Erfaringer med Char-broil Prof 3400

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
Nivester
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Erfaringer med Char-broil Prof 3400

Indlæg#1 » 24. jun 2017, 13:40

Hej Forum.
Som total Grill Rookie faldt jeg over Bilkas tilbud på CharBroil Prof 3400. Vil dele mine erfaringer med handlen og grillen indtil videre. Jeg giver stjerner fra et til 6 for hvert element i processe og en foreløbig karakter til grillen.

1.Købet
Købt på Bilka.DK - Hjemmeside mv. fungerer fint. (6/6)
2 .Fragten
Fragtmanden stillede grillen i mit cykelskur, orienterede ikke på forhånd om at han var på vej - og der var ingen hjemme, men man stjæler sgu ikke lige den kasse (4/6)
3. Samling
Kæmpekassens indhold blev transporteret ind af flere omgange og fordelt nogenlunde struktureret på gulvarealet. Selve samlearbejdet blev udført i 3 omgange af hver 1 time, med min 11 årige datter som chef og struktureret afkrydsning i samlevejledning, når vi havde løst opgaven. "Det er et stort lego-sæt, far" sagde hun. Generelt synes vi begge at brugervejledningen var rigtig god. Vi var en smule i tvivl om tilslutning af ledninger til boksen, men alt i alt var det en god proces og en god vejledning. Bandede over klistermærket, men fandt ud af med lidt tålmodighed kan man faktisk med to pegefingre få "rullet" mærket af i et hjørne, og så med hårdt arbejde "rulle" det af - tog vel 15 minutter (5/6)
4. Ibrugtagning
Som nybegynder skal man vel have lov at fejle :). Knoklede som en gal med at få den skide regulator sat på. Indtil det gik op for mig at jeg både skulle løfte ringen på regulatoren og presse den ned.. 2/6 - (Karakter til mig selv :))
5.Kvalitet
Generelt synes jeg det er en meget flot grill. Låget er tungt og solidt og samlekvaliteten virker til at være i orden. På arbejde havde vi købt en Weber - umiddelbart svært at sige, hvorfor den skulle koste det dobbelte.. (5/6)
6. Varme
Så startede problemerne: Helt generelt var jeg mega overrasket over hvor lidt varme der kom i grillen. Termometeret i ovenlåget viste efter en halv time kun 220 grader.. Kunne mærke at temp ved overfladen var højere.. Og som flere skriver, så er det naturligt at der er forskel, måske op til 50-75 grader? - Har ikke prøvet at måle ved risthøjde.. Nå, men lige meget hvad, så pløjede jeg internet og foraer igennem og kan jo se, at gud og hver mand har problemer med varmeudvikling i deres grill. Jeg har prøvet at skifte regulator, gasflaske, "nulstille" ved at tage regulator af, tænde, vente og så tænde grillen igen.. Lige meget hvad, så kan grillen ikke på termometeret komme over 250 grader...Og sidder med en klar fornemmelse af at den bør kunne yde mere, selv om temp på overfladen er højere.. Da jeg grillede i går var der Majs, Flanksteak og Peber på arealet og måtte åbne og lukke låget flere gange, når majs skulle vendes.. Termometeret stod dernæst på permanent 75 grader!! - Der var dog nogenlunde gang i den på risten, men kødet måtte altså have ekstra 4 minutter på hver side.. Pæne grill-striber dog..
Så samlet set føler jeg ikke grillen yder - og slet ikke sammenlignet med min kollega, der på få minutter har sin grill oppe på 250 grader! og grinende sendte mig en video hvor lågtermometeret spurtede af sted.
Så nu har jeg lavet en reklamation til Bilka, og bedt om nyt termometer, brænderør og manifold, så er der sgu ikke meget mere at gøre.. Lad mig skrive tilbage, når jeg hører fra dem..

Samlet vurdering af grillen (3/6) med nuværende varmeudvikling. Hvis det bliver fikset hedder den 5/6.
/Niels

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Erfaringer med Char-broil Prof 3400

Indlæg#2 » 26. jun 2017, 10:34

God gennemgang af det hele!

Men træls at høre, at endnu en har problemer med manglende varme.. Håber det bliver løst, og du bliver glad for grillen .1%¤
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#3 » 26. jun 2017, 11:16

Der må helt klart være en fejl ved den et sted. Jeg har nummeret større (4400), i samme serie - og den bliver på den anden side af 300 grader, på 20 min. Har heller ingen problemer med at temp dropper vildt, når jeg har låbet åbent nogen gange.

Jeg kan holde den på over 200 grader, når den er varmet op - og alle brændere derefter skrues ned på min.

Ved direkte grillning, varmer jeg den op i 10-15 min med lukket låg. Derefter er det nok med brændere på minimum, og så direkte grillning af f.eks. grillspyd, majskolber etc.

Læste om en anden på forummet her, som havde samme problemer med en 3400.. Hvis det er et generelt problem, kan du måske få lov at bytte den til en 4400...

