Rengøring af støbejern? Frustreret :(

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
insolentmint
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Rengøring af støbejern? Frustreret :(

Indlæg#1 » 13. aug 2019, 21:04

Ja jeg er lidt forvirret. Nu har jeg en støbejerns pande i køkkenet og den kan jeg holde fin og pæn. Den ser ikke skyggen af stål eller sæbe.

Men når man læser om rengøring af en grill støbejerns rist. Så fatter jeg minus.

Og vores weber q1000 rist ligner noget der er løgn og jeg kan ikke få den til at ligne noget jeg vil have mad på overhovedet.

Men kom til at tænke de der weber grill bøster det er sgu da ikke messing? Står man så ikke og ødelægger støberjernet med det samme???

Skal ihvertfald ikke have en stål børste i nærheden af vores nye grill når vi får købt en.

Nogen der har guldet med opstart af støbejerns risten "seasoning" og alm rengøring vedligehold. Jeg vil bare købe en ny grill og stå med en rusten rist igen og nogle år.

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Rengøring af støbejern? Frustreret :(

Indlæg#2 » 13. aug 2019, 23:00

Nu findes der jo tonsvis af indlæg herinde omkring behandling af støbejernsriste.

Du kan eksempelvis se her:
viewtopic.php?f=43&t=31525&p=301556

Men ellers vil jeg anbefale at fyre helt op for grillen efter brug i nogle minutter og efterfølgende bruge børsten til at skrabe overfladen ren med.
En rist bliver jo brændt ren/steriliseret hver gang man forvarmer grillen og alting giver jo smag. Specielt på en Q grill hvor der ikke er nogen flavourizer bars, er det vigtigt at der sidder noget tilbage på risten til at give grillsmag.

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 14. aug 2019, 02:08

Jeg har en broil King keg, og jeg bruger at fyre grillen op på 350-400 grader, ligger stanniol med den blanke side nedad i en halv til en time, og vupti, kan jeg børste alt det grå støv af. Det gør jeg en gang om året, ellers børster jeg kun, og vedligeholder med rapsolie...

henrikc
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#4 » 19. aug 2019, 08:09

Insolentmint,
For et par dage siden gentog jeg en gammel afprøvet mrtode på mine Q3200 riste, der var meget brugte.....bl.a. Med lakagtige påbrændinger på undersiden, og især snavsede lang kanterne og mellem ribberne, hvor stålbørsten ikke når frem.

Læg ristene i en tæt plasicsæk udendørs og hæld et skvæt 3-dob. Salmiakspiritus i sækken....hold vejret og pas på øjnene, og fold sækken så væske og dampe holdes inde, og lad det virke et døgns tid. Jeg lagde min stegeplade på for at holde på sækken.....

Alt kan derefter skylles af med koldt vand....jeg brugte en hård stråle fra haveslangen ude på græsset.

Det er helt magisk at se de sorte belægninger komme af i store flager.....og ristene blev som næsten nye!

Mvh H

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 20. aug 2019, 14:18

Jeg bruger bare en almindelig grill stålbørste til min Q1000.

Efter maden er kommet af skrues der op på max, lader den stå ca 10min. Eller når jeg lige husker den, hvis vi er gået i gang med at spise-
Når jeg slukker den sprøjter jeg risten godt ind i madolie, med hjælp fra en forstøver.

Olien sørger så for at risten ikke ruster.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber 67cm og Weber Q1000

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 20. aug 2019, 16:22

Hvilken forstøver bruger du? Jeg købte en engang som ikke rigtigt fungerede til "spray"

Emneforfatter
insolentmint
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: RE: Re: Rengøring af støbejern? Frustreret :(

Indlæg#7 » 20. aug 2019, 16:43

whoa skrev:Hvilken forstøver bruger du? Jeg købte en engang som ikke rigtigt fungerede til "spray"

Ja det vil jeg også godt vide har kun fundet noget skrammel.

PF85
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 20. aug 2019, 17:58

Nu har jeg læst lidt om et par stykker, som har været uheldige med at få et af børsterne fra en grillbørste til at sidde fast i halsen. Var der ikke noget med, at man skulle bruge en bestemt type børste på støbejerns riste?

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 20. aug 2019, 18:18

Umiddelbart har jeg personligt kun oplevet diverse weber børster smide dem.. Så det er de eneste jeg ikke bruger mere..

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 21. aug 2019, 02:30

Hvis man bruger spiral wire børste, så smider den næsten aldrig børsterne og dem som den smider er ret lange.
De anbefaler messing til støbejern.

