Advarsel: Q300 bryder spontant i brand efter grillning!!!

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen
Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#1 » 14. mar 2009, 19:50

Billede

:shock: :shock: :shock:

Jeg har i et par måneder gået og grublet over hvordan jeg skulle skrive dette... Men i mellemtiden er der 2 andre brugere her på siden der har oplevet nøjagtig det samme.

Flere meter høje flammer kommer op af Q300 efter grillning - SELVOM GASSEN ER KOBLET FRA.

I mit eget tilfælde nåede jeg at stoppe branden inden grillen tog skade, men i de 2 andre tilfælde er grillen blevet sort eller sidebordene smeltet.

Det der sker, er:

Når man griller på Q300 smelter fedtet fra maden og lander i bunden af grillen - og lidt løber ned i drypbakken. Men meget sætter sig som slagger på indersiden af grillen - under P-brænderen.

Hvis man som griller IKKE gør sin grill ren jævnligt og fjerner disse slagger (På 2 år har jeg kun gjort dette 1 gang), kan eftervarmen fra grillen få dette "snask" til at antænde og brænde.

Det er MEGET problematisk, idet gasgrills ofte står i læ op af huset.

Lad mig understrege: weber kan ikke gøre noget ved dette problem!!!
- Det er ene og alene en opsang til at alle med en Q-grill ser at få den rengjort noget oftere.

For ikke at dette skal lyde som opspind, opfordre jeg de brugere der har oplevet at grillen går i brand om at skrive her i tråden om deres oplevelser.

- Vi skulle nødig have en grillbrand....
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Re: Advarsel: Q300 bryder spontant i brand efter grillning!!!

Indlæg#2 » 14. mar 2009, 19:53

sker det med låget åbent eller lukket?
udtryk gør indtryk

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#3 » 14. mar 2009, 19:55

For mig skete det med låget lukket...
Og for en anden bruger skete det mens man var igang med at brænde grillristen ren. - Også med låget lukket.
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#4 » 14. mar 2009, 20:09

Ja, jeg har også oplevet det en gang, det var efter grillning hvor der var gået ild i fedtet fra en kylling, og det endte med ild i bunden af grillen. Men måske man snart skulle gøre grillen ren igen.
Mvh Anders

Af mad på fad og vin i glas, er lidt for lidt, præcis tilpas. (af PH)

Masser af lækre opskrifter i GrillGalleriet..Klik her

Billede

Brugeravatar

BURNER
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 14. mar 2009, 20:35

Det er oss´sket for mig i min Genesis... første gang var nogle "grillninger" efter, at vi havde lavet 8 beer-can kyllinger. Det er dog sket flere gange siden - den ene gang med en okse-culotte (med godt med fedt på) hvor fedtet dryppede ned og antændte gammelt "snulder" så der væltede tyk sort røg og kæmpe flammer ud til alle sider.

Jeg er sikker på, at Weber har fraskrevet sig alt... og sikret sig med, at man skal "hovedrengøre grillen efter hver 5. grillning".

Men det er da stof til eftertanke...

Måske man lige skulle pille tingene fra hinanden imorgen...
Med venlig hilsen

Nicolai

Brugeravatar

Grillkulmule
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 14. mar 2009, 20:45

:shock: Jeg er glad for at jeg gjorde min Q300 ren sidste uge og jeg kan skrive under på at der kan sidde MEGET gammelt fedt i bunden af den :?

Jeg har heldigvis aldrig været ude for brand i den men jeg skal ihvertfald gøre min ren noget oftere.

Brugeravatar

ggf
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 14. mar 2009, 21:10

Der gik ild i min da jeg rensede risten med sølvpapirs trickset ( det nok mig guru omtaler :oops: )
men jeg har brugt det trick mange gange før.. men næste gang sørger jeg for at rense sider og bunden først og har vand klar :wink:
Grunden til at jeg skulle rense var fordi at Eva sagde at mine boller have en eftersmag af stegt flæsk :lol:
Nej det er SQ farligt, godt du lige tog det op guru
Med Venlig Hilsen

Jacob

Billede Billede

Vinder af udfordring nr 4. Bedste lam 2008

Brugeravatar

webermeister
Snart Superbruger
Snart Superbruger
Kontakt:

Indlæg#8 » 14. mar 2009, 22:33

ggf skrev:Der gik ild i min da jeg rensede risten med sølvpapirs trickset ( det nok mig guru omtaler :oops: )
men jeg har brugt det trick mange gange før.. men næste gang sørger jeg for at rense sider og bunden først og har vand klar :wink:
Grunden til at jeg skulle rense var fordi at Eva sagde at mine boller have en eftersmag af stegt flæsk :lol:
Nej det er SQ farligt, godt du lige tog det op guru

Jeg har godt nok aldrig oplevet at fruen herhjemme har sagt at mine boller smagte af stegt flæsk :lol: :lol:

jeg tror måske at jeg misforstår det GGF skriver, men jeg læser det lidt som: at have vand klar til at slukke en evt brand med, men for høflighedens skyld: Lov mig aldrig at slukke en brand, hvor det er fedt der brænder med vand :D
tjek evt hér hvorfor http://www.youtube.com/watch?v=QykIqRBSNkI&feature=related

(tilgiv mig Jacob hvis jeg misforstår)
hilsen Lars
http://www.facebook.com/webermeister

Billede
a boy and his toy: OTG 57, Q300, smokey joe, JBI-smoker

Brugeravatar

holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#9 » 14. mar 2009, 22:45

webermeister skrev:Jeg har godt nok aldrig oplevet at fruen herhjemme har sagt at mine boller smagte af stegt flæsk :lol: :lol:

I et ellers alvorligt emne, så er her et skole eksempel på, hvorfor jeg bl.a. elsker dette forum. 8)

Du må overveje dine indlæg ggf. :lol: Det måtte give reaktioner. :lol:

Pas på bollerne derude. :P Og det er ikke gas.....
.../holmer

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 14. mar 2009, 22:56

Netop det problem med skidt i grillen har kostet mig mere end en kylling på min genesis.

Et eller andet sted så bør man ikke grille uden opsyn og kommer der flammer op af en gasgrill så gælder det om at få slukket.

Umiddelbart vil jeg nok lade min grill køle ned med åbent låg, hvis der er chance for at den selvantænder efter brug.

Og så gøre den lidt mere rent, det er pænt træls at ødelægge sin mad (eller brænde sit hus ned) fordi man ikke har været opmærksom.
// Rico

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#11 » 14. mar 2009, 23:14

Hm, sådan en gas-fætter er jo decideret farlig :P , måske det lige var ved tiden at grilllen på mit arbejde skulle skilles ad for rengøring. (Ja, vi griller af og til i frokostpausen på en Q-300)
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Brugeravatar

ggf
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 14. mar 2009, 23:19

:lol: :lol: :lol: hvor er i gode, den havde jeg ikke lige set komme :wink:
Webermeister: nej aldrig vand i olier/fedt stof. men vand til at slukke brand og køle ned med
Med Venlig Hilsen

Jacob

Billede Billede

Vinder af udfordring nr 4. Bedste lam 2008

Karen
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#13 » 14. mar 2009, 23:25

Jeg synger med i koret: også her har der været mere end almindelig godt gang i grillen - også efter at gassen var slukket.

Næste step er forhåbentlig en idiotsikker gennemgang af proceduren for afmontering af brændere, så jeg kan få grundrenset hele grillen, den trænger i svær grad!

Hvem vil tegne og fortælle mig, hvordan jeg skal gøre, så jeg ikke ødelægger mere end jeg gavner i denne sammenhæng (holmer, hvordan undgår jeg dine sjove og sarkastiske bemærkninger her?)

mvh Karen

Brugeravatar

holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#14 » 14. mar 2009, 23:42

Karen skrev:(holmer, hvordan undgår jeg dine sjove og sarkastiske bemærkninger her?)
mvh Karen

Tja, på en dårlig dag, ville jeg anbefale dig at indse de tekniske mangler hos feminine individer og derfor bare spørge dem (mænd) med teknisk indsigt og uden videre tage det til efterretning uden at skullle inddrage fru Hyacinth.

Nu ligger det dog således, at jeg dels har en af de sjældne gode dage, aftener, samt at et svar som ovenstående ligger mig særdeles fjernt, hvorfor jeg vil tillade mig at besvare dit spørgsmål med et:

Hvad mener du? :lol:
.../holmer

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#15 » 15. mar 2009, 06:43

Hej Karen...

