Den perfekte bagegrill(ovn)

Få genvejen til det perfekte resultat

Emneforfatter
Søren Michael
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Den perfekte bagegrill(ovn)

Indlæg#1 » 25. sep 2010, 10:11

Efter at have bagt lidt brød, kage og morgenboller i min Weber kan jeg mærke at bacillen har bidt sig fast og det ikke er helt hen i vejret at investere i ordentlige forme, en god røremaskine mm. :-) I den forbindelse husker jeg en tråd et eller andet sted af Fred med en gasgrill han betegnede som perfekt til bagning. Det leder mig hen til spørgsmålet om hvad der er den perfekte bagegrill for jer her på GG. Hvad lægger i vægt på? Resultater, nemhed (hmm ?) eller udfordringer? Gas eller kul? mht teknik og opskrifter. Forlader i jer udelukkende på egen rutine og evt GG eller har i en samling af bagebøger? Kan der evt anbefales nogle? Jeg har kig på Camilla Plums og Meyers og har set "Bagebiblen".
Mvh Søren
Søren

Brugeravatar

TrineHG
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Re: Den perfekte bagegrill(ovn)

Indlæg#2 » 25. sep 2010, 11:19

Jeg bager af og til på min Summit - gasgrill. Jeg har lavet "dobbeltforsøg" med samme brødtype på hhv grill og i alm. ovn, og der ER en forskel, helt klart.

Når jeg foretrækker gasgrillen, som grillbageovn, fremfor kuglegrillen, skyldes det, at jeg så langt lettere kan styre temperaturen på førstnævnte.

En god røremaskine går man aldrig fejl af - men lad være med at sætte den væk i et skab, lad den få "bo-plads" på køkkenbordet, hvis du har plads. Så bliver den brugt så meget mere. :P

Disse brød - Ukrainebrød - er bagt i hhv ovn (det lyse til venstre) og på grill........

ukrainebrød.jpg
ukrainebrød.jpg (32.78 KiB) Vist 4461 gange

ukrainebrød2.jpg
ukrainebrød2.jpg (48.33 KiB) Vist 4462 gange
Trine :-)
Bruger deaktiveret efter eget ønske den 20.09.2011

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#3 » 25. sep 2010, 11:34

Det er et SUPER godt emne, og det rummer også nogle af de spørgsmål jeg gerne vil vide mere om.

Til Trine: godt eksperiment. Kunne tænke mig svar på følgende: Var der forskel på smag? Var der forskel på skorpens sprødhed? Var der forskel på krummens konsistens? Skorpen er jo tydeligt mørkere på grillbrødet men det er jo også det eneste man med sikkerhed kan se ud af dine billeder.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

TrineHG
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#4 » 25. sep 2010, 11:37

lractbird skrev:Det er et SUPER godt emne, og det rummer også nogle af de spørgsmål jeg gerne vil vide mere om.

Til Trine: godt eksperiment. Kunne tænke mig svar på følgende: Var der forskel på smag? Var der forskel på skorpens sprødhed? Var der forskel på krummens konsistens? Skorpen er jo tydeligt mørkere på grillbrødet men det er jo også det eneste man med sikkerhed kan se ud af dine billeder.

Iractbird, ja, skorpen var tykkere og mere sprød på grillbrødet, og selvom de to overskårne brød umiddelbart ser helt ens ud - de er jo æltet på samme måde, da det var en dobbeltportion dej - synes jeg også, der var forskel på "strukturen" i brødet. Det, fra grillen, bevarede fugtigheden bedre, synes jeg, end det fra ovnen. Her tænker jeg på "dagen derpå" især.

