Køkkenhave

Interessant information til alle med hus og have
Brugeravatar

Emneforfatter
holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Køkkenhave

Indlæg#1 » 2. jun 2006, 21:49

Tja, hvor mange herinde går op i det ? Og hvor mange har muligheden?

Selv har jeg taget mig sammen i år, da jeg heldigvis har mulighed for det. Kartoflerne er godt store allerede, de første, få, radiser spist næsten lige fra bedet, salaten er plantet ud. Porrerne står pænt. Ærterne ligeså. 3 forskellige løg er på vej op og jeg har lavet et lille "plastikdækket" hus til 2 slags tomater og en agurk. Broccoli, blomkål er ved at være klar til at plante ud. I weekenden skal jeg forspire 2 slags fine bønner til senere brug og krydderi bedet er overdådigt med purløg, citronmellise samt timian. Persillen derimod har som de sidste år sin egen vilje. :twisted: Men jeg har en plan om at lave en lukket afdeling til forskellige krydderplanter, så man kan blive selvforsynende.

Er der hardcore have-fiflere på dette forum, så er jeg kommet i den alder, hvor jeg gerne tager imod fif. Omvendt er jeg så ny, så er der andre der spørger om råd, falder jeg gerne i vandet i forsøget med at komme med nogle. :lol:

Men tænk sig... Når sommeren rigtig er der, så kan jeg hente det meste i haven, lige inden det skal gøres klar. Mums.....

Så lad os da få en have avler tråd, hvis der er andre end mig, der tror de har grønne fingre. :wink: Hjemmeavlet tilbehør. Bliver det bedre ?
.../holmer

Grenberg
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#2 » 3. jun 2006, 10:11

Hmm har banket 3 kasser sammen som er ca. 1 x 2 meter og er sået med radiser, brocoli og salat og grønne asparges. Det er første gang de tages i brug og vist ikke rigtig den store succes, der er i hvertfalt ikke kommet så meget om, men vi må se. Har forresten også rabarber ovre i hjørnet.

Er forholdsvis ny hus ejer men går op i det og synes det er spændende. Til næste år regner jeg med kartofler også.

JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#3 » 3. jun 2006, 10:31

Holmer: det er ikke nok med beskrivelser, vi vil se billeder :evil:
Vi forsøgte for nogle år siden at lave en køkkenhave, men det endte i et stort ukrudts-helvede. :roll:

Grenberg
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#4 » 3. jun 2006, 10:56

Mon ikke Guru'en skal have en kæmpe køkkenhave i det nye hus ??

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Køkkenhave

Indlæg#5 » 3. jun 2006, 11:51

Mon ikke fr. Guru skal overtales...
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#6 » 4. jun 2006, 09:02

Gllimrende ide med lidt have-snak. Vi har også i et hjørne af haven lavet køkkenhave og det er herligt om sommeren at være selvforsynet med salat, radiser, dild, persille (som jo er den langsomst groende sag), men så kan man jo heldigvis bruge den fra sidste år indtil den blomstrer og så er den nye som regel klar, kørvel, purløg, timian, løvstikke o.m.a.
Det bedste er vores drivhus, med 4 agurkeplanter (spiste den første agurk i går), 4 forsk. tomatplanter og 5 forsk. chiliplanter, hvor chili'erne bliver frosset ned så vi har til hele vinteren samt basilikum, som skal have meget varme.
God pinse
Inge

Brugeravatar

Emneforfatter
holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 4. jun 2006, 11:51

jbi skrev:Holmer: det er ikke nok med beskrivelser, vi vil se billeder :evil:

Jo jo. :lol:

Her er så lidt radiser i forgrunden (smager kanon lige fra bedet) og lidt kartofler
Billede

I kassen i baggrunden har jeg plantet icebergsalat ud. Elsker frisk salat.

Billede

Her er så løg på vej. Rødløg, hvide salatløg og alm. kepaløg. I bagrunden de berygtede rabarber. Vi spiser dem aldrig, men jeg synes det hører sig til i haven. Og så virker det da positivt at noget gror. :roll: Som om de er til at aflive....

