Ny som grill-master

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
thomasmadsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Ny som grill-master

Indlæg#1 » 27. mar 2018, 11:09

Hej med jer grill guruer ;)

Jeg fandt dette forum da jeg søgte information om en bestemt grill på google, og tænkte at jeg da lige blev nødt til at melde mig ind.

Jeg er blevet husejer sidste år og har lånt en alm weber kuglegrill til sidste sæsons grill aftener.

Jeg har dog besluttet mig for at købe en billig Charbroil gasgrill fra Bilka, for at se om det er noget jeg kan finde ud af og om der skal stå en gasgrill på terrassen fremadrettet fremfor en kugle/kul grill.

Så jeg er helt "grøn" på området. Jeg har dog lidt spørgsmål som jeg håber at i kan hjælpe mig med.

- Skal jeg behandle grillen med noget så jeg undgår flyverust? Har læst om wd40 et sted.
- Der er 4 brændere, jeg ANER simpelthen ikke hvad det vil sige, så kan i forklare det system til en total uforstående. Vil det sige at jeg har 4 "seperate" områder på grillen hvor jeg kan grille, og hvad så hvis det kun er til konen og mig - tænder jeg så kun for 1 ?
- Må gasflasken stå inde i grillen 24/7 ? Altså skal jeg afmontere og stille i værkstedet efter hver brug?
- Direkte og inddirekte varme? Hvordan bruger jeg dem hver især?

Der kommer nok mere hen af vejen, men jeg håber at i om ikke andet vil se det lidt som en udfordring at lære mig op til at kunne finde ud af at grille mad til min familie.

Det går ikke skidegodt med kuglegrillen, hver gang vi har gæster så bliver jeg belært om hvordan jeg skulle have gjort :/ Vil gerne selv kunne finde ud af at grille :)

Det er i øvrigt denne her jeg har købt:
https://www.bilka.dk/have/grill-og-gril ... 32&point=7
Er klar over at jeg får hvad jeg betaler for, men hvis det nu fanger an så må jeg ud og investere i en ordentlig grill.

Jeg håber på at i har lyst til at hjælpe mig :)

På forhånd tak
Thomas

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Ny som grill-master

Indlæg#2 » 1. apr 2018, 17:58

Hej Thomas
Velkommen til
Så vidt jeg er oplyst må gas ikke stå under grillen
Jeg er ikke sikker på hvorfor da jeg selv griller på kul

Ja det betyder du har mulighed for forskellige varmezoner når du har 4 brændere

Opdater din profil med geografisk placering
Så er der måske en der er tæt på der kan vise hvad grillen kan

Ellers spørg til specifikke opskrifter eller skriv i søgefelt hvad du vil tilberede så er der masser at vælge i mellem
Mvh Kenneth
Har TBS grillkul på lager

Cobb premium
Primo rund
Primo oval jr go camping

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#3 » 2. apr 2018, 09:00

Direkte varme er det område på din grill, hvor brænder eller brændere afgiver varmen direkte til emnet der ligger umiddelbart oven over brænderen. Med andre ord det er hvis du lægger eks en bøf direkte over en brænder.
Det bruger man til bruning og stegeskorpe samt til at få grillstriber på tingene. Direkte varme kan sammenlignes med en pande, hvor alle de ting man ellers ville stege på panden her bliver stegt på grillen.
Indirekte varme skal mere opfattes som en ovn. Det er et varmt rum, hvor varmen IKKE overføres direkte fra brænderen (den er ikke i nærheden), men hvor brænderen bruges til at varme luften i grillrummet op og herefter overføres indirekte til emnet. Alle de ting man ellers ville lave i en ovn kan laves i grill ved indirekte varme.
Ofte tilbereder man ved at bruge begge metoder. Det kan være en steg, som man bruner over direkte og kraftig varme og som man så steger færdig ved indirekte lavere varme. Eller en gang chili con Arne, hvor man har sin bradepande over direkte varme, hvor man bruner kød og grøntsager først og så slukker man de brændere der er direkte under bradepanden når man tilsætter tomatsauce, herefter kan det så stå og simre færdig ved indirekte.
Bare kast dig ud i det og så spørg under vejs, det er sgu ikke så svært og vi har alle sammen været nybegyndere.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

F1freakdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 2. apr 2018, 09:25

Hej Thomas

Jeg/vi gik selv fra kulkuglen til gas (også charbroil med 4 brændere + sidebrænder) sidste år.

Jeg kan nok bedst beskrive glæden på den her måde:

Tidsregning FØR gasgrill:
Købe ind til aftensmad, senere konstatere at det er ca nu vi er sultne - overveje om man gider starte kullene op.... ende med at købe noget takeaway. Det skete 2 til 4 gange om ugen....!

EFTER gasgrill:
Fra juni til januar... kun købt takeaway mindre end 10 gange.

Til gengæld er der lavet ALT på grillen. Gullasch, chili con carne, pommes fondant, pizzaer, boller, kanelsnegle, div stege og bøffer grøntsager og sovs, bløde løg, små mørbrad bøffer på sidebrænderen. Sjældent har vores mad smagt af så meget. Du kommer til at ELSKE den!!

Bare det at have så meget grillplads er fantastisk. Regner det? No problem, sæt en parasol op :)

Mht til gas under grillen. En 5kg kan stå der, en 11kg kan ikke - og nej de må IKKE ligge ned, heller ikke på skrå! Da en 11 Kg koster ca det samme som en 5kg har vi valgt 11 kg som står ved siden af grillen (under sidebrænder) og der står den hele tiden. Vi har købt to (kan findes billigt på DBA) Så har vi hele tiden en fyldt at bytte ud med hvis den anden løber tør midt under grillningen.

Kig i sær under trådene med ordlyden "hvad skal du have til aften 20xx" der er sygt megen inspiration at hente. Ellers er især Prause (også andre!) her på siden garant for et utal af spændende retter. Kig rundt og lad dig inspirere.

Et ekstra plus er nul stegeos og madstank i køkken og evt resten af huset... det er GULD værd.

Men pas på.... bilka har ofte 75% rabat på udstyr... det kan godt blive dyrt - selvom det er med rabat :D
Mvh
Steen L.

Update sept. 2017:
HotWok 12kW
Charbroil M 500 gasgrill
Weber transportabel grill
ABU røg"ovn"
Og stadig 56cm wannabee kuglegrill :)[/list]

Tilbage til "Gasgrill"