Rengøring af støbejernsrist

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
esbenc
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Rengøring af støbejernsrist

Indlæg#1 » 16. feb 2020, 09:58

Har en Weber e210 gasgrill med støbejernsrist, hvor risten ser noget hærget ud. Jeg har forsøgt mig med råd jeg har læst med at børste den ren med en grill-børste og smøre den ind i rapsolie og herefter brænde den af. Jeg synes dog ikke det hjælper. Som om det blot lægger sig som en hinde oven på den rustne rist og så hurtigt "skaller" af igen.

Min grill er ca. 7 år gammel.

Tror I jeg kan redde risten, og hvordan gør jeg i så fald?

Jeg gider ikke købe en ny rist, hvis ikke den kan reddes. Vil i det tilfælde hellere vente lidt og købe en større Genesis med min. 3 brændere.

Har I indspark til, hvordan jeg får liv i risten igen?
Vedhæftede filer
Gtrill.pdf
(749.88 KiB) Downloadet 57 gange

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Rengøring af støbejernsrist

Indlæg#2 » 17. feb 2020, 15:41

Har hørt et trick til en gang rigtig grundrens, at der her kan kommes alufolie over ristene. Det skule fange varmen, så alt bliver brændt godt og grundigt af. Så en stålbørste og nogle gode overarme, så alt løst bliver børstet af, eller en stålbørste der kan komme på en skruemaskine-
Så kan du igen give olie.

Olien brænder fast ved høj varme, men lader du den stå ved fuld skrald for længe, ender du bare med at brænde olien af igen. Jeg giver altid olie på efter endt grillningen, så risten er rustbeskyttet til næste gang.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Summit Charcoal, Weber 67/57 og Weber Q1000
The Meat Boys

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Re: Rengøring af støbejernsrist

Indlæg#3 » 17. feb 2020, 17:34

Hvis ikke rusten ligefrem falder fra hinanden i flager, så burde du kunne redde den. Jeg har med held gjort det på en Q300 der også så noget brugt ud.

Fremgangsmåden er: giv den en ordentlig omgang med en roterende stålbørste, enten sådan en du sætter på boremaskinen ( det var den model jeg brugte, men det tager temmelig lang tid) eller bedre en du sætter på vinkelsliberen. Når alt det løse rust er væk, så er der sådan set kun tilbage at give den olie. Det gør du ved at varme risten godt op, sluk så for varmen og smør olie på.

Når risten er blevet så kold at du kan vende den om med fingrene, så giver du undersiden samme tur.

Hvis du kan se at risten stadig ikke er helt mættet med olie, så gentager du behandlingen. I mit tilfælde var jeg over den 3 gange på begge sider inden den ikke længere sugede olie til sig.

Når risten så igen er klar til brug, så giver du den en gang olie hver gang du er færdig med at grille, det skal gøres mens risten er varm.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Tilbage til "Gasgrill"