Billede

En række slikærter skulle der også til. Det er bare til hyggeslik, da vi har masser af naboer hvor vi kan købe friske hjemmeavlede og de fylder en del. Til venstre for, er der 2 rækker porrer på vej. Forhåbentlig kan jeg nå at få nogle enkelte til vores sommersalat. (muligvis sensommersalat 8) ) Til højre for ærterne satsede jeg på salat og gulerødder. Men ukrudtet kommer helt vildt og jeg tør dårlig gøre noget. Så det bliver gravet op snart og så kommer der blomkål og broccoli. Det har jeg ikke prøvet før, så det bliver spændende.

Billede

Min næste drøm er et drivhus. For at øve mig lidt har jeg lavet et lille hus af genbrugstræ. (ja, det er en eur. pl. der er brugt. Alm tomater, en cherry tomat og en agurk. Det er nærmest for at se hvordan det udarter sig. Jeg satser egentlig ikke på noget, så bliver jeg ikke skuffet.

Billede

Purløg er jeg mægtig glad for og det er der masser af. Også til pinsefrokosten i morgen.

Billede

Så er der citronmelissen som også breder sig. Vi bruger det egentlig ikke så meget, men jeg synes det er en flot grøn plante, som da også står sammen med nogle blomster. I baggrunden vores timian, som hænger lidt med næbbet. Den er gravet op fornylig og delt, da svigermor godt kunne tænke sig en klump. Men den overlever nok.

Billede

Det var så lidt fra en absolut nybegynder. Der har været græs før, hvor "køkkenhaven" er nu, så jeg er egentlig godt tilfreds med mængden af ukrudt. Næste år ryger der lidt mere af græsplænen, hvis ellers interessen holder sig. :wink:
.../holmer

JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#8 » 6. jun 2006, 18:10

holmer skrev:
jbi skrev:Holmer: det er ikke nok med beskrivelser, vi vil se billeder :evil:

Jo jo. :lol:

Her er så lidt radiser i forgrunden (smager kanon lige fra bedet) og lidt kartofler

jamen dog.. det er store forhold du har kastet dig ud i, det ser godt ud.
underligt nok har jeg ikke opdaget dit sidste indlæg før nu, men der er jo også tryk på foraet.

missmus
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#9 » 8. jun 2006, 09:16

Det eneste rigtig, hvis man har muligheden, som griller, er at kunne hente sine friske krydderurter og grønsager i haven....
Vi anlagde vores køkkenheve for 6 år siden, og mange mente vi ville blive stjerne trætte af al det ukrudt der kunne komme op der! Men nej, der måtte vi skuffe folk! Vi elsker vores drivhus, vores højbede og vores stykke med ærteespallier, og kartofler. Der er intet som en rigtig god gang knasesprøde salatblade, bare lige blandet med lidt cremefraiche, rørt med almindelig eddike og sukker... Det smager skønt til karbonader, mørbrad, og frikadeller... hjemme hos os kalder vi det "Oldesalat". Min mormor lavede det altid om sommeren, da jeg var baren. Jeg har blot modificeret lidt på ingredienserne....

[smilie=bluecolorz5_pdt_14.gif]
missmus (metchen)

errare humanum est

Billede

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Mormor

Indlæg#10 » 8. jun 2006, 12:22

Min Mormor lavede altid ymer salat når det blev varmt.

Ymer røres med lidt sukker (for at tage noget af det syrlige). Stilles til afkøling i køleskabet. Sukkeret skal være helt "smeltet" inden friske salatblade kommes i.

Vi laver det selv engang imellem. Det smager bare så godt.

Respekt for gode råvarer
KCBS certified BBQ judge

hansen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 8. jun 2006, 14:00

Hos min mormor var det fløde med lidt sukker og en smule citron....

Det var tider (omend min mor engang imellem tager traditionen op)

gjøltrold
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#12 » 24. jun 2006, 21:34

Hej Holmer
Brug dog dine rabarber, de er sunde og lækre. Rabarberkompot er godt til alt grillmad og laves sådan her:

En god håndfuld rabarber skæres i tynde skiver og skylles godt.
Rabarberne lægges i en gryde med det vand der hænger ved. Rabarberne sættes til at koge og sukker tilsættes (prøv dig lidt frem, nogle vil have det surt andre sødt). Til denne portion skal du nok bruge ca. 1 deciliter sukker. Blandingen koges til rabarberne er kogt ud. Serveres varmt, men smager også skønt dagen efter på et stykke nybagt franskbrød. :)

Brugeravatar

Emneforfatter
holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#13 » 24. jun 2006, 21:54

Hej gjøltrold. Og velkommen...