Jeg skal se om jeg kan bikse en vejledning sammen snarest...
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#16 » 15. mar 2009, 06:55

Hej igen Karen

I manualen på side 23+24 er der en rigtig god vejledning med billeder.

Manualen kan hentes her: http://www.weber.com/manuals/pdf_files/ ... 7_2008.pdf
KCBS certified BBQ judge

Brugeravatar

Chefen
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#17 » 15. mar 2009, 08:32

Jeg er så også en af de brugere der har oplevet problemet.....med et kullet sidebord som minde... :(

Jeg havde lagt to stykker and og et par andre stykker kød på grillen, det var rester så skulle bare lige varmes, midter brænderen var slukket og den anden stod på lavt blus....jeg forlod grillen i 20 minutter.....det skulle jeg aldrig have gjort..... :evil:

Der stod 1-2 meter høje flammer ud gennem lufthullerne i siden på grillen og drypbakken brændte lystigt. Jeg slukkede straks gassen og afmonterede gasflasken.....fik trukket grillen væk fra huset og tænkte at den nok ville gå ud af sig selv....men ak nej. Det endte med at jeg tog en spand vand og overhældte hele grillen med 10 liter postevand.....det slukkede ilden...!!

Det eneste jeg var glad for i den forbindelse var at vi ikke boede under stråtag længere, den selv samme grille har nemlig stået langs væggen i vores tidligere hus....med stråtag...godt det ikke var her der gik ild i den....

Jeg skrev efterfølgende en mail/pm til Stig fra Weber og fortalte om min oplevelse og jeg spurgte pænt om Weber havde et sidebord liggende på lager som jeg evt. kunne overtage...men jeg fik aldrig noget svar....så nu står den på min terrasse med et smeltet sidebord...

Så pas på derude, selvom det er en gasgrill så er det ikke legetøj.....
Anders

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#18 » 15. mar 2009, 08:42

Alle disse tilfælde med brand i gasgrills gør da, at man bliver endnu mere påpasselig. Havde Chefens grill eller de andre med brand i været kombineret med vores defekte regulator, hvad kunne der så ikke være sket.

Det er nok ikke helt dumt, at vi har en 6 kg pulverslukker stående i grillrummet :)
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#19 » 15. mar 2009, 09:18

Tak for advarslen :D

Ja Q grillene kan godt narre en lidt med, at der er pladseret en drypbakke i bunden.

Men der sidder lynhurtigt en masse snask ned langs siderne, så der kan hurtigt ligge en lille ildebrand og lurer.

Men hvis det går galt, er det godt, som Angus skriver, at have en pulver slukker stående klar.

Det har vi også, men et brandtæppe kan også klare det meste, og sådan et har vi også hængende både i køkken og laden på muren bag vores grill og dem kan man anskaffe sig, for få kr nu til dags :wink:

Med venlig hilsen

Brugeravatar

webermeister
Snart Superbruger
Snart Superbruger
Kontakt:

Indlæg#20 » 15. mar 2009, 09:55

jeg er nybagt Q-ejer, og denne tråd har ihvertfald givet mig noget at tænke over i forbindelse med anvendelsen.
Jeg tror at jeg i dagens løb vil omplacere min pulverslukker således at den er inden for kort rækkevidde i grill-området.
hilsen Lars
http://www.facebook.com/webermeister

Billede
a boy and his toy: OTG 57, Q300, smokey joe, JBI-smoker

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#21 » 15. mar 2009, 10:10

webermeister skrev:jeg er nybagt Q-ejer, og denne tråd har ihvertfald givet mig noget at tænke over i forbindelse med anvendelsen.
Jeg tror at jeg i dagens løb vil omplacere min pulverslukker således at den er inden for kort rækkevidde i grill-området.

Det lyder som en god ide - vi har 4 pulverslukkere á 6 kg i huset - 1 på 1. sal i soveværelset, 1 i køkkenet, 1 i bryggerset ved pillefyret og 1 i grillområdet samt en 2 kg i bilen, som heldigvis er den eneste vi indtil nu har haft brug for :D
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#22 » 15. mar 2009, 10:52

Efter at have læst advarslen, har jeg lige været nede og kikke lidt på min Q320.

