Omlægning af have - Chilli på friland?

Interessant information til alle med hus og have
Brugeravatar

Emneforfatter
jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Omlægning af have - Chilli på friland?

Indlæg#1 » 23. aug 2015, 12:50

Hej.

Fruen og jeg er ved at modnes til at lægge en del af haven om.
Det drejer sig om et bed der står sydvendt og som er en skrænt. Ovenfor ligger terassen og der er et fliseindrammet lille højbed med krydderurter.
Fra dette er der en skråning på ca. 2,5 - 3 meters bredde og der er en meters fald på dette. Nedenfor er der græsplæne.
Der skal gerne være et prydbed.
Altså et bed der tager sig flot ud. Der må meget gerne være en produktion af noget spiseligt, men det er ikke et krav.
Vi har en lille frugthave på den anden side af stalden, så det primære formål er at det skal se godt ud.

Jeg lurer på om man kunne integrere nogle chillier.
Jeg er ret vild med chilli og synes generelt at planterne er flotte.
Jeg er klar over at stort set alle chillier skal holdes frostfri, men alligevel lurer jeg på om der er nogle der vil kunne klare sig som helårs-udendørs?
Det er et sted der ligger i rimeligt læ, men der er bestemt en vis mængde vind alligevel.
Som nævnt ligger det direkte mod syd.
Det kan lade sig gøre at vi dækker ind med halm el lign. hen over vinteren.

Bedet er lige nu meget u-ordentligt og tilgroet. Vi har ikke brugt mange kræfter i dette bed (der er mange projekter på landet :-)) i de par år vi har boet her, men nu tænker vi på at gøre lidt.
DSC_1157.JPG

DSC_1156.JPG

Her ses krydderurtebeddet, hvor en efeu kryber op over kanten nede fra det skrå bed og danner kant hen over fliserne og mødes med timian, oregano, mynte og alle de andre urter..
DSC_1158.JPG

Vi er villige til at fjerne alt fra dette skrå bed og starte helt forfra, så kom endelig frisk med gode ideér.
Også med ideér der ikke har med chilli at gøre.
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Omlægning af have - Chilli på friland?

Indlæg#2 » 23. aug 2015, 16:11

Du kan godt dyrke visse chilli udendørs men overvintre er jeg sikker på at de ikke kan.
De kan overvintre indendørs men det giver en masse svineri med blade der falder af og bladlus der æder
hæmningsløst. Du skal også have et rum med passende temperatur i forhold til lyset.
Jeg prøvet at overvintre chilli men jeg foretrækker at så dem i januar, februar og så bruge nye planter hvert år, de kan så plantes ud i maj-juni.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Omlægning af have - Chilli på friland?

Indlæg#3 » 23. aug 2015, 16:44

steenj skrev:Du kan godt dyrke visse chilli udendørs men overvintre er jeg sikker på at de ikke kan.
De kan overvintre indendørs men det giver en masse svineri med blade der falder af og bladlus der æder
hæmningsløst. Du skal også have et rum med passende temperatur i forhold til lyset.
Jeg prøvet at overvintre chilli men jeg foretrækker at så dem i januar, februar og så bruge nye planter hvert år, de kan så plantes ud i maj-juni.

Jeg er af samme opfattelse. De tåler på ingen måde frost.

Jeg overvintrer nogle år, men de fleste år starter jeg forfra i løbet af februar måned.
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Tilbage til "Hus og have"