Spareribs – hvad er hvad ?

Her kan alle være med... Et godt sted at starte for nye brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Spareribs – hvad er hvad ?

Indlæg#1 » 20. jul 2010, 09:49

En bruger skriver han er forvirret over at Spareribs er så forskellige. Han kan måske trøste sig med at det er han bestemt ikke alene om.

Først var der én slags, så var der to, og nu er der TRE !!

For at starte baglæns, så er US spareribs skåret af kamben, dvs. hele benraden fra svinekammen.
Kødet fra dem er lækkert mørt og da benene er lidt tykkere end længere ude i brystflæsket er der også bedst kødfylde.

De fås ofte letrøgede, og jeg har netop taget er ’rad’ ud af røgovnen.
Spareribs rg.jpg

I dag sælges også Spareribs skåret af hele benfladen fra brystflæsket. Brystbenene er mere flade og kødet mindre mørt end fra kamben. Da kødet er så tyndt afskåret bliver det også mindre saftigt og smagfuldt end fra kambenene.

Den sidste udskæring som herhjemme kaldes spareribs, er den vi har kendt længst, og den som for år tilbage var den eneste som kendtes herhjemme.
Dengang brugte vi en udskæring som hedder ’Gammeldags Revelsben’ eller Gammaldags Ribbensteg. Den er skåret af brystflæsket, den side af det som hedder stegestykket / stegeflæsk. Når sværen og lidt af spækket var skåret ovenaf stegestykket havde vi en Gammeldags Ribbensteg, eller revelsben.
OG – når revelsbenet så blev udskåret med eet ben pr. stykke havde vi det som dengang kaldtes spareribs.
I dag skærer man ribbensteg og stegeflæsk i skiver af både stege- og kogestykket, og ligeledes spareribs, og så tror jeg i grunden forvirringen er total.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Re: Spareribs – hvad er hvad ?

Indlæg#2 » 20. jul 2010, 10:16

god forklaring, men hvorfor hedder det egentlig spareribs?

og hvorfor ligger dette indlæg under 'Forum og IT guide'?
udtryk gør indtryk

Brugeravatar

Emneforfatter
PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#3 » 20. jul 2010, 11:39

marinus skrev:god forklaring, men hvorfor hedder det egentlig spareribs?
Ved ikke, navnet er engelsk/amerikansk og 'adopteret' i dansk, vil jeg tro.

marinus skrev: hvorfor ligger dette indlæg under 'Forum og IT guide'?
Du har ret det ligger 'skævt' . Mit emne står her uden at jeg tænkte nærmere over det. Her ligger et andet emne om spareribs, og fremfor blot at skrive svar deri lavede jeg en ny tråd.

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#4 » 20. jul 2010, 12:01

Ud fra det du skriver, så kunne jeg næsten tro at nogle slagtere sælger "kamben" uden at de reelt er kamben. Dem jeg har fået har været nogle skravl, meget lidt kød. Og slet ikke noget der kunne stege i 3-4 timer selv ved 100 grader. Ikke nær så gode som "jensens" der ligger i ethvert supermarked - og det var jo ikke just det man så frem til. Nu troede jeg lige at jeg havde fået de rigtige, og så viser det sig at være revelsben istedet. Træls.

Hvordan gør jeg slagterbassen obs. på hvad det er jeg skal have - han har jo noget i køledisken som er både marineret og det hele, men dem vil jeg ikke have, de ligner også i betænkelig grad de magre skrællinger jeg allerede kender.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

FruDuborg
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 20. jul 2010, 14:18

TAK for den redegørelse, det har længe været et spørgsmål der er kommet op herhjemme når vi har snakket ribs, da jeg nemlig godt kan huske revselsben i min barndom blev grillet som vi i dag griller ribs.
Med venlig hilsen

FruDuborg

www.madpassionen.dk

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#6 » 20. jul 2010, 20:14

FruDuborg skrev:Hvordan gør jeg slagterbassen obs. på hvad det er jeg skal have -
Du skal understrege at du ønsker KAM-ben og ikke BRYST-ben.

antilles
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 15. maj 2014, 14:20

Hej. Nu har jeg i nogen tid smugkigget her på forumet, og da jeg fandt denne tråd ifbm. en google søgning på revlsben, spareribs osv. så syntes jeg det var på tide at komme deltage lidt i debatten. For forvirringen er nemlig totalt især hvis man som mening "griller" støder på en slagter, som under ingen omstændigheder vil nedværdige sig til lægmands udtryk som spareribs.

