Køle/Fryseskab der kan stå ude (temperatursvingninger)

Interessant information til alle med hus og have
Brugeravatar

Emneforfatter
MiNo
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Køle/Fryseskab der kan stå ude (temperatursvingninger)

Indlæg#1 » 9. sep 2013, 15:17

Hej,

Det køleskab vi pt har stående i skuret, synes at have problemer med de svingende temperaturer som er sådan et sted (skur stort set uisoleret, dog knastørt). Det betyder, at det nogen gange fryser i stedet for at holde 5 grader.

Anyways, nu står vi og vil skifte til et køle/fryseskab - men hvad skal jeg være opmærksom på for at få en model, som kan klare at temperaturen omkring skabet svinger en del? Fra 40-45 grader om sommeren, og ned til 'nattefrost' temperatur om vinteren.

Vi har ikke penge til et eller andet industri-monster af et skab.

Denraretiger
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Køle/Fryseskab der kan stå ude (temperatursvingninger)

Indlæg#2 » 9. sep 2013, 15:31

Stil spørgsmålet til Siemens kundeservice eller lignende. Og ellers kan du jo selv efterisolere køleskabet ret effektivt og billigt med polystyrenplader eller tilsvarende.

Mvh Emil

Brugeravatar

Emneforfatter
MiNo
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 9. sep 2013, 15:35

Tak, men mon ikke Siemens kun vil anbefale egne produkter (selvom andres er bedre til formålet).

Jeg skal (helst) ikke ud i en gør-det-selv løsning.

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 9. sep 2013, 16:04

Køleskabe findes i forskellige temperaturklasser = rumtemperaturen.
Klimaklasserne står normail på typeskiltet.

Klimaklasse Temperatur
N = 16-32°C
SN = 10-32°C
SN/ST = 10-38°C
SN/T = 10-43°C
ST = 18-38°C
T = 18-43°C

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Emneforfatter
MiNo
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 9. sep 2013, 16:52

Ja, sådan en liste havde jeg fundet - men den stopper jo i 'bunden' ved 10 grader - og det er langt fra nok til forår/efterår - for ikke at snakke om vinter.

Brugeravatar

pølse
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 9. sep 2013, 17:16

Var i samme vildrede sidste efterår.

God ven, som er elektriker, forklarede, at væsken i kompressoren bliver tykflydende ved længerevarende frost. Derved risikerer du, at kompressoren står af og derved ødelagte frostvarer. Der findes efter sigende ikke køle/frys, som er beregnet til at opholde sig udenfor.

Har dog ladet mig fortælle, at rigtig mange blot kører løs og accepterer en kortere levetid på skabet.

Løsning hos os:
Købte en brugt fryser. Holder øje med kompressor m.v. når det fryser hårdt gennem længere tid og/eller investerer i en lille radiator, som kan holde skuret (som i mit tilfælde er isoleret) på ca. 5 grader de dage/uger, hvor det er rigtig koldt.
Resultat = talent * flid

liteon114
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 9. sep 2013, 21:50

Det er der ingen køle/fryseskabe, der er bygget til. Det er netop i overgangs perioderne, at mange må overgive sig.
Det er smøremidlet i kompressoren, der kan blive stift i frostvejr. Det vil betyde et væsentligt højere energiforbrug, og øget slitage.

Mange køle-fryseskabe har kun én termostat, og den sidder i køleskabet. Når temperaturen i det uopvarmede hus falder til under 5°C, slukker termostaten i køleskabet for kompressoren. Temperaturen udenfor er nemlig lig med tempera-turen i køleskabet.
En kompressor skal køre indimellem, så fryseren holder temperaturen på -18°C. Når køleskabets termostat ikke reagerer, står kompressoren stille, og tempera-turen i fryseren stiger. Hvert år resulterer dette i, at mange fritidshusejere får ødelagt deres frostvarer.

Så blev det alligevel lidt nørdet... :-D

Elektrikeren
Med venlig hilsen
Lars

Weber Performer Ø57cm
Multirygeovn 120-40 Rustfri årgang 2011

Beeketal 5l pølsestopper

Brugeravatar

Emneforfatter
MiNo
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 10. sep 2013, 09:17

Takker for info !

Jeg har det egentligt fint med at opsætte et skab som holder i kortere tid. Hvis det f.eks. er 5 år frem for 10. Men det skal jo virke...

Kan også være, at jeg bare beholder køleskabet - som jeg jo alligevel slukker for, når gennemsnitstemp begynder at ramme 5 grader. Så overgår det jo faktisk til at blive et 'varmeskab' som beskytter varerne mod frost om natten :-)

jim
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 10. sep 2013, 09:32

Jeg har et køleskab i min garage. Den er ikke voldsomt isoleret, men nok alligevel mere end dit skur. Jeg er ved at overveje at slukke for køleskabet. Ganske enkelt fordi øl og vand er kolde nok ved bare at stå i garagen. Måske virker det ikke helt for dig, hvis skuret stadig bliver varmt på en solrig dag.
Men så brug det som du selv siger, som et varme/køleskab. Der er jo heller ikke nogen grund til at bruge strøm til et køleskab, hvis det ikke er nødvendigt.

skuffen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 10. sep 2013, 15:57

Du kan jo ikke forvente at dit køleskab også skal begynde at varme om vinteren. :-)

Brugeravatar

Emneforfatter
MiNo
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 10. sep 2013, 16:03

skuffen skrev:Du kan jo ikke forvente at dit køleskab også skal begynde at varme om vinteren. :-)

Jo da - bare et 'passivt'. Dvs det beskytter jo mod hård nattefrost pga isoleringen.

Splash
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#12 » 10. sep 2013, 17:22

Jeg har et køleskab der har stået udenfor i nu 6 år, det var 13 år gammelt da jeg fik det, det er ikke økonomisk men det virker bare! det er et GRAM...... jeg tænder det i foråret og slukker det i efteråret.

det står i mit cykelskur, der er kun overdækket og ikke andet!

ville købe et gammelt brugt til et par hundrede kroner og skifte det når det ikke virker længere, jeg er på mit nr 2 i 9 år! har givet 300kr. for dem tilsammen :-D
Sønderjydsk grill-entusiast!

masser af Webere........... STEEL RULES

Hotelkongen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#13 » 10. sep 2013, 18:01

Et køleskab der står i frost vender kølestrømmen så det køler bagsiden og varmer inden i skabet, det laves med en termostat og en magnetventil, det bruges også til at få isterningers til at slippe køleelementet i isterningsmaskiner. ( dem med huller i)
Broil King keg
Auplex kamado
2 Weber Performer med gastænding
Bradley smoke generator
JBI smoker
Beefeater gasgrill med 4 brændere
Sous Vide Supreme
Go Anywhere gas

Man skal ikke gå ned på udstyr

skuffen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 10. sep 2013, 18:25

MiNo skrev:
skuffen skrev:Du kan jo ikke forvente at dit køleskab også skal begynde at varme om vinteren. :-)

Jo da - bare et 'passivt'. Dvs det beskytter jo mod hård nattefrost pga isoleringen.

Ja, for så varmer det jo. :roll:

Et køleskab skal selvfølgelig slukkes når det bliver koldt.

Tilbage til "Hus og have"