Pizzaindsats til grill og pizzaplade af stål eller sten ?

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
skydriver
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Pizzaindsats til grill og pizzaplade af stål eller sten ?

Indlæg#1 » 16. mar 2021, 00:11

Er det anbefalelsesværdigt at købe en pizzaindsats til en gassgrill ?

Og hvad er det bedste materiale til en pizza-plade; stål eller sten ?

Jeg har faktisk aldrig bagt pizza i min egen grill. Men nu hvor jeg har købt en ny grill, vil jeg dog godt begynde at anvende den mere, og bl.a. også til pizza. Jeg har været på Frederiks pizzakursus, hvor vi brugte en trækuls-fyret grill på en Fredstone. Men jeg synes det efterfølgende har fungeret tilsvarende godt med et bagestål i min normale indendørs ovn, som jeg kan hurtigt kan få op på 300g.

Min nye gassgrill kan jeg hurtigt få rigeligt op i temperatur - tæt på 400g. Jeg tænker, at hvis man er forsigtig (lille sprække) og hurtig med låget, kan man vel lægge sin pizza ind i grillen på grillpladen uden at "tømme" grillen for varme. Eller hvad ? Er der andre fordele/ulemper ved en pizzaindsats, end at man ikke behøves at være så omhyggelig med låget ?

Jeg tænker, at fordelen med en pizzaindsats er, at man måske næsten kan køre grillen med åbent låg, og så kan man stadig følge med i pizzaens udvikling mens den bager ? Dvs. næsten som i en dedikeret Ooni pizzaovn ? Hvilke fordele er der ved en Ooni-lignende dedikeret pizzaovn fremfor en gassgrill med en pizzaindsats ?

... Og så det sidste spørgsmål: Materiale til pizza-plade ? Jeg har både stål og sten selv, og vil gøre mine egne forsøg med begge dele. Men hvad er jeres erfaringer ?

Emneforfatter
skydriver
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Pizzaindsats til grill og pizzaplade af stål eller sten ?

Indlæg#2 » 16. mar 2021, 00:19

... Den type pizzaindsats jeg tænker på, er en af rustfrit stål med ca. 10cm højde og stålvægge til tre sider bortset fra fortil, hvor pizzaen kan lægges ind og overvåges fra mens den bager.

Jeg ved, at pizzaindsatsens grundflade skal væree større end pizzapladen, således at der uden forhindring (fra pizzapladen) kan komme varme fra gasbrænderne til opvarning af indsats og det lille rum den danner. Jeg er også opmærksom på, at pizzaindsatsen helst skal være bred nok til at dække over mindst tre brændere.

Kan man med en sådan konstruktion komme op på mindst 400g i det rum der dannes af pizza-indsatsen, og dette med åbent låg på grillen ? Dette forudsætter naturligvis at grillen i sig selv er i stand til at komme op på 400g

Tilbage til "Gasgrill"