round-up, dog meget mere koncentreret end det man kan købe privat.

Tilbage til "Hus og have"