Det skal lige siges, at jeg ikke har opgraderet dysser, regulator osv. Det hele er det jeg fik med i kassen.
Mad-alter: Charbroil Professional 4400
http://klogpaa.dk/

Emneforfatter
Nivester
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 27. jun 2017, 14:18

Hej IT Manden

Det kunne være en god ide med en upgrade til en 4400 :) Jeg afventer lige Bilkas svar. Spændt på hvad de foreslår.

Jørgen_82
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 30. jun 2017, 13:36

Hej, har lige købt samme model (også første gasgrill). Jeg når ligeledes præcis max 225 g. Jeg hører gerne hvilken tilbagemelding du modtager fra Bilka.

Futtegriller
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 30. jun 2017, 18:32

Jeg har også en 3400 og det tager godt nok en krig at komme op på 250/275 grader men når man er der er det relativt nemt at holde temperaturen. Der skal ikke ret meget mere end minimum til på alle brændere. Jeg har leget lidt med tanken om at tage en af støbejerns ristene af for at skabe mere cirkulation, men vejret er ikke lige perfekt til grill de her dage :x

Jeg ved ikke helt om jeg er fan af IR pladerne i det hele taget, det fungerer rigtigt godt til store stege etc. men til mindre stykker kød synes jeg mere de er i vejen. De giver lang opvarmningstid og stjæler imho den flammegrillede smag fra fx. hakkebøffer.

...men jeg laver en opvarmnings test med tider når det bliver sommer igen og poster dem her.

Futtegriller
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 1. jul 2017, 16:19

Hej,

Så fik jeg testet med T3400:

T3400 standard konfiguration alle riste

15:55 - sol 20 grader let vind
16:00 - 100 grader
16:05 - 150 grader
16:08 - 200 grader
16:17 - 300 grader

Vejret er også næsten perfekt

Emneforfatter
Nivester
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 2. jul 2017, 06:58

Så har jeg hørt fra Bilka, men de har så travl at de beklager blot at de endnu ikke har behandlet reklamationen. Jeg har iøvrigt tester grillen med et termometer ved grilloverfladen. Da det nåede 125 grader havde termometeret i ovenlåget ikke flyttet sig. Da det nåede max på 200 viste ovenlåget lidt over hundrede. Så der er kæmpe forskel på risttemperatur og Lågtemperatur kombineret med at lågtermometeret er meget langsomt til at reagere på udsving. Så jeg kunne finde på at anskaffe mig et trådløst termometer, der kunne måle over 200 grader igrill eller lignende. Og så gentage testen. Synes det lyder lidt drastisk at udskifte dyser eller ligefrem bore dem ud til 1mm som jeg har læst at flere gør.

lyhne1
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 20. jul 2017, 12:38

Spændende..
Jeg læst ved sted at det kunne være en idé, at prøve at vente lidt fra du åbner for regulatoren, til du åbner for gad på grillen..pæle var det op til et minut..
Jeg er helt ny(afventer min første gasgrill med posten) men det er da et forsøg værd..
Det skulle være noget med en sikringsanordning i regnskoven, der ønsker et vis tryk på slangesiden..
Så prøv lige at åbne regulatorens hane først, vent lidt.. måske et minut, så der er tryk i slangen, og så tænd grillen..
Jeg aner ikke, om det er en and.. men det er jo et gratis skud :-D

IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#10 » 20. jul 2017, 12:41

Det lyder godt nok som en "and".

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 20. jul 2017, 14:01

Har nu også rigtigt nok oplevet, at hvis man åbner for gassen ud til brænderne før fra flasken til grillen, så vil der ikke blive leveret gas nok. Men har dog ikke oplevet, at jeg skulle vente fra jeg har åbnet for gassen på flasken, for at der kommer gas nok.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Soren123
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#12 » 20. jul 2017, 14:30

det bare at gøre det en vane at åbne for regulator, før man tænder for grillen.. ikke det taget 1 minuts venten, men har også oplevet problemer ved at tænde for blus, før regulator (+ det også kan være svære at få gang i den). Dette er på T47

IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#13 » 20. jul 2017, 17:10

Men det kan ikke være det som giver varme problemer, det giver ikke mening. Trykket er jo det samme.

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 20. jul 2017, 18:10

Når jeg har gjort det i "forkert" rækkefølge, har grillen slet ikke kunne give varme fra sig. Så det kan godt være det.
Mvh Rasmus

lyhne1
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#15 » 20. jul 2017, 18:13

Så vidt jeg forstår, er det en form for sikring, mod at der vælter gas ud af reulatoren, en slags pal, denne kræver at der er en vis modstand på ydersiden (der hvor slangen til grillen er) for at den lukker helt op.. det skulle være denne, der kan forårsage det..

Specialet
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#16 » 21. jul 2017, 10:12

Jeg har netop købt en Performance 330 i sidste uge jeg har lige præcis samme problemer som dig. Jeg når kun 230 grader efter 30 min. Selvom der er helt vindstille.

Jeg prøvede at grille kylling på rotisseri i går og jeg slukkede for en brænder i midten og de 2 yderste var på fuld skrald. Der holdte den kun 170-180 grader. Det synes jeg ikke er godt nok.

