Røg i gasgrill

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
jungleman
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Røg i gasgrill

Indlæg#1 » 28. maj 2017, 00:00

Jeg har for nylig købt en Charbroil Professionel 4400 og købte samtidig en røgboks som tilbehør.
Jeg har prøvet nogle gange at lægge Webers træflis i røgboksen som jeg har stillet på risten. I starten kommer der masser af røg, men jeg synes ikke rigtig at smagen sætter sig i kødet, og slet ikke som hvid jeg lægger træflis ned over de glødende kul/briketter i min Weber Performer kulgrill. :cry:

Jeg tænker så om der er andre ting jeg kan gøre? Jeg har set på YouTube nogle lave en såkaldt "smokebomb" og smide på risten, men tænker at de må have samme effekt (eller mangel på samme) som min røgboks.
Jeg tænker om årsagen til at røgsmagen bliver så meget mere fremtrædende på kulgrillene er at træet bliver lagt på gløderne UNDER risten og derved stiger op i kødet. På gasgrill kommer røgen ikke i samme omfang i kontakt med kødet fordi det står ved siden af på risten? Hvis dette er årsagen, kan man så lægge træflis ned i de infrarøde varmefordelingsplader som ligger under ristene, hvor røgen derved vil stige op og røre kødet?

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Røg i gasgrill

Indlæg#2 » 28. maj 2017, 12:22

Jeg har købt sådan en:
https://www.davidsenshop.dk/pi/Smokerbox-rustfri-V-formet_1732802_150489.aspx

Den kan sættes under ristene, direkte på flavorbars, så den får god varme og røgen kommer nedefra.
Hvor godt det så virker ved jeg desværre ikke, da jeg ikke har fået den prøvet endnu :roll:
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber 67cm og Weber Q1000

Emneforfatter
jungleman
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 28. maj 2017, 13:00

Tak for input .1%¤

GrillMann85
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#4 » 28. maj 2017, 15:45

Hvad jeg har lært fra kulg gril, er det så tæt på flammeren som muligt, det sådan jeg gjore det har ikke selv prøvet på gas grill endnu først lige fået min for et pr dage siden, og her til ska jeg iaftne prøve at lave noget Torsk med hvidvin / rygeflis, og det jeg har læst mig frem til er at man enten piller sine rister op, og placer sin rygebox dirakte oven på de "flammeren" med den beskytter der ligger lige oven på for at få gang i boksen, :) regner med at det er det jeg prøver her iaften.

help og lykke med din rygeboks :D

Emneforfatter
jungleman
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 30. maj 2017, 11:21

Tak .1%¤ giv gerne en melding

Jeg tror ikke at en v formet tægbox passer på min grill så jeg tror ikke der findes noget på markedet hvor jeg kan placere røgboks over brænderne desværre.

Desværre fordi jeg nu har prøvet nogle gange med røgboksen på risten ved siden af kødet, og det er som om at røgen fiser lige forbi. Maden tager ihvertfald ikke smag.

Så min læring siger mig at for at få røgsmagen i en grill SKAl træet ligge UNDER kødet og IKKE ved siden af.
Derudover ved jeg ikke om det runde låg i en kuglegrill også har betydning ift. Om røgen bliver cirkuleret bedre rundt i grillen end ved end gasgrill?

Soren123
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#6 » 30. maj 2017, 19:21

Jeg har nu aldrig rigtig haft problemer med vores T47 og at skabe røg.

Nu er det også mest større stykker kød/rotisseri jeg giver røg (da de kan ligge indirekte) og at jeg nok heller ikke spare på flis/piller.

Vigtigst af alt er dog, denne grill også er lidt vindfølsom - hvilket kan være en fordel hvis man har mulighed for at dreje grillen.
Plejer at smide træet(tørt) oven på risten, hvor "IR-plade" er nedenunder, for at undgå smuldet falder ned til brænderen/bunden, HELT oppe i baghjørnet hvor der også er den tværgående brænder i bunden.

Dette sviner selvfølgelig lidt på risten. men da det KUN er træ er det nemt at gøre rent bagefter.
Jeg sørger for vindretningen er på grillen, hvis ingen er det ligemeget, der hvor jeg tænder brænderen på max og smider flis ovenpå.

Kødet smider jeg bare som jeg vil gøre ved indirekte, i midten, og tænder brænderen i modsatte side også på minimum (bare for at lune op).. Dette plejer nu at fungere meget fint til at give en del røg, og grundet vinden så trækker igennem grillen syntes jeg nu det spreder sig helt fint derinde :-)

Alternativet (jeg faldt over på youtube) ved bøffer/mindre udskæringer, kan man jo "for" røge, hvis det da et ord.. da de ikke skal have så længe på grillen og kan ende med faktisk at være tilberedt før man går i gang med den egentlig grillning :-)
Har ikke selv prøvet denne metode, men ser da ud til at virke nogenlunde :-)

https://www.youtube.com/watch?v=sC7tZy-ZwIY

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 31. maj 2017, 08:56

Mit ovnrum er da altid fyldt med røg, jeg har aldrig skulle lægge flisen under kødet.

Kan det tænkes at i bruger alt for lidt, eller ikke lukker låget?

Emneforfatter
jungleman
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 1. jun 2017, 01:22

Hmm jeg tror ikke jeg bruger for lidt da jeg fylder røgboksen helt op.

Låget er helt lukket...

DraX
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 1. jun 2017, 15:45

Du er ikke alene. Jeg kan heller ikke få det til at virke ordentligt.. Overvejede at tage på at røgkurses.
Weber Genesis S-330.
Weber One Touch Premium 57 cm kuglegrill.

MartinNicolaisen73
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#10 » 1. jun 2017, 18:47

Jeg plejer at smide et stykke bøgebrænde på risten ved siden af kødet. Det ryger ad helvede til og giver masser af smag :)
It's always easy to fall asleep on a couch unless you're actually trying to fall asleep on a couch.

Tilbage til "Gasgrill"