Plæneklipper ?

Interessant information til alle med hus og have

Emneforfatter
wolle8900
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Plæneklipper ?

Indlæg#1 » 5. feb 2016, 20:44

Hej GG :)

Så er man jo blevet haveejer med tilhørende hus i august, fik en plæneklipper med, men den er nærmest så godt som død nu, så leder efter en ny :)

Jeg har en 1700 kvm grund med et 143 kvm hus på, der er en del bede og træer på grunden, så gætter på plænen er ~700 kvm stor :)

Dog regner vi stærkt med at reducere mægden af træer og få mere græs, så vi måske nærmer os de 1000 kvm græs engang i fremtiden.

HVILKEN maskine skal man have? Den skal være god til at køre rundt med (der er nærmest ingen lige sider :p Så den første runde er en træls en :)

Jeg har tænkt på en batteri drevet (Bosch 43 Li f.eks) men tænker at det måske er smartest med en benzin pga. størrelsen af plænen?

Skal man vælge en Texas, Al-ko? Eller noget helt 3 ? Og hvilken model? :)

Bilka har denne her model:
https://www.bilka.dk/have/havemaskiner- ... 32&point=1

Men så har XL byg i randers også en 173 ccm Texas på 53 cm bredde til 1800 kr? Kan ikke lige huske model navnet. Men den ser noget mere spinkel ud end denne "luksus" model?

Hjælp mig med at vælge den rigtige inden der virkelig skal slåes græs flere gange om ugen ;)

Brugeravatar

Hsommer
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Plæneklipper ?

Indlæg#2 » 5. feb 2016, 21:25

Der er findes kun en og det er en klippo.

Har selv denne.
http://www.klippo.com/dk/products/mulch ... s/comet-s/.
Og det er den største fornøjelse at går igang et kvarter efter naboen er begyndt og stadigvæk være færdig lang tid før ham.
Henrik Sommer

Har intet tilovers for kogte kartofler

Summit 470
Smokey Joe
WSM 47

jakob j
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 5. feb 2016, 21:32

Husqvarna Automower. Jeg glæder mig hvert år over at traktoren blev udskiftet med noget der passer sig selv :)
Mvh. Jakob

Outdoorchef Venezia - Weber Q100 - Weber OTG 57 cm

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 5. feb 2016, 23:40

jakob j skrev:Husqvarna Automower. Jeg glæder mig hvert år over at traktoren blev udskiftet med noget der passer sig selv :)

Lige præcist. Sådan har jeg det også.
Og så klipper den bedre end de fleste andre maskiner .1%¤
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Emneforfatter
wolle8900
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 6. feb 2016, 00:38

Det var godt nok nogle dyre løsninger i kommer med GG :D

Hvad med noget til omkring de 2500 kr? :D Kan det ikke gøres? :)

Har en robot støvsuger, og ja en robot klipper ville da også være fint, meeen det er nu fint nok at fise rundt ude i haven og slå græs :)

Brugeravatar

El Cerveza
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 6. feb 2016, 08:22

Brugeravatar

Duelund
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 6. feb 2016, 08:29

Køb en alm. benzin rotorklipper hvor du går bag ved . Gerne selvkørende og med opsamler. Det kan du godt få for ca 2500 kr
En Rigtig Mand elsker at grille -- hele året

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#8 » 6. feb 2016, 08:35

Jeg er enig i betragtningen vedrørende Klippo hvis det skal være en benziner.
For 2 år siden skiftede vi til en Rotak LI 43 med 2 stk 4 AH batterier og den er altså ret fed. Dejlig lydsvag og meget nem at manøvrerer med. Den klipper rigtig pænt oven i - faktisk kun positive ting at sige om den.
Det eneste problem jeg kan se er at selv med 2 batterier vil du nok have svært ved at klappe samtlige 1000m2 - med det kan du jo løse ved at købe et ekstra batteri.
NB hvis du køber den, så vær lige opmærksom på at det er den model med 4AH batterier og ikke den gamle model med 2,6AH batterier. Ud over det oplagte med batterikapaciteten har den "nye" også kulløs motor og den er ca. 20% mere effektiv end den gamle.
Where there's smoke... There's laughter.