Den er jo rimelig ny....og jeg plejer hver gang efter brug, at tage risten/ristene ud og rengøre den/dem så ikke alt for meget snask havner i selve grillen..... og alt så da til forladeligt ud........ rengjort osv............indtil jeg kikkede op i låget :shock: :shock: :shock: .

Jeg har aldrig rengjort låget og der lå meget fedtstof/snask og hyggede sig deroppe :shock:

Så hvis det kan hjælpe .............. vil jeg anbefale, at man også giver låget en omgang jævnligt...kan sagtens forestille mig, at det kan sætte brand i grillen også :fire:

Med venlig hilsen

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#23 » 15. mar 2009, 10:58

Puha det er sgu da uhyggelig læsning det hér.

Og det kan ikke siges tit nok. ALDRIG forsøge at slukke en olie/fedt-brand med vand, brug en co2 eller pulverslukker.
Med venlig hilsen
Morten

Palle B
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#24 » 15. mar 2009, 12:24

Morten L skrev:Puha det er sgu da uhyggelig læsning det hér.

Og det kan ikke siges tit nok. ALDRIG forsøge at slukke en olie/fedt-brand med vand, brug en co2 eller pulverslukker.

Eller brandtæppe!
Det er bestemt ingen dårlig ide, at have et brandtæppe i nærheden, især ikke hvis man har meget grilludstyr.
Brandtæppet ødelægger jo ikke så meget som feks. en pulverslukker, men det kræver til gengæld, at man opdager branden hurtigt.
Venlig hilsen
Palle

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#25 » 15. mar 2009, 12:38

Palle B skrev:
Morten L skrev:Puha det er sgu da uhyggelig læsning det hér.

Eller brandtæppe!
Det er bestemt ingen dårlig ide, at have et brandtæppe i nærheden, især ikke hvis man har meget grilludstyr.
Brandtæppet ødelægger jo ikke så meget som feks. en pulverslukker, men det kræver til gengæld, at man opdager branden hurtigt.

Præcis, vi har faktisk begge dele herhjemme - better safe than sorry
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

PEAT-freak
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#26 » 15. mar 2009, 13:11

Et godt tip til rengørring af q300 er simpelthen at lægge 2 stk alufolie i bunden af grillen dem skifter du hver 14 dag
så har du altid en ren gril min er ihvertfald som ny :wink:
Med venlig hilsen
Murermesteren

1 OTG 57 til camping
1 OTG 57 hjemme
Grill motor rotissery
Smokey joe
Weber q300
Cadac gasgril
Grillpejs
Muret røgeovn

REMEMBER FOOD BRINGS PEOPLE TOGETHER

Karen
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#27 » 19. mar 2009, 00:20

Tak for gode råd. Jeg har endnu ikke forsøgt at afmontere brændere, men i dag fik jeg da med en paletkniv skrabet så meget skidt væk, at jeg efter en tur med børsten på oversiden af brænderne igen kunne anvende grillen. Lidt senere på foråret må den have den store tur...

mvh Karen

wazzzzzup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#28 » 24. aug 2009, 22:01

Nederen læsning når man lige har købt en Q320 til altanen med 2,5 meter til loftet
Så er det nok en god ide at gøre den ren ofte og starte med at skaffe en pulver slukker

Brugeravatar

larslyn
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#29 » 27. aug 2009, 06:05

Har desværre3 også prøvet det med vores q200 :(
brugte pulveslukkeren til det... det SVINER :roll: men ilden blev da slukket :)
Venlig Hilsen
Lars
outdoor chef "ascona"
performer med gastænding
jbi "juleforhøjer"
genesis e-310 med spyd
ProQ Excel 20
lukket grill til pattesvin
1x1,5mtr. åben grill

Brugeravatar

Fo2grafen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#30 » 27. aug 2009, 07:39

larslyn skrev:Har desværre3 også prøvet det med vores q200 :(
brugte pulveslukkeren til det... det SVINER :roll: men ilden blev da slukket :)

Nu er det jo heldigvis et selvforskyldt problem - i modsætning til det der opstod i de franske biler.....

./kai
Danmarks bedste Spareribs....

