Som total Grill Rookie faldt jeg over Bilkas tilbud på CharBroil Prof 3400. Vil dele mine erfaringer med handlen og grillen indtil videre. Jeg giver stjerner fra et til 6 for hvert element i processe og en foreløbig karakter til grillen.
1.Købet
Købt på Bilka.DK - Hjemmeside mv. fungerer fint. (6/6)
2 .Fragten
Fragtmanden stillede grillen i mit cykelskur, orienterede ikke på forhånd om at han var på vej - og der var ingen hjemme, men man stjæler sgu ikke lige den kasse (4/6)
3. Samling
Kæmpekassens indhold blev transporteret ind af flere omgange og fordelt nogenlunde struktureret på gulvarealet. Selve samlearbejdet blev udført i 3 omgange af hver 1 time, med min 11 årige datter som chef og struktureret afkrydsning i samlevejledning, når vi havde løst opgaven. "Det er et stort lego-sæt, far" sagde hun. Generelt synes vi begge at brugervejledningen var rigtig god. Vi var en smule i tvivl om tilslutning af ledninger til boksen, men alt i alt var det en god proces og en god vejledning. Bandede over klistermærket, men fandt ud af med lidt tålmodighed kan man faktisk med to pegefingre få "rullet" mærket af i et hjørne, og så med hårdt arbejde "rulle" det af - tog vel 15 minutter (5/6)
4. Ibrugtagning
Som nybegynder skal man vel have lov at fejle

5.Kvalitet
Generelt synes jeg det er en meget flot grill. Låget er tungt og solidt og samlekvaliteten virker til at være i orden. På arbejde havde vi købt en Weber - umiddelbart svært at sige, hvorfor den skulle koste det dobbelte.. (5/6)
6. Varme
Så startede problemerne: Helt generelt var jeg mega overrasket over hvor lidt varme der kom i grillen. Termometeret i ovenlåget viste efter en halv time kun 220 grader.. Kunne mærke at temp ved overfladen var højere.. Og som flere skriver, så er det naturligt at der er forskel, måske op til 50-75 grader? - Har ikke prøvet at måle ved risthøjde.. Nå, men lige meget hvad, så pløjede jeg internet og foraer igennem og kan jo se, at gud og hver mand har problemer med varmeudvikling i deres grill. Jeg har prøvet at skifte regulator, gasflaske, "nulstille" ved at tage regulator af, tænde, vente og så tænde grillen igen.. Lige meget hvad, så kan grillen ikke på termometeret komme over 250 grader...Og sidder med en klar fornemmelse af at den bør kunne yde mere, selv om temp på overfladen er højere.. Da jeg grillede i går var der Majs, Flanksteak og Peber på arealet og måtte åbne og lukke låget flere gange, når majs skulle vendes.. Termometeret stod dernæst på permanent 75 grader!! - Der var dog nogenlunde gang i den på risten, men kødet måtte altså have ekstra 4 minutter på hver side.. Pæne grill-striber dog..
Så samlet set føler jeg ikke grillen yder - og slet ikke sammenlignet med min kollega, der på få minutter har sin grill oppe på 250 grader! og grinende sendte mig en video hvor lågtermometeret spurtede af sted.
Så nu har jeg lavet en reklamation til Bilka, og bedt om nyt termometer, brænderør og manifold, så er der sgu ikke meget mere at gøre.. Lad mig skrive tilbage, når jeg hører fra dem..
Samlet vurdering af grillen (3/6) med nuværende varmeudvikling. Hvis det bliver fikset hedder den 5/6.
/Niels