Hjælp til brændeovn

Interessant information til alle med hus og have

Emneforfatter
missmus
Grillguru mester
Grillguru mester

Hjælp til brændeovn

Indlæg#1 » 11. nov 2006, 17:43

Som jeg tidligere har fortalt har vi fået installeret vores nye brændeovn, en Scan 50. Fidusen ved denne ovn, udover det er en konvektionsovn, er at den skulle kunne holde glasruden fri for sod, hvis man vel og mærke fyrer rigtigt i den!!!! MEN!!!! Vi kan ikke finde ud af det. Kan nogen hjælpe mig???
Vi tænder op med rent træ (pindebrænde) og bruger så de der hvide briketfætre (presset savsmuld) til at fyre med. Er det dem som ikke er gode nok, eller was zum pokker er der mon galt????
Vi prøver at følge brugsanvisningen, men man føler sig lige lidt for meget blondine, når man ikke engang kan finde ud af at fyre i en ny brændeovn.

[smilie=bluecolorz5_pdt_14.gif]
missmus (metchen)

errare humanum est

Billede

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#2 » 11. nov 2006, 18:06

Vi har selv en Scan ovn med glasruder, men de kan ikke holdes fri for sod selv om firmaet siger det kan lade sig gøre. Ca. 1 gang om ugen (måske, afhængig af hvor tit vi har den tændt) renser vi ruderne med 2 stk. køkkenrulle vredet i vand og dyppet i aske, og gnider ruderne med det og så er de helt rene. Derefter tørrer vi efter med 1 stk. rent køkkenrulle - VOILA, så er de skinnende igen.

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#3 » 11. nov 2006, 18:08

P.S. Missmus!!
Det har ikke noget at gøre med om man er blondine, selv pensionister som os kan finde ud af det, så det kan du også. Men tingene renser sig ikke af sig selv. Vi tænder op med de samme fiduser som vi bruger til grillen og så alm. brænde, så bare klø på og nyd den herlige varme.

Karen
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#4 » 11. nov 2006, 23:36

Hvis glasruderne i en brændeovn bliver sorte af sod, så er det tegn på, at der kommer for lidt ilt til under forbrændingen. Luk op for spjældet, giv træet/briketterne lidt mere ilt at leve af og se, ruden vil blive brændt ren. Når der sætter sig sod på ruden, så sætter der sig også sod i skorstenen, og så er der fare for skortensbrand + udslip af store mængder grimme, grimme stoffer.

Få evt. din skorstensfejer ud til en grundig instruktion, det kan godt svare sig.

Mvh. Karen

JayCee
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 12. nov 2006, 00:03

Det det gælder om er at få skabt et ordentligt aftræk i skorstenen, altså at få forbrændingstemperaturen op. Jeg starter altid med at åbne alle spjæld helt op, og så lige give den et ekstra pust ved at åbne for askeskuffen. Når der kommer gag i den første gang brænde lyder det nærmest som om der bliver pustet luft ind mekanisk.
Når det første brænde så er ved at være godt i gang, ja så lukker jeg stille ned for luften. Husk at hvis i har en ovn der giver sekundær luft via små huller for oven, skal der lige netop komme små stikflammer dér. Det er tegn på at det sidste CO bliver futtet af.

Så skal man ikke gøre ruden ren så tit....
Venlig hilsen

JayCee

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#6 » 12. nov 2006, 21:18

Nu er det også 2.vinter vi har brændeovn, og her er vores procedure som bare virker. I bruger briketter, her er der en kombination, især til at tænde op med -- Læg 3 briketter på højkant med 1 cm imellem hver, og læg to briketter ovenpå på "langs". I de to mellemrum lægges 1 stk optænding (helst de der hvide poser). De tændes og alle spjæld er åbne, men lågen kan du lukke fra starten. Så burde det bare gå igang. Iår har vi endnu ikke måttet rense lågen for sod, men ok, ovnen kører hele tiden, næsten som grillen looool :lol:

go grill
og hygge ved brændeovnen
(ja ka det blive bedre??)
mvh thorsten

Emneforfatter
missmus
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 15. nov 2006, 16:02

Hmmm Angus, min Scanforhandler i Vissenbjerg har en ovn kørende hele dagen... Og hendes rude soder ikke til, derfor antog jeg det var noget med mig og den måde jeg fyrede på. Jeg synes ikke jeg har haft problemet med min tidligere ovn. Og jo, jeg har tjekket sidst på dagen, efter mørkets frembrud, hendes glas skinner som katteskidt i måneskin... Og Scan skulle jo netop være fænomonale.
Men... Jeg synes det går meget fremad, ruden er knap så sodet til, som den har været de andre dage. Men lige nu foregår optændingen også med et æggeur, stillet på 15 min, masser af bål i pindebrændet, og så på med en klods. Og det har hjulpet.

