Nybegynder til ryge/røge grill... Hvad skal jeg vælge?!

Her kan alle være med... Et godt sted at starte for nye brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
Røde
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Nybegynder til ryge/røge grill... Hvad skal jeg vælge?!

Indlæg#1 » 4. okt 2013, 11:10

Halløj alle :-)

Jeg står i lidt af et dilemma og håber at der er nogle herinde der kan være behjælpelig....

Har lige erhvervet mig en CharBroil T-47g som jeg er superglad for - og bruger dagligt... MEN - nu er interessen (allerede) begyndt at komme for at kaste mig over at ryge/røge....

Jeg har læst mig grøn og gul på nettet (også her på sitet - tak for alle de fine indlæg), men står og ved ikke helt hvad jeg skal købe?!

Mine valg står mellem:
* JBI smoker til min weber 57 kulgrill
* Røggrillen fra Harald Nyborg (billig) http://www.harald-nyborg.dk/p3966/roege ... bakergrill
* Weber Smokey Mountain (stor og dyr :oops: :shock: )
* Smokenator (virker det overhoved?)
* Smoker (billig) http://www.american-outdoor.dk/produkte ... --roegovn/
* .. hmm.. andet?

Jeg ved det er meget at spørge om - men jeg er altså lidt i tvivl..

Jeg er også udemærket klar over at der er stor forskel på priserne på de ting jeg har spurgt om.. Jeg vil gerne have det så "billigt" som muligt da jeg ikke HELT ved om jeg kommer til at være "stor-ryger" .. Omvendt kender jeg mig selv godt nok til at vide at det også helst skal virke - eller gider jeg det ikke :roll:

Håber der er nogle derude der kan hjælpe en nybegynder-ryger/røger :lol:
Mvh Johnny "Røde" Jørgensen

Char-broil T47G, gasgril
Weber 57, One-touch premium
Weber 57, M/Bord
Tilbehør: Stegeplade i støbejern, pizzasten, rotisserie m.v..

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Re: Nybegynder til ryge/røge grill... Hvad skal jeg vælge?!

Indlæg#2 » 4. okt 2013, 11:27

hej
Smokenator virker såmen fint nok, men det er jo hovedsageligt for at kunne holde en stabil lave temperatur man har den, ingen tvivl om at en rigtig røgeovn vil være nemmere at bruge, men et godt og billigt bud kunne jo være denne Cold Cmoke generator, den kan også kombineres med at hæve varmen med briketter eller anden brændsel, og så lade generatoren så for at lave røgen
Link: http://www.tbsgrillshop.dk/Shop/roegeov ... rator.aspx

Men er det ikke kun til røgning du er på jagt efter udstyr til, men at det skal være en WSM ligende smoker, så er der ikke meget at vælge i mellem ud over WSM og Pro Q Excel ( http://www.tbsgrillshop.dk/Shop/roegeov ... fault.aspx ), har ikke tage pris osv i betragtning
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

jim
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 4. okt 2013, 11:36

Hej
Jeg har set en ældre harald nyborg røggrill eller en der lignede utroligt meget. Jeg mener at den havde "åben" bund. Dvs du kan ikke lukke/åbne for luft tilførsel. For at hæve/sænke temperaturen. Hvis du altså har brug for det i din røger. Skal du "bare" kold røge, så tror jeg det er en fin billig begynder sag.
Men som sagt var det en ældre sag jeg så, så prøv om du ikke kan se den hos harald skrald.
Kig evt på sidste billed på side 5 i pdf filen på hjemmesiden.

Brugeravatar

Emneforfatter
Røde
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 4. okt 2013, 11:47

mtl skrev:hej
Smokenator virker såmen fint nok, men det er jo hovedsageligt for at kunne holde en stabil lave temperatur man har den, ingen tvivl om at en rigtig røgeovn vil være nemmere at bruge, men et godt og billigt bud kunne jo være denne Cold Cmoke generator, den kan også kombineres med at hæve varmen med briketter eller anden brændsel, og så lade generatoren så for at lave røgen
Link: http://www.tbsgrillshop.dk/Shop/roegeov ... rator.aspx

Men er det ikke kun til røgning du er på jagt efter udstyr til, men at det skal være en WSM ligende smoker, så er der ikke meget at vælge i mellem ud over WSM og Pro Q Excel ( http://www.tbsgrillshop.dk/Shop/roegeov ... fault.aspx ), har ikke tage pris osv i betragtning

Hej Michael.

