Brug af bagbrænderen på Broil King Baron 490

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
Lunge
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Brug af bagbrænderen på Broil King Baron 490

Indlæg#1 » 4. jun 2018, 09:09

Hej

Jeg har lige indviet min første gasgrill - en Broil King Baron 490.
Første forsøg gjaldt en kylling på rotisseriet og med bagbrænderen skulle det jo være en smal sag, at få en sprød kylling - regnede jeg med.
I brugsanvisningen står der at hovedbrænderen ikke kan være tændt samtidig med bagbrænderen, da bagbrænderen så kan gå ud og at gassen så kan 'flyde frit' som der står. Jeg gik ud fra at der med hovedbrænderen menes de almindelige øvrige brændere?!?
Jeg satte derfor fuld knald på bagbrænderen, efter at have varmen grillen op med alle brændere til omkring 200 grader.
Forholdsvis hurtigt faldt temperaturen til 160-165 grader og der blev den. Det betød jo en ret lang stegetid for kyllingen som smagte fint, men som på ingen måde blev sprød.
Er der nogen der kender grillen og ved om der er noget jeg har misforstået ved grillen eller metoden?

Toftrup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Brug af bagbrænderen på Broil King Baron 490

Indlæg#2 » 4. jun 2018, 10:23

Altså jeg har brugt Rotisseri brænderen på min broil king - samtidig med at jeg har haft 2 af hovedbrænderne tændt i hver side og holdt den på omkring 200 grader, vi fik super sprødt skind ud af det :). så jeg ville godt turde at holde de andre brændere tændt samtidig

Morten1511
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 4. jun 2018, 12:25

Jeg har samme grill og har faktisk også bare kørt med to brændere med kylling på rotisserie og fik lækkert sprødt skind uden bagbrænderen.

Emneforfatter
Lunge
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 5. jun 2018, 20:11

Mange tak skal I have.
Jamen så burde det jo kunne lade sig gøre.
Jeg synes dog det er underligt at Broil King fraråder at man bruger bagbrænderen sammen med hovedbrænderen, når nu temperaturen ikke kan komme højt nok op.

For med hovedbrænderen menes vel de øvrige brændere i bunden - ikk' da?

Emneforfatter
Lunge
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 10. jun 2018, 20:57

IMG_1950.jpg

Jeg fandt lige teksten fra manualen, hvis andre skulle få lyst til at kommentere det besynderlige i at man tilsyneladende ikke bør bruge de forskellige brændere samtidigt.
Det lyder jo nærmest som om man udsætter grillen og sig selv for eksplosionsfare... :shock:

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 11. jun 2018, 08:41

Jeg læser det som at du ikke må bruge bagbrænder samtidig med de andre brændere under optænding. Du skal enten tænde det ene eller det andet og derefter tænde resten.

Jeg tror det hænger sammen med at du får for meget gas, som kan fortrænge ilten og så tænder det hele pludseligt med en ildkugle.

Brugeravatar

AKL1
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#7 » 11. jun 2018, 10:29

Cyberguyen: Jeg kan ikke se, hvordan du skulle kunne forsvare at læse det på den måde??? Det ville være en sikker taber i en retssal.
Der står TYDELIGT: Anvend ikke!!!! Og der er ovenikøbet en teknisk beskrivelse af hvad der kan ske.

Om der, i praksis, sker noget ved at anvende begge brænder samtidig vil jeg ikke vurdere, men advarslen i manualen er meget tydelig og kan IKKE forsvares læst som du læser den.
Grillning bliver bare sjovere og bedre for hver dag.......

Weber performer m/gastænding 2012
Weber bålsted 2006
57 cm Rotisserie 2012
iGrill 2012

Emneforfatter
Lunge
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 11. jun 2018, 12:36

Det er bare lidt mystisk idet bagbrænderen fremhæves som genial til at lave en kylling. Men som nævnt kan bagbrænderen alene kun holde en temperatur på ca. 160 grader, hvilket jo ikke er nok til at lave en sprød kylling.