Der ER altså noget mere rustikt over brød, bagt på grill......... man kan næsten kalde det "Emmery'sk" :lol: hvis man skruer godtnok op for "gassen" .1%¤

Emneforfatter
Søren Michael
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 25. sep 2010, 11:57

Fantastisk sammenligning Trine.
Skyldes farveforskellen lyset eller ser de en smule forskellige ud?
Mvh Søren
Søren

Brugeravatar

TrineHG
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#6 » 25. sep 2010, 11:59

Søren Michael skrev:Fantastisk sammenligning Trine.
Skyldes farveforskellen lyset eller ser de en smule forskellige ud?
Mvh Søren

Jeg er vist født "nysgerrig", og da vi købte vores gasgrill, indgik jeg en aftale med mig selv: "SÅ skal den dælme også bruges" - og det bliver den.

Der er helt klart en farveforskel, og ikke kun det: krummen er helt anderledes.

Du kan kigge i det her gamle indlæg, der er fra min spæde start - du vil ikke være i tvivl om, hvilke brød der er bagt i ovn, og hvilke, der er bagt på grill.

viewtopic.php?f=90&t=7223

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 25. sep 2010, 12:12

Jeg ææææææælsker min Ascona gaskuglegrill fra Outdoor chef.
Så meget så al bagning foregår på den .1%¤
Ja selv pizza kan jeg lave på den uden bagesten eller noget, og bunden bliver perfekt hver gang.
Jeg oplever mit brød/ kager bliver mere saftige og bedre gennembagt uden, at blive for hårde i skorpen.

Jeg har en del forskellige kogebøger/bage bøger.
Men ofte ligger opskriften på rygraden, eller også er det en jeg lige har fået fra en bekendt/familie eller fundet i et blad.
Amo har lavet en serie der hedder den store bagebog 1- 2 - 3.
Den 3. er vist lige kommet på markedet, jeg spottede den i enten Netto eller et andet supermarked de var ikke ret dyre og gode til at få ideer fra.
Men ellers er Camilla Plum et godt bud :-D
Og som Trine skriver, lad være med at sætte røremaskinen for langt væk .1%¤

Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#8 » 25. sep 2010, 12:18

Jeg kan helt klart anbefale "Meyers Bageri". Super lækre opskrifter ( dem jeg har afprøvet ) og super lækre fotos.

- Og til dem der er mindre øvede udi bagekunsten er bagetekniker m.m. velbeskrevet og velillustreret.

Ellers bager jeg rigtig meget på slump og afprøver hele tiden nye varianter og teknikker.

Brugeravatar

arlar
Snart Superbruger
Snart Superbruger
Kontakt:

Indlæg#9 » 25. sep 2010, 12:59

Hei, hiver meg på diskusjonen her. Ja det er stor forskjell på brød bakt i grill og ovn. Mere smak og bedre konsistens på brød bakt i grill. Jeg bruker også gassgrillen til dette formålet. Så det er bare og bake i vei. Og en god kjøkkenmaskin er god og ha.
Vedhæftede filer
IMG_0694.PNG
Rugbrød bakt i grill.
IMG_0239.JPG
Focaccabrød bakt i grill.
IMG_0239.JPG (79.32 KiB) Vist 4338 gange
IMG_0073.JPG
Urtebrød bakt i grillen
MVH fra Arve, Namsos, Norge.
gasgrill: GrandHall Premium 323 , Bluegaz Tiger blac, beefeater 900
Kullgrill Primo oval! xl, Monolith grill,Weber Char Q 260
: http://www.grillisten.com

Emneforfatter
Søren Michael
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 25. sep 2010, 15:04

Fantastiske indlæg, keep them coming .1%¤
Flotte brød Arlar.
Mvh Søren
Søren

Emneforfatter
Søren Michael
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 26. sep 2010, 16:15

Hvis i skulle ud og købe en grill udelukkende til at bage på hvilken ville i så vælge og hvorfor?
Mvh Søren
Søren

