Manglende varme i Titan 5000

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
Donalome75
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Manglende varme i Titan 5000

Indlæg#1 » 13. aug 2016, 16:11

Hej derude.

Købte for nogle mdr. siden en Titan 5000, da Bilka havde disse på udsalg. Jeg var desuden lidt nysgerrig på deres TRU infrared system. Nu her efter efter lidt brug og indledende kendskaber til "dyret" har jeg følgende spørgsmål.

1 - Jeg har "modificeret" min grill lidt ved at montere et thermometer i låget på grillen, da de 3 nederst på grillen jo ikke er til at stole på. - efter nogle kiksede forsøg på at lave pizzaer, virker det som om der mangler varme. Jeg har kørt grillen med og uden infrarød plader, og kan ikke få grillen over 225 grader. (målt i toppen af låget)

Havde i min gl. Weber Q300 ikke problemer med at lave pizza.

Varmen er ok på selve risten, til at stege kød, pølser osv. - men føler bare der mangler noget pondus/kraft i maskinrummet.

Jeg ved der tidligere har været debat om at charbroil/ TRU infrared skulle mangle varme/kraft.

Hvad er JERES erfaringer her.??

Gør jeg noget forkert?, er det grillen der fejler noget..? kan den "modificeres" ?... overvejer om gas legemet "kan" bores op en anelse.?

Mvh. Allan

Sander Esbjerg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Manglende varme i Titan 5000

Indlæg#2 » 10. apr 2017, 12:31

Jeg har samme grill og syntes også den var lang tid om at blive varm. Jeg mistænkte i lang tid selv regulatoren men kom frem til konklusionen at, andre grill nemt kan blive varm med en stanard regulator.

Hvis man undersøger lidt omkring gas/luft/brænderrørs længde og BTU vil man finde ud af, at den orifice der er brugt i Titan er omkring 0,6-0,8mm stor. Jeg har har boret en enkelt en af orificerne op til 1,0mm for at se om det ville ændre noget. Det gjorde en markant ændring. Temperaturen bliver meget hurtig meget høj. Desuden er gasflammen nu blevet nemmere at regulere. Der kan dog være behov for at der justeres lidt på den primære lufttilførsel. Det hele kan googles.

https://www.youtube.com/watch?v=CPC95OK57S0

Jeg vil dog fraråde denne modification hvis man ikke ved hvad man har med at gøre. På intet tidspunkt er der blevet modificeret på regulatoren.

Go' grill

Lyngtoft
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 14. maj 2017, 20:33

Det lyder meget interessant, jeg har problemer med min grill, hvor jeg også mangler varme.
fra 50% til 100% er flammerne stort set identiske og giver reelt ingen varme forskel, så jeg tænker også den bliver begrænset et eller andet sted.

sparx
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 2. aug 2017, 12:18

Har I stadigt samme problemer med grillen - hvordan er erfaringen ellers med den...

står og vælger mellem denne og en Broil King baron 490 til samme priser på tilbud...
ved godt stål ikke er ligesågodt i BK - men varme er det vigtigste for mig i grillen...

pft

Tilbage til "Gasgrill"