VVS kyndig / Rørsnedker søges

Interessant information til alle med hus og have
Brugeravatar

Emneforfatter
niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

VVS kyndig / Rørsnedker søges

Indlæg#1 » 9. sep 2013, 19:30

Jeg har et par spørgsmål omkring noget VVS, da jeg intet selv ved om det.

Kæresten har for nyligt haft en VVS'er ude og skifte en varmeveksler på hendes fjernvarme, da den gamle var GAMMEL og åbenbart proppet helt til. Det har så vist sig at være en lidt kedelig oplevelse med firmaet hun valgte, da de har rådgivet forkert og har prøvet at fralægge sig mest muligt ansvar. Lang historie.

De har sat en for lille veksler på (en 20 pladet, hvor der skulle have været en 30 pladet) - Dette har medført at der kommer et "KLONK" hver gang der slukkes for det varme vand. -Hvorfor sket dette? Og er det noget der kan være til skade for systemet?
Firmaet har indvilliget i at den skal skiftes, men det vil stadig være rart at vide om vi skal være opmærksomme på eventuelle følge-ting.

Da de skiftede veksleren testede VVS'eren efterfølgende om der kom varme i en radiator - Dette gjorde der, men det kneb stadig med varme i vandhanen(??). Han fejlsøgte og mente at også "ventilen" skulle skiftes. Det blev den og efterfølgende kom der også masser af både tryk og varme i hanerne. Men nu her forleden, da det var køligt og der skulle tændes for varmen hos een af ungerne, kom der ikke varme på radiatoren. De andre blev også lige testet, men heller ikke her er der varme på. -Noget bud på hvorfor ikke?

Som sagt har det ikke været den mest betryggende oplevelse med denne her VVS'er, så vi vil gerne være så godt rustet som muligt når de skifter veksleren og skal se på hvorfor der nu ikke kommer varme i radiatorerne, så der ikke pludseligt lander en ekstra regning for de retter op på deres egne fejl.

Håber der er klogere hoveder herinde, end hvad jeg lige kan klare :-D

LL1
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: VVS kyndig / Rørsnedker søges

Indlæg#2 » 9. sep 2013, 19:50

Det klonk, er nok rørene der giver sig lidt. Og hvis ventilerne ikke har været brugt en sommer kan de hænge.

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#3 » 9. sep 2013, 20:01

ellers så spørg på http://www.lav-det-selv.dk/ de ved sikkert besked
Napoleon rodeo pro 22 kulgrill ø 58cm
Charproil professionel 4400 gasgrill 4 brænders
Weber Q1200
dancook kulgrill
weber kulgrill ø 58cm

LL1
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 9. sep 2013, 20:44

Jep, nogen gør da.

Brugeravatar

Emneforfatter
niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#5 » 9. sep 2013, 21:19

Kan ikke forstå hvorfor rørene pludseligt skulle få et behov for at "give sig", og da der jo lige inden ventilen (der ved nærmere undersøgelse viser at være en termostat) blev skiftet, var varme på en radiator, så tvivler jeg på det er fordi der er noget der har sat sig :-)

Nu er der også oprettet et indlæg på LDS - Tak får rådet.

Hvis andre har input, må de også meget gerne byde ind :mrgreen:

Og for god ordens skyld - Et billede af termostaten, der fejlagtigt blev kaldt for en ventil
Screen Shot 2013-09-09 at 21.03.25.png

Brugeravatar

mowgli
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#6 » 9. sep 2013, 22:13

Hej

Det KLONK du hører når du lukker for det varme vand er en rigtig dårlig ting for dine vandrør.
Når du lukker for det varme vand og du høre "klonket" er det fordi der bliver skabt et modtryk der er mange gang højere end samlingerne i dine rør er testet til og med tiden vil en af dem svigte med mulige vandskader til følge.
Vi købte hus sidste år og havde samme problem med vores køkken vandhane, men nu var jeg så heldig at jeg kendte en VVS'er der kunne forklare mig det.
Han anbefalede at vi købte en vandhane med "softclose" som modvirkede det tryk der opstod når man lukkede for det varme vand.
Vi købte en vandhane af mærket FM Mattsson 9000E I Køkkenarmatur og det løste problemet.

Du kan teste det ved at lukke langsomt for vandet med den nuværende vandhane, så burde du ikke høre noget.
Medlem af Natteravnene, Grill entuiast, og far til tre

Brugeravatar

Toom
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 9. sep 2013, 22:32

Hej

Hvis dine radiatorer ikke varmer kan det være at de blot skal udluftes.

Klonk lyden opstår når fx 5-10 kg vand kommer løbene med fuld fart og pludselig skal stoppe brat op fordi der lukkes for hanen.

--
Tom

vernegren
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 9. sep 2013, 23:44

Det er korrekt at dit "klonk" , skylles for hurtig lukning af hanen, i fagsproget hedder det "trykstød".
Billede ligner hverken en ventil eller en termostat, men der imod en trykdifference, som åbner og lukker i forbindelse med ændringer af driftstrykket fra værket...
Vedr den manglede varme i radiatorene, ka det også skylles manglede vand på anlæget

Tilbage til "Hus og have"