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#12 » 26. sep 2010, 21:41

Søren Michael skrev:Efter at have bagt lidt brød, kage og morgenboller i min Weber kan jeg mærke at bacillen har bidt sig fast og det ikke er helt hen i vejret at investere i ordentlige forme, en god røremaskine mm. :-) I den forbindelse husker jeg en tråd et eller andet sted af Fred med en gasgrill han betegnede som perfekt til bagning. Det leder mig hen til spørgsmålet om hvad der er den perfekte bagegrill for jer her på GG. Hvad lægger i vægt på? Resultater, nemhed (hmm ?) eller udfordringer? Gas eller kul? mht teknik og opskrifter. Forlader i jer udelukkende på egen rutine og evt GG eller har i en samling af bagebøger? Kan der evt anbefales nogle? Jeg har kig på Camilla Plums og Meyers og har set "Bagebiblen".
Mvh Søren

Super godt indlæg og yderst kvalificerede og konstruktive spørgsmål. :-)

Det er korrekt, at jeg tidligere har omtalt gasgrill som super og yderst anvendelige "bagemaskiner" og derom ingen tvivl, de er i "flæng" alle gode til at bage på. :-)
Grunden til, at jeg måske har fremhævet gasgrill mere end kuglegrillen/kamadoen er udelukkende pga. at temperaturen er nemmere at styre, alt andet lige må det da være en fornuftig konklusion. :-)
Når det er skrevet, vil jeg også skynde mig at skrive, at mht. kvaliteten af det bagte, er jeg endnu ikke ramlet ind i en forskel på gas og kul/briketter - der er nævneværdig.

Det burde måske ud fra en logisk betragtning, være visse ting der er bedre at bage på gasgrill end på kuglegrillen, da gas afgiver fugt ved forbrændingen.
Bager vi eks. kransekage af i o.... (ka' ikk' få mig selv til, at nævne dette ord)i køkkenet vil vi opleve en forskel, da kransekage bagt på gasgrill bliver mere svampet, vi får dermed en bedre smag i kransekagen, da den højere fugtighed i massen gør den gode mandelsmag mere markant, naturligvis under forudsætning af at vi anvender en kvalitetsmasse.
Bager vi kransekage på kuglegrillen/kamadoen er konklusionen den samme, da luftfugtigheden generelt gør forskellen. :-)

Mht. opskrifter og dermed også inspiration kan der kun herfra opfordres til, at investere i nogle bagebøger, da stort set alle opskrifter med lethed kan konverteres til grill.

NB. Gad vide om ikk' der er en grill-bagebog på vej. 8)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Emneforfatter
Søren Michael
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 27. sep 2010, 10:29

En grill bagebog? jo en sådan er skam savnet men kender du nogen der er kvalificeret til at skrive den?? :lol:
Jeg ville skam bestemt være aftager hvis du skulle bestemme dig for at udgive en sådan. At få samlet al den viden, tips og tricks der er spredt ud i cyperspace, + hvad du evt ikke har indviet os i endnu, i bogform ville være fedt. .1%¤
Mvh Søren
Søren

Emneforfatter
Søren Michael
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 27. sep 2010, 10:30

bjærge skrev:Jeg ææææææælsker min Ascona gaskuglegrill fra Outdoor chef.
Så meget så al bagning foregår på den .1%¤
Ja selv pizza kan jeg lave på den uden bagesten eller noget, og bunden bliver perfekt hver gang.
Jeg oplever mit brød/ kager bliver mere saftige og bedre gennembagt uden, at blive for hårde i skorpen.

