Klargøring af grill samt vedligehold

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
Mikedk64
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Klargøring af grill samt vedligehold

Indlæg#1 » 29. maj 2018, 09:37

Hej

Jeg har lige erhvervet mig en charbroil 4400 og skal snart have gang i den.

Jeg har læst lidt rundt omkring, hvad der skal gøres inden jeg bruger den, men synes ikke at jeg kan finde et sted der er helt entydig.

Jeg har haft den varmet godt igennem (ca 350 grader)

Hvad skal gøres før jeg bruger den?

Hvordan behandler jeg den, efter jeg har lavet mad på den og inden jeg begynder at lave mad hver gang

Skal jeg bare bruge en nylon grillbørste til rengøring efter brug?

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Klargøring af grill samt vedligehold

Indlæg#2 » 1. jun 2018, 08:11

Efter brug skal den varmes godt igennem, så alle madrester er brændt af, på med en grillbørste og så skal ristene pensles med olie. På den måde er den ren og klar til brug hver gang, uden at dine riste ruster.
Jeg har altid brugt de almindelige med stål børster, men man skal passe på, at børsterne ikke knækker af og bliver liggende på risten.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Emneforfatter
Mikedk64
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 3. jun 2018, 12:11

Okay, så når grillen er meget varm og jeg har børstet af med min stålbørste skal olien på. Er det mens den et varm eller skal den køle ned først og skal grillen være tændt noget tid efter olien er kommet på

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 3. jun 2018, 12:30

Det er svært at gøre noget forkert.

Rens ristene imens grillen er godt varm, brug ikke nylonbørster eller børster sat fast i nylon, så kan de falde ud pga. varmen. Stålbørster i spiral har sværere ved at falde af børsten.

Giv olie en sjælden gang i mellem, helst en type som raps der kan tåle højere varme. Varm grillen op efter den har fået olie. Olien behøves ikke at blive gjort hver gang og hovedsageligt kun hvis man har støbejern, da formålet er for at undgå rust.
Der er jo også fedt og olier i det man griller, så det er med til at holde risten fri for rust

Husk at tømme drypbakken før man griller og kontroller at der ikke sidder store fedtaflejringer i bunden af grillen. Dette kan blive til en fedtbrand, specielt når man er igang med en steg, da der kan være ild i en dråbe, som lander i bunden.

Slap af. . . Det skal være afslappende at grille .1%¤

Tilbage til "Gasgrill"