Håndtag til 8mm spyd

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Håndtag til 8mm spyd

Indlæg#1 » 13. sep 2017, 11:31

Jeg har sådan et 1 meter spyd fra Grillbutikken.
Er der nogen som har en ide til hvordan man kan sætte noget af et håndtag på?
Mad-alter: Charbroil Professional 4400
http://klogpaa.dk/

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Hånftag til 8mm spyd

Indlæg#2 » 13. sep 2017, 12:31

Det kan være upraktisk med et håndtag på de spyd. Jeg bruger grydelapper eller handsker.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Emneforfatter
IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: Hånftag til 8mm spyd

Indlæg#3 » 13. sep 2017, 12:48

OK, det fortsætter jeg med så. :D
Mad-alter: Charbroil Professional 4400
http://klogpaa.dk/

Mogens1945
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Re: Håndtag til 8mm spyd

Indlæg#4 » 13. sep 2017, 15:28

Jeg er gået lidt en anden vej, så jeg uden varmebeskyttende vanter kan fjerne grillspydddet fra min Weber 300 gasgrill.

Jeg har netop for nyligt lavet en adapter til et 8 mm grillspyd, så grillspyddet kunne anvendes til såvel min Weber 300 og til min specielle murede grill. Jeg gjorde følgende:
Af en rundstok med passende diameter skar jeg et stykke af, og borede et hul hele vejen igennem rundstokken, så spyddet kan komme igennem.
Med en sandpapirskive i vinkelsliberen blev håndtaget let formet, så det var behagelig at have i hånden.

Grillspyddet afdrejede jeg (kan også files) derefter til 8 mm diameter, og skar et kort 8 mm gevind (mindre gevind kan også anvendes.
En passende flad skive og en møtrik blev monteret, og fra den anden side blev håndtaget skubbet mod skiven. Derefter løsnede jeg møtrikken ca. 3 mm på spyddet og skubbede håndtaget helt ud til skiven. Derefter mærkede jeg spyddet med en kørnerprik helt tæt på håndtaget og borede et 3 mm hul.

Et kort stykke søm eller rustfri rundjern blev skåret og banket ind i hullet, så det stak passende ud på begge sider.
Derefter var det blot at stramme møtrikken og håndtaget sad urokkelig fast.
mvh
Mogens

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 13. sep 2017, 15:44

Det betyder så, at du kun kan tage fødevaren af og på fra den ene ende.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Mogens1945
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#6 » 13. sep 2017, 18:09

Ja det er korrekt. Med et træ håndtag kan fødevaren kun tages af fra den ene ende, men det er vel også tilstrækkelig? Alternativet er at bruge et stykke rundjern, men så overføres varmen fra spyddet og brugen af handsker er nødvendigt.
I min murede grill anvender jeg når jeg ikke anvende rotisesorie nogle profilerede flade brasilianske rustfrie grillspyd til pølser og marierede kyllingehjerter. Der kan der godt opstå det at fødevaren tættest på træhåndtaget ikke er nok færdig grillet, men så tager jeg de færdige fødevarer af spyddet, og flytter de andre længere ind over ilden og giver dem lidt mere. Med træhåndtaget er det meget let at flytte grillspyddet.
Måske en fordel så alt ikke bliver færdigt samtidig.
mvh
Mogens

Tilbage til "Gasgrill"