Har du hørt fra bilka?
Jeg har skrevet til Føtex og jeg har bare fået en standard smøre tilbage med tjek regulator, tjek termometer og rens dyserne.

Jeg har tjekket efter med termometer, men det viser det samme. Regulator har jeg haft af og på en milliard gange og prøvet med forskellig tændrækkefølge som foreslået, men ingen forskel.
Min sidste tanke var at prøve at udskifte dyserne til nogle større, men det er sidste udvej, da det ikke kan være rigtig en ny grill ikke kan blive varm.

Specialet
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#17 » 23. aug 2017, 11:16

Opdatering: Jeg har fået tilsendt et nyt ventilsystem som Føtex kalder det (altså hele det rørsystem der går fra gasslange til dyser). Dette har ikke hjulpet. Har efterfølgende købt nye dyser i T-hansen. De to yderste 0,94 mm og den midterste 0,84.
Det har hjulpet og griller bliver nu over 300 grader.

Min teori går på at selve fireboxen er lige så stor på den model med 4 brændere, og der bliver altså tilført noget mere energi på 4 brændere end med 3 brændere. Dette vil så resultere i en lavere temperatur. Som eksempel kan jeg nævne at temp. falder til 170 grader fra 230 hvis jeg slukker midterste brænder og de 2 yderste er på fuld blus - med std. dyser. Efter jeg har opgraderet dyser, så giver samme situation nu 230 grader.

IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#18 » 23. aug 2017, 11:21

Specialet skrev:Opdatering: Jeg har fået tilsendt et nyt ventilsystem som Føtex kalder det (altså hele det rørsystem der går fra gasslange til dyser). Dette har ikke hjulpet. Har efterfølgende købt nye dyser i T-hansen. De to yderste 0,94 mm og den midterste 0,84.

Fedt den virker! Bare husk på at det kan være farligt at bruge 3.parts dysser, som ikke er lavet til grillen. Måske Føtex vil sende nogen nye originale dysser, det er jo tydeligvis dem den er gal med så.

Specialet
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#19 » 23. aug 2017, 11:31

Det vil de ikke. Jeg fik ligeledes leveret et nyt sæt dyser til "ventilsystemtet", så jeg har altså 6x 0,73 mm dyser liggende nu.
Problemet med nye dyser er også at der ikke kommer nok luft til forbrændingen, så det vil også kræve nye brænderrør, hvis det skal foregå helt korrekt.

Og mere farligt er det vist heller ikke, så længe samlingerne er tætte.

IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#20 » 23. aug 2017, 11:47

Altså de 300 grader kan den i hvert fald godt klare, det kommer min op på hvor alt er originalt.. :) Det er da fedt at den virker!

Bigdonk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#21 » 6. sep 2017, 22:05

Kan du fortælle mig PRÆCIS hvilke dyser du har opgraderet til, for jeg oplever præcis de samme udfordringer som dig

Specialet skrev:Opdatering: Jeg har fået tilsendt et nyt ventilsystem som Føtex kalder det (altså hele det rørsystem der går fra gasslange til dyser). Dette har ikke hjulpet. Har efterfølgende købt nye dyser i T-hansen. De to yderste 0,94 mm og den midterste 0,84.

Min teori går på at selve fireboxen er lige så stor på den model med 4 brændere, og der bliver altså tilført noget mere energi på 4 brændere end med 3 brændere. Dette vil så resultere i en lavere temperatur. Som eksempel kan jeg nævne at temp. falder til 170 grader fra 230 hvis jeg slukker midterste brænder og de 2 yderste er på fuld blus - med std. dyser. Efter jeg har opgraderet dyser, så giver samme situation nu 230 grader.

jesper_j
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#22 » 10. sep 2017, 10:59

Hejsa,

Jeg oplever også meget lave temperaturer med Charbroil Professional 3400. Hvis man holder låget lukket kan den godt få lidt varme opbygget, men med det samme man åbner låget suser varmen væk.

Jeg vil derfor også gerne vide hvilke dyser du har opgraderet med.

Mvh Jesper

Futtegriller
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#23 » 10. sep 2017, 20:42

. Har efterfølgende købt nye dyser i T-hansen. De to yderste 0,94 mm og den midterste 0,84.

Hej,

Hvilke thansen dyser passer på 3400 ?

Futtegriller
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#24 » 24. apr 2018, 15:54

For at svare på mit eget spørgsmål, så har jeg opgraderet med 0,85 dyser og de her passer fint og er dyser godkendt til gas. : https://reservedele.nu/da/product/gas-d ... s-dyse-085

Skal gevindet smøres med noget for at slutte 100% tæt ?

Futtegriller
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#25 » 19. maj 2018, 19:14

Med 0,85 dyser har jeg stabil 275 grader med de to yderste på max og den miderste slukket med den pizzasten på.

Det er fint men måske lidt i underkanten, da det var vindstille.

Optimalt er nok nummeret større i dysse.

Tilbage til "Gasgrill"