DWJ
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 6. feb 2016, 08:51

Jeg stod lidt i samme situation som dig. Endte med at springe på en Alko, easy start, 6hk motor, selvkørende 3i1'er(bioklip, opsamler, sideudkast), og dejlig billig.

Fungerede rigtig fint det første år. Så fræsede vi haven op, fik en ny langt flottere og stærkere græsplæne, og så fortrød jeg maskinen noget så bitterligt. Den nye græsplæne vokser hurtigt, og kraftigt. Og jeg skal minimum ud 2 gange om ugen - Eller gå 2 gange på hver sin højde, ellers kan maskinen ikke følge med, og klippe pænt nok.

Så set i bagspejlet, så ville jeg ønske jeg havde valgt en væsenligt kraftigere maskine, større motor eller smartere teknologi.

Batteri vil jeg hoppe over når din have er så stor, det er desuden også en sliddel så du kan forvente mærkbare udgifter efter 3-4 år.

Brugeravatar

danma
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#10 » 6. feb 2016, 13:54

Hej hvor i landet bor du ? Måske kan hjælpe med din gamle maskine.
I øvrigt vil jeg høre om i husker og få lavet service og slibning en gang årligt det kan hjælpe rigtig meget på plæneklipperen. I rigtig mange tilfælde er det også samme motorer de fleste mærker køre med. Mvh. Dan

Brugeravatar

Toom
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 6. feb 2016, 16:02

Honda HRX537C VY. Verden bedste plæneklipper. Alt andet er hobbymaskiner.

CP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 6. feb 2016, 20:18

Toom skrev:Honda HRX537C VY. Verden bedste plæneklipper. Alt andet er hobbymaskiner.

Jeg bruger en Sabo 1905.. Men du må da gerne komme og slå min plæne med din Honda, tror hurtigt at alle vil blive enige om, at din Honda er en hobby maskine

jakob j
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: RE: Re: Plæneklipper ?

Indlæg#13 » 12. feb 2016, 08:16

wolle8900 skrev:Det var godt nok nogle dyre løsninger i kommer med GG :D

Hvad med noget til omkring de 2500 kr? :D Kan det ikke gøres? :)

Har en robot støvsuger, og ja en robot klipper ville da også være fint, meeen det er nu fint nok at fise rundt ude i haven og slå græs :)

Tja. Men de findes også brugt hvis det er. De kan køre i MANGE timer sådan en. Din timeløn bag ved en larmende og forurenende rotorklipper er vel også noget værd? :)
Mvh. Jakob

NeuroBrain
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#14 » 12. feb 2016, 13:05

Hvorfor dog bruge så mange penge på en " klipper"????

Hos os har jeg sat konen til at slå græsset . Det er billigt, forurener ikke og så får hun også lidt motion

Det gaz [smilie=bluecolorz5_pdt_10.gif]

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#15 » 12. feb 2016, 15:45

Kombi med bioklip og bagudkast

203+-+goat-eating-grass.jpg
203+-+goat-eating-grass.jpg (135.18 KiB) Vist 8284 gange
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#16 » 12. feb 2016, 18:20

Husum skrev:Kombi med bioklip og bagudkast

203+-+goat-eating-grass.jpg

:lol: :lol: :lol:

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Grillmave
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 12. feb 2016, 18:20

^ :lol: :lol: :lol:
Med venlig hilsen

- Jesper

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#18 » 12. feb 2016, 21:05

Fordelen ved at benytte en ged er at den også æder diverse affald man har på grunden.
Jeg så engang en kortfilm på DR hvor en ged åd en papkasse fra start til slut.
Egne erfaringer med en ged vi havde er at de ikke græsser systematisk ligesom får og at de også
vil gå ind i huset og snuppe alle potte planterne
Vores gik i øvrigt så vidt at den tissede i min fars seng.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#19 » 12. feb 2016, 22:52

steenj skrev:Vores gik i øvrigt så vidt at den tissede i min fars seng.

