Gul flamme

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
michaelwoehlk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Gul flamme

Indlæg#1 » 23. apr 2019, 09:07

Jeg synes min Weber Q300 har svært ved at blive ordentlig varm. Jeg har renset filter ved brænderør og renset alle hullerne i rørene og det hjalp, men alligevel har den svært ved at blive varm.
Jeg kan se at flammerne er meget gule.
Skal de ikke være mest blå for at varme ?
Hvad kan der være galt ?

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Gul flamme

Indlæg#2 » 23. apr 2019, 14:56

Måske er det gasregulatoren der er defekt, det er set ret ofte.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#3 » 23. apr 2019, 23:37

michaelwoehlk skrev:Jeg kan se at flammerne er meget gule. Skal de ikke være mest blå for at varme ?
Hvad kan der være galt ?

Jo - flammerne skal helst være helt uden gule spidser. Det betyder den reneste forbrænding.
Det som når ud i brænderne er jo en blanding af gas og luft. Den blandig sker hvor gassen kommer ud af dyserørene som sidder et stykke inde i røret med net om, jeg mener det kaldes manifolden. Den afstand der er fra dyserøret og ind til røret hvor gas\luft blandingen går ind til brænderen kan som jeg kender det justeres frem og tilbage indtil man opnår optimal forbænding med rent blå flamme.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 24. apr 2019, 18:50

Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Mogens1945
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#5 » 27. apr 2019, 13:14

Der har været skrevet en del om det her:
viewtopic.php?f=53&t=47202

Hvor jeg bl.a. anbefalede, at man rensede hullerne i den yderste brænder med et 1,4 mm bor i en akkuboremaskine. Det tager 20 minutter, men så er flammen også rigtig god.
Tilsyneladen sætter der sig fedtrester i hullerne, som så giver den gule flamme.
Min erfaring hermed er rigtig god, og jeg bruger en separat ren stålbørste, som kun bruges til brænderrørene, dvs. ikke samme børste som bruges til grillristen.
Hvis grillristens børste anvendes, vil fedt og aske fra børsten blive overfort til hullerne, så de delvis lukker for gasgennemstrømningen.

Midterbrænderen er svær at rense med et bor, grundet de ovale huller, men her opnår jeg dog et godt resultat med kun at anvende en ren stålbørste.

MortenBC
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 14. jul 2019, 08:38

Hvor har du fundet et 1,4mm bor?

Jeg kan kun finde 1,5mm i bauhaus, Jem og fix og Silvan og Harald Nyborg ser heller ikke ud til at have dem.

Mogens1945
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#7 » 14. jul 2019, 13:34

Jeg fik et 1,4 mm boret af en af mine venner, der er maskinarbejder.

Måske skal det bestilles hjem, eller du kan prøve hos en professional maskinværksted, det vil sikkert være en fordel at købe et par, så der er en i reserve.

Husk at sætte boret så langt in i borepatronen som muligt, så kun 5-10 mm er uden for patronen, Herved undgås det at det tynde bor knækker under arbejdet.

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 15. jul 2019, 12:20

Ellers kan de købes online forskellige steder!

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk

Baldur
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 16. jul 2019, 07:56

Jeg har haft det samme med min du kan prøve at tage bræderørene ud af grille og rense dem inden i de skal være rene der også, jeg måtte købe nye rør til min.Du må ikke bore dem op så skal du hen og juster luften ind igen.

Mogens1945
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#10 » 16. jul 2019, 08:15

Hvis man vælger et 1,4 mm bor, så udvides hullerne ikke (der kommer ikke metalspåner ved opboringen) og de opborede huller helt passer til hullerne i et nyt brænderrør.

Derfor ser jeg ingen behov for foretage nogen justeringer af gas/luftforholdet, hvis det kan justeres.
Naturligvis kan man også afmontere brænderrørene og rense dem indeni, men den minimale mængde slakker der evt. skulle falde ind i rørene, er efter min mening uden betydning for gennemstrømningen af gas.

whoa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 16. jul 2019, 13:02

Nu spørger jeg dumt.. Men man kan da ikke umiddelbart justere på en q3200 kan man?? [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Mogens1945
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#12 » 16. jul 2019, 15:21

whoa skrev:Nu spørger jeg dumt.. Men man kan da ikke umiddelbart justere på en q3200 kan man?? [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Jeg er helt enig. Jeg mener ikke der nogen justerings-mulighed, og hvis der var, hvordan skulle en menigmand gøre det uden instrumenter og kendskab til dette.

Tilbage til "Gasgrill"