Jamen måske jeg bare skal tage mig sammen. Eller måske lokke gammeltrunten. :lol:

Det smagte egentlig også okay, når mor lavede det i sin tid...... :P
.../holmer

Karen
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#14 » 25. jun 2006, 13:02

Hej Holmer.

Hvorfor er det lige, at I ikke bruger rabarberne?

Mangler du ideer og opskrifter, eller kan du ikke lide rabarber?

Der er jo det fine ved rabarber, at de kan høstes og bruges eller smides i fryseren til vinterbrug. Lige nu er det tid for jordbær-rabarber marmelade, det er bare dansk sommer på glas! Rabarbertærte er også helt fint, rabarbersaft med isterninger, uha, det er godt. Men alt med rabarber kræver godt med sukker, for de smager ikke godt, hvis de er hvinende sure.

Mvh. Karen

Brugeravatar

Emneforfatter
holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#15 » 25. jun 2006, 16:50

Karen skrev:Hej Holmer.

Hvorfor er det lige, at I ikke bruger rabarberne?

Dovenskab... :oops: Synes ikke jeg kan huske at smagen var arbejdet værd... Men måske jeg får taget mig sammen og prøvet det.
.../holmer

missmus
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#16 » 26. jun 2006, 11:07

Vi har masser af rabarber, men jeg er heller ikke nogen ørn til at få dem brugt!!! Men jeg vil gerne. Min mand elsker når jeg laver trifli...

Kan jeg stadig når at få lagt i fryseren????

[smilie=bluecolorz5_pdt_14.gif]
missmus (metchen)

errare humanum est

Billede

hansen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 26. jun 2006, 12:19

Ja så er det bare med at få smøget ærmerne op, for man kan lave rigtig mange lækre desserter og kager med rabarber, og så besværligt er det heller ikke.

Brugeravatar

Ludvigsen
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#18 » 31. aug 2006, 14:31

Er ved at være færdig med at rydde op i haven, så nu har jeg lavet et lille stenbed, hvor der til næste år skal plantes krydderurter.
Er der nogen der har gode ideer til hvad der står godt sammen ?
De bedste hilsner
Ludvigsen

3 urtepotter, en fiskestang, masser af ukrudt mellem fliserne, 2 rustne baljer, 1 tom ølkasse, 5 mursten. 1 raket-afyrings-rampe

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#19 » 31. aug 2006, 14:44

Efter min mening kan du plante alle dem du bruger mest, løvstikke, citronmelisse, salvie, timian, rosmarin, purløg - bare lav god afstand da de breder sig meget. (Bare ikke basilikum, som skal have meget varme og derfor trives bedst i et drivhus i en krukke).
Held og lykke - der er ikke noget så dejligt som at plukke sine egne krydderurter
Angus

Brugeravatar

Ludvigsen
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#20 » 31. aug 2006, 15:09

Hej Agnus

Takker, hvad med persille ?
De bedste hilsner
Ludvigsen

3 urtepotter, en fiskestang, masser af ukrudt mellem fliserne, 2 rustne baljer, 1 tom ølkasse, 5 mursten. 1 raket-afyrings-rampe

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#21 » 31. aug 2006, 15:35

Den glemte jeg, den har jeg i række for sig selv. Der skal sås nyt hvert år. Første år visner den ned om vinteren og kommer så igen til næste forår, hvorefter du sår ny persille. Når den nye er kommet op, er den fra året før gået i frø og så hiver du den op og har så den nye, og sådan gør du hvert år - lyder det fornuftigt? Jeg glemte også dild og kørvel, hvis man man lide det.
Angus

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#22 » 31. aug 2006, 15:41

Pas nu på at Jørgen ikke kommer i sin helikopter og køber hele molevitten...
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

donjensen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#23 » 31. aug 2006, 17:48

"Er i friske?...... det kan jeg lugte i er"! [smilie=pdt_aliboronz_21.gif]
2012 Weber Genesis S-330 med rotisseri

Brugeravatar

Ludvigsen
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#24 » 31. aug 2006, 18:38

Jaaaa vi er friske :P

Angus: Tak skal du ha, jeg glæder mig allerede :P
De bedste hilsner
Ludvigsen

Tilbage til "Hus og have"