Jeg har en del forskellige kogebøger/bage bøger.
Men ofte ligger opskriften på rygraden, eller også er det en jeg lige har fået fra en bekendt/familie eller fundet i et blad.
Amo har lavet en serie der hedder den store bagebog 1- 2 - 3.
Den 3. er vist lige kommet på markedet, jeg spottede den i enten Netto eller et andet supermarked de var ikke ret dyre og gode til at få ideer fra.
Men ellers er Camilla Plum et godt bud :-D
Og som Trine skriver, lad være med at sætte røremaskinen for langt væk .1%¤

Kom til at tænke på om kapaciteten i Asconaen/Montreuxen er nognelunde som i OTP 57cm?
Mvh Søren
Søren

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#15 » 27. sep 2010, 11:36

Søren Michael skrev:
Kom til at tænke på om kapaciteten i Asconaen/Montreuxen er nognelunde som i OTP 57cm?
Mvh Søren

Hej Søren Asconaen/Montreuxen har nøjagtig samme størrelse som OTG 57.
Ja selv Rotisserie ringen, passer som fod i hose på dem .1%¤

Eneste forskel på en OTG 57, og gaskuglegrillen rent overflade mæssigt er, at med tragten vendt til indirekte, har man hele overfladen at grille på.
Altså at der ikke er nogen kul, der optager plads, eller kræver afdækning.

Jeg ville til en hver tid vælge en Ascona eller Mortreux som bageovn.

Jeg bager alt på min Ascona.

Mht til bage opskrifter, så bruger jeg nøjagtig de samme opskrifter, som før.

Nu bliver de bare bagt i grillen, med det resultat, at brød og kager er lidt mere svampet/ sprødt.
Og årsagen er, at gas afgiver vanddampe, som sikrer et godt resultat.

Eneste forskel er, at nogle gange skal en kage eller brød lige have et par minutter mere, andre gange lidt mindre, end hvad opskriften anviser.
Men det skete også, da jeg bagte i ovnen inde i køkkenet.
Jeg tror mere det har noget med det enkelte mel at gøre.

Emneforfatter
Søren Michael
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 27. sep 2010, 12:00

Ja det er jo et stort + for Asconaen :-) Er der noget der taler til fordel for de mere kasseformede gasgrills, kapacitet e.l.?
Har man til bagning behov for de mange brændere der typisk er på de større af slagsen?
Mvh Søren
Søren

Brugeravatar

psoren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#17 » 27. sep 2010, 12:53

Med hensyn til smagen på brød bagt i min Primo, så oplever jeg en del røgsmag. Det kan jo være fint nok i et madbrød, men i en dessert eller kage er det da ikke så interessant. Er der nogen teknik for at undgå dette eller er det en konsekvens af en kulfyret grill?

Per
Godt jeg ikke får løn som fortjent...

Smokeasaurus
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 27. sep 2010, 13:20

Søren Michael skrev:Ja det er jo et stort + for Asconaen :-) Er der noget der taler til fordel for de mere kasseformede gasgrills, kapacitet e.l.?
Har man til bagning behov for de mange brændere der typisk er på de større af slagsen?
Mvh Søren

Jeg går selv i nøjagtig samme overvejerlser. Jeg tvivler ikke på at Asconaen er fremragende, der er jo blevet rost mange gange før. Men jeg overvejer nemlig også om ikke en firkantet model vil give en bedre udnyttelse af arealet.

Jeg overvejer bla. Q300/Q320. Er der nogen, der har bage-erfaringer med dem ?
// SmokeAsaurus

- Tommerup Røger
- Weber Smokey Mountain
- Primo Oval XL & Junior
- Le Pitchoun Pizzaovn

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#19 » 27. sep 2010, 13:28

Søren Michael skrev:Ja det er jo et stort + for Asconaen :-) Er der noget der taler til fordel for de mere kasseformede gasgrills, kapacitet e.l.?
Mvh Søren

Det der gør Asconaen så unik, synes jeg er at man her kan bruge hel fladen til at grille indirekte.
Ved at vende tragten til indirekte, kommer al varmen langs kanten og modsat andre grill har denne ikke de "hårde" bars, der gør, at man er nødt til at bruge div, "skåneplader" for at undgå brændt bund, men behøver ikke våde aviser mellem 2 bageplader, man behøver ikke en Fred stone.

