Røg til gasgrill

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
SteenBj
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Røg til gasgrill

Indlæg#1 » 3. jun 2018, 12:49

Hejsa, jeg elsker min gasgrill - men smagen af kødet mangler alligevel en snert af kulgrillen. Jeg har købt mig en røgboks og en pose standard røgtræ, men hvad gør I for at pifte smagen op? Bær, krydderier, andre træsorter eller andre gode ting i røgboksen?
Jeg er helt ny mht ekstra røg, så ALT er velkomne forslag.
Steen

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Røg til gasgrill

Indlæg#2 » 3. jun 2018, 13:26

Til bøffer vil jeg mene en smule Mesquite røgtræ gør at smagen kommer meget tæt på kulgrillen.

Emneforfatter
SteenBj
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 3. jun 2018, 13:35

Tak, hvor finder jeg Mesuite røgtræ?
Steen

renepape
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 3. jun 2018, 14:18

SteenBj skrev:Tak, hvor finder jeg Mesuite røgtræ?

Det fås næsten overalt. Blandt andre Weber sælger poser med det hos diverse forhandlere, fx også Bilka.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 3. jun 2018, 14:18

bskaarup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 3. jun 2018, 14:18

Emneforfatter
SteenBj
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 3. jun 2018, 18:22

Tak for links og info
Steen

IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#8 » 4. jun 2018, 09:52

Til svinekød er jeg glad for æblerøg, som også kan købes i Bilka.

Ellers kan egne træer jo også sagtens bruges, bare det ikke er nåletræer.
Mad-alter: Charbroil Professional 4400
http://klogpaa.dk/

Lunge
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 5. jun 2018, 20:16

Tillader mig lige at indskyde et spørgsmål her - håber det er ok.
Jeg har kun prøvet at bruge rygetræ i min kulgrill og er helt nyslået gasgrill-ejer, men hvad gør I med træet og er det chunks eller "flis".
Jeg regner med at de skal have lov at suge noget vand og hvad så?
Ind i en røgboks og så hen over en brænder eller hvordan?

Emneforfatter
SteenBj
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 5. jun 2018, 20:18

Jeg er også ny på området, men træet skal i en røg boks, og så ind i grillen. Tror ikke man skal tilsætte vand
Steen

Futtegriller
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#11 » 5. jun 2018, 20:21

Jeg smider bare træet direkte på risten tørt

Lunge
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 5. jun 2018, 20:23

Nå ok. Det er bare fordi der på de to poser med træ som jeg har står, at de udvikler mere røg og i længere tid hvis de er våde. Chunks'ne skal lægge i vand i 2 timer og flisen vist nok en halv time.

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#13 » 5. jun 2018, 20:33

Det står der de fleste steder man slår op, men det bliver det ikke mere rigtigt af.
Vådt træ medfører blot at der går længere tid før det begynder at ryge, for i starten er det vanddamp der afgives.
Eftersom røg sætter sig nemmere og hurtigere på et koldt emne, giver det ikke megen mening at gøre træet vådt, for så går der længere tid inden det ryger og så afsættes der færre røgpartikler på maden.
Where there's smoke... There's laughter.

Lunge
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 5. jun 2018, 21:03

Ja ok. Det lyder jo sådan set meget fornuftigt.
Men hvordan så. Lægger man så bare røgboksen ovenover en brænder og tænder brænderen på lavt blus - eller fuld knald?
Får man træet i gang med at ryge før kødet kommer ind - eller hvordan?
Og giver det så en kulgrill-agtig smag til kødet?

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#15 » 5. jun 2018, 23:00

Til en gasgrill med en røgboks er det flis, som bør benyttes.
Alternativt kan man lægge flisen i en sølvpapir pakke og prikke nogle huller.

Chunks er mere velegnet til kuglegrille og Kamado, hvor man kan lægge dem direkte på kullene.

Hvis man skal grille nogle hurtige ting, så skal man bare bruge flisen tør.
Men hvis man ønsker røg i længere tid, så kan man med fordel lægge halvdelen i blød i vand.
Derved ryger den tørre flis med det samme og den våde efterfølgende forskudt, så forløbet af røg bliver længere.

Til et par bøffer i en gasgrill ville jeg bruge en halv til en hel barnehånd Mesquite flis.
Hellere bruge for lidt i starten end for meget, så kødet ikke risikere at blive uspiseligt.
Senest rettet af Cyberguyen 5. jun 2018, 23:13, rettet i alt 1 gang.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#16 » 5. jun 2018, 23:10

Lunge skrev:Ja ok. Det lyder jo sådan set meget fornuftigt.
Men hvordan så. Lægger man så bare røgboksen ovenover en brænder og tænder brænderen på lavt blus - eller fuld knald?
Får man træet i gang med at ryge før kødet kommer ind - eller hvordan?
Og giver det så en kulgrill-agtig smag til kødet?

Du har vel alligevel brænderen på fuld knald til en bøf, så her er det bare indover brænderen med røgboksen/pakken.
Det er en fordel at du kan se noget røg inden kødet kommer på, da kødet måske kun skal have 5-10 minutter på grillen.
Låget skal naturligvis være lukket, så hele ovnrummet er fyldt med røg.

Personligt synes jeg at Mesquite giver den smag til oksekød, som minder mest om kulsmag.

Pecan er kongen, men det giver ikke en "kul" smag til kødet.
Men det er jo bare at prøve sig frem. Man bliver ofte overrasket over resultatet, da man ikke kan regne med at røg fra æbletræ smager af æble. ;-)

Lunge
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#17 » 6. jun 2018, 08:36

Mange tak for rådene.
Jeg tænkte egentlig ikke på at "røge" en bøf, men havde mere i tankerne at det kunne være sjovt at lave pulled pork. Her skal træet jo ryge rigtig længe og temperaturen være lav.
Jeg har prøvet at have en enkelt brænder tændt i omkring tre kvarter og der holdt grillen sig nede på ca. 75 grader, så det burde også kunne lade sig gøre at ramme 110 grader - som vistnok er det pulled pork skal have. Så jeg havde tænkt mig at der skulle lidt røg og et vandkar derind og så derudaf.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#18 » 6. jun 2018, 12:19

Lunge skrev:Mange tak for rådene.
Jeg tænkte egentlig ikke på at "røge" en bøf, men havde mere i tankerne at det kunne være sjovt at lave pulled pork. Her skal træet jo ryge rigtig længe og temperaturen være lav.
Jeg har prøvet at have en enkelt brænder tændt i omkring tre kvarter og der holdt grillen sig nede på ca. 75 grader, så det burde også kunne lade sig gøre at ramme 110 grader - som vistnok er det pulled pork skal have. Så jeg havde tænkt mig at der skulle lidt røg og et vandkar derind og så derudaf.

Jeg gik ud fra at det var "røg" smagen i dagligdagen på eksempelvis bøffer som manglede i din gasgrill.

Hvis du skal lave pulled pork, så vil jeg fraråde Mesquite, da det er bedst egnet til oksekød.
En sikker vinder til pulled pork er efter min mening Hickory, men også fersken, kirsebær og æble er populært.

Lunge
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#19 » 6. jun 2018, 16:43

Jeg er spritny indenfor gasgrillleriet, men har jo før smagt kød lavet på gasgrill og har altid tænkt at det smagte næsten ligesom hvis det havde været stegt på panden, så derfor er det rart med forskellige røgtips og -tricks - både til grillsmagen i det daglige, men også når man laver mere avancerede ting.

Tilbage til "Gasgrill"