Udendørs gasblus

Her kan alle være med... Et godt sted at starte for nye brugere

Emneforfatter
nek
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Udendørs gasblus

Indlæg#1 » 23. dec 2017, 15:42

Jeg har en Outdoor Ascona gasgrill. Kunne godt tænke mig at supplere med et udendørs gasblus, men tænkte, at jeg måske kunne få lidt vejledning her. Skal jeg have to gasflasker eller jeg bare skifte "hætten" med slangen, så henholdsvis grill eller blus er aktiv? Jeg synes også det er svært at vurdere forskellen på de forskellige blus, som jeg ser. Jeg vil gerne have én, som kan give en masse varme fra sig, men som også kan skrues langt ned, da jeg tænkte, at jeg kunne koge fond på blusset, så det må gerne være én, der lukker af for gassen "af sig selv", hvis man kan få det. Så hvis nogen har viden/erfaringer vil jeg gerne høre det, herunder også hvor man køber sådan noget udstyr.
Bedste hilsener
Niels

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Údendørs gasblus

Indlæg#2 » 23. dec 2017, 17:53

/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

F1freakdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 24. dec 2017, 00:15

Treblach skrev:Noget i den stil, viewtopic.php?p=356115#p356115

Jeg er i al fald glad for mit Wokblus som du linker til her, bestilte også en brænderring til flade gryder. Den har været i brug nogle gange.

nek skrev:Jeg har en Outdoor Ascona gasgrill. Kunne godt tænke mig at supplere med et udendørs gasblus, men tænkte, at jeg måske kunne få lidt vejledning her. Skal jeg have to gasflasker eller jeg bare skifte "hætten" med slangen, så henholdsvis grill eller blus er aktiv? Jeg synes også det er svært at vurdere forskellen på de forskellige blus, som jeg ser. Jeg vil gerne have én, som kan give en masse varme fra sig, men som også kan skrues langt ned, da jeg tænkte, at jeg kunne koge fond på blusset, så det må gerne være én, der lukker af for gassen "af sig selv", hvis man kan få det. Så hvis nogen har viden/erfaringer vil jeg gerne høre det, herunder også hvor man køber sådan noget udstyr.
Bedste hilsener
Niels

Personligt flytter jeg bare gasflasken hver gang. Så der sidder slange og regulator på både grill og Wokbrænder. Nemt og hurtigt. Udelukker dog muligheden for at køre med dem begge på en gang. Det kunne have sine fordele ved at kunne koge nudler på det ene blus, og stege det øvrige på wokken. Så nogle få gange tænker jeg det kunne være en fordel med to flasker i gang på samme tid.

Men om den kan lukkes langt nok ned ved jeg ikke. Den er som jeg skriver i linket lidt fintfølende på reguleringen (med 30 mb regulator!!) og så soder den af H-til... noget man lige skal have med i tankerne inden man bruger de fine gryder fra køkkenet af...

Om man kan få en regulator med tidsindstillet sluk aner jeg ikke. Jeg ville nok heller ikke stole helt på at den ikke bare blæser ud, hvis det blæser op i løbet af den tid den står og brænder... der skal ikke så meget til på lav/lille flamme
Mvh
Steen L.

Update sept. 2017:
HotWok 12kW
Charbroil M 500 gasgrill
Weber transportabel grill
ABU røg"ovn"
Og stadig 56cm wannabee kuglegrill :)[/list]

jim
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 25. dec 2017, 11:45

Når du skriver lukker for gassen, mener du så tændsikring som på dette?

https://www.hagir.dk/stobejernsblus-med ... sbrug.html

Jeg har selv købt det til 499 fra deres sortiment. Det passer til mine behov. Også når en gryde skal stå og simre, det har dog været lidt større gryder. Om det er for kraftig til en kasserrolle, er ikke testet.
Eneste anke, er måden den tænder ringene på. En hane styrer den lille ring. En hane styrer halvdelen af den store ring og den sidste hane styrer så den anden halvdel. En lidt skæv varmefordeling.

