Vin-kælder i haven ?

Interessant information til alle med hus og have

Emneforfatter
Timon
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Vin-kælder i haven ?

Indlæg#1 » 20. sep 2014, 21:55

Hejsa I kære GGér

Så fik jeg nok en "tosset"ide. En vinkælder i haven ..
Er der nogle af jer der har en sådan ? og vil I vise den frem, (Jae altså kælderen [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif] ) bruger i den eller hvad er jeres erfaring med den?

Jeg har den ide at jeg måske godt kunne finde på at lave mig sådan en fætter,(kunne være man blot skulle drikke den smule vin man har istedet-for) vil lave den så ned gravet som jeg kan i min have uden at komme op og slås med grundvandet,det står lidt højt her og ler-laget er næsten kun 60-70 cm nede. Det er endnu kun på ide planet.Der er nok andre ting der skulle laves først..men jae man skal jo ikke kede sig.
Håber I kan komme med nogle gode og brugbare input.

Mvh Michael

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Re: Vin-kælder i haven ?

Indlæg#2 » 21. sep 2014, 00:22

Hmm. har godt nok lidt svært ved at se pointen for mig, men jer er muligvis fantasiforladt? Pointen med en vinkælder er for mig at se, primært at opbevare en masse vin ved en relativ lav men primært stabil temperatur i.e. et sted hvor det ikke bliver pissekoldt om vinteren og bagende hedt om sommeren. Har umiddelbart lidt svært ved at se det i en have - med mindre du er entreprenør og har fundablokke liggende i overskud. Forudsat at du har plads nok samt tilgængelige minigravere etc. så der det et spørgsmål om at komme godt under frostniveau (ideelt set med ståhøjde) og så lave en trappe der ned...
Where there's smoke... There's laughter.

Isaq Kampp
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 21. sep 2014, 10:22

Hej Timon.
Jeg tror ikke helt jeg følger din ide.

Jeg kan da forklarer om en lignende metode man bruger til grøntsager, hvis man dyrker selv og ender med meget der skal holdes friskt.
Der kan man grave et dybt hul (Faktisk helst et gammelt dræn af betonrør i jorden) og sørge for det grønne ikke rører jorden eller siderne og at der er en smule luftcirkulation.
Det giver lang holdbarhed og optimal opbevaring for de fleste grøntsager, så hvis du ikke skal opbevarer store mængder vin, men har nogen der bør gemmes, så formoder jeg at de har rigtig godt af bare at blive gravet ned.
Men du bør nok kende dine jord-forhold da den optimale temperatur kan ligge i forskellige dybder afhængig af jorbundstype ogsv.

Jeg forestiller mig at det er nemmere at åbne en lem ned til et "vinhul" end det ville være at nedgrave og bygge en kælder der er stor nok, med mindre du skal opbevarer vin fra en hel mark.

Hilsen isaq.

Dingle
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 21. sep 2014, 17:18

Som Prause også skriver så er ideen med en vinkælder jo at hold temp. konstant. Så hvis du ikke vil bygge en mausolærum agtigt bygning (pga det højevandspejl) er du nok nødt til at se på andre løsninger... fx

http://fredelund.com/spiral-cellars/
Mvh.
- Christian

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 21. sep 2014, 17:25

Jeg synes nu ikke idéen er så tosset endda.
Hvis du vil ofre lidt mønt på sagen kan du få en ret fornuftig jordkælder som er super til både vin, syltetøj og grønsager.
Jeg ville gerne have sådan én men det kniber med at placere den fornuftigt her på matriklen.
Prøv at søge på jordkælder på Google, jeg ved der findes mindst én færdig model på markedet.
Her er én. http://www.udeluksus.dk/jordkaelder
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Dingle
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 21. sep 2014, 18:43

Et Hobit-hul... Ikke helt hvad jeg forbinder med en kælder, me det kunne blive genialt.
Rigtig fedt faktisk
Mvh.
- Christian

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 22. sep 2014, 15:03

Du kan prøve at ringe til de her gutter i Ans: http://www.vintagekeeping.com/

Tror de ved næsten alt, der er værd at vide om opbevaring af vin - og ikke mindst hvordan...
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

bentojo
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 22. sep 2014, 20:32

Hej Timon !

