Kan man lade sin gasflaske stå ude i frost?

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen
Brugeravatar

Emneforfatter
burningmeat
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Kan man lade sin gasflaske stå ude i frost?

Indlæg#1 » 30. nov 2019, 18:06

Er det sikkert at lade sin gasflaske stå ude i frostvejr? Kan den tåle nattefrost og sne mv.?

Jeg synes, at der er en del benzintanke, hvor de deres gasflasker bare står i et udendørsbur. Alligevel ville jeg lige høre, hvad I andre gør, så jeg ikke begår en dum fejl.

Jeg griller fast 3-4 gange om ugen, så det er klart det nemmeste, hvis den bare kan stå. Jeg bruger heller ikke dækken til min Charbroil (så den er vel rustet væk om 3 år's tid).
Weber 57 cm kuglegrill 2011
Maverick Wireless Barbecue Thermometer ET-732

jpors
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Kan man lade sin gasflaske stå ude i frost?

Indlæg#2 » 30. nov 2019, 18:19

Har gasflaske stående ude hele året.
Ved brug af en gasflaske bliver flasken koldere end omgivelserne (processen hvor gas overgår fra flydende til fast form). Hvis det er ekstremt koldt udenfor, kan der i teorien opstå problemer med at få højt nok tryk på gassen (da flasken får svært ved at komme af med overskuds-kulde til omgivelserne).
Har dog aldrig selv oplevet problemer - heller ikke med letvægts gasflasker. Og jeg griller året rundt - også i hård frost.
God fornøjelse med vinter grillningen!

PS: Kosangas har en folder om vintergrillning - her står at gasflasker kan stå ude hele året. https://www.kosangas.dk/privat/skift-ti ... r-griller/

CP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 30. nov 2019, 20:43

Og skulle det blive så koldt at der er problemer med at holde tryk nok i flasken, kan man stille den i en balje lunken vand.

marj
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 7. dec 2019, 13:37

Det kan IKKE anbefales, at opbevare gasflasker indendørs. Selv de små gasflasker med gas til ukrudtsbrændere eller trangia kan forårsage ekstremt voldsomme ødelæggelser hvis de eksploderer.
/marj

Ægir
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 7. dec 2019, 18:59

Vi har haft gaskomfur i over 20 år,hvor flaskerne altid har stået udenfor. Ingen panik...

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#6 » 9. dec 2019, 10:53

Jeg har en 10 kg letvægtsflaske stående ude monteret på en Weber Summit E670 i alt slags vejr. Det virker fint - også når det er koldt. Jeg har en enkelt gang eller to oplevet, at flasken ikke kunne levere den nødvendige mængde gas - men det var i meget koldt vejr og med alle brændere tændt (>350 grader)
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Tilbage til "Gasgrill"