Tak for dine indput... Jeg har godt nok aldrig set den der Cold Smoker Generator før... endda på trods af at jeg har søgt højt og lavt på nettet og læst forskellige forums mv... Den ser nu ganske smart ud og kunne være en "let og billig" løsning til min Weber 57 kulgrill - for at prøve at kaste mig ud i røge-verdenen...

Det er jo trods alt noget andre priser når man ser på WSM og den smoker som du også henviser til .. puha - det er lidt svært at vælge...

Men mange tak igen :-)

Char-broil T47G, gasgril
Weber 57, M/Bord

Brugeravatar

Emneforfatter
Røde
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 4. okt 2013, 11:50

jim skrev:Hej
Jeg har set en ældre harald nyborg røggrill eller en der lignede utroligt meget. Jeg mener at den havde "åben" bund. Dvs du kan ikke lukke/åbne for luft tilførsel. For at hæve/sænke temperaturen. Hvis du altså har brug for det i din røger. Skal du "bare" kold røge, så tror jeg det er en fin billig begynder sag.
Men som sagt var det en ældre sag jeg så, så prøv om du ikke kan se den hos harald skrald.
Kig evt på sidste billed på side 5 i pdf filen på hjemmesiden.

Hej Jim.

Tak for tippet ..

Jeg kan huske at have læst noget omkring smokeren fra Harald Nyborg.. Den fik ikke den pæneste medfart - netop da den vist var noget "skrammel" .. men jeg tænkte bare at det kunne være en god måde at prøve at starte med at røge ...

Men du har nok ret ... det er nok bedst med en tur ud til Harald N og "sparke dæk" :lol:

Char-broil T47G, gasgril
Weber 57, M/Bord

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 4. okt 2013, 11:53

hej igen
du skal regne med at en alm weber 57 cm, med kun generatoren hæver teperaturen ca 7-10 grader, så Cold smoke kan man faktisk ret langt hen på for sommeren, og kombineret med briketter for evt halv varm eller varm smoke, så virker det ok, ikke det samme som en rigtig røge ovn, men et godt sted at starte
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen

jim
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 4. okt 2013, 12:05

Hej

En billig smoker, har nok ikke den store gensalgs værdi. Tænker at en ny er ikke dyr og prisen afspejler nok også materiale valget.

En jbi smoker, ser fin ud og kan sikker godt sælges til en rimelig pris.

Jeg ville nok vælge en jbi, for hvis du skal opgradere, så har start omkostningerne været de samme. En billig, der bare er til at smide ud eller en jbi du kan få lidt cool cash for. Og jeg tror at jbi+weber giver bedre mulighed for temperatur styrring end en af de billge.
Der går jo ikke lang tid inden du kaster dig ud i laks, pulled pork eller brisket :lol:

Jeg har en wsm og når den bliver startet op ved minion metoden, så er den super let at styre mht temperatur. Og det tror jeg også du vil opleve med jbi/weber setup.

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 4. okt 2013, 12:09

Hej Jim
en WSM er meget nemmere at styre end et setup med en JBI forlænger og en weber 57 cm, de 2 ting kan ikke sammenlignes en til en
Michael
Jeg har nu:

Brugeravatar

Emneforfatter
Røde
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 4. okt 2013, 12:14

mtl skrev:hej igen
du skal regne med at en alm weber 57 cm, med kun generatoren hæver teperaturen ca 7-10 grader, så Cold smoke kan man faktisk ret langt hen på for sommeren, og kombineret med briketter for evt halv varm eller varm smoke, så virker det ok, ikke det samme som en rigtig røge ovn, men et godt sted at starte

Hej igen Michael.

Ja - der er da nok igen tvivl om at det Cold Smokeren er den mest "billige" måde at starte på ... og det var som før skrevet ikke en "gadget" jeg havde set før :shock:

Char-broil T47G, gasgril
Weber 57, M/Bord

Brugeravatar

Emneforfatter
Røde
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 4. okt 2013, 12:17

jim skrev:Hej

En billig smoker, har nok ikke den store gensalgs værdi. Tænker at en ny er ikke dyr og prisen afspejler nok også materiale valget.

En jbi smoker, ser fin ud og kan sikker godt sælges til en rimelig pris.

Jeg ville nok vælge en jbi, for hvis du skal opgradere, så har start omkostningerne været de samme. En billig, der bare er til at smide ud eller en jbi du kan få lidt cool cash for. Og jeg tror at jbi+weber giver bedre mulighed for temperatur styrring end en af de billge.
Der går jo ikke lang tid inden du kaster dig ud i laks, pulled pork eller brisket :lol:

Jeg har en wsm og når den bliver startet op ved minion metoden, så er den super let at styre mht temperatur. Og det tror jeg også du vil opleve med jbi/weber setup.