Skulle jeg købe idag, ville jeg tage den til 580, da den ikke ser ud til at have den "skæve" måde at tænde på. Og hvis den skal stå et sted med vind/træk eller den skal stå uden overvågning, så ville det være dem med tændsikring. På lavt blus, er der en risiko for at den blæser ud.

https://www.hagir.dk/sortiment/udekokke ... parat.html

Jeg har fået lavet et "stativ", så wokken fra 57eren, står sikkert på blusset.

Emneforfatter
nek
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 25. dec 2017, 16:48

Mange tak til alle jer, der brugte lidt af julen på at hjælpe mig.
Jeg kan godt se, at der er noget at sætte sig ind i, før man køber - Jeg går helst efter én, der kan præstere en masse varme, samtidig med, at der kan skrues langt ned, og så skal den selvfølgelig passe til det gas og de regulatorer, som vi bruger i Danmark. Det er også vigtig for mig at finde én, som lukker af for gassen, hvis flammen går ud. Det gør min Ascona og min City Grill íkke, det er så til gengæld også det eneste, jeg har at udsætte på de to griller.
Her på det sidste link til hagir.dk, kom man hen til et apparat der havde 7.5 kwh - er det meget eller lidt, eller er det igen noget med, hvor god regulatoren er?

Jeg vil bestemt gerne have endnu mere vejledning, men atter engang tak til dem, der allerede har fortalt om deres erfaringer.
Bedste hilsener
Niels

jim
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 26. dec 2017, 15:26

nek skrev:Her på det sidste link til hagir.dk, kom man hen til et apparat der havde 7.5 kwh - er det meget eller lidt, eller er det igen noget med, hvor god regulatoren er?

Jeg vil bestemt gerne have endnu mere vejledning, men atter engang tak til dem, der allerede har fortalt om deres erfaringer.
Bedste hilsener
Niels

Et sted har jeg læst, at øl bryggere foretrak blus med kwh omkring 7, fordi de har brug for et kraftigt blus. Jeg har ikke brugt mit på fuld skrald endnu, 8.5 kwh.
Sammenlign med andre blus du kan finde på nettet. De mere almindelige "camping" blus kommer ikke i nærheden.

Mht regulator, så skal det være et blus der er beregnet til danske gasflasker. En nabo købte et blus, der åbenbart var til tysk flaskegas. Det var ikke nogen god ide. Det tog en evighed, at bringe et par liter vand i kog.

Emneforfatter
nek
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 28. dec 2017, 01:05

Igen tak til de hjælpsomme.
Jeg tror, jeg ved for lidt om det hele til at kunne handle enkeltdelene ind - apparat, regulator og slange - hos forskellige forhandlere, så lige nu hælder jeg til at forsøge på at finde en forhandler, der kan levere det hele samlet - altså et apparat, som passer til specifikationerne på dansk flaskegas, med mindst 7.5 kw effekt og automatisk afbrydelse af gassen, hvis flammen blæser ud samt en regulator og en slange, der passer til.
Så nu ved jeg, hvad jeg vil have, så er det bare om at støve en forhandler op.
Bedste hilsener
Niels

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#8 » 28. dec 2017, 08:57

nek skrev:- altså et apparat, som passer til specifikationerne på dansk flaskegas, med mindst 7.5 kw effekt og automatisk afbrydelse af gassen, hvis flammen blæser ud samt en regulator og en slange, der passer til.
Så fandt jeg tid til at komme med mit bidrag.

Før du køber skal du overveje et par ting mere.
Du ønsker et blus med auto luk for gas. Det findes og anvendes bl.a. i restaurations- og slagter branchen. Det ligner til forveksling det du ser i nedenstående link. MEN autosluk funktionen hæver prisen voldsomt - og da wok blusset forbruger ekstremt meget luft/ilt må det ikke anvendes indendørs uden denne funktion.

