Grillgrate på nuværende broilking eller købe charbroil grill istedet?

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
rskadk
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Grillgrate på nuværende broilking eller købe charbroil grill istedet?

Indlæg#1 » 11. aug 2019, 12:29

Hej,

Har idag en broil King grill som jeg egentlig er fint tilfreds med. Jeg syntes dog at jeg døjer meget med flare ups. Min tanke var så at købe nogle grillgrates og erstatte mine riste med dem istedet. Syntes det er svært idag at få rigtig meget varme på uden der kommer flare ups. Det er primær et problem med oksekød som har lidt fedt i sig. Men den anden dag lavede jeg en flæskesteg på rotisseriet hvor der også gik ild i det til tider fordi festen dryppede ned.

Alternativt har jeg tænkt at købe en charbroil grill som jo har ir (som jeg er lidt hooked på for at kunne lave en bedre maillard effekt). Den har jo også en rist der er designet således at man undgår flare ups. Så det er helt klart tiltalende.

Hvad tænker i?

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Grillgrate på nuværende broilking eller købe charbroil grill istedet?

Indlæg#2 » 11. aug 2019, 17:07

Jeg har et sæt grillgrates, men jeg bruger dem meget sjældent efterhånden. For at være helt ærlig, så er det mest til "blærerøvs striber" og i langt mindre grad smag. Med dem så koncentreres bruningen (maillard effekten) jo på et meget lille stykke af kødet.

Kød med meget fedt - som flæskesteg, ribbensteg, stegeflæsk m.m. har jeg altid en folie bakke under (med lidt vand i).
Med venlig hilsen,
Thomas

Cata
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 11. aug 2019, 17:21

techie skrev:Jeg har et sæt grillgrates, men jeg bruger dem meget sjældent efterhånden. For at være helt ærlig, så er det mest til "blærerøvs striber" og i langt mindre grad smag. Med dem så koncentreres bruningen (maillard effekten) jo på et meget lille stykke af kødet.

Kød med meget fedt - som flæskesteg, ribbensteg, stegeflæsk m.m. har jeg altid en folie bakke under (med lidt vand i).

Nej den koncentreres ikke men mindskes hvor der ikke er kontakt så kontrasten er højere og striberne står mere klart.

I forhold til Charbroil så får du næppe en bedre maillard reaktion da mange af deres modeller har en hel del varmeproblemer.

Emneforfatter
rskadk
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 11. aug 2019, 17:58

techie skrev:Jeg har et sæt grillgrates, men jeg bruger dem meget sjældent efterhånden. For at være helt ærlig, så er det mest til "blærerøvs striber" og i langt mindre grad smag. Med dem så koncentreres bruningen (maillard effekten) jo på et meget lille stykke af kødet.

Men grundet deres udformning skulle de jo lidt fungere som ir. Men det er måske kun der hvor kanterne rører kødet? Dvs. Du ikke syntes de virker bedre end en almindelig støbejerns rist?

Emneforfatter
rskadk
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 11. aug 2019, 18:01

Cata skrev:

Nej den koncentreres ikke men mindskes hvor der ikke er kontakt så kontrasten er højere og striberne står mere klart.

I forhold til Charbroil så får du næppe en bedre maillard reaktion da mange af deres modeller har en hel del varmeproblemer.

Den forstod jeg ikke helt. kan du uddybe det med af den ikke koncentreres?

Okay ærgerligt de har det. Det virker ellers som et godt koncept der kan brune godt uden at der kommer flare ups...

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 11. aug 2019, 18:27

Cata skrev:Nej den koncentreres ikke men mindskes hvor der ikke er kontakt så kontrasten er højere og striberne står mere klart.

Det er i min verden det samme. Ved at koncentrere varmen i skinnerne, så mindskes varmen imellem skinnerne og striberne bliver mere tydelige.

Cata skrev:I forhold til Charbroil så får du næppe en bedre maillard reaktion da mange af deres modeller har en hel del varmeproblemer.

Den model jeg har kunne ihvertfald godt bruge 100 grader mere og en sear station.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 11. aug 2019, 18:35

rskadk skrev:Men grundet deres udformning skulle de jo lidt fungere som ir. Men det er måske kun der hvor kanterne rører kødet? Dvs. Du ikke syntes de virker bedre end en almindelig støbejerns rist?

Jow, de gør hvad de skal. Men da bruningen sker på et mindre areal, så giver det også mindre smag.

Jeg brugte dem på en gas grill fordi den ikke blev så varm som jeg ønskede og kødet nærmest kunne se kogt ud hvis jeg ikke brugte dem. I dag bruger jeg næsten kun en Kamado og der er manglende varme ikke noget problem og grillstriber er i hvert fald ikke noget problem.
Med venlig hilsen,
Thomas

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 11. aug 2019, 21:00

rskadk skrev:Hej,

Har idag en broil King grill som jeg egentlig er fint tilfreds med. Jeg syntes dog at jeg døjer meget med flare ups. Min tanke var så at købe nogle grillgrates og erstatte mine riste med dem istedet. Syntes det er svært idag at få rigtig meget varme på uden der kommer flare ups. Det er primær et problem med oksekød som har lidt fedt i sig. Men den anden dag lavede jeg en flæskesteg på rotisseriet hvor der også gik ild i det til tider fordi festen dryppede ned.

Alternativt har jeg tænkt at købe en charbroil grill som jo har ir (som jeg er lidt hooked på for at kunne lave en bedre maillard effekt). Den har jo også en rist der er designet således at man undgår flare ups. Så det er helt klart tiltalende.

Hvad tænker i?

Der vil jo komme lidt flammer, når man griller meget kød med fedt direkte. Det gør dog ikke noget videre galt på bøffer, da de alligevel skal have kortere tid.

Men på en steg skal brænderne jo under stegen være slukket, så her virker det mærkeligt hvis der skulle gå ild i fedtet.

Broil King er klart en bedre grill end Charbroil

Tilbage til "Gasgrill"