Men jeg vil lige bogmærke alle jeres svar, så jeg lige kan tjekke dem ved tvivl. Tak for hjælpen alle sammen.

missmus (metchen)

errare humanum est

Billede

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#8 » 15. nov 2006, 20:31

Hej Missmus!
Vores Scan er nok 5 år gammel - Vi kører også efter de udstukne regler, men vi bruger altså ikke et æggeur når vi tænder op. Mit råd til dig var egentlig bare, at du ikke skulle blive ulykkelig over at din rude soder til, men at den kan renses let igen uden problemer. Vi bruger brænde fra vores 15 + 18 tdr. land med læbælter udenom, som vi tynder ud i. Det er et kæmpearbejde at lave, men gratis, og skulle ruden sode lidt til, tager vi det med og renser den. Vi har i hvert fald aldrig fået anmærkninger fra skorstensfejeren.

Donna
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 19. nov 2006, 11:20

Hej Missemus

Vi har også lige fået brændeovn ... godtnok en morsø. Nå men vi fyrer også med de der savsmuldsfætre, og vi havde også problemer med sodning. Vi talte med forhandleren af brændet, og han fortalte, at savsmuldsbriketterne skal have noget mere ilt end almindeligt træ. Efter vi har været ekstra opmærksom på at tilføre ekstra ilt til briketterne, har vi stort set ikke problemer. (kun hvis vi er lidt for utålmodige ved optændingen af en kold ovn...)

Held og lykke med ovnen - det er bare for hyggeligt :-)
Livet er for kort til skodmad!

Donna
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 19. nov 2006, 11:21

Undskyld Missmus - jeg har fået proppet et e for meget ind... Det gik lige vel hurtigt på tastaturet :-)
Livet er for kort til skodmad!

Emneforfatter
missmus
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 22. nov 2006, 17:35

Hej Angus...
Nu skal man måske lige kende mig for at vide, jeg tager tingene meget bogsyaveligt!!! :oops: Så da der stod 15 min i brochuren, så hapsede jeg æggeuret, så vidste jeg da at det ikke var der det var galt. :shock:

Og det er da ikke fordi det gør såååå meget at glasset soder til, men alligevel, nu vil jeg jo gerne kunne se ilden... da var jo det jeg var blevet stillet i udsigt! (L)

Og Donna, jeg tror også vi efterhånden har luret den af med briketterne, de skal have en del mere luft! Og skidt med det ekstra "E", ku være jeg stod og manglede det en dag. :D

Og Angus... hvor mange m3 er i så ude og skove af gangen, eller er det sådan ad hoc i tager det???
missmus (metchen)

errare humanum est

Billede

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#12 » 23. nov 2006, 07:01

Det er vist nærmest ad hoc - vi ved efterhånden hvor meget vi skal bruge til en vinter kombineret med oliefyr, som forhåbentlig bliver udskiftet med et pillefyr i løbet af foråret. :D
Da vi for 29 år siden købte vores lille husmandssted på 15 tdr. land, var der ingen træer. Det første vi gjorde var at plante 3-radet læhegn omkring det hele, og det er det vi nu tynder ud i. Det bliver jo ved med at vokse ud, så der er brænde nok for altid. Det er et kæmpearbejde, men også hyggeligt at gå sammen om, og så behøver man ikke at gå i motionscenter :!: Det skal køres hjem i trillebør, saves i passende stykker, noget skal kløves, så det giver varmen flere gange :)
Man nyder det ekstra, når først det er nået så langt som til brændeovnen.

Emneforfatter
missmus
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#13 » 25. nov 2006, 22:49

Det er nemlig hyggeligt! Man er sammen om noget, som man ikke stresser med, man kan se det svinder i bunken af kløvet brænde, man hygge snakker, og glæden ved at have ild i brændeovnen overstiger langt arbejdet!!!!

missmus (metchen)

errare humanum est

Billede

Tilbage til "Hus og have"