Bedste opbevaring af hjemmebagt rugbrød

Få genvejen til det perfekte resultat
Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Bedste opbevaring af hjemmebagt rugbrød

Indlæg#1 » 30. aug 2015, 10:25

Som overskriften siger: Hvordan opbevarer jeg bedst mit rugbrød?

I et par år efterhånden har jeg bagt mit eget rugbrød. Opskriften går efter Nikolaj Kirks opskrift i hans bog 'Grundkøkken', som jeg har tilpasset med kerner og diverse til min egen smag gennem tiden. Kort fortalt: Mel og vand røres sammen med en portion fra sidste rugbrødsdej om aftenen (typisk lørdag) og står natten over. Næste morgen blandes kerner og andet i og stilles til hævning et par timer. Derefter bager jeg dem (laver altid 2), pakker dem ind i viskestykker og i en frysepose til dagen efter (mandag morgen), hvor de så er klar til at blive skåret af.

Nå, men nu kommer den egentlige problemstilling.
Det første rugbrød bliver spist i løbet af cirka fire dage. Og er lækkert og saftigt. Det andet dog...
Opbevarer jeg det på samme måde som det første, altså i en frysepose i min brødkasse, er det også dejlig saftigt og friskt på dag 5, hvor det første er sluppet op. To dage senere er det dog muggent, og lige til skralderen.
Lægger jeg nummer to rugbrød i fryseren, efter det er kølet af, er det tørt og kedeligt, når det bliver taget op. Dog mugner det ikke.
Bliver det lagt i køleskabet, når det er kølet af, har det også mistet størstedelen af spændstigheden og saftigheden, når det skal spises. Af og til når det at mugne inden det bliver spist.

Jeg laver to rugbrød af gangen, og vil fortsætte med at gøre det af flere årsager.
1: Jeg gider ikke bruger hver weekend på at lave rugbrød. Tiden, det tager, er for lang i forhold til, at jeg kun får ét rugbrød. Og ja, jeg ved godt det meste er hævetid, men det skal jo alligevel ses til.
Jeg får det heller ikke lavet i hverdagene. At skulle røre dej sammen på en hverdagsmorgen samtidig med havregrød, madpakker, børnehaveaflevering og skulle nå et tog, det kommer bare ikke til at ske.
2: Rent energimæssigt, så er der ikke forskel på (marginalt), om der er et eller to rugbrød i ovnen. Og så kan jeg jo lige så godt fylde op.
3: Det må sgu da for h....kunne lade sig gøre at have rugbrød, der ikke er knastørt eller muggent!?

Så kære forum, hvordan skal jeg opbevare mit rugbrød nr to?

Mvh
Morten, som kun havde muggent rugbrød til sit blødkogte æg søndag morgen.

PS: Den skarpe læser har nok allerede regnet ud, at hvis rugbrød nr 1 er væk om torsdagen, så må rugbrød 2 givetvis være væk følgende tirsdag. Der bliver dog spist marginalt mindre rugbrød i weekenden, så det passer faktisk meget godt med to rugbrød til to uger.
Senest rettet af mochr 30. aug 2015, 10:40, rettet i alt 1 gang.

JetteM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Bedste opbevaring af hjemmebagt rugbrød

Indlæg#2 » 30. aug 2015, 13:38

Når mine rugbrød kommer ud af ovnen pakker jeg dem brandvarme ind i rene viskestykker, derefter i en stor frysepose. De hviler så på en brødrist , til de er kolde. Der kommer en del fugt på indersiden af posen.Fugten stryger jeg med hånden uden på posen ind i viskestykket. Så kommer hele brødet i køleskabet, på øverste hylde. Og når jeg skærer af det holder jeg aldrig på selve brødet, kun på viskestykket. På den måde undgår jeg mug og brødene holder sig fint friske
mvh Jette

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 30. aug 2015, 14:14

Som jeg forstår, så vil du gerne have det 2. rugbrød til at kunne holde sig frisk i op til 8 - 10 dage.
Tror det er noget nær umuligt, uden holdbarheds forlængende tilsætningsstoffer.

Vi bager 1 rugbrød om søndagen, så har vi til den næste uge.
Det tager 15 min at lave rugbrødet incl oprydning. Derefter 12 timer til hævning.
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 30. aug 2015, 15:58

@JetteM: Lader du viskestykket blive om rugbrødet i posen hele tiden i køleskabet? Din fremgangsmåde er meget lig min, men jeg fjerner viskestykket og flytter rugbrødene til en ny pose, når de er kølet af.

Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 30. aug 2015, 16:01

@SpiFF: tak for svar. Det er selvfølgelig ikke det svar jeg håbede på, men sådan er det jo, når man spørger :)

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 30. aug 2015, 18:18

Jeg ville vaccumpakke det.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

allanped
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 30. aug 2015, 18:54

Jeg pakker rugbrødet ind i film stortset med det samme det kommer ud af ovnen og så evt. i fryseren med det samme. Det får det til at holde bedre. Har du vakumpakker og sous vide til rådighed kan du evt. vakumpakke det og give det en halv times tid ved 90 grader. Så holder det sig frisk i flere uger (altså inden du åbner posen)
Allan
6710 Esbjerg

Weber Genesis 320
Outdoor Chef City
Weber Performer med gastænding
Stenovn

Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#8 » 30. aug 2015, 19:01

Jeg har desværre ikke nogen vakuumpakker. Men på den anden side, så er der jo en grund til at skaffe sådan en nu...

Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 3. okt 2015, 17:37

Nå - rugbrødsbagningen har stået lidt stille, for min røremaskine har været til rep., men har da fået bagt en portion, der giver to rugbrød. Det første blev behandlet som jeg plejer (i viskestykke og plastikpose til det er kølet af, derefter kun plastikpose i brødkassen). Med det andet fulgte jeg JetteMs fremgangsmåde. I viskestykke og plastikpose, og i køleskabet i både viskestykke og plastikpose, da det var kølet af. Det fra køleskabet er markant mere saftigt, end når det blot lå i plastikpose uden viskestykke i køleskabet. Det er heller ikke magnet endnu, så jeg tror jeg vil benytte denne fremgangsmåde fremover.

Jeg takker for forslagene.

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 4. okt 2015, 20:38

Hej kan huske Fred's tip med at pakke skiver ind i sølv papir og så 5 min i ovn ved 175 grader så kan de holde i en måned, mener det var sådan måske du kan finde tråden eller spørge Fred.

ps. fandt den her der var ikke Fred, men Poul w

viewtopic.php?f=131&t=32855&p=313679&hilit=rugbr%C3%B8d+staniol#p313679
Med Venlig Hilsen

Autokat.

"DEN NÆSTE PIZZA BLIVER DEN BEDSTE" [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Tilbage til "Fakta, spørgsmål og guides"