Kan denne model bruges? (Se vedhæftet fil)

mvh
Bent
Vedhæftede filer
P2030039.JPG

valby
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 22. sep 2014, 21:57

http://carlogarn.dk/CarloGarn-Vinrum.html
"Prisen for en ekstern vinkælder starter ved 70.000,- kr. og med diverse tilvalg som klimaanlæg, reoler, gulv og vægbeklædning kan man ende i nærheden af 300-400.000,- kr. - dertil kommer så vinene."

Brugeravatar

Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 23. sep 2014, 08:39

valby skrev:http://carlogarn.dk/CarloGarn-Vinrum.html
"Prisen for en ekstern vinkælder starter ved 70.000,- kr. og med diverse tilvalg som klimaanlæg, reoler, gulv og vægbeklædning kan man ende i nærheden af 300-400.000,- kr. - dertil kommer så vinene."

Hold dog helt fast :shock: Prisen er ikke skræmmende men selve udførelsen er virkelig flot og indbydende...

Det kunne da være en ide på sigt - men kræver selvfølgelig at man har lidt at proppe derind ;-)
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5
En kannibal er en gastronom af den gamle skole, som har bevaret den enkle smag og holder fast ved den naturlige diæt fra før svinekødstiden.

Emneforfatter
Timon
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 11. okt 2014, 22:04

Hejsa.
Så fik jeg nok engang tiden til at sætte mig bag skærmen. Lang tid siden sidst!!

Det der ligesom startet idé om en vin-jord-kælder denne gang var en artikel i Søndags avisen (den gratis omdelte) om vin der var for varm og at det ældes ,mener det var fire gange så hurtigt ved forkert temp. som ved den rigtige temp.

Jae der er flere ting i det,for det er jo lidt mønter der skal kastes i sådan et "hul" om det laves på den ene eller anden måde.

Jae ,som prause rigtigt nok spurgte til,jo jeg har selv en minigraver til at stå som er indkøbt til at lave have og grave ud til en bette nybygning,samt andet grave arbejde i haven.Lidt fundablokke har jeg også,men nej ikke nok.

Den model fra http://www.udeluksus.dk/jordkaelder.html ,,synes jeg ikke om,har set den live synes ikke den er en mønt vær,men jae vi er forskellige.

Den bentojo har vedhæftet er helt som at være tlbage hvor det hele starte for mange år siden som knægt.. Jae det var bestemt også en "nem" måde at lave den på.Den er nok lige den tanken var at det kunne være.SÅ var der jo nok både til vin og grøntsager.

Men at kaste en 70kg +++ efter det gør jeg ikke.Så måske et vin-køle-skab.
Men ville gerne et hul i jorden både til vin og grønt osv.
Men skal have tænkt over det høje grundvand,det til tros at jeg bor på et højdedrag og jae finde den rette temp. Måske et vin-hul kunne være en ide, Jae den fra http://www.vintagekeeping.com/ er jo total fed,,,meeen igen så meget hverken vin eller mønter skal vi ikke ud i.

Der må forsat tænkes over det.

mvh michael

LOL
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 12. okt 2014, 10:48

Hej

Hvad med dette her, kan det bruges
Vedhæftede filer
download.jpg
download.jpg (2.95 KiB) Vist 2026 gange
download (1).jpg
download (1).jpg (8.32 KiB) Vist 2026 gange

Emneforfatter
Timon
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 12. okt 2014, 12:00

Hej LOL
Jeg har godt set den model du der viser. Lidt fed er den jo .. meeenn er den ikke også lige lidt til en tunge side(mønter der skal op af lommen) den bliver ej heller helt så men at få ned/om i bag haven,
så skal kran-bilen holde oppe på vejen og løfte hen over huset,gys,

Men jae idén med færdig stødt kælder den holder.

mvh michael

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#14 » 13. okt 2014, 23:24

LOL skrev:Hej

Hvad med dette her, kan det bruges

Så kan man lave voksen-udgaven af Emil fra Lønneberg - altså låse sig inde ude i "skuret"...
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Tilbage til "Hus og have"