Teak eller hårdtræ? Havemøbler

Interessant information til alle med hus og have

Emneforfatter
caero
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Teak eller hårdtræ? Havemøbler

Indlæg#1 » 15. apr 2007, 21:41

Har lige gennem den blå avis købt et havemøbel sæt som ifølge annoncen og sælgeren selv skulle være ægte Teak træ.

Men hvordan kan man kende forskel på det og så de billige typer hårdtræ?

Møblerne har stået ude et par år og er velholdte men har alle fået et sølvgråt skær/belægning/patina.

Jeg har prøvet at slibe den ene stol med sandpapir og den er nu blevet mere lys i træet.

Jeg har ingen forstand på træsorter andet end jeg ved at Teak skulle være mere fedtet og derfor være det bedste til havemøbler.

Kan nogen på stående fod sige mig en god metode at kunne kende forskel på teak og så alle de indo-træsorter de er begyndt at sælge alle steder?

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#2 » 15. apr 2007, 22:23

caero,
du er nødt til at slibe en hel flade helt ned til det ser ud som da det var helt
nyt for at være sikker. (f eks et armlæn) Det er ikke svært at se om det er
teak eller ej når det er gjort.
men ellers kan du se på overfladen, som du siger, der bliver sølvgråt når
det har stået ude. Teak bliver meget pænt sølvgråt, hvor andre trætyper
får sorte plamager/pletter, ikke kønt at se på, i forhold til teak.

Emneforfatter
caero
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#3 » 15. apr 2007, 22:36

Hej igen.

Har prøvet at slibe et armlæn, men hvordan skal teak se ud fra nyt? :)

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#4 » 15. apr 2007, 23:03

har fundet et billede på nettet med et udpluk af hvordan det kan se ud
http://luda.co.uk/india/sandstone/image ... attern.jpg

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#5 » 16. apr 2007, 06:48

Vi købte for nogle år siden et teak-havemøblement. Det var helt lyst, og det var først da vi begyndte at give det olie, at det fik den mørke farve man normalt forbinder med teaktræ. Mange undlader at give det olie, da de foretrækker den lyse farve, sådan som teaktræsbådene har i Østen. Efter en tur med teaktræsrens A + B bliver de helt lyse igen. Jeg synes det er et kæmpearbejde at vedligeholde dem hvert år. :)

Angus

Emneforfatter
caero
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#6 » 16. apr 2007, 12:38

Nå, for at få det endegyldigt klarlagt, hvad det nu var for en træsort jeg havde at gøre med på de møbler jeg havde købt brugt, tog jeg en af stolene med til den lokale møbelsnedker.

Konklusion: Det er Teak og han foreslog at hælde noget grundrens i en højtryksrenser og spule dem over og dernæst pudse dem med lidt sandpapir. Så kunne jeg selv bestemme om de skulle have olie eller ej.

Tilbage til "Hus og have"