Brugeravatar

henriksr
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#31 » 27. aug 2009, 08:50

Jeg har haft ild i min genesis silver B 1 gang lige efter jeg havde købt den. Jeg var ikke opmærksom på hvor meget "snalder" der lå i bunden og da jeg ville varme den godt op, brød den i brand.

Jeg lukkede låget og gik stille og roligt ud og hentede en 5 liter forstøverflaske (sådan en man bruger til at sprøjte have medd, eller tapet som vi har brugt den til :) ) og slukkede ilden på under 10 sekunder. Vand sviner ikke, og det virkede.

NB: Hvis det er en fedt/olie brænd så brug pulverslukker, ellers går det galt. Her er vand en accelerator, ikke et slukningsmiddel.

Brugeravatar

JLN
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#32 » 30. aug 2009, 11:13

Spørgsmål:Hvor mange har deres Gasgrill til at stå under udhænget på huset??,det er jo 1 tikkende bombe!!!
mvh Jan 40548085

Primo Kamado XL
OTG 57ér M JBI Smoker
SJér M JBI SJ Smoker

Brugeravatar

JPV
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#33 » 27. okt 2009, 19:37

ja så fik jeg også efterbrænderen at se på min q300 :lol: stegt flæsk gør tricket :wink:
det er ellers ikke længe siden jeg har renset den,
min gik der ild i da jeg ville brænde den ren med sølvpapir, det fik åbenbart tempen op på et gradtal hvor fedt fra svin antænder :? løsning sluk brænderen og pust som den store stygge ulv :mrgreen:
MVH Jesper

Grills

Weber Performer med gas tændning og snorrespyd
Weber Q300
Weber smokey mountain 47 cm
Weber Go-Anywhere
http://www.facebook.com/home.php?#/prof ... ef=profile

PSS
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#34 » 21. nov 2009, 13:31

Ja så prøvede jeg det også. Stegte et par andebryster, og ville lige brænde risten ren.... og jeg skal lovefor at den blev brændt. :? For efter 5 min. stod der store flammer ud af siderne. Jeg koblede gassen fra og kørte den ud i det fri, men flammerne fortsatte. jeg kom sølvpapir omkring hullerne i siden for at kvæle ilden (for vand skal man aldrig bruge), men den kunne åbentbart fortsat trække luft ind via bunden. Da jeg holdte min pizzaspade for "fedthullet" fik jeg kvalt ilden. Den eneste skade er at låget er blevet lidt sort omkring sidehullerne. :)

vh

Per

Brugeravatar

Ludvigsen
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#35 » 22. nov 2009, 00:15

Tja
Rengøring af grillen er løsningen......
De bedste hilsner
Ludvigsen

3 urtepotter, en fiskestang, masser af ukrudt mellem fliserne, 2 rustne baljer, 1 tom ølkasse, 5 mursten. 1 raket-afyrings-rampe

Forddriver
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#36 » 24. dec 2009, 17:36

Havde jeg dog bare læst denne tråd, inden jeg lagde anden ud på min Q320 denne eftermiddag :(
Heldigvis havde den ikke ligget der ret længe, før jeg opdagede at grillen var omspændt af flammer, og efter en større redningsaktion blev anden bragt ind i huset, afskyllet og -tørret for at komme i ovnen i stedet. Nu er det bare spændende om den smager for meget af "flamberet and".

NOTE TO SELF: Rens grillen oftere :oops:

Brugeravatar

thunder
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#37 » 24. dec 2009, 18:25

Jeg håber at du overlever julen og anden bliver spist :)

Glædeliglig jul til jer alle.

Forddriver
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#38 » 26. dec 2009, 10:29

Anden smagte faktisk OK, vi pillede skindet af før vi serverede den, så der var ingen smag af sod. Heldigvis havde vi også en and i kulgrillen og den var helt perfekt :savl2:

Fortsat god bag-jul til alle :wink:

Lord weber
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#39 » 15. maj 2010, 10:22

Hej alle.