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 21. aug 2019, 10:02

Jeg købte på et tidspunkt webers non stick spray, og da den var tom kom der bare almindelig madolie i. Den virker nogenlunde, men nej, den forstøver heller ikke perfekt. Det jeg har fundet ud af, er, at det er vigtigt man trykker hårdt. Jo hårde tryk, jo bedre forstøver den.
Og så sørger jeg for at give risten rigeligt, så må det bare svine lidt. Hellere det end en rusten rist :lol:

Ja, jeg vil også have mig en spiral børste, har engang fået vildfaren børste i munden... Det behøver bestemt ikke en gentagelse! :-?
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber 67cm og Weber Q1000

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#12 » 21. aug 2019, 15:31

Jeg har en anden løsning på at smøre risten ind i olie, den har jeg vist med billeder i denne tråd: http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?f=70&t=39743&p=351702&hilit=Tips+til+Charbroil#p351702

Jeg har brugt denne løsning siden jeg lagde det op herinde, så det er efterhånden godt gennemprøvet. Dog vil jeg anbefale at man ikke bruger en træpind til at binde kluden på, da den over tid trækker olie op så den kommer til at virke lettere fedtet at røre ved.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#13 » 23. aug 2019, 10:35

Der er som bekendt mange måder at barbere en ged på !!

Min idé om at vedligeholde og renholde støbejerns tilbehør på er straks efter brug, mens det endnu er varmt, at fjerne alle fastsiddende rester fra det som grilles uden at affedte støbejernet.
På den måde er støbejernet altid mættet med fedtstof.

Hvis du bruger affedtende rengøringsmidler bliver udstyret meget sårbart for rust, og en fornyet oliering trænger ikke så let ind i godset uden en fornyet opvarmning.
En anden ting er at frisk olie med tiden kan udtørre og blive klæbende film, næsten som kontaktlim.
Stegeplade 01.JPG
Stegeplade 01.JPG (171.16 KiB) Vist 381 gange

Min veltjente 7-8 år gamle stegeplade til Asconaen har aldrig set rengøringsmidler, den bliver renset straks efter brug, eller ihvertfald samme dag, med en grillsvamp på en stålbørste som holder. Derefter tørres den blot af med køkkenpapir.
PS Grillsvampene smuldrer ikke, og de ruster heller ikke
Når det hænder at jeg først dagen efter skal rengøre, så skylles pladen i godt varmt vand og skrubbes ren.

Stegeplade 02.JPG
Stegeplade 02.JPG (152.78 KiB) Vist 381 gange
Når jeg steger/griller skiver og burgerbøffer på stegepladen 'fedter' jeg lige pladen med hjemmelaver klaret smør som tåler høj varme uden at branke.

Til hele stykker f.eks. på rotisserien bruger jeg sprayfedt fra Dragsbæk. Det er fremstillet på raps og solsikkeolier. Det sprayes på nærmest som fint skum og løber ikke (ret meget).
BEMÆRK drivmidlet er gas, så pas på åben ild og gløder.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

PF85
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 23. aug 2019, 14:37

Så du bruger bare en stålsvamp?

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#15 » 24. aug 2019, 13:26

PF85 skrev:Så du bruger bare en stålsvamp?
Både ja - og nej. Det gammeldags ståluld som nu fås med skuremiddel i kan ikke bruges. Det kan efterlade rester på pladen, og det ruster.

Det jeg kalder en grillsvamp er nærmest 'krøluld' og det ruster ikke og smuldrer heller ikke. Selve stålbørsten jeg holder skuresvampen med er egentlig kun for at kunne holde svampen uden at brænde fingrene.
IMG_3114.JPG

IMG_3113.JPG

PF85
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 24. aug 2019, 15:54

Og det kan også bruges på emaljeret støbejern?

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#17 » 24. aug 2019, 23:31

PF85 skrev:Og det kan også bruges på emaljeret støbejern?
OutdoorChefs riste er emaljerede, og dem skurer jeg på samme måde uden at de tager skade.
henrikc skrev:Læg ristene i en tæt plasicsæk udendørs og hæld et skvæt 3-dob. Salmiakspiritus i sækken....hold vejret og pas på øjnene, og fold sækken så væske og dampe holdes inde, og lad det virke et døgns tid
JA - vær forsigtig hvis du bruger den metode. Dampene skader både åndedræt og øjne.
Iøvrigt kan metoden kun anbefales til emaljeret udstyr. Ubehandlet støbejern vil blive totalt affedtet og ekstremt sårbart for rustdannelse.
Dette gælder også staniol metoden som giver en slags pyrolyse selvrens under staniolen ved max. varme.

Man kan selvfølgelig smøre udstyret ind i olie efter hver rensning, men på den måde bliver støbejernet jo aldrig rigtig mættet med fedtstof, og jeg mener at man derved mister en stor del af den slip-let effekt som ellers opnås efter ret få grillninger med efterfølgende rensning med børste.

PS Bemærk at hvad jeg skriver om vedligeholdelsen jo ikke er videnskabeligt underbygget, men blot de erfaringer jeg selv har gjort gennem årene.

Tilbage til "Gasgrill"