Billeder af brød, ingen opskrifter

Få genvejen til det perfekte resultat
Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Billeder af brød, ingen opskrifter

Indlæg#1 » 10. apr 2014, 13:18

Jeg har jo købt en kornmølle og den skal jo bruges, så her er lidt billeder af bagværket. Der er ingen opskrifter, fordi det hele er på forsøgsplanet, eks. brød kun af hjemmemalet mel, højproteinmel blandet med hj.malet, bagehjælp tilsat i form af en smule mel fra færdigblandinger for at få ascorbinsyre med som hævehjælp og frost fra Frederik. Pbs bagehjælp er afprøvet, det er GDL + Schnellrot, virker super. Surdej sammen med rugsigte og hj.malet er faldet heldigt ud. Mit mål er at lave brød/boller med en vis lethed og en god sprødhed i skorpen. Jeg er ikke begejstret for de tunge,"sunde" brød og det ser ud til, at hj.malet mel 50% + højproteinmel 50% gør sig bedst. Her er nogle af billederne...

hj.brød 1.JPG

hj.brød2.JPG

½eget½can.JPG

formbrød.JPG

kartoffelstykker 1.JPG

ø.hv. 1.JPG

ø.hv. 2.JPG
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

pølse
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Billeder af brød, ingen opskrifter

Indlæg#2 » 10. apr 2014, 13:31

Det ser saft suseme godt ud :savl2: :savl2:
Resultat = talent * flid

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#3 » 10. apr 2014, 19:33

Det ser virkeligt lækkert ud, dejligt at se andre der forsøger sig frem.

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#4 » 11. apr 2014, 06:34

Lækkert brød og bagværk...
Du kunne overveje at prøve med bageferment, det giver nogle dejligt saftige langtidholdbare brød, der minder lidt om en mellemting mellem en gær og en surdej - kornsmagen bliver fanatisk og det fortjener dine hjemmegruttede korn...
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 11. apr 2014, 12:23

Jeg brugte bageferment for år tilbage, men havde glemt det igen til nu. Tak for det... :lol:

(Og tak for dit brug af den gamle betegnelse "at grutte". I 70érne, da jeg arbejdede i det, som hedder Sagnlandet nu, gruttede vi kornet til mel 1 til brød. Det tog en hel dag... :lol: ).
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#6 » 11. apr 2014, 13:02

Ja, sproget er dejligt og grutte er et godt ord, der ruller på tungen :-D
Det er min svigerfars fortjeneste, at jeg er blevet introduceret til bageferment, gammel bagerslægt...
Han hæver sine fermentdeje I sous vide, for de kan godt lide ret høj og stabil varme under hævningen.

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 11. apr 2014, 13:18

prause skrev:Ja, sproget er dejligt og grutte er et godt ord, der ruller på tungen :-D
Det er min svigerfars fortjeneste, at jeg er blevet introduceret til bageferment, gammel bagerslægt...
Han hæver sine fermentdeje I sous vide, for de kan godt lide ret høj og stabil varme under hævningen.

Ja og gryden fra Lidl er som skabt til det... :P
FINN

Brugeravatar

Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 11. apr 2014, 15:13

Herlige billeder og skønt at du får godt med udbytte ud af din kornmølle :-)

Blive endelig ved - er fantastisk at være med på sidelinjen for at se hvad i andre laver :-)
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5
En kannibal er en gastronom af den gamle skole, som har bevaret den enkle smag og holder fast ved den naturlige diæt fra før svinekødstiden.

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 11. apr 2014, 15:16

Dejligt med flotte billeder.

Men kan du sige noget om smagen på dine brød med friskmalet mel vs fædigmalet mel?
Eller er det for tidligt?
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 11. apr 2014, 17:20

Jeg har lidt at sige om brødene. Melet er grahamsmelagtigt, meget lidt groft(!) i konsistensen og brød, bagt kun med hj. mel får en let farvet, åben krumme, som kan virke let tør i det på 2. dagen. Opbevaret i plasticpose i skabet. Det bliver ikke mit yndlingsbrød.
Alm. bagt med gær.

Brød bagt af ½ hj. mel og ½ manitobamel og købt surdej, 1 ært gær og salt bliver et rigtig godt brød.

Boller bagt af ø-landshvede efter opskrift i Meyers bagebog blev et hit. Ø-landshvede smager bare bedre. Bollerne blev dog noget flade (det er vist noget med æltningen), men det skal jeg nok lære. Har lige købt 20 kg korn.

Brød med 50% hj. mel, 20% færdigblanding landbrød og manitobamel for resten. Tilsat 40 g frost pr. l og gerne lidt mere gær end sædvanlig giver en lækker svampet krumme, sprød skorpe og en herlig duft.

Brød med 50% hj. mel, en rest kartoffelmos, manitobamel, 1 tsk. PBs bagehjælp og ekstra gær (75 g pr. 5 dl vand) giver en rigtig god hævning og ret lette brød. Jeg lavede så boller, som hævede godt op, dejen blev hældt ud på bordet og vendt forsigtigt ind sig selv med et let meldrys. Altså ikke noget med at slå dejen ned og ælte den. Der er en tråd med opskriften Kartoffelboller.
Det er så den suveræne vinder indtil videre.

Men generelt smager melet af noget, altså ikke kun skorpen men også krummen. Både alm. hvede og især ø-landshvede, som klart bliver mit det bedste. Når det er sagt, så vil jeg ikke bruge det hj. mel som eneste meltype. De lidt tunge, grove brød er ikke lige mig.

Så jeg kaster mig over bageferment og brød bagt med skyr/yoghurt, og... :lol: .

Jeg er vældig tilfreds med min kornmølle og det er en fornøjelse at bruge produktet.
FINN

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#11 » 11. apr 2014, 18:56

Tak for feedback med smagsnoter - der er ret interessant det du har gang i der.
Jeg har også erfaringer med Meyers ølandshvedebrød - det bliver meget fladt hvis det ikke har fået seriøse tæsk i røremaskinen. Jeg må indrømme at jeg er endt med at bruge lidt (nok 5%) mere mel end han angiver, det giver lidt mere struktur og højde, flade brød er altså lidt fesne.

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#12 » 11. apr 2014, 18:59

Og når man nu har en kornmølle, så skal man jo huske, at der også er noget med byg, vand og humle...

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#13 » 12. apr 2014, 09:25

prause skrev:Og når man nu har en kornmølle, så skal man jo huske, at der også er noget med byg, vand og humle...

[smilie=pdt_aliboronz_37.gif] :lol:
FINN

Tilbage til "Fakta, spørgsmål og guides"