Hej igen Jim.

Ja der er nok ingen tvivl om at pris og kvalitet hænger noget sammen... og der er (og SKAL) vel også forskel på en WSM og en røger fra Harald N når prisforskellen er SÅ stor som den er :lol:

Jeg har læst en del om JBI, og den tiltaler mig på mange områder .. men igen - jeg er i tvivl om hvad jeg skal vælge ... Men så er det jo super at der er et forum som dette hvor man kan få en masse gode råd og info om de forskellige muligheder .1%¤

Char-broil T47G, gasgril
Weber 57, M/Bord

Brugeravatar

Nancke
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 4. okt 2013, 13:08

Den bedste start uden des tore investeringer er at ryge i 57'eren. Det kan sagtens lade sig gøre.
Jeg startede med at koldrøge i min 57'er. De gik fint med bacon, laks og rullepølse.
Da det så greb lidt om sig, købte jeg jbi forhøjeren, der gav lidt mere plads og samtidig kunne bruges til andet end når jeg røg.
Og da jeg så var blevet afhængig købte jeg en Borniak røgovn.
Det ville være synd at investere i udstyr til røgning hvis det viser sig at det ikke er noget du vil bruge tid på alligevel.
Søren Nancke
Nogle Webere (Gas og Kul/Briketter), Sundwind Gasgrill, En røgovn, Gryder, pander, drivhus og bålsted.

Brugeravatar

Nancke
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 4. okt 2013, 13:10

JBI kan du oså bruge sammen rossiterie, og prisen er meget anderledes.
Søren Nancke
Nogle Webere (Gas og Kul/Briketter), Sundwind Gasgrill, En røgovn, Gryder, pander, drivhus og bålsted.

Brugeravatar

Emneforfatter
Røde
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 4. okt 2013, 13:43

Nancke skrev:JBI kan du oså bruge sammen rossiterie, og prisen er meget anderledes.

Hej Søren.

Tak for dine input...

Ja det er jo lidt det "dilemma" jeg er i med hvor meget jeg skal investere .. og det er da rigtigt at jeg kan røge i en 57´er (har prøvet lidt med noget røgflis mv... ).

Dog kunne jeg godt forestille mig at JBI smokeren ville være en god start .. men vedr. rotisserie har jeg allerede den "originale" fra Weber... Virker den sammen med JBI smokeren?

Der er jo så tæske meget lækkert udstyr - og havde jeg haft "mønten" ville jeg utvivlsomt have købt (næsten) alt jeg kunne komme i nærheden af .. Men - så langt rækker mine beskedne finanser ikke :lol: :lol: ... Og så må jeg jo forsøge at spørge mig frem her...

Char-broil T47G, gasgril
Weber 57, M/Bord

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 4. okt 2013, 21:04

Jeg startede med at røge sidste vinter og må sige jeg også er solgt.
Har røget makrel, sild, pølser, spegepølser, bacon, pastrami, rullepølse, mørbrad, skinke.
Det hele er i en JBI. Den øverste rist er blevet modificeret lidt, så der nu kan ligge stave.
Jeg er super tilfreds, og når man har lært den at kende kan man snildt koldrøge uden temp stiger mere end 5-10 grader. Men vil os lave mig sådan en kold smoker dims :-).
Det eneste jeg fortryder er rosteri. Jeg har aldrig brugt det. Synes Jbi er for stor til det. Så får nok lavet en mindre ring.

Køb din JBI brugt herinde :-)

Min næste røgovn bliver sådan en borniak. ( eller hvad de nu hedder)

Brugeravatar

Emneforfatter
Røde
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 5. okt 2013, 11:18

Morras skrev:Jeg startede med at røge sidste vinter og må sige jeg også er solgt.
Har røget makrel, sild, pølser, spegepølser, bacon, pastrami, rullepølse, mørbrad, skinke.
Det hele er i en JBI. Den øverste rist er blevet modificeret lidt, så der nu kan ligge stave.
Jeg er super tilfreds, og når man har lært den at kende kan man snildt koldrøge uden temp stiger mere end 5-10 grader. Men vil os lave mig sådan en kold smoker dims :-).
Det eneste jeg fortryder er rosteri. Jeg har aldrig brugt det. Synes Jbi er for stor til det. Så får nok lavet en mindre ring.

Køb din JBI brugt herinde :-)

Min næste røgovn bliver sådan en borniak. ( eller hvad de nu hedder)

Hej Morras.