Jeg var i føtex or spurgte slagteren efter spareribs til grillen. Efer lidt rullen med øjnene pegede han mod en disk hvor der lå noget der mindede om koge flæsk. Det viste sig at være det en slagter åbenbart forstår ved spareribs, men skåret ud et ben ad gangen. De havde også meget mere kød over benene end de spare ribs jeg kender. Jeg spurgte ham derfor om ikke han havde nogle i "hele racks" - "ligesom de der jensen du ved". Igen rullede han med øjnene og forsvandt ud bag disken. Han råbte hvor mange jeg skulle have? Øhhhh det ved jeg ikke en 5-6 stykker... Så kom han ind med nogle store kasser og begyndte af dele nogle store stykker kød i to stykker, hvor han fjernede huden på det ene. Han stod helt nede i den anden ende af slagteren, så jeg kunne ikke tale med ham, men min umiddelbare tanke var at der stadig var for meget kød på i forhold til hvad jeg ville have. Da han havde lavet 3-4 stykker gik jeg ned og spurgte om han ville trimme dem yderligere? Så slog han et fjoget blik op: "Var det ikke spare ribs du skulle have?!". hvortil jeg kun kunne sige at det var det, men jeg også gerne ville have mindre kød på. "Jamen for satan da, så ER det jo revlsben du skal have". Det kan godt være, jeg kender dem bare som spare ribs.

Så røg hele baduljen tilbage i kassen hvorefter han igen tog et af de store stykker op, som han tidligere (da han lavede hans definition af spareribs) havde delt i to. Disse blev så trimmet helt ind til benet og han endte med nogle meget brede stykker ben, som egentligt så fine ud - men jeg bare ikke hvad jeg fik.

Han var skide sur, og jeg har egentligt mest lyst til bare at bruge "Jensens" næste gang. Nu får vi se hvordan de bliver - men en god slagter oplevelse var det dælme ikke.

Det gør det så ikke bedre at der står 100% dansk oksekød på label'en - men jeg antager at det bare var den label der sad i maskinen da han vejede og prissatte dem.

Hvad har jeg fået? og tror i 3-2-1 metoden virker som på "alm" spare ribs.

PS i virkligheden tror jeg at de første han lavede var de rigtige, der skulle bare trimmes mere kød af.

antilles
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 15. maj 2014, 15:41

Jeg fandt denne hjemmeside, som måske opklarer lidt:
http://www.grillkokkerier.dk/2011/01/19/spareribs-tips-for-konkurrencegrillere-1/#axzz31mrgE8zv

På den første tegning, ser det ud som om jeg har fået 1+2 eller 2+3.

Sunbao
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 15. maj 2014, 16:20

Hvorfor tager du ikke bare et billede og smider op, så har vi meget nemmere ved at svare dig :)

antilles
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 15. maj 2014, 16:42

Sunbao skrev:Hvorfor tager du ikke bare et billede og smider op, så har vi meget nemmere ved at svare dig :)

Klart, men de var smidt i køleskabet derhjemme ;-) men her kommer det. Håber det hjælper.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2994630/2014-05-15%2016.33.51.jpg

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#11 » 15. maj 2014, 20:17

Ja, du har jo tydeligvis været ude for en slagter, der mener at spareribs=revelsben. Det er desværre en ret almindelig sprogforbistring. For mig at se har du fået brystben med hjem - altså 2+3 i meathead terminologi. I dit billede fremgår det, at der er brusk for enden og det er det man ser når det er brystben.
Det sagt, klø på med at lave spareribs af det du har købt, du skal jo ikke lave "kompetition ribs" og det skal nok blive fremragende.
Husk blot: Ribs tager tid, de skal rubbes (for at give smag), de bør (i min mening) også glaseres til sidst. Om man skal køre 3-2-1 og dermed "dampe" dem er omdiskuteret. Det er næppe sidste gang du laver ribs, så start et sted med en opskrift - når den fungerer, så kan du gå i gang med at eksperimentere.

