Charbroil Platinum vs Napoleon Lex485 - hvad skal jeg vælge

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
cotedebeouf
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Charbroil Platinum vs Napoleon Lex485 - hvad skal jeg vælge

Indlæg#1 » 12. feb 2018, 09:59

Hej
Jeg ved emnet, har været oppe at vende et utal af gange herinde.
Den sidste gasgrill jeg købte kunne ikke blive for lille, og må erkende at jeg dermed gik på kompromis med kvaliteten.

Mit ønske er nu, et få en seriøs kvalitetsgrill.
Jeg griller alt fra pølser, bøffer, kylling på rotisseri til store stege, pp, ribs og 10-12 timers slow grill ved lave temperaturer, hele året rundt.
Så min næste grill, skal både kunne opnå 300+ grader på kort tid, og samtidigt kunne håndtere mange timer ved lav temperatur.

Efter måneders research er jeg kommet frem til 2 alternativer.

Charbroil Platinum (tidligere kaldet Charbroil Titan og Charbroil T5000) - egentligt en Saber Cast 500
Napoleon Lex 485.

De er begge lavet af rustfri (304)
Jeg hælder mest til Charbroil Platinum 3400 udelukkende fordi den er noget mindre end Napoleon Lex485 og alligevel vejer 11kg mere.
Weber har jeg ved utallige reviews læst, er dalet betydelig i kvalitet de senere år, derfor overvejer jeg ikke nogen af disse.

Hvad er jeres erfaringer med disse 2 grill, og er der nogen der har haft lejlighed til at teste begge, og dermed har kunnet sammenligne?

Mvh
Peter

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Re: Charbroil Platinum vs Napoleon Lex485 - hvad skal jeg vælge

Indlæg#2 » 12. feb 2018, 14:43

Skal det være gas, eller kunne du overveje en kamado med trækul?
Where there's smoke... There's laughter.

Emneforfatter
cotedebeouf
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 12. feb 2018, 15:01

Ja - helst gas.
Har haft kul før, og oplevede at jeg ikke fik grillet så meget - specielt i hverdagene

Cata
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 12. feb 2018, 19:11

Hverken Charbroil eller Saber cast modellerne er lavet helt i S304 stål. Det er en udbredt misforståelse.

Selvom de deler udseende m.m. kan der sagtens være sparet en del på materialevalg i mellem Sabers version og Charbroils.

Har i øvrigt prøvet to gange ud af to at charbroil havde defekter inden for de første par timers brug.

Det er lavpris og lav kvalitet og også hvad de er kendt for.

Napoleon har jeg ikke prøvet men de er generelt kendt for kvalitet, til gengæld betaler man også en del for navnet og markedsføringen heraf. Synes måske prisen er i den lidt for høje ende generelt.

Bemærk i øvrigt at effekten samlet(charbroil) på de tre brændere kun er 7 kw. Den burde være en anelse højere hvor standard nærmere er 3 kw pr brænder. Det betyder alligevel en del for hvor varm den kan blive
Senest rettet af Cata 12. feb 2018, 19:18, rettet i alt 1 gang.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 12. feb 2018, 19:13

En kamado tænder "næsten" lige så hurtigt som gas og man skal ikke rode med grillestarter.
Så den er mest sammenlignelig med gas end en weber med briketter.

Til gengæld opfylder den alle dine krav og kan nå 300+ grader på kort tid.
Det er der mange gasgrille, som kæmper med om vinteren.

Efter 10 år har du stadig en kamado, det er ikke sikkert med en gasgrill i samme prisleje.

Min Weber Spirit E-310 gasgrill er meget sjældent i brug efter at jeg fik kamadoen for 2 år siden.

Emneforfatter
cotedebeouf
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 13. feb 2018, 09:40

Mange, mange tak for super feedback.

Korrekt at Napoleon Lex485 har dobbelt op på kw ift Charbroil Platinum, og så længe man ikke bruger virkeligt mange penge på en grill så er det vel af-arter af mellem-kvaliteter.

Nu er jeg kommet i endnu større tvivl, efter at Kamadoen er kommet på banen - et indkøb af Kamodo anser jeg jeg som, lige at gå en liga op. Jeg har øje på en Danroast Kamado rist 46 cm - er der nogen erfaringer med den?
Mvh
Peter

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#7 » 13. feb 2018, 11:34

Hvis du vil prøve en kamado, så er der en mulighed her: http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?f=187&t=47470

(Jeg har ikke noget med salget at gøre)
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

NeuroBrain
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 13. feb 2018, 19:44

En kamado er ikke lige så let som en gas grill. Den er ikke bare "tænd/sluk"..

Jeg bruger klart min gasgrill mest

Tilbage til "Gasgrill"