Har lige med stor gru læst dette emne..
Er lige blevet den lykkelige ejer af en Q320. Grillen er placeret på min overdækkede terresse (ca. 2. meter til trapez plader af plast)
Dette giver stof til eftertanke.
Et godt råd. Hav altid en 6. kg. Co2-slukker i nærheden. Foredelen ved at bruge Co2, er at den fjerner ilten fra branden uden at svine eller ødelægge noget. Samtidig opnår man også en kølende effekt, da Co2 er en komprimeret gasart som, ved brug, udvider sig, og vil opnå en temperatur på -78 grader. Brug derfor ALDRIG en Co2-slukker på mennesker eller dyr....
Altså: Ved ild i gasgrillen, brug Co2, og du vil sikkert kunne bruge grillen igen efter minimum af rengøring. Brug kun pulver hvis du ikke har andet. Pulver virker korriderende ved opvarmning. Du risikrer derfor at du efter kort tid har en MEGET rusten grill. Men selvfølgelig, hellere en rusten grill end et nedbrændt hus....
Dette bare et lille fif fra en brandmand, der jo nødigt ville se at der sker skade på personer eller ejendom, og da ikke mindst de dejlige weber griller der står rundt omkring.

Ha en god og tryg sommer.
M.v.h
Allan Frisk

Q320 limited edition
WSM 47
Rotesseri og meget andet weber halløj

Brugeravatar

ehnberg
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#40 » 15. maj 2010, 15:52

Hold da op.. Det fik mig til at overveje om det nu også er en god ide at købe en q300.

Er det KUN hvis man ikke gør den rent, at der går ild i skidtet? For hvis det bare hjælper at rengøre efter brug, som man jo gør med alt andet, så er det jo ikk et problem.
Eller?
Kasper - den glade amatør

Smokey Joe
Weber Spirit 320 premium

Lightyear
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#41 » 15. maj 2010, 16:58

Jeg tror ærlig talt ikke at grillen ville være på det danske marked, hvis den bare gik i brand af sig selv. Hvis du følger forskrifterne i brugervejledningen, og gør den ren regelmæssigt, tror jeg aldrig du vil opleve grillbrand med en Q300.

Brugeravatar

Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#42 » 15. maj 2010, 21:57

problemet opstår kun hvis du ikke gør den ren... !!

Når du griller på en alm kul eller brikette gril, så falder madstumper og fedt jo ned i brændet, og bliver jo så automatisk vjernet.

På Q'en falder det ned i bunden af grillen, og efter noget tid bliver der en fedtet skorpe, som så der så kan gå ild i ... jeg renser min ca hver 10'ende gang ...
I love to eat, I love to cook, I love to eat what i cook
03 - OTG57
28/5-08 Performer - Solgt
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450
05/9-13 100 Cm Artiforno lerovn

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#43 » 15. maj 2010, 22:01

I starten af denne tråd skriver jeg NETOP, at det er manglende rengøring fra brugerens side der er skyld i problemet.

Men jeg kender nu til hele 5 brugere her fra siden hvor grillen er brudt i brand....
KCBS certified BBQ judge

vibaek
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#44 » 16. maj 2010, 11:03

Som ny Q300 ejer fik jeg jo et kæmpe chok da jeg læste titlen... Men faldt heldigvis til ro efter at have læst tråden igennem.
Det er super godt med sådan et forum hvor man kan læse om andres heldige og i dette tilfælde mindre heldige erfaringer.

Bor i lejlighed og grillen står på altanen, så tråden havde naturligvis straks min opmærksomhed. Vil nødigt sætte hverken mit eller ejendommens liv på spil ved lemfældig omgang med rengøringen.

Jeg har gjort det, at jeg far "foret" bunden af grillen med sølvpapir. Bundhullet er stadig åbent, så fedt og des lignende kan løbe ned i grillbakken i bunden. Men det var en "fornøjelse" at rense grillen i dag. Pakkede forsigtigt sølvpapir stykkerne sammen og fjernede dem fra grillen. Det sparede mig for at stå og skrubbe bunden for fastbrændt fedt. :)

Det kunne være fedt, om man var lidt mere praktisk anlagt så man kunne finde på en lidt mere permanent løsning. jeg forestiller mig nogle faste ovnfaste plader som man kunne skubbe ned bag brænderne som passede i grillens bund. Dem kunne man så efter behov trække op og vaske af. Det ville om ikke andet være nemmere end at stå og rense selve grill bunden...

