Gas grill soder

Her kan alle være med... Et godt sted at starte for nye brugere

Emneforfatter
Elsebeth
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Gas grill soder

Indlæg#1 » 13. jun 2019, 19:50

Vores Weber gas grill soder ved de røde markeringer. Den flammer disse steder med gule flammer. De andre huller har blå flammer. Gasrøret har været afmonteret og er renset. Nogen der har et godt råd til at løse problemet.
Vedhæftede filer
881256F4-3C49-43C9-91D6-7A75AAA16365.jpeg

CP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Gas grill soder

Indlæg#2 » 13. jun 2019, 23:45

Er ejektoren renset ?

Emneforfatter
Elsebeth
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 15. jun 2019, 10:15

Hvor sidder ejektoren?

CP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 15. jun 2019, 23:13

For enden af gasrøret - det er den der blander luft og gas.
Den består af en dyse som gassen strømmer igennem - ind i det større brænderrør - gasstrømmen i gennem det lille dysehul gør at gassen strømmer ind i røret med stor hastighed i en smal stråle - derved trækkes luft med ind. Men hvis afstanden altså hvor langt dysen går ind i røret ikke er helt korrekt, er ejektorfunktionen nedsat = ukorrekt blanding = ukorrekt forbrænding = lig med sod. Prøv at trække ejektoren lidt frem og tilbage, mens brænderen kører i højeste gear. Husk også at nettet omkring luftindtaget ved ejektoren skal være rent- her kan være spindelvæv. Dysen må heller ikke være delvis tilstoppet ( insekter). Blæs det hele rent med trykluft eller vand.
Håber forklaringen giver mening.

Emneforfatter
Elsebeth
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 17. jun 2019, 10:05

Tak, det prøver vi at se på ;-)

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#6 » 17. jun 2019, 11:57

Jeg kender ikke denne gasgrill, men samtlige gasgriller jeg har haft med at gøre har fast montering af dyser og luftindtag uden mulighed for justering.

CP skrev:Men hvis afstanden altså hvor langt dysen går ind i røret ikke er helt korrekt, er ejektorfunktionen nedsat = ukorrekt blanding = ukorrekt forbrænding = lig med sod.
Det er ganske rigtigt, men her er problemet et helt andet efter min bedste vurdering.

Da der i største delen af forløbet på brænderrøret er blå flammer er gasblandingen som kommer ind i røret åbenbart korrekt. Altså har vi balladen i selve røret.

Det har jeg selv oplevet med en tæret brænder som tog falsk luft ind. På billedet af brænderrøret ser jeg hvad jeg opfatter som samlinger af røret som åbenbart ikke er tætte. Det vil netop bevirke at der kommer falsk luft med ind, og forbrændingen bliver ufuldstændig.

Lav en simpel prøve. Læg en strimmel staniol flere gange rundt om åbningen med den gule flamme. Fastgør den med f.eks. tynd blomster bindetråd. Jeg tror at når du får lukket de to utætte rørsamlinger så vil resten af røret give normale flammer med sædvanlig styrke.

Udover det så må det være en oplagt reklamationssag. Jeg håber mine betragtninger hjælper.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

GrillKingMogenstrup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 17. jun 2019, 12:40

De små revner i røret skal være der...de er der også på min q200..hvofor tror du de "soder"? Grillen ser da forholdsvis ren ud...jeg renser røret af og til med lidt sølvpapir som jeg krøller sammen i en klump og skurer røret med..det holder det nogenlunde rent...

CP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 17. jun 2019, 23:02

Jeps, man kan sagtens dække de enkelte brænderhuller af med sølvpapir det behøver ikke engang at være tæt/ fastgjort- bare rul det omkring røret. Men det er jo kun symptom behandling, ikke en løsning af fejlen som jeg stadig vil vurdere ligger i ejektoren.

Tilbage til "Forum & IT-guides"