Nej man sætter "bare sin kage brød direkte på risten, ved den ønskede temperatur, og så vente , vente, vente.....................så er brødet/ kagen klar.

Jeg havde før en Q 320 og undskyld til jer der har sådan en, men jeg er glad for, at jeg skiftede over til Asconaen.

Emneforfatter
Søren Michael
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#20 » 27. sep 2010, 13:28

psoren skrev:Med hensyn til smagen på brød bagt i min Primo, så oplever jeg en del røgsmag. Det kan jo være fint nok i et madbrød, men i en dessert eller kage er det da ikke så interessant. Er der nogen teknik for at undgå dette eller er det en konsekvens af en kulfyret grill?

Per

Hmm ganske vist ikke Primoerfaringer meen alligevel. Jeg er gået helt over til kul i min weber (All Natural) og oplever ingen røgsmag hvis kullene er ordentligt antændt. Er jeg derimod for utålmodig og bare smider købet, brødet eller havde jeg nu har, i grillen uden at lade den komme ordentlig i gang får jeg røgsmag og til tider ret meget. Det er min erfaring at den lige skal i gang og så kan man sagtens skrue ned for den bagefter uden problemer. Om det også gælder for Kamado ved jeg så ikke.
Mvh Søren
Søren

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#21 » 27. sep 2010, 13:34

Smokeasaurus skrev:
Mvh Søren

Jeg går selv i nøjagtig samme overvejerlser. Jeg tvivler ikke på at Asconaen er fremragende, der er jo blevet rost mange gange før. Men jeg overvejer nemlig også om ikke en firkantet model vil give en bedre udnyttelse af arealet.

Jeg overvejer bla. Q300/Q320. Er der nogen, der har bage-erfaringer med dem ?

Jeg har fået meget større bage areal efter jeg skiftede min Q320 ud med Asconaen.
For i Q320 var selve det indirekte felt ikke ret stort, og så skulle jeg igang med afskærmning for at undgå sorte bunden
Det problem har jeg ikke i Asconaen, den fungerer lige som bageovnen.
Tænd og sæt kagen/brødet i oven.....og tag ud når det er færdigt :-D

Ps dejlig at se et indlæg fra dig igen :-D

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#22 » 27. sep 2010, 14:59

er ikke i tvivl om Asconaens bage evner , har jo set mange indlæg
jeg bager meget i min q 320, syndens den er god til det, men køb en stålafsætnings bordskåner i ikea til 29 kr for at hæve bagestenen over støbejerns risten
mvh
jesper
Fodbad & Urtepotte
Så er man godt nok langt ude
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

http://www.facebook.com/groups/320356778018449/
med ved
DM 2010-2011-2012

Emneforfatter
Søren Michael
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#23 » 27. sep 2010, 15:31

koikichi skrev:er ikke i tvivl om Asconaens bage evner , har jo set mange indlæg
jeg bager meget i min q 320, syndens den er god til det, men køb en stålafsætnings bordskåner i ikea til 29 kr for at hæve bagestenen over støbejerns risten
mvh
jesper

Hvordan med vind? Min Q100 er ret følsom og jeg er indimellem bange for at den skal blæsde ud. Princippet er jo det samme og de er noget åbne i mine øjne.
Mvh Søren
Søren

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#24 » 27. sep 2010, 16:03

vores q 320 banker op på 300 grader under selv hård blæst, men jeg har da hørt om vindproblemer på q griller :shock:
Fodbad & Urtepotte
Så er man godt nok langt ude
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

http://www.facebook.com/groups/320356778018449/
med ved
DM 2010-2011-2012

JanLund
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#25 » 27. sep 2010, 16:39

Søren Michael skrev:
psoren skrev:Med hensyn til smagen på brød bagt i min Primo, så oplever jeg en del røgsmag. Det kan jo være fint nok i et madbrød, men i en dessert eller kage er det da ikke så interessant. Er der nogen teknik for at undgå dette eller er det en konsekvens af en kulfyret grill?