Tak for dit fine input... Og det er da helt korrekt at jeg kunne smide en føler ud her på GG om der var nogle der havde en JBI til salg for en god pris :P

Jeg har en rotisserie til min Weber - som jeg er godt tilfreds med .. så tænkte ikke på at skulle købe en sådan til JBI´en... Det skulle udelukkende være for at kunne prøve at komme igang med at røge .. (har svært på fornemmelsen at jeg bliver bidt lidt af det :shock: [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif] )

Char-broil T47G, gasgril
Weber 57, M/Bord

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#16 » 5. okt 2013, 13:14

med jbi løsningen kan du jo også alt muligt andet end lige rygning.
Jeg bruger f.eks min når jeg laver flæsk, så er der. nemlig så stor afstand til kul at det ikke brænder på, selvom jeg ikke bruger noget til at fange dryp med. Jeg har også haft 2 ænder a 3000g i grillen samtidig, så hvis man af og til har brug for meget plads i grillen så er jbi røret altså godt. En anden fast ting jeg bruger det til, er den årlige oprydning i de personlige papirer, på med forlængeren og låget og så er man klar til at brænde papirer som ikke kommer andre ved. Jeg ved godt at det ikke er tilladt at brænde affald af i mange kommuner, men når det foregår i grillen er der nok ikke nogen der opdager det.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Brugeravatar

Emneforfatter
Røde
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 6. okt 2013, 09:13

Wetle skrev:med jbi løsningen kan du jo også alt muligt andet end lige rygning.
Jeg bruger f.eks min når jeg laver flæsk, så er der. nemlig så stor afstand til kul at det ikke brænder på, selvom jeg ikke bruger noget til at fange dryp med. Jeg har også haft 2 ænder a 3000g i grillen samtidig, så hvis man af og til har brug for meget plads i grillen så er jbi røret altså godt. En anden fast ting jeg bruger det til, er den årlige oprydning i de personlige papirer, på med forlængeren og låget og så er man klar til at brænde papirer som ikke kommer andre ved. Jeg ved godt at det ikke er tilladt at brænde affald af i mange kommuner, men når det foregår i grillen er der nok ikke nogen der opdager det.

Hej Wetle...

Tak for dit input..

Og ja.. jeg kan da godt se at der kan være en del fordele ved JBI´en .. specielt det at man pludselig får ekstra meget plads på grillen :P

Og den finte med afbrænding havde jeg da heller ikke lige set - men det er jo korrekt :lol:

Char-broil T47G, gasgril
Weber 57, M/Bord

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#18 » 7. okt 2013, 14:09

Nå ja.. Glemte det med ænderne :-). Bruger den hver jul til 4 ænder som bare bliver gode. Også når jeg laver PP

Brugeravatar

SMOX
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#19 » 7. okt 2013, 22:23

Hej Johnny
Du skal da have dig en SMOX som er den fødte Smoker se på www.smox.dk
Udover en kæmpe røgeovn med plads til masser af hovedhængte sild eller makrel får du en kompi BBQ grill udført i 4-5 mm stålplade, virkelig robust.
Super pris lige nu for guru medlemmer 6690,-
mvh

Mr. SMOX alias Per Svendsen
Partner i SMOX ApS http://WWW.SMOX.dk
Legetøj
Brinkmann CIMARRON Offset BBQ Smoker(Import from TEXAS) serial No 539838
SMOX offset BBQ smoker
Weber 57 cm

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#20 » 8. okt 2013, 09:25

SMOX skrev:Hej Johnny
Du skal da have dig en SMOX som er den fødte Smoker se på http://www.smox.dk
Udover en kæmpe røgeovn med plads til masser af hovedhængte sild eller makrel får du en kompi BBQ grill udført i 4-5 mm stålplade, virkelig robust.

Har lidt svært ved at hvordan man skal røge hovedhængte sild, har du et billed der viser det eller :!: :!: :!:

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Emneforfatter
Røde
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 8. okt 2013, 14:45

SMOX skrev:Hej Johnny
Du skal da have dig en SMOX som er den fødte Smoker se på http://www.smox.dk

Hej Per.

Uha ja .. SMOX´en ser godt nok lækker ud .. men vist liiiiige en tand over mit budget pt når jeg ikke helt er klar over om røge er noget for mig.

Men .. hvem ved - det kan jo være at jeg på et tidspunkt ender ud med sådan en "karl" ;-)

Char-broil T47G, gasgril
Weber 57, M/Bord

Tilbage til "Forum & IT-guides"