Men sølvpapiret klarer problemet uden de store kvaler. Bare et lille tip. Læg sølvpapiret i bunden en dag hvor det er vindstille. :lol: Det var det ikke første gang jeg forsøgte, og så kan det nok være der slipper en grim glose eller 2 ud... :twisted:

Peterped
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#45 » 16. maj 2010, 16:07

Jeg har oplevet en brand som kunne have haft katastrofale følger. Jeg brugte min CAMPINGAZ ADELAIDE 3 til at grille en flæskesteg. som jeg havde gjort en masse gange før, men pludselig spørger min søn og jeg er sikker på at grillen skal ryge så meget. og jeg fløj ud på altanen for at kikke til maden, som på det tidspunkt var omdannet til en sort klat med ild i. Da grillen stod på min altan i 3 sal´s højde kunne branden have fået katastrofale følger hvis den havde bredt sig.

Velvidende at vand ikke var så godt direkte i fedtet var dyre råd gode, men da der hverken var pulver eller co2 slukkere i nærheden måtte jeg igang med våde håndklæder til at kvæle ilden. så efter at have ødelagt 8 af vores store badehåndklæder var ilden slukket. Naboen var ved at gå i panik og ville have fat i brandvæsen osv. hvilket jeg midt i kampen gerne ville støtte hende i, dog fik hun aldrig ringet da det åbenbart var sjovere at brokke sig over at folk griller på deres altan hvilket lugtede ind i hendes stue ( havde jeg ikke haft travlt som brandmand, kunne jeg jo spørge om hendes 40 cigeretter om dagen måske ikke lugtede når det røg over i min stue, men det er jo en anden sag)

Skader:
Tændingssystemt ødelagt
grillen MEGET sort af tjæreagtigt stads
Fedt skuffen nærmest ødelagt da emaljen er brændt
mine hår på armene var krøllede og lugtede en del dage efter.

Jeg tog efterfølgende fat butikken og fik et nyt tændings anlæg til grillen. desuden anbefaler man nu at komme vand i bakken inden / mens man griller således man kan fortynde fedtet lidt. og naturligvis rengøring.

Jeg har efterfølgende sat grillen ud i min kolonihave og sat min Outdoorchef Leon grill op på Altanen den er jeg lidt mere omhyggelig med omkring rengøring så der forventer jeg ikke de store problemer. Men man skal da godt nok tænke sig lidt om.
mvh.
Peter
Outdoorchef Leon ( Min farvorit grill samt arbejds grill, som jeg demonstrere rundt omkring i nordjylland.)
ONE-TOUCH® ORIGINAL 57 CM
ADELAIDE 3 Classic 14 kw.

Haspalm
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#46 » 15. maj 2020, 08:47

Vil lige sætte fokus på dette gamle indlæg igen da det bare er noget der skal passes på så ingen kommer til skade!

Vi oplevede for et et par dage siden at vores Q også antændte af sig selv. Jeg havde lige forfrisket belægningen på ristene og havde sat en skinkesteg over. Da den var færdig blev der slukket for gassen og vi skulle spise... og så skal jeg love for at der kom gang i lor...... flammer ud under låg og under kedlen fra fedtbakken. Af med gasflasken og trække grille lidt fri - men alligevel så voldsom temperatur at drypbakken smeltede plasten der holder den og faldt ned på fliserne ... her døde den ild ud og kort efter også ilden fra kedlen.

Stellet er boblet op i plasten lige under grillen - jeg har endnu ikke checket bowlen for skader. Vi har den ikke stående lige op ad huset, men i læ af et lamelhegn som godt kunne have været ramt... og så havde det sku godt kunne have spredt sig via hegnet mod huset...

Fruen købte mig en ny grill i før-fars-dags-gave så på gassiden er der nyt værktøj i en helt anden model - nu skal jeg så lige finde ud af om den gamle er forsvarlig at bruge, drypbakken er ihvertfald væk og i såfald om den skal blive eller videre... Har nogen erfaringer med dette?
Haspalms PP-filosofi: Der findes ikke dårlig vejr at lave PP i - Når Englandsbådene ligger stille tænder rigtige mænd op i grillen!

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#47 » 20. maj 2020, 23:52

Hold da kæft! Den her tråd har jeg aldrig set! Men må da nok indrømme at jeg så åbenbart rengører min grill for lidt [FACE WITH OPEN MOUTH] det må vel være det samme med en q3200?

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk

Tilbage til "Gasgrill"