Weber Q3000 Mangler flamme

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
Rud
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Weber Q3000 Mangler flamme

Indlæg#1 » 20. nov 2017, 22:26

Jeg har arvet en godt brugt Weber Q3000 så langt så godt
Men jeg kan se at der ikke kommer flammen i alle hullerne rundt i grillen,
jeg har prøvet at rense hullerne med en nål og det har da hjulpet en del efter "rensningen" er der nu flamme
i ca 75% mod ca 50-60% før jeg har prøvet med 2 forskellige gasflasker som dog begge har stået ude hele dagen.
Er der nogle gode fif? til hvad jeg kan gøre for at få fuldt blus på?
Der har selvfølgelig været skruet helt op for blusset.
Ps risten er noget brugt at se på, hvad skal jeg gå efter hvis jeg skal skal købe ny rist? støbejern eller emalje?
Mvh Casper

Mogens1945
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Re: Weber Q3000 Mangler flamme

Indlæg#2 » 20. nov 2017, 22:56

Jeg har selv en ældre Weber Q300 grill, som af og til har samme problemer 1-2 gange om året, selvom jeg varmer grillen godt op og børster slaggen af efter hver grillning.
Før rensning varmer jeg brænderen godt op for at brænde fedtrester af, og afkølet bruger derefter en bukket clips, hvis diameter nogenlunde svarer til hullernes størrelse på brænderen.

Jeg syntes at det er besværligt at rense hullerne med brænderrørene monteret, og jeg tager dem derfor af, og kan så sidde ved arbejdsbordet og rense dem med clips og stålbørste.
Alternativ må du skifte brænderne, hvilket gøres let ved den video:

https://www.youtube.com/watch?v=Nm1x4T7KMmg

Mht. risten så vil jeg varmt anbefale den normale støbejerns rist, som er meget nem at holde. Efter hver grilning varmer jeg kort grillen godt op til over 250 grader, og derefter renser jeg risten med en børste.
Nu er risten helt tør og meget modtagelig for rustdannelser, hvis den står ubrugt, så jeg pensler herefter risten med et tyndt lag madolie, og risten ser igen ud som ny og kan holde sig.

hilsen Mogens

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 21. nov 2017, 07:14

I jeg har en Q3200 som jeg bruger meget lidt, men ved at dyserne hvor gassen kommer ind, bør renses en gang i mellem. Og at edderkopper gerne vil kravle ind i brænderøret fra denne ende og bygger rede der.
Man kan købe en lang rundbørste og rense brænderøret fra den ende.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Emneforfatter
Rud
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 21. nov 2017, 20:38

Tak for jeres svar!
Jeg må gå alle hullerne efter så der er fuld gennemgang, og så ser jeg lige om risten kan reddes eller om den skal udskiftes.

adoks
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 21. nov 2017, 21:32

Vedr. slagger og andet på brænderne, så rensede jeg for nylig hullerne med et passende bor, i min aku borremaskine. Efterfølgende virker grillen som ny.

Emneforfatter
Rud
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 23. nov 2017, 11:18

adoks skrev:Vedr. slagger og andet på brænderne, så rensede jeg for nylig hullerne med et passende bor, i min aku borremaskine. Efterfølgende virker grillen som ny.

Jeg har også renset alle hullerne, det hjalp sku! nu er der fuld blus på.

Mogens1945
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#7 » 10. dec 2017, 11:50

adoks skrev:Vedr. slagger og andet på brænderne, så rensede jeg for nylig hullerne med et passende bor, i min aku borremaskine. Efterfølgende virker grillen som ny.

Jeg har nu også prøvet at bore brænderhullerne op på min ældre Weber Q300 grill med en aku-boremaskine, og resultatet er meget bedre end jeg forventede, og jeg takker for forslaget.

Jeg prøvede først et hul med et 1,5 mm bor og observerede at der kom lidt metal spåner, dvs at boret var for stort, så jeg reducerede borstørrelsen til 1,4 mm, og nu blev hullerne perfekte.
Inden boringen afbørstede jeg først brænderrørene med en stålbørste, inden jeg brugte boret.

Når boret skal spændes fast i boremaskinen, foreslår jeg at boret sættes så langt ind i borepatronen, at kun 10-12 mm stikker udenfor borepatronen. Herved bliver boret sidelæns meget stabilt, og man undgår at det tynde bor brækker, fordi man ikke kan holde boremaskinen stille.
Derefter lod jeg underarmene hvile på grillkassens sider for bedre at kunne holde boremaskinen i position over hullerne, og selve rensningen forløb let med et middel omdrejningstal. Det tog cirka en halv time, og ganske rigtigt som andre har anført var den store brænder som ny igen.

På min ældre Q300 brænder er midterbrænderens huller aflange (er vist ændret til huller på de nyere grill), og kan derfor ikke bores op med et cirkulært bor uden at boret let knækker.
Er der nogen der har et godt forslag til at rense denne brænder, eller skal jeg blot fortsætte med at bruge stålbørste og en clips?

hilsen Mogens

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#8 » 10. dec 2017, 12:22

Hvis du forsænker boret så meget i patronen at kun 2 mm stikker ud vil jeg tro at det godt kan holde til at du bevæger det fra side til side i det ovale hul.
Where there's smoke... There's laughter.

nicolai.k
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 10. dec 2017, 13:18

Da min begyndte og brænde dårligt , brugte jeg en stålbørste til boremaskinen .
Den blev næsten som ny .

http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Slibe ... 000016892/

Husk briller når i bruger disse
Nicolai

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 10. dec 2017, 15:59

Den bedste måde at gøre brænderrørene rene på er at afmontere dem ligge dem i varm sæbevand i en halv times tid også skylde dem godt igemmen med vand,montere dem igen og brænde dem af

Når de ligger i det varme sæbevand så opløses alt fedten osv inde i brænderrørene og det kommer ud det gør det ikke ved at bruge en nål,stålbørste eller bore hullerne op

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 10. dec 2017, 16:03

Ellers kunne de typisk røde skæreskiver til en dremel måske løse opgaven.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Tilbage til "Gasgrill"