Alternativet er opstilling udendørs på afstand af anden åben ild og tændte griller.
Her skal du så have læ, og det er ikke engang svært. Du laver selv et fint lavt læhegn sammen med din kone og hendes symaskine.
Jeg ville lave et lavt hegn som bare lige skærmer blusset, men hvor jeg har plads indenfor til at arbejde ved wokken.
En hvid eller ufarvet presenning vil være egnet. Hertil kommer stænger til hjørnerne, og de fås i tynde udgaver til de net som bruges til plantehegn.
Jeg bestemmer hvor meget mit læhegn skal dække, for at jeg kan stå indenfor og arbejde, og komme ind og ud med min mad.

Læsejlet skal sættes op med fem sektioner, således at de to yderste sektioner ligger på linje og der kan dannes en sluse for indgang og udgang.
Første og sidste sektion skal danne slusen, så sektion nr. to skal være slusens bredde længere end læområdets firkant, og sektion nr. fire skal være kortere.

For hver sektion lægges stoffet dobbelt og der sys en kanal/løbegang til stængerne.

Jeg gik til 'hesten hovede' og fandt denne wok, som ovenikøbet ikke er dyr : https://shop.kosangas.dk/kosangas/websh ... 509/p-6267
Den er til det korrekte gastryk på 30 Mbar.
Der kan tilkøbes et regulator kit som er lige til at skrue på. I specifikatonen står : Bemærk tilgangsstuts er ¼”V kan tilsluttes regulatorkit 18496.

Jeg håber du får dit ønske opfyldt, og finder en løsning.

PS Højere oppe i siden ser jeg foto af en tændt wok med gule flammespidser. Det viser forkert gas/luft blanding, og indikerer at det er en wok med gasdyser til 50 Mbar.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#9 » 28. dec 2017, 09:00

PB Helsinge skrev:
nek skrev:- altså et apparat, som passer til specifikationerne på dansk flaskegas, med mindst 7.5 kw effekt og automatisk afbrydelse af gassen, hvis flammen blæser ud samt en regulator og en slange, der passer til.
Så fandt jeg tid til at komme med mit bidrag.

Før du køber skal du overveje et par ting mere.
Du ønsker et blus med auto luk for gas. Det findes og anvendes bl.a. i restaurations- og slagter branchen. Det ligner til forveksling det du ser i nedenstående link. MEN autosluk funktionen hæver prisen voldsomt - og da wok blusset forbruger ekstremt meget luft/ilt må det ikke anvendes indendørs uden denne funktion.

Alternativet er opstilling udendørs på afstand af anden åben ild og tændte griller.
Her skal du så have læ, og det er ikke engang svært. Du laver selv et fint lavt læhegn sammen med din kone og hendes symaskine.
Jeg ville lave et lavt hegn som bare lige skærmer blusset, men hvor jeg har plads indenfor til at arbejde ved wokken.
En hvid eller ufarvet presenning vil være egnet. Hertil kommer stænger til hjørnerne, og de fås i tynde udgaver til de net som bruges til plantehegn.
Jeg bestemmer hvor meget mit læhegn skal dække, for at jeg kan stå indenfor og arbejde, og komme ind og ud med min mad.

Læsejlet skal sættes op med fem sektioner, således at de to yderste sektioner ligger på linje og der kan dannes en sluse for indgang og udgang.
Første og sidste sektion skal danne slusen, så sektion nr. to skal være slusens bredde længere end læområdets firkant, og sektion nr. fem skal være kortere.

For hver sektion lægges stoffet dobbelt og der sys en kanal/løbegang til stængerne.

Jeg gik til 'hesten hovede' og fandt denne wok, som ovenikøbet ikke er dyr : https://shop.kosangas.dk/kosangas/websh ... 509/p-6267
Den er til det korrekte gastryk på 30 Mbar.
Der kan tilkøbes et regulator kit som er lige til at skrue på. I specifikatonen står : Bemærk tilgangsstuts er ¼”V kan tilsluttes regulatorkit 18496.

Jeg håber du får dit ønske opfyldt, og finder en løsning.

PS Højere oppe i siden ser jeg foto af en tændt wok med gule flammespidser. Det viser forkert gas/luft blanding, og indikerer at det er en wok med gasdyser til 50 Mbar.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Tilbage til "Forum & IT-guides"