Per

Hmm ganske vist ikke Primoerfaringer meen alligevel. Jeg er gået helt over til kul i min weber (All Natural) og oplever ingen røgsmag hvis kullene er ordentligt antændt. Er jeg derimod for utålmodig og bare smider købet, brødet eller havde jeg nu har, i grillen uden at lade den komme ordentlig i gang får jeg røgsmag og til tider ret meget. Det er min erfaring at den lige skal i gang og så kan man sagtens skrue ned for den bagefter uden problemer. Om det også gælder for Kamado ved jeg så ikke.
Mvh Søren

Enig, der kan være meget stor forskel på hvor meget røgsmag de forskellige kul giver. All Natural giver ikke ret meget røgsmag, og slet ikke hvis du venter med at putte brødet på grillen til kullet er godt tændt.

Primos eget kul skulle afgive væsentligt mere røgsmag end f.eks. All Natural, så måske du skulle prøve at skifte kul i forbindelse med bagning.
/Jan

harepus
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#26 » 27. sep 2010, 17:40

Jeg har også en Q320 som jeg bruger næsten hver gang jeg bager. Det der afholder mig fra at bruge den hver gang er, at jeg ikke synes det er særlig sjovt at rende frem og tilbage til i stivblæst og regn, der står vandret ind under en overdækket terrasse :-?
Har prøvet at lave blindtest, hvor grillen og ovnen bager det samme og den eneste forskel er, at det der kommer fra grillen er mere holdbart (bliver ikke tørt så hurtigt) end det fra ovnen.
Selv sidste vinter blev grillen brugt flittigt til bagning, den holder temperaturen fint, men bruger bare noget mere gas end om sommeren.
God jagt på en bagegrill, tror ikke du bliver skuffet over resultatet.

Emneforfatter
Søren Michael
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#27 » 27. sep 2010, 18:45

Jeg kan heller ikke selv forestille mig at jeg bliver skuffet med de erfaringer jeg allerede har gjort mig .1%¤ Indtil videre er Asconaen den eneste kandidat med vægten lagt på de gode argumenter der er fremkommet her på tråden og så forekommer prisen at være gunstig. Uden at have researchet nøjere forekommer det mig at man meget hurtigt kommer til at betale betydeligt mere for de mere traditionelle gasgrills.
Mvh Søren
Søren

Hans-Erik
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#28 » 7. jul 2017, 21:47

Hej med jer.

Jeg er ny her på grillguru.. Jeg har en Outdoorchef 570.
Jeg er glad for at bage, og ville gerne forsøge mig på grillen, med indirekte varme.

I vores almindelige ovn bager jeg bl.a. langtidshævet surdejsbrød samt rugbrød, og jeg vil høre om der er nogen som har gode erfaringer med udstyr (bageplade/bagesten/forme) samt temperaturer m.m.
Jeg har forgæves søgt efter en bagebog til grill.

Findes der f.eks. runde bageplader, som passer til grillens form? (så man kan udnytte pladsen fuldt ud og evt. bage 2 brød af gangen). Skal man bruge en bagesten for at få en god varme i bunden fra en start af, eller er det bedre med en bageplade?
Jeg føler mig ærlig talt lidt på "Herrens mark" med bagning på grill, og selvfølgelig skal man gøre sine egne erfaringer... men hvis man kunne trække lidt på jeres gode råd :-) så ville det være super.

Venligst,
Hans-Erik.

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#29 » 8. jul 2017, 07:14

Hej og velkommen til.
Du kan få et Gourmet-sæt til 570'erne, som indeholder en stor bradepande og bageplade.
Med det sæt, kan du lave næste alt på ODC'en
https://shop.kosangas.dk/kosangas/websh ... 691/p-4638
- Husum -

Outdoorchef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef Auckland
Maximus Pizzaovn

Tilbage til "Fakta, spørgsmål og guides"