Og i øvrigt velkommen til ;-) du skal nok få det sjovt sammen med alle os andre grillgalninge.
Where there's smoke... There's laughter.

antilles
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 15. maj 2014, 20:29

Tak for de pæne ord. Jo, selve tilbredningen tror jeg nu nok skal gå ok. Jeg skal lave pulledpork samtidig, og den har jeg rimeligt godt styr på. 3-2-1 spareribs er så mit næste grill projekt. Jeg blev bare lidt forvirret fordi jeg da havde en forventning om at en slagter godt ved hvad almindelige mennesker forstår ved spareribs. Nå men jeg fik dem savet over og resultater ser lovende ud.

Billede

Jeg tror lige jeg poster et billede af resultatet i morgen.

Tak for hjælpen - jeg er nu MEGET klogere på begrebet Spareribs (hvad så end det er...)

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#13 » 15. maj 2014, 20:49

Det ser s´gu da super godt ud - helle for stykket til højre.

antilles
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 15. maj 2014, 21:03

Hehe ja, jeg har nedgraderet det venstre stykke til gryderet :-)

belnacho
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 15. maj 2014, 21:52

Beklager men efter 14 år som slagter er der tre millioner definationer af ordet spareribs fra kunderne.

Istarten var spareribs bare et bens bryst med masser af kød. Men så kom jensen på banen og introducerede
"spareribs" og derfra gik forvirringen totalt ind for kunderne.

Desuden er st louis ribs osv sneget sig ind i sortimentet osv. Så det er ikke nemt at bestille ribs.
Når man bestiller ribs fra Danish Crown får man spidsen af brystflæsket, som er en anelse kedelig.

Oftest kan man groft sige at de ældre vil have dem med kød på og de yngre modsat :mrgreen:
Det gælder dog ikke for det her forum.

en lille husker kan være:
Uden kød, så bestil ribben eller kamben.
Enkelt stykke med kød = spareribs
Salgteren kunne godt have spurgt ind, men oftest moser man bare derud af.
Så når man har skåret et par sidder brystflæsk op forkert er det ærgeligt.

mvh
Frederik

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#16 » 15. maj 2014, 23:38

Det se ellers rigtig lækkert ud antilles... Er spændt på at høre

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#17 » 16. maj 2014, 09:36

Tak for slagter-perspektivet fra belnacho. Jeg tror du har ret i, at forvirringen er total hvad angår terminologien/hvad vi kalder tingene og dette gælder både på slagter- og kunde-siden af disken ;-)
Kunne man komme det nærmere ved at beskrive hvilket stykke kød man gerne vil have skåret benene af - hvis man nu er efter St. Louis cut - hvad hedder det stykke man skal bede om at få skåret ribbenene fra?
Hvis man vil have baby ribs, så er det vel en flæskesteg, som man skal bede om at få skåret benene af?