Morten1511
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 11. jun 2018, 13:09

Den sprøde kylling får jeg ved at slukke bagbrænderen og så fuld skrald fra hovedbrænderne i 5-10 minutter. Evt. med rotisseriet kørende - alternativt mens fuglen står stille og så drejes efter behov.

Emneforfatter
Lunge
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 11. jun 2018, 14:43

Altså du bruger bagbrænderen i starten og så hovedbrænderne til allersidst?
Men med kun 160-165 grader fra bagbrænderen, så skal en lille kylling vel så køre i et par timer el. lign. før den er mør - eller hvad?

Brugeravatar

Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 11. jun 2018, 16:51

hvorfor skulle 160 ikke være nok ?
Kan det tænkes at den korte afstand, og at strålevarmen er direkte, har en meget højere effekt end man lige skulle tro ?
I love to eat, I love to cook, I love to eat what i cook
03 - OTG57
28/5-08 Performer - Solgt
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450
05/9-13 100 Cm Artiforno lerovn

Emneforfatter
Lunge
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 11. jun 2018, 18:20

Se det allerførste indlæg. ;-)

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#13 » 11. jun 2018, 22:20

AKL1 skrev:Cyberguyen: Jeg kan ikke se, hvordan du skulle kunne forsvare at læse det på den måde??? Det ville være en sikker taber i en retssal.
Der står TYDELIGT: Anvend ikke!!!! Og der er ovenikøbet en teknisk beskrivelse af hvad der kan ske.

Om der, i praksis, sker noget ved at anvende begge brænder samtidig vil jeg ikke vurdere, men advarslen i manualen er meget tydelig og kan IKKE forsvares læst som du læser den.

Det står under tændingsinstruktioner. Når grillen er tændt, så gælder de andre instruktioner.
I min weber må man heller ikke have 3 brændere tændt ifølge tændingsinstruktioner. Men efterfølgende må man gerne tænde alle brændere.

Morten1511
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 12. jun 2018, 09:00

Lunge skrev:Altså du bruger bagbrænderen i starten og så hovedbrænderne til allersidst?
Men med kun 160-165 grader fra bagbrænderen, så skal en lille kylling vel så køre i et par timer el. lign. før den er mør - eller hvad?

Det kommer an på, hvor du måler temperaturen. Hvis du bruger det indbyggede termometer i låget, så er det jo modsat brænderen. Fuglen drejer jo rundt og den del, der er nærmest brænderen, kommer ret tæt på ilden, hvor temperaturen velsagtens er højere.

Det har fungeret fint for mig. 1-1½ time med bagbrænderen. Når fuglen drejer rundt, løber safterne jo med, så skindet kan ikke blive super sprødt på denne måde alene. For at få sprødt skind har jeg til sidst gjort én af følgende:

- Stoppet rotisserie med bagbrænderen tændt. Så får fuglen lige et par minutter på hver led med fuld skrald på varmen fra bagbrænderen. Så leger vi "stop-dans" indtil den er dejlig sprød på alle leder og kanter.
- Stoppet rotisserie, slukket bagbrænder med fuld skrald på hovedbrænderne. Samme fremgangs måde med stopdans indtil fuglen er dejligt sprød hele vejen rundt.

Det er dejligt nemt at lege med, så køb endelig er par kyllinger og prøv dig frem. Jeg har aldrig fået bedre kyllinger end på rotisserie.

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#15 » 12. jun 2018, 09:32

Cyberguyen skrev:
AKL1 skrev:Cyberguyen: Jeg kan ikke se, hvordan du skulle kunne forsvare at læse det på den måde??? Det ville være en sikker taber i en retssal.

Det står under tændingsinstruktioner. Når grillen er tændt, så gælder de andre instruktioner.
I min weber må man heller ikke have 3 brændere tændt ifølge tændingsinstruktioner. Men efterfølgende må man gerne tænde alle brændere.

NEJ! Du læser det forkert, og din tilgang indebærer uacceptabel risiko.

Den indrammede tekst omhandler to ting: Hvordan du starter bagbrænderen (her henvises til side 31). Dernæst en utvetydig advarsel om IKKE at anvende hovedbrænderen samtidig med bagbrænderen.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Tilbage til "Gasgrill"