Så tror jeg sgu jeg må ha´ mig en ged...

Emneforfatter
wolle8900
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#20 » 13. feb 2016, 12:58

LOL da ja en ged kunne da være super :D Så kan hele nabolaget også komme og klap en ged :P Kunne sikkert være en sikker vinder ;D

Men ja, tror nu ikke vi skal have sådan en ged :O)

Jeg kigger videre, hvornår begynder man normalt at skulle til at slå græs efter vinteren? :) (første år i huset, eller vi ankomst jo i august 15)

Skal bare lige vide hvor længe jeg har til at beslutte mig og finde et godt tilbud :D

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#21 » 13. feb 2016, 13:26

wolle8900 skrev:LOL da ja en ged kunne da være super :D Så kan hele nabolaget også komme og klap en ged :P Kunne sikkert være en sikker vinder ;D

Men ja, tror nu ikke vi skal have sådan en ged :O)

Jeg kigger videre, hvornår begynder man normalt at skulle til at slå græs efter vinteren? :) (første år i huset, eller vi ankomst jo i august 15)

Skal bare lige vide hvor længe jeg har til at beslutte mig og finde et godt tilbud :D

Så vidt jeg ved, så vokser græs ikke når jordtemperaturen er under 9°, og det betyder jo så at du har et par måneder endnu før det bliver nødvendigt at slå første gang.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Emneforfatter
wolle8900
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#22 » 14. feb 2016, 10:27

Fuck hvor fedt! :)

Tror i jeg vil blive skuffet over en Bosch Rotak 43 LI ??

Jeg har prøvet den ved en arbejdskollega, og den er bare mega lækker at køre med fordi den intet vejer :)

Og når man har 2 batterier, kan man vel nå at lade et op mens det andet bliver brugt? :) Syntes jeg har læst det er en lynlader ?

https://www.google.dk/maps/place/Anisve ... !1e1?hl=da

I kan se hvordan grunden er her :) Det er hjørne grunden på Anisvej :)

Og hvad er en god tilbudspris på en Rotak 43 LI ?? Jeg har tit set den til 2999 sidste år, så tænker det nok er der den skal ned? Kan i anbefale nogle steder jeg skal holde øje med? Udover XL-byg, Bauhaus, silvan og stark? :)

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#23 » 14. feb 2016, 14:21

Nej du kan ikke lade op mens du bruger det andet batteri - det tager et par timer at lade op. Se mit post ovenfor.

GrilKongen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#24 » 9. mar 2018, 11:12

Jeg stjæler lige dette gamle indlæg da jeg ikke ser nogen grund til at oprettet et nyt, når du emnet er så obskurt.

Jeg har hørt fra mange at en benzin plæneklipper har det med at ødelægge ens græsplæne. Første spørgsmål er derfor, om der faktisk er hold i dette?

Dernæst, ud fra tesen at det faktisk passer, så har jeg i den andledning fundet frem til Bosch plæneklipper håndskubber på 10-4's oversigt over plæneklippere . Jeg ville dog helst undgå at skulle skubbe en sådan maskine hverdag, og kan nemt forestille mig at det ville gå mig på over en længere tid.

Så igen tilbage til det oprindelige spørgsmål - Benzin, Elektrisk eller håndskubber ? Hvad er bedst og hvorfor?

Brugeravatar

BackYard Grillmaster
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#25 » 10. mar 2018, 09:49

1000kvm græsplæne eller der omkring, Da ville jeg vælge en brugt Stiga eller Husqvarna havetraktor med frontklipper, du bliver hurtigt træt af at gå rundt med en alm plæneklipper på den store græsplæne.
Og så kan du tilmed sidde ned og nyde en kold pilsner imens [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Mvh.

BackYard Grillmaster.

jakob j
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#26 » 10. mar 2018, 09:57

Robot ;)
Mvh. Jakob

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#27 » 10. mar 2018, 10:18

Når jeg tænker tilbage på den sidste sommer tænker jeg at hverken robot eller håndskubber fungerer særligt godt.
Jeg havde store udfordringer med en mudret plæne der var vanskelig at slå meget af tiden selv med en god selvkørende benzin klipper.
En håndskubber ville ikke kunne fungere i det mudder og de er heller ikke glade for langt græs. ( Dengang jeg havde sådan én skulle jeg klippe 2 gange om ugen for at den kunne klare det), og en robot kan ikke køre i regnvejr så den ville ikke have haft tid nok til sit job sidste år.
En traktor ville heller ikke have fungeret i min mudderpøl så måske var det bedst at lade det hele være og købe nogen ænder.
Mvh. Steen.

jakob j
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#28 » 10. mar 2018, 10:42

Robot kører fint i regnvejr. Den er ligeglad. Selvfølgelig er det et problem hvis det er en sump. Så vil ingen af forslagene virke.
Mvh. Jakob

CP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#29 » 11. mar 2018, 14:15

Helt klart robot. Du får simpelthen den flotteste plæne, da den ikke klipper i noget mønster og græsset bliver klippet ofte.
Desuden er der en sidegevinst, mulvarpe kan ikke lide den konstante uro.

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#30 » 11. mar 2018, 15:46

jaknil skrev:
jakob j skrev:Husqvarna Automower. Jeg glæder mig hvert år over at traktoren blev udskiftet med noget der passer sig selv :)

Lige præcist. Sådan har jeg det også.
Og så klipper den bedre end de fleste andre maskiner .1%¤

Dyrt ja, men fornøjelsen er ubegrænset ved denne maskine. Så kræver plænen kun minimum indsats.

Absolut alle pengene værd. :-D
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#31 » 11. mar 2018, 18:52

Ja jeg havde også besluttet mig for at jeg ville have en robot men det konstante regnvejr sidste sommer har fået mig til at tvivle lidt på om det er en god idé.
Mvh. Steen.

Brugeravatar

ErikL
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#32 » 11. mar 2018, 20:36

Hej

Min Husqvarna kørte perfekt sidste år fra sidst i marts til medio oktober, så regn gav ikke problemer, faktisk har min plæne aldrig været så pæn.

Næsten alt mos er væk da den jo bliver klippet hele tiden.

Ja den er ikke gratis men gud hvor er det nemt, og aldrig dårlig samvittighed over manglende græsslåning.
Mvh ErikL

---------------------------
Big Green Egg (large)
Weber Summit E-670
Morsø Forno
Weber smokey Joe
Thermomix (Bearnaise maskine)

træhatten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#33 » 20. mar 2018, 08:13

Hej

Jeg har en Husquarna på 18' år og har tjent mig trofast. Den har klippet mine 1200 m2 til min og naboernes store tilfredshed. (misundelse er en grim ting).
Der er dog en ulempe med en sådan klipper, man kan ikke genere naboerne med larm når de sidder på deres terrasse og nyder deres frokost. De har efterhånden alle skiftet deres larmende uhyrer, og sidder nu og NYDER en pils medens der bilver klippet græs.
Med hensyn til regn ved min klipper ikke at den ikke må klippe når det regner, så det gør den derfor. [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Hans Jørn
Hans Jørn

himselfish
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#34 » 20. mar 2018, 20:01

Jeg tilslutter mig koret der siger Klippo. Der er en grund til at det er dem de professionelle bruger. :-)

hansen48
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#35 » 21. mar 2018, 18:44

Min robot klipper også i regnvejr med et fint resultat.
Saltsyder af guds nåde.

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#36 » 21. mar 2018, 20:21

Hvis man vil have en billig robot har Jem og fusk Fredericia åbnings tilbud. 3500 for en Worx 390.
Mvh. Steen.

Tilbage til "Hus og have"