Altså den danske slagterbetegnelse af den grove udskæring, som man skal tage udgangspunkt i.
Lidt svært at forklare :roll:

antilles
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#18 » 17. maj 2014, 13:24

Det blev nu meget godt til sidst:
Billede

Jeg gav dem 3 timer i ovnen ved 110 grader med rub og 2 timer i staniol ligeledes ved 110 grader med æblejuice og smør. Så fik de bare 10 min på grillen med et par omgange af en hjemmelavet glaze. Det blev super. Udgaven herover var til min gode ven, som gerne ville have den med 4 lag glaze og 20 min på grillen :-D

Jeg rugte ovenen fordi grillen var optaget af en nakkefilet med Rub :mrgreen:

Nu har jeg heldigvis lært en del omkring udskæringer af spareribs fra denne tråd, så nu tror jeg at jeg vil kunne være lidt mere specifik næste gang jeg går til slagteren.

belnacho
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 18. maj 2014, 16:45

prause skrev:Tak for slagter-perspektivet fra belnacho. Jeg tror du har ret i, at forvirringen er total hvad angår terminologien/hvad vi kalder tingene og dette gælder både på slagter- og kunde-siden af disken ;-)
Kunne man komme det nærmere ved at beskrive hvilket stykke kød man gerne vil have skåret benene af - hvis man nu er efter St. Louis cut - hvad hedder det stykke man skal bede om at få skåret ribbenene fra?
Hvis man vil have baby ribs, så er det vel en flæskesteg, som man skal bede om at få skåret benene af?

Altså den danske slagterbetegnelse af den grove udskæring, som man skal tage udgangspunkt i.
Lidt svært at forklare :roll:

En finte er når man vil have kamben/baby back. Køb svinekam når det er på bud til de der 30 kr kg. skær ben og gå et par mm ind i filetten. Derefter tager jeg selv og skær 4 pæne kotellter af. så har man ribs, 4 koteletter og et stykke steg. Det gør jeg så med 2 til 3 halve kamme.
Eller bare sig du skalhave kamben :D

mht st.louis cut. er det bare hele siden med ben fra en side brystflæsk. cirka. Men at amerikanerne skærer en sjat af benene. Men det er den tætteste måde du kommer på.
Evt bed om hel side brystflæsk, når ribbensteg er på bud. Hvis siden er komplet med slag skæres det af og vupti du har en porchetta.
aF med hele siden af ribben. Så har du en stor side der kan bruges til stegt flæsk, ribbensted uden ben, porchetta.

Koster lidt ekstra i engangsindkøb. Men du får meget mere for pengene, når det er delt op og pakket ned i diverse udskæringer.

mvh
Frederik

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#20 » 18. maj 2014, 20:06

Super, lige det jeg var på udkik efter. Takker 8)

KimuSan^
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#21 » 18. maj 2014, 20:19

Tror ikke man skal blande Jensens ind i noget som helst med Spareribs :-) Spareribs har eksisteret i den Amerikanske udgave i Danmark i mange år før end at Jensens overhovedet åbnede (og langt langt inden de introducerede Spareribs på deres menukort - ca i 2001).
De enkelte ben med kød på hedder revelsben traditionelt i Danmark og det er først langt senere at spareribs-navnet er blevet tilknyttet denne udskæring. Den sammenhængende række af ben som traditionelt har været solgt i DK er Kamben - altså benene som er skåret af under kamstegen.

I USA derimod er udskæringerne navngivne og registrerede af USDA og de definerer præcist hvad der er henholdsvis spareribs, St. Louis Cut, og (Baby) back-ribs. Billedet som er benyttet på mit blogindlæg, der er linket til tidligere i denne tråd, er lavet ud fra disse foreskrifter. De har f.eks. også foreskrifter der siger at der skal være mindst 11 ben i et stykke spareribs for at det må sælges som sådanne. Jeg har været på flere restauranter i USA hvor de har serveret klassiske spareribs i over 75år efter de foreskrifter som USDA har for udskæringen - vi danskere har bare været meget sløve til at tage udskæringerne til os i Danmark og først de seneste 10-15 år er vi begyndt at se på hvilke udskæringer vi kan tage til os fra andre lande.
WBQA - Danmarks største forening for grill entusiaster http://www.wbqa.dk/
Min blog om Grill og Køkken kokkerier : http://grillkokkerier.dk
Lav dine egne dryaged bøffer: http://meatlover.